Externa hårddisken låser sig
Min Iomega externa hårddisk har två år på nacken och har använts dagligen.
Den har varit igång hela dagen idag och fungerat klockrent, då jag arbetat med den under dagens lopp.
Men så skulle jag kopiera över en mapp till den och samtidigt dra igång en videofil från den, då hängde sig mediaspelaren så jag var tvungen att starta om datorn (via hårdvaran, genom starta om knappen) och vad det verkar som är att det som jag kopierade till hårddisken inte hann klart. Så hårddisken vill fortfarande skriva filer till den, men det är här den bara hänger sig och man hör hu den har låst sig och repeterar samma monotona ljud om och om igen.
Jag har testat att knäppa av och på den igen, samt göra en systemåterställning. Men när jag försöker göra en sådan med hårddisken i så står det att filer från den ej kan återställas osv.
Det kommer även upp ett felmeddelande från hårddisken som säger: Windows - en fördröjd skriving misslyckades.
Det gick inte att spara data för filen H:\$Mft. Dessa data har gått förlorade. Det här felet kan bero på att datorns maskinvara inte fungerar korrekt"
Samt när man stänger av hårddisken då den låst säg står: "Det gick inte att spara alla data i filen H:\$Mtf."
Vad som är märkligt är att hårddisken, när man pluggar i den hittar alla filer och så, det är sedan när man försöker gå in i en mapp, vet inte om det är en specifik mapp...som hela hårddisken hänger sig, samt ibland även hela operativsystemet.
Är det möjligt att lösa detta problem? Eller har hårddisken gått sönder? =/
Finns det någon chans att kopiera över materialet från hårddisken, eller rädda den på annat vis?