Permalänk
Medlem

"Studio" till datorn?

Hej, jag ska snart köpa en ny dator, och är osäker på vilket ljudkort jag ska köpa, om jag ska ha internt eller externt, om jag ska ha förstärkare eller inte...

Jag spelar elgitarr och elbas, och vill kunna spela in riff till datorn.
Men nu vet jag inte om jag ska ha ett externt "studio" ljudkort eller ett avancerat internt.
Jag vill kunna koppla gitarren/basen till ljudkortet, ev. mikrofon också, jag vill helst kunna koppla 7.1 till det också. Jag har ett logitech 5.1 system men har hittat ett par riktigt feta gamla studiohögtalare hemma som jag tänkte koppla in till det också, så att jag möjligen får ett 7.1 system. Jag kan ingenting om sådant här och vet inte vad jag ska göra.
Har funderat på ett externt ljudkort till gitarr/bas/mikrofon som jag kopplar till ett 7.1 internt ljudkort i datorn?
Ge mig förslag, är tacksam för allt!

* Ossian

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem

Budget?
De billigaste dugliga korten som är väldigt användarvänliga brukar vara Line6 Studio serien. Jag hade ett Toneport UX2(De hette Toneport på den tiden), och de funkade helt okej. Mjukvaran som följde med lät ganska demo aktigt oftast, men jag har hört folk som skruvat till de riktigt schysst!

Ett 5.1 system brukar vara väldigt svårt att koppla in. De är gjorda/anpassade för datorns inbyggda kort, men jag antar att de inte är omöjligt.

Man brukar säga att man får mer prestanda för pengarna med ett internt kort till en viss prisklass. Men det finns också riktigt bra externa kort.

Men som sagt, budget?

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag har ganska mycket att lägga ut, så något som låter bra i vilken prisklass som hällst
Kollade upp POD Studio UX2 och den verkar ju helt ok, men funderar på hur jag ska lösa "problemet" med ett modifierat 5.1>7.1

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem

Well, USB eller FireWire?

Lite svårt att välja ur vilken prisklass som helst, men ett väldigt bra ljudkort är RME FireFace 400. Allting skriker kvalité där. Men snuskigt dyrt! Runt 9 lakan ligger den på.

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Aouch.. Nja, skulle nog säga att 4k är max.
Ja FireWire är ju snabbare så det skulle kanske vara bättre, egentligen kvittar det, för jag vill bara simpelt kunna spela in riff och leka lite med dom i något program å spela upp med bra ljud.

* Ossian

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem

jag har ett focusrite saffire som jag är grymt nöjd med, ett sånt här: http://www.avalive.com/pimages/pimage_37323.jpg

som du ser har den 5.1 i utgångar, dock är ju detta rena utgångar till monitorer, som krävs att dem körs med telesladd.

den har även 2 hörlurs preamps vilket inte är allt för vanligt inom ljudkort, och de ligger nog runt 4000kr, de gör de flesta ljudkorten med firewire.

kolla även in edirol ljudkorten, de är rätt bra, ua25 t.ex, ska finnas en firewire version av det kortet med.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag tror jag ska göra så att jag kör mitt 5.1 till datorn och studio monitorerna till det externa ljudkortet, så det lutar nog mot något liknande http://line6.com/podstudioux2/

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X