bröt en pinne på processorn funkar endå?

Permalänk

bröt en pinne på processorn funkar endå?

jag har haft problem med böjda pins ett tag och behöft peta tilbaks dom och nu gick en av dom av. tänkte sätter i den för iaf se ifall jag har haft tur. den hoppade igång och går precis som den gjorde förut. vågar jag starta om lr nåt i den stilen? mest ifall det är en lucky shot så håller ja hellre datorn igång än starta om den ifall det behövs. vet det är lustig fråga men hoppas på seriösa svar

är det nåt man kan göra åt brytna pins`?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl funka, beror helt och hållet på vart på processorn som pinnen är bruten. Brukar gå bra att googla sig fram till sådant.

Men kort och gott; datorn startar, CPU'n är inte för varm, du får ingen datakorruption=processorn funkar antagligen jättebra.

Jag tillägger dock att det lika gärna kan påverka ditt moderkort eller nån annan komponent negativt så jag tycker du googlar ett pinschema.

Du KAN löda fast brutna pinnar, men den ändrade överföringsförmågan/resistansen till den pinnen i fråga kan lika väl ställa till en massa för dig som den kan funka helt kalasbra.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Skäggig legend

Alla pins används inte, det finns väl några som inte har något syfte ÄN, men kanske kommer senare.

Så du hade väl tur med att ta just en sådan pin (:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem

hehe. Jag undrade länge varför min dator inte var helt stabil. När jag spelade eller avkodade h264 eller gjorde annat "krävande" så kunde datorn bara starta om helt utan anledning. Sedan när jag skulle uppgradera med ny CPU såg jag att en pin hade böjt sig och inte hade gått ner i sockeln :P.

Så.. någonting kommer antagligen att strula.

Visa signatur

Amd 64 x4 Phenom II 905e @ 2.5 ghz | Asus M4A785D-M PRO | Asus EAH5770 V2 1024mb | 4gb ram PC6400| 320gb + 500gb hdd | Win7 x64 |

Permalänk

okej då vet ja det tack=)

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

det kan vara så att den får kontakt endå, även fast den är av så finns det kanske tillräckligt mycket kvar för att det ska funka

Permalänk
Medlem

Ett tips är att stoppa ner den avbrutna pinnen i sockeln och hoppas på att du får kontakt med processorn, det funkade för mig med min gammla am2 prolle. Annars försök få tag i nånting annat som kan passa i sockelns hål, det ska helst vara guldplätterat.

Permalänk

Har du tur kan det vara någon pinne som styr någon tempgivare el någon annan mindre viktig funktion ibland har man tur