Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Får IP men kan ändå inte surfa?

Komponenter:
Comhem 24/1
D-Link 604
D-Link DGE-528T nätverkskort
Windows 7 Home Premium 64bit
Asus P7P55D LE (4 veckor gammalt)

Problemet:
Använde internet i morse innan jobbet, var inga som helst problem. När jag nu kommer hem så fungerar inte internet. W7 skriker att den inte kan ansluta till internet.
Kollar ipconfig, där står LAN-IP:t dvs 192.168.0.X. Loggar in på routern där det står att jag har fått ett IP från comhem (83.x.x.x).

Så min första fråga är: varför kan jag inte surfa, fast jag har ett IP tilldelat till mig?

Kopplade bort routern och satte kabeln direkt i nätverkskortet. Samma problem. Enligt IP-config får jag en IP-adress men lik förbannat kan jag inte surfa. Ikonen i aktivitetsfältet har samma gula triangel på sig. Omstart hjälpte inte.

Kopplade in nätverkskabeln i det inbyggda nätverkskortet på moderkortet. Och vips: jag får ett IP och kan surfa utan problem.

Har någon nån idé om vad som kan vara fel? Jag är HELT förvirrad.

Permalänk
Medlem

Adresser som börjar på 192.168 går bara att använda i lokala nät, inte på Internet. Kolla vad du har för inställningar på DHCP

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Löste problemet med hjälp av omstart av modem+router+dator. Tack för hjälpen i alla fall.

Någon som har en teori om vad som kan ha gått snett?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowncar
Löste problemet med hjälp av omstart av modem+router+dator. Tack för hjälpen i alla fall.

Någon som har en teori om vad som kan ha gått snett?

Ja vad jag kan minnas så ger bara comhem ut en publik ip adress, vilket innebär att om den ip adressen är låst till ett nätverkskort eller router, så kan man inte bara ta ut sladden och sätta den i en annan enhet och få en publik ip rakt av.

Men det låter skumt. Om sladden från modemet hela tiden har suttit i i routern och ingen har flyttat på den under dagen så borde det här inte inträffa. Kanske har blivit något strul i routern med DHCP funktionen så att den har släppt igenom publika IP adressen till datorn och därmed låst på mac adressen på det nätverkskortet? Nej det här är bara vilda spekulationer....

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem, ibland funkar det prima ibland inte...omstart avhjälper oftast, men problemet dyker upp efter några omstarter till.

Lösningen:
Installera äldre drivrutiner till nätverkskortet!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |