Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Vågar inte svara på det så jag låter någon annan uttala sig.

Varför inte bara stretcha 10-15 minuter efteråt? Du tror inte det "räcker"?

Jag tror det är säkrast, iaf köra den hårdare stretchingen då.

Fördelen med att göra det ofta är att jag faktisk blir mycket vigare för varje gång utan att det behöver göra ont. Alltså kortvarig vighet. Från när jag börjar passet tills när jag slutar så skiljer det sig 20grader. -Ja jag gör allt en bra uppvärmning före första.

Detsamma känner jag lite med styrkan, alla redskap är tunga som tusan när jag börjar. Men efter 2 lugna timmar så tar jag mer än när jag började. Sedan tillbaka på samma ruta efter nästa pass. -Detta gäller självklart inte motionsdelen, där jag blir raka motsatsen. Och inte armhävningar, sitsup etc. (känner av lite träningsverk, eller vad jag ska kalla det) Alltså har jag inte lite ont när jag tar i med kroppsdelen, så känner jag mig starkare i denna.

*edit*
Just det där med ökad styrka tycker jag är intressant, även vilka som är på gymmet påverkas. Ibland är en massa vältränade där då känner jag mig svag och jag klarar lite. Men ibland så är det mer normalt folk och då känner jag mig starkare och dessutom klarar av större vikter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

jag kan inte göra annat än att rekomendera Fairings nya produkt recovery.
den har gett resultat och jag VET att det är den som har gett resultat.
har kört på med exakt samma saker,likaså i kosten,men när jag började med Recovery så small det bara till.
ökningar i allt efter den första veckan och har fortsatt att öka sen dess.
placebo kan det inte vara eftersom jag inte hade några som helst förhoppningar om produkten och var helt inställd på att det inte skulle ge nån effekt samt att jag förut inte fick upp vikterna hur mycket jag än försökte,men som nu pumpas upp lätt.
har även läst om inehållet i den på kollo och det finns bara possetiva kommentarer om dom.
så ni som har har 300 spänn och som är ute efter nå nytt som funkar,så rekomenderar jag denna produkt:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Menar du Recover eller Recovery R2?

Kan den jämföras med en gainer dvs. klassas som ett återhämtningstillskott?
Kan den jämföras med EAA? Bättre/sämre?

Du menar denna antar jag: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=11...

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

nej och nej:P
eller visst,återhämtningstillskott men inte i den kategori som gainer hamnar i.
jepp,spot on,den jag menar:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
nej och nej:P
eller visst,återhämtningstillskott men inte i den kategori som gainer hamnar i.
jepp,spot on,den jag menar:)

Okej, varför inte? Om vi bortser från kolhydraterna då. Huvudinnehållet verkar ju vara aminosyror?

Vadå nej, allt kan ju jämföras! Einstein lärde oss att allt är relativt (åtminstonde hastighet )

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

visst,vill man jämföra svart med vitt så:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
visst,vill man jämföra svart med vitt så:P

Fåordig som vanligt, men okej då

De tas alltså bara efter träning (2 st) och ej på vilodagar?

Du sa aldrig vad du tyckte om mina övningar föresten i tidigare inlägg =/

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Fåordig som vanligt, men okej då

De tas alltså bara efter träning (2 st) och ej på vilodagar?

Du sa aldrig vad du tyckte om mina övningar föresten i tidigare inlägg =/

jepp jepp,2 st efter träning will do:)ej på vilodagar..eller inte vet jag föresten,har aldrig testat med det=/

oj,sorry=/,jo det var inge fel med dom tyckte jag:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN ...jag skulle visserligen aldrig palla att köra underarmar 2 ggr i veckan, då risken för överträning lätt sker där men du kanske inte har så stor fysisk aktivitet utanför gymmet, så isåfall funkar det säkert. [/B]

Vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Vad grundar du det på?

Det undrar jag iofs också, men underarmar används väl oftare än man kanske tror, på ryggpass (diverse dragövningar), marklyft, shrugs, biceps och för mig även en del under bröstpress
Tror jag är rädd för att tappa hantlarna och därför klämmer ashårt istället

Om alla dessa saker körs på separata dagar och man dessutom kör underarmscurl, barholds e.tc. + greppträning 2-3 ggr i veckan finns väl kanske en liten risk, men att överträning lätt sker i underarmarna kanske är att överdriva en aning, jag vet inte.

Notera att de flesta av påståendena ovan är spekulationer/antaganden från min sida.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

när man tränar en muskel grupp på över kroppen så involverar man automatiskt en massa andra muskler omedvetet,det går ej att undvika,inte ens i koncentrations övningar.
underarmar är nått som man använder till allt då du kör överkorppen(mer eller mindre).
men om dom ansträngs mycket eller lite när man kör en viss övning,det är en annan sak,men involverade är dom:P.
men alltså,går man runt och tänker "nej,den där muskelgruppen kan jag ej köra för att då tränas ju den med",då kommer man tillslut inte våga köra nått i överhuvud taget:P.
kör på det som känns bäst och använd förståndet är mitt råd:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hehe så sant, ganska omöjligt att konstruera ett schema där man har minst 48h vila mellan precis varje liten muskel i hela kroppen skulle jag tro

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Vad grundar du det på?

Egen erfarenhet givetvis.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Egen erfarenhet givetvis.

Jag har tränat grepp/underarmar nästintill fanatisk i perioder och inte fick jag problem av det. 3-4 ggr per vecka ca 2 timmar per gång.

Men visst, det finns många variabler som spelar in. Du kanske har ett jobb som sliter mycket på underarmarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Jag har tränat grepp/underarmar nästintill fanatisk i perioder och inte fick jag problem av det. 3-4 ggr per vecka ca 2 timmar per gång.

Men visst, det finns många variabler som spelar in. Du kanske har ett jobb som sliter mycket på underarmarna.

Haha jävlar. jo det har jag visserligen, men som många arbetare jag pratat med som pysslar med träning på sidan om så har de flesta svårt att träna underarmar ofta, i vissa fall klarar har dom inte ens klarat av att lägga till nått underarmspass alls. men det kanske är mer individuellt än jag trodde då!

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

fick idag en burk med Active BCAA utav säljaren på gymmet där jag tränar, för att jag hittade hans nyckel till skåpet där grejerna förvaras, så ärlighet lönar sig:)

men jag tänkte höra nu ifall någon här använder något liknande? och hur och när i samband med träning intar ni det?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Har någon något tips mot hudbristningar i.o.m. styrketräning, förutom att då styrketräna mindre? Jag har fått hudbristningar från armhållan ut och upp på bicepsen. Finns det någon bra att smörja in armarna med eller kan man ta någon vitamin eller dylikt som gör att huden växer snabbare?
*edit*
flanen ja ärlighet varar längst, dock kan jag inget om de nämnda tabletterna.

Annars jag är så sugen på "graneheim tränings cd", jag vet dock inte riktigt vad jag ska med den till då den området med de fria vikterna inte är alltför stor på mitt gym. Och hålla på och möblerna om för olika övningar går när det är lite folk, men annars så kör jag mer med som sakerna redan står.

Men någon som har några kommentarer om denna cd?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Har någon något tips mot hudbristningar i.o.m. styrketräning, förutom att då styrketräna mindre? Jag har fått hudbristningar från armhållan ut och upp på bicepsen. Finns det någon bra att smörja in armarna med eller kan man ta någon vitamin eller dylikt som gör att huden växer snabbare?
*edit*
flanen ja ärlighet varar längst, dock kan jag inget om de nämnda tabletterna.

Annars jag är så sugen på "graneheim tränings cd", jag vet dock inte riktigt vad jag ska med den till då den området med de fria vikterna inte är alltför stor på mitt gym. Och hålla på och möblerna om för olika övningar går när det är lite folk, men annars så kör jag mer med som sakerna redan står.

Men någon som har några kommentarer om denna cd?

Har hört nått om att man ska smörja in med babyolja samt försöka få i sig extra av nån vitamin. Kika annars hur det är med gravida, dom om några borde veta vad man ska göra för att undvika bristningar.

Permalänk
Avstängd

Ojj jävlar, vad alla var sjukt seriösa här inne, känner mig ungefär som någon som inte kan något om datorer kommer in på SweC forum.

Jag hade tänkt börja gymma själv snart, men hade tänkt att börja hemma. Några tips på övningar? Typ en 15-20minuter morgon och kväll?
Armar, mage och ben. Situps, armhavningar?
Alla tips mottages för en nybörjare

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Har hört nått om att man ska smörja in med babyolja samt försöka få i sig extra av nån vitamin. Kika annars hur det är med gravida, dom om några borde veta vad man ska göra för att undvika bristningar.

ok, jag tackar jag ska kolla detta och testa babyolja åt mina små älsklingar
Det känns lite dumt att gå in på apoteket och säga att ens muskler växer så huden ej hinner med, när man inte är så stor. Men det är väl kanske det som är orsaken, när man blir större så får musklerna inte längre denna chock och det går saktare. (eller något)
Mina becips är t.o.m. under 40cm idag. *snyft* Men på kraftig uppgång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Ojj jävlar, vad alla var sjukt seriösa här inne, känner mig ungefär som någon som inte kan något om datorer kommer in på SweC forum.

Jag hade tänkt börja gymma själv snart, men hade tänkt att börja hemma. Några tips på övningar? Typ en 15-20minuter morgon och kväll?
Armar, mage och ben. Situps, armhavningar?
Alla tips mottages för en nybörjare

Att äta rätt och att sova riktigt, då musklerna just växer mest under ens sömn.

Angående träning så är armhävningar och sitsup riktigt bra, frågan är dock hur man skall göra få att få maximal muskelväxt? Jag trodde för att ju mer man tränade ju fortare växer musklerna, men har nu fått lära mig att muskler måste vila.
Alltså man skall inte som nybörjare stenhårt träna en muskel varje dag. likaså skall man inte börja för hårt och dra på sig skador.
Så jag skulle inte göra armhävningar och sitsups både morgon och kväll utan enbart göra dem på kvällen och träna de mer då. Nu finns det dock folk som kan detta bättre än mig här.

Men för olika övningar gå in på biblioteket och låna böcker, där finns det oftast mängder med förslag på övningar som du skulle göra. Paulo Robertos bok har jag och den tyckte jag var hyfsad bra, den är dock utlånad nu.
Problemet med dessa övningar är att man behöver ha plats att göra dem på, vilket jag inte riktigt har i min lilla lägenhet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Någon här har säkert bra koll på hur jag kan förbättra min greppträning vilket vore kul. Jag lägger därför upp ett exempel på hur mina pass brukar se ut, så kommentera gärna!

V: CoC#1 5 reps
H: CoC#1 5 reps

V: CoC#1 7 reps
H: CoC#1 10 reps
(ganska nära max)

V: CoC#2 2 st "halva", (handtagen förbi paralella)
H: CoC#2 2 st samma som ovan fast närmare stängt läge

V: CoC#2 samma som ovan
H: CoC#2 samma som ovan

V: CoC#2 2x negative reps
H: CoC#2 som ovan

V: CoC#1 5 reps
H: CoC#2 1x1 cm ifrån!

V: CoC#1 5 reps (till failure)
H: CoC#1 7 reps (till failure)

Jag värmer alltid upp med en lätt (stadium) gripper 2x20+ reps / hand och första "riktiga" setet (coc #1) kör jag aldrig till max/fail. Sen blir det hårdare och hårdare efter varje set och ofta till failure.
Just detta pass blev lite väl många set tycker jag personligen och det kanske var därför jag fick ont i ena armen dagen därpå.

Vill ni veta mer kolla in min träningsjournal som finns i min signatur

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Har kommit till insikt med att det är basövningar all the way. Även om jag haft svårt att fatta tycke för marklyft. Får nöta in mer teknik! Har därefter denna insikt knåpat ihop ett nytt schema, bra eller anus? 4-split!

Måndag:

Marklyft
Rodd
Latsdrag
Shrugs

Onsdag:

Bänkpress
Snedbänk Hantelpress
Flyes i Pec-Deck
Militärpress
- en till axelövning -

Fredag:

Hantelcurls
Scottcurls i bänk
Liggande Tricepspress
- en till tricepsövning -
Omvända curls m. skivstång
Baksida Underarm

Lördag:

Knäböj
Liggande Bencurl
Vadpress
Mage (Benlyft, Crunches)

Det skulle kort och gott i så fall bli

Rygg

Bröst + Axlar

Armar

Ben + Mage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Ojj jävlar, vad alla var sjukt seriösa här inne, känner mig ungefär som någon som inte kan något om datorer kommer in på SweC forum.

Jag hade tänkt börja gymma själv snart, men hade tänkt att börja hemma. Några tips på övningar? Typ en 15-20minuter morgon och kväll?
Armar, mage och ben. Situps, armhavningar?
Alla tips mottages för en nybörjare

Armhävningar är ju bra, dock är situps ingen magövning så strunta i den Kolla upp Crunches på youtube elr nåt.
Sen Pull Ups/Chin Ups kan man ju göra på dörrkarmar och liknande, var kreativ!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Har väl ingenting att tillföra tråden just för tillfället men skönt att skriva av sig när man precis (lite mer än en månad sen) kommit igång med gymmet. Kör så seriöst jag kan och blivit instruerad att göra även om man inte orkar så mycket. Jag trivs verkligen och har kul när jag tränar. Det är första gången i mitt liv som det är kul att träna! Att det gett lite resultat redan nu är en bonus (främst orkar jag mer konditionsmässigt)

Schemat ser just nu ut såhär och det funkar bra för mig. Passen brukar ta ungefär en timme. Det är perfekt för mig nu i början.
Måndag: Triceps, ben och lite mage.
Tisdag: Kondition
Onsdag: Bröst och axlar
Torsdag: Konditon
Fredag: Biceps, rygg och lite mage
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Har väl ingenting att tillföra tråden just för tillfället men skönt att skriva av sig när man precis (lite mer än en månad sen) kommit igång med gymmet. Kör så seriöst jag kan och blivit instruerad att göra även om man inte orkar så mycket. Jag trivs verkligen och har kul när jag tränar. Det är första gången i mitt liv som det är kul att träna! Att det gett lite resultat redan nu är en bonus (främst orkar jag mer konditionsmässigt)

Schemat ser just nu ut såhär och det funkar bra för mig. Passen brukar ta ungefär en timme. Det är perfekt för mig nu i början.
Måndag: Triceps, ben och lite mage.
Tisdag: Kondition
Onsdag: Rygg och axlar
Torsdag: Konditon
Fredag: Biceps och lite mage
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Ingen bröstträning?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Ingen bröstträning?

Oj, det glömde jag skriva i! Självklart tränar jag det också Fixat nu! Skrev fel också märkte jag. Men nu ska det vara rätt.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Du känner inte att det blir för tungt att köra biceps samma dag som rygg? Själv kan jag inte ha dom samma pass om jag vill ha det optimalt.

Permalänk

Vad tycker ni om mitt program som är en enkel tvåsplitt.

Måndag: Underkropp 1,5h
Tisdag: Överkropp 1,5h
Onsdag: Vila ibland ut och springa , 2h om känsla för finns
Torsdag: Underkropp 1,5h
Fredag: Överkropp 1,5h
Lördag: Vila/ut ibland springa , 2h om känsla för finns
Söndag: Underkropp 1,5h
Måndag: Överkropp 1,5h
Så varannan vecka blir det överkropp/underkropp de olika vardagarna. Om jag någon dag skulle känna mig halvbra så ställer jag in passet direkt.

Det blir alltså 7,5h styrketränningstimar per vecka, där varje muskel får 72h vila mellan varje pass. (bortsett från om jag skulle ut och springa)

Jag skulle vilja splittra programmet mer, men jag får så förbaskat ont att träna en kroppsmuskel hårt i 1,5h. Jag kör alltså med en belastning där jag i varje set känner att jag precis klarar av den sista repetitionen. (kör ofta med 12 reps för mångsidighet, vill ej ha superstora muskler, men behöver verkligen ha styrkan) Egentligen vore det bra om mina muskler utseendemässigt inte växte mer, jag tycker det är roligare om man ser liten och klen ut och klarar av mycket än tvärtemot. hehe

Och 1,5h per pass tycker jag är ett minimum, för att det tar tid att ta sig till gym, byta om duscha etc. Alltså på logostikspråk: Ställtiden är ganska lång och då vill jag undvika onödiga ställ. Och 5 dagar i veckan på gymmet tycker jag är lagom.

Annars har jag funderat lite på gainer, jag vägde 115kilo i april (mest fett) så jag är livrädd att igen gå upp i vikt. Samtidigt mår jag skitdåligt efter ett pass nu om jag inte vräker i mitt näring. Med gainer så underlättar jag detta och det är ganska så billiga kalorier per krona. Protoin, kreatin, plus vitaminer tar jag redan. T.ex. i morse kände jag av en början av förkylningen, troligen på att jag tränade stenhårt på kvällen och inte åt tillräckligt. (alltså kroppen kändes konstig)
Visst skulle jag kunna öka protoinmängden för att få energi den vägen, men jag tror att lite kolhydrater inte är fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Du känner inte att det blir för tungt att köra biceps samma dag som rygg? Själv kan jag inte ha dom samma pass om jag vill ha det optimalt.

Jag tycker det fungerar för mig som är nybörjare. För att komma igång med allting eller vad man ska säga. Detta var enligt instruktören på gymmet (ja jag har en för att jag inte kan något) det mest optimala om man skulle komma igång med träning så får man anpassa lite mer sen när man själv börjar märka vad man klarar av och inte. Jag har ju inte tränat aktivt sen jag spelade fotboll för ungefär 12 år sedan. Som det är nu så kör jag inte allt för mycket övningar då jag inte kör så långa pass. Jag tar allting som det kommer och känner jag att träningen inte ger mer så får man givetvis tänka om. Har första uppföljningsmötet på måndag iaf

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Det är ju så, funkar för vissa, funkar mindre bra för andra. Fungerar det ska man bara köra Fungerar det inte får anpassa sig och sin träning därefter. Jag tänkte bara för att jag själv började med ett liknande upplägg men kände att jag hade dåligt med kraft kvar till biceps efter dragövningar för rygg, och vice versa