Permalänk
Medlem

OC prob - BIOS reset

Hejsan! Är väl inte den största oc killen om man säger så. Har hållt på i ett par dagar för att få detta att funka. Vilket något i datorn inte vill.

STATS: Vista Ultimate 64x
Inte Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz. Socket 775 LGA
Gigabyte GA-P35-DS4 Rev 1. Moderkort. Intel chipset F14 BIOS
6 gig ram, Corsair XMSx2 samt Dominator x2 @ 1066 MHZ.
Geforce 8800GTS. Klockat upp Core 650/Shader 1500/Mem. 1000 MHz, 320 Mbytes mem size.

Jag har kört upp core voltage till 1.424, kör multiplier x 8, Bus speed på 400MHz.
Men när jag sparar ändringarna i bios, den startar om 2 gånger, allt går fint, sen kommer jag till hur jag skall starta datorn.
Felsäkert läge, Felsäkert läge med nät och "starta windows som vanligt".
Väl inne tittar jag läget på CPUn med programmet CPU-Z. Då är allt som vanligt, bara att core volten stannar på 1.424. Annars har core speed gått ner till det vanliga, muliplier har sänkt sig till x6, bus speed på 333 MHz, och FSB på 1333...

(Eftersom 2 restarter kommer när jag ändrat i BIOS så godkänner alltså BIOS/CPU whatsoever att datorn faktiskt kan köras med dessa inställningar. Men det är något som inte vill, för när jag kör windows som vanligt, så resettas allt)

Vad gör jag för fel? Är det vista eller glömmer jag stänga av/sätta på eller ändra något i bios?

Med tanke på att jag kör vista så tänkte jag piffa upp CPUn lite. Då cirka 80% går åt att ha vista i bakgrunden (ofc) samt firefox och counter-strike.

Är det något mer ni behöver veta för att hjälpa mig så skriv. Printar gärna hejvilt för att ni ska hjälpa mig. Eller iaf förstå vad jag gör fel. Vet att min processor kan köras runt 3.0-3.2 GHz med standard kylaren. Har en fet sidofläkt som är lika stor som en handboll. IDLE temp nu enligt EVGA Precision är 40-43. När jag kör cs runt 48-52. Har inte testat L4D och maxxa lite halvt än, kanske gör detta imorgon.

Förlåt för kladdet. Blir så frustrerad efter 5-6 timmar, så jag behöver lite sömn. Förhoppningsvis har någon orkat skumma igenom det och kanske slängt in ett svar!

MVH Not-so-erfaren

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk

ok... sorry.. men HAHA först å främst så får du ta bort C1 sate i bios å speed step. för så clockar inte prollen ner sig när du inte gör nåt. å anledningen till att den startar om sig 2 ggr är för att datorn inte kan starta med dom bios instälningarna... för buss hastigheten brukar inget mobo klara på 400mhz iaf inte vad jag vet... å multipliern kan du höja till max...
gör som så att du bara höjer bussen lite i taget... så brukar de gå bra.

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem

Jag har C1 state på disable.
Varför datorn startar om sig är för att den testar inställningarna.
2 restarter = fungerande
3 restarter = fel, då resettas bios

Löjligt att skratta. Då jag inte hållt på med detta i mer än 8 timmar max.
Saken är att multipliern är på MAX. Men när jag går in i Start windows normally, som kommer upp i de flesta fall. Så resettas den till x6. Trots att det står att det är x8 i bios. Jo, jag har gått ifrån 333-340-348-353 osv.

Jag läser fortfarande mycket om hur man gör. De flesta begrepp kan jag nu, skulle dock vara bra att man har någon som kan detta lite mer.

Tack för att du svarade Surfer_boy!

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

Sådär ser CPU-Z ut.
Stängt av c1 osv. Ändå resettas det. Det ända som sparas är Core voltage.

Någon som vet vad jag gör för fel?
MVH

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

Nu ser det ut såhär. Fortfarande bara 6x multiplier.
Nu är både FSB och BUS speed höjda...

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Vila i frid

Så länge du inte klockar med torr-is eller annat exklusivt, varför bekymra sig om att tvinga fram en bortkoppling av den eminenta funktionen Speedstep?

Permalänk
Medlem

Hasenfrasen: Jag har inte slått av Speedstep, bara c1 state. Men spelar ingen roll vad jag gör så vägrar datorn ta åt sig inställningarna.
Använder nyaste F14 bios till moderkortet. Blir jävligt trött på detta, då jag gärna vill ha lite mer kraft i burken.
Kan du hjälpa mig? Har läst igenom hela FAQ tråden och stickytråden...
Verkar inte finnas någon lösning på mitt problem.

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

Har du höjt spänningen på nordbryggan (MCH tror jag det står i BIOS)?

Det lär du behöva med så mycket minne.

Vilken spänning kör du till minnena?

Se till så att minnena inte körs i för hög FSB när du drar upp farten på FSB.

Permalänk
Medlem

Just nu ser det ut såhär efter att jag tog bort C1 state och 2 andra saker som kunde dra ner "performance". Då verkade mina settings loada. Jag glömde av vad dessa hette. Vet inte ifall det är C1 och 1 till som jag måste disabla, eller ifall jag måste ta bort alla 3. Ville vara säker på att det funkade denna gången. Blir att restarta och gå in och titta i bios.

Jag kör VCore på 1.424 enligt CPU-Z. Inne i BIOS går dom på 1.4500.

Core Speed: 2800 MHz
Mulitplier: Låste sig äntligen på x8
Bus speed: 350
Rated FSB: 1400 MHz.
Står dock fortfarande att det är 2.66 GHz.

Timing FSB: DRAM på minnena står på 5:8. Vet inte riktigt vad jag ska köra här.
Minnena går på 5:5:5:15 tror jag. Skall bara ut med hundarna en snabbis, sen ska jag printa.
Vilka sidor behöver ni se för att hjälpa mig?
CPU, PSD, MEMORY?

Ett bra program så jag kan checka CPU värme och fläktar hade varit bra. Kör på EasyTune 6 nu.

Lägger upp printar sen. Är fruktansvärt dålig på att förklara.

MVH

CPU ligger på 40-44 grader C* IDLE, system temp på cirka 36 C*.

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av szander

Ett bra program så jag kan checka CPU värme och fläktar hade varit bra. Kör på EasyTune 6 nu.

Coretemp

Permalänk
Medlem

Tack jocke92. Hade det redan såg jag nu.
43 grader vid low och 53 vid high.
Frågan är nu varför jag inte får högre GHz, gör jag något noobigt fel?

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

Nu har jag dessa inställningarna. Vad borde jag göra för att få upp bus-speeden mer? Är det möjligt? Jag kan tydligen inte höja multiplier mer än x8.
Nu har jag alltså 3GHz? Trodde nämligen att det skulle ändra sig i CPU-Z och stå 2.99 GHz.

De sakerna jag stängt av i BIOS är:
Enhanced halt (C1E) Disabled
CPU Thermal Monitor 2 (TM2) Disabled
CPU Eist function Disabled

Ska jag ha på Thermal Monitor 2? Är det något allvarligt att ha den på off?

Jag ökade nortbridge med .250V. Kör Core voltage på 1.440, en höjning på .140V ungefär.
Så om jag fortsätter höja bus-speeden måste jag höja North-bridge samt core voltage samtidigt?

MVH

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

Fick den välkända blåskärmen precis.

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.0.6001.2.1.0.256.1
Språkvariant-ID: 5179

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 24
BCP1: 00000000000C0859
BCP2: 0000000000000000
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\Mini121009-02.dmp
C:\Users\lolcanyouloginHER\AppData\Local\Temp\WER-56082-0.sysdata.xml
C:\Users\lolcanyouloginHER\AppData\Local\Temp\WER72DE.tmp.version.txt

Läs vår sekretesspolicy:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x041d

Vet inte ifall det har med överklockningen att göra. Ska skaffa en dmp. reader.

Visa signatur

Kristerz ris