Nya diskarna hackar??

Permalänk
Avstängd

Nya diskarna hackar??

Skitirriterande. Jag har byggt upp min 8 diskars raidz2 nu. Men de tre nya Samsung Spinpoint 1TB diskarna strulade. En gav checksum errors, sa ZFS. De andra låter chu-chu-chu-chu när jag startar upp datorn. Så jag lämnade tillbaka dem. Fick tre nya och samma sak. De låter också chu-chu-chu-chu när jag startar upp datorn. Skit mysko. Vad ska jag göra??

Jag har lagt de tre nya högst upp i Antec P182B. I 5.25" delen. Jag har skruvat fast metall fästen på varje TB disk och skruvat fast hela paketet i 5.25" vaggorna högst upp. Kan det vara så att det blir resonans och därför låter diskarna chu-chu-chu-chu på ett ohälsosamt sätt? Måste jag hänga upp dem med typ, gummipackningar istället för att skruva fast dem rakt i chassit? Fattar inte. Mina andra diskar låter inte konstigt. Jag har även skruvat fast en ny WD 1.5TB disk i 5.25" vaggorna, och den låter inte konstigt. Nu har jag hängt upp datorn i remmar under skrivbordet, och kanske låter det mindre om diskarna vid uppstart. Men jag fattar ändå inte.

När jag väl kör datorn så låter diskarna fullt normalt. Det är bara vid uppstarten. ZFS säger inte att det är några problem. Den fångar ju upp skriv/läs/checksumme fel omedelbart. Jävla tur att jag kör ZFS, annars hade jag inte märkt vid första vändan att en disk gav checksummefel.

Vad ska jag göra, kära bullen?

Permalänk

Testa diskarna i en annan burk.
Har ingen sådan disk själv så vet inte om de ska låta så, men verkar lite märkligt om så ska vara fallet...
Innehåller S.M.A.R.T någon matnytting info?
Kablar och ström är ok?
Vilken controller sitter diskarna på?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Vad är det för spinpoint-diskar? Jag köpte själv 3st Spinpoint F3 (1tb) och av 3 diskar så var 2st av dem skadade och gav S.M.A.R.T-fel, fick lämna tillbaka dem och få nya. Troligtvis hade jag bara otur men det verkar ju trots allt lite märkligt att 2 av 3 är dåliga redan vid leverans.

Permalänk
Avstängd

RasmusB, det är Samsung Spinpoint F1, 1TB som jag har köpt. När råkade du ut för detta? Jag råkade ut för detta för några dagar sen. SMARTS har jag inte tänkt på, jag ska köra det senare och posta resultaten här så kan di lärde uttala sig om konditionen på mina diskar.

Just nu så "scrubbar" jag mitt ZFS raid, dvs letar efter fel. Det tar 8h för mina 8 diskars ZFS raid. Som tur är, kan jag använda raidet under tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra kvalitet på strömmen? Vilket nätagg och ålder på det? Samsung tenderar till att vara känsligare för usla nättagg än andra märken, enligt min erfarenhet.

8 diskar är ju trots allt runt 200-250W på 12V vid start (om du saknar staggered spinup).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Multiman
Ah! Det kanske kan förklara varför diskarna hackar lite kort i början av uppstarten? Pga strömbrist? Mitt nätagg är en Cooltek PSU 600W ATX 2.2 [HV] inköpt 2007. Säger detta dig nånting? Men, det konstiga är att isåfall borde väl alla diskarna hacka, pga strömbrist? Inte bara de tre nya Samsung F1 inköpta igår? Eller?

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska enkel sak att testa...

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tvivlar på att det är nätagget i ditt fall, men kan mycket väl vara det. Saker åldras och försämras.
Jag har iofs för mig att Cooltek inte använder bästa sortens komponenter och kan därför åldras mer än tex Seasonic eller Corsair. Nytt var det dock ett bra agg som jag minns det. Inte tid att leta mer nu.

Det jag skulle titta på först, är att du har max 3 HD/kabel som kommer från nätagget. Inte en massa fläktar eller annat inkopplat på samma.
Jag har själv råkat ut för att fläktar som satt innan HDs på samma kabel skickade ut störningar som gjorde att diskarna inte ville fungera normalt (Samsung igen, ja. Köper inte Samsung längre av flera anledningar, men många trivs med dem. Alla har vi olika erfarenheter).

Kontrollera alla sata-kablar och testa byta vid minsta misstanke om fel.

Edit: Sista är ju att testa med ett högkvalitetsagg med erkänt lågt rippel. Ska du köpa nytt: HX750 (Corsair, rea denna vecka på komplett!) eller Seasonic x-650/x-750.

Ska du testa med begagnat innan ev. köp, försök hitta något av erkänt bra kvalité på minst 500W som inte är för gammalt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Jag har en strömbrytare till en molex, och till den molexen har jag just nu, typ 8 diskar inkopplade. Skälet är att jag vill stänga av mitt raid när jag inte använder det. De 8 raid diskarna låter så mycket.

Jag pratade med dem på kjell & Co, och de trodde att mitt nätagg skulle klara av detta utan problem. Men hjälper det tror du, om jag kopplar in ytterligare en molex med strömbrytare och kör 4 diskar där?

Bör jag köpa nytt nätagg, tror du? Eller duger mitt? Jag har en ATI 4850 också. 4GB RAM med 2stickor. Och dessutom en systemdisk. Detta borde mitt nätagg klara?

Och staggered spinup, gör så att några diskar i taget slås på, så inte alla slås på samtidigt och det blir en enorm belastning samtidigt? Hur skaffar man sånt?

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något problem med ditt agg. Hade ett likadant innan jag bytte upp mig lite. MEN, har du halla diskarna på samma kabel typ? Kanske är något sådant som är problemet?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd

Jag har flera diskar på samma kabel. Men nu har jag testat att boota upp med typ endast 3 diskar och ändå låter diskarna på det sättet. chugga-chugga-chugga vid uppstart. Men gör jag soft reboot då låter inte diskarna alls, de låter så endast vid uppstart.

Så jag fattar inte. Vad ska jag göra? Är diskarna kassa? Vad skulle ni gjort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Så jag fattar inte. Vad ska jag göra? Är diskarna kassa? Vad skulle ni gjort?

Testa diskarna i en annan burk, helst med en helt annan controller...
Fortfarande inte kollat SMART?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem

Har du läst HELA mitt inlägg? Finns många saker att kontrollera som du kanske inte gjort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro