Guide: Hur man ändrar utseendet på windows 7

Permalänk

ja det är dem som är fel för de va inte så från början.

Permalänk
Medlem

Detta inlägg kan ignoreras. (Jag testar här olika saker innan jag börjar använda dem i guiden).

Spacemonger 1.4

Miniguiden

Denna miniguide beskriver väldigt kortfattat hur du kan byta ut temat och startknappen i windows 7. Det finns även en instruktionsvideo som visar hur du genomför ändringarna.

För information om hur man ändrar resten av utseendet i windows 7, samt mer utförliga beskrivningar, se den Fullständiga Guiden.

1.

1. Ändra Tema

För att ändra till ett tema som inte skapats av Microsoft så måste man patcha 3 systemfiler. För att patcha dessa systemfiler, ladda ner universal theme patcher (mirror) (Skapad av deepxw). Kör sedan UniversalThemePatcher-x86.exe eller UniversalThemePatcher-x64.exe beroende på vilken version av Windows 7 du har.

För att få veta vilken version av Windows 7 du har så klicka på startknappen -> högerklicka på Computer och välj properties -> läs till höger om "System type:" för att se om du har ett 32bitar (x86) eller 64bitars (x64) Windows 7.
(BILD)

Dold text

Starta därefter om datorn så att windows börjar använda de patchade filerna.

Lägg in tema-filerna (Du kan exempelvis ladda ner Shine 2.0 (mirror) av zainadeel) i mappen:
C:\Windows\Resources\Themes

Högerklicka sedan på skrivbordet och välj "Personifiera", leta sedan upp temat i listan och klicka på det. Windows ska nu använda temat.

2.

2. Ändra Startknapp

I Windows 7 så finns startknappen i systemfilen explorer.exe. För att byta startknapp måste man därför modifera explorer.exe. Ladda ner Windows 7 Start Button Changer (mirror) (skapad av Kishan-Bagaria).

Ladda sedan ner en startknapp du vill byta till (exempelvis New Microsoft Logo Windows 7 Orb (mirror) av bulletbill). Observera att startknappen måste vara en BMP- eller PNG-fil, om du istället vill använda en nerladdad explorer.exe-fil så se den fullständiga guiden.

Starta programmet som administratör, klicka Change och leta upp startknappen du vill använda. Programmet kommer att automatiskt stänga av och starta upp explorer vilket kan resultera i en bugg där du inte kommer åt tray-pilen i nedre högra hörnet. Denna bugg löses enkelt genom att starta om datorn.

3.

3. Instruktionsvideo

Om du föredrar att se en video där jag ändrar temat och startknappen så går det att se här:

4.

4. Bakgrundsbild

Miniguiden ovan beskriver väldigt kortfattat hur du kan byta ut temat och startknappen i windows 7. För en mer detaljerad beskrivning, alternativa metoder samt information om hur man ändrar resten av utseendet i windows 7, se den fullständiga guiden. Det går självfallet att fråga i tråden men de flesta frågor borde det finnas ett svar till i den Fullständiga Guiden.

Permalänk

nej det har jag inte för jag tror inte det är nödvändigt

Permalänk
Medlem

Detta inlägg kan ignoreras. (Jag testar här olika saker (exempelvis (spoilertaggen) innan jag börjar använda dem i guiden).

Fullständiga Guiden:

  1. Viktig information

  2. Överblick/Guidens syfte

  3. Tema

  4. Startknapp (explorer.exe)

  5. Navigeringsknapparna (explorerframe.dll)

  6. Systemfiler

  7. Registret

  8. Rättigheter

  9. Ikoner

  10. Windows Update

  11. Övrigt/Blandat

  12. Lista över Systemfiler

  13. Länkar - Teman, Wallpaper, ikoner

  14. XP

  15. Windows 8

1.

1. Viktig information

I guiden beskrivs hur man ändrar i registret samt systemfiler, detta medför en risk att Windows slutar fungera! Följ denna guide endast om du har gjort backups på all viktig data och har material samt kunskap för att i värsta fall installera om Windows. (Tänk även på att om windows update uppdaterar någon systemfil du ändrat så ska du därefter inte använda din gamla förlegade backup-fil).

Om jag inte skriver något annat så har jag testat programmen jag länkar till. Det finns dock ingen garanti för att programmen fungerar utan problem, speciellt med tanke på att deras uppgift är att modifiera systemfiler.

2.

2. Överblick/Guidens syfte

Syftet med guiden är att skapa en någorlunda komplett genomgång över hur man ändrar utseendet på de flesta element i Windows 7. Tanken är att komplettera med länkar för att läsaren själv ska kunna hitta nödvändig information.

Exempelvis beskrivs hur man ändrar, tema, ikoner samt navigeringsknappar enligt bilden nedan:

Dold text

Metoderna för att ändra teman, ikoner, navigeringsknappar mm skiljer sig en del åt men brukar oftast involvera antingen modifierande av systemfiler(reshackande) eller ändring av värden i registret. Med anledning av detta så har de fått egna avsnitt. Modifierande av systemfiler kräver ofta ökade rättigheter i windows och då varje systemfil som modiferats kan uppdateras av windows update så finns det även ett kort avsnitt om hur detta ska hanteras.

3.

3. Tema

Att ändra tema (VS, Visual Style, Visual Theme, Skin eller Theme) är ett enkelt sätt att ändra stora delar av windows utseende. Nedan kan du se ett antal exempel på hur annorlunda windows 7 kan se ut då man bara ändrat temat.

För fler exempel klicka här

Dold text

För att kunna använda andra teman än de Microsoft har godkänt så krävs att man modifierar 3 systemfiler. Det finns en del program där ute som låter dig modifiera dessa, så som:

(Ingen av programmen ovan har uppdaterats sedan 2009 men de fungerar bra även för Windows 7 SP1)

Om du väljer att använda Universal Theme Patcher så kör Patch-x86.exe (eller Patch-x64.exe beroende på vilken version av Windows 7 du har).Tänk på att i programmet patcha alla tre sytemfilerna (themeservice.dll, themeui.dll samt uxtheme.dll)

Starta därefter om datorn.

Lägg in tema-filerna (Du kan exempelvis ladda ner detta temat) i mappen

C:\Windows\Resources\Themes

Högerklicka sedan på skrivbordet och välj "Personifiera", leta sedan upp temat (SlanXP2 om du använde temat jag länkade ovan) i listan och klicka på det. Windows ska nu använda temat.

Notis: I zip-filen jag länkade till ovan så hittar du filen "SlanXP2.theme" samt mappen "SlanXP2", dvs en .theme-fil och en medföljande mapp med samma namn som temat. Ibland packas det även med en .themepack-fil, även denna placeras i C:\Windows\Resources\Themes. Alla andra typer av filer som (eventuellt) skickas med är tänkta att användas på något annat sätt, vanligtvis rör det sig om systemfiler så som explorer.exe och explorerframe.dll, jag kommer gå igenom hur dessa används i senare delar av guiden.

Övrigt om Tema

Skillnaden mellan UniversalThemePatcher och UxStyle är att UniversalThemePatcher patchar de 3 systemfilerna (themeservice.dll, themeui.dll samt uxtheme.dll) medan UxStyle lägger sig som en process vid uppstart och "patchar" filerna när de redan finns i minnet (den rör alltså aldrig dina systemfiler). Själv föredrar jag UniversalThemePatcher då jag inte vill ha extra processer, men uxstyle har fungerat fint då jag testat det.

Dold text

4.

4. Startknapp (explorer.exe)

I Windows 7 så ligger startknappen i systemfilen explorer.exe. För att ändra startknappen så måste man därför modifiera explorer.exe. Detta verkar vara det mest populära programmet för att ändra startknappen:

Notis: Ett alternativ är att använda sig av valfritt "Resource Editor" så som exempelvis: Resource hacker (Min favorit) Anolis Resourcer För att "manuellt" välja vilka resurser i systemfilen som ska ändras (i detta fallet är det bitmapparna 6801, 6805 och 6809)

Låt oss säga att vi vill använda Windows 7 Start Button Changer, starta då programmet som administratör, klicka "Change" och leta upp startknappen du vill använda. Du kan exempelvis använda Vanilla orb (av protosphere) som startknapp.

- Byts inte startknappen ut kan det vara värt att testa att köra programmet igen några gånger, kom ihåg att starta det som administratör.
- Ibland efter att man använt programmet så kan Windows bete sig lite konstigt, exempelvis så kan ikoner försvinna i tray. Detta är ett bugg som har med att starta om explorer att göra, för att lösa det så behöver man bara starta om datorn en gång.
- Observera att startknappen du vill använda måste vara en bmp-fil. Har du istället laddat ner en explorer.exe-fil så måste du extrahera relevant .bmp-fil (detta kan du göra med valfri Resource Editor ovan).
- Oavsätt vilken metod/program du använder för att byta ut startknappen så modifieras systemfilen explorer.exe, för att inte datorn ska bli instabil eller osäker så se till att läsa avsnittet om Windows Update.
- Det finns program som rakt av byter ut din explorer.exe mot en nerladdad explorer.exe, detta är något som INTE kan rekommenderas pga du vet inte om det är något fel på den nerladdade filen eller om den är föråldrad.

Övrigt om Startknappen

Om Systemfilsbytaren
Att använda sig av en "Resource Editor" för att byta ut startknappen är även något man kan automatisera med hjälp av exempelvis .cmd-filer.
Ett exempel på sådan automatisering är "Systemfilsbytaren" som jag skapat. Den fungerar så att den extraherar de relevanta bmp-filerna ur den nerladdade explorer.exe-filen och sedan sätter in dessa i din egna explorer.exe. Dvs om du vill använda startknappen som finns i en nerladdad explorer.exe så lägger du den helt enkelt i undermappen explorer (och ersätter den explorer.exe som redan finns där) och kör därefter Systemfilsbytaren.

Om du nu har en bitmapsbild som du vill använda som startknapp så lägger du den i undermappen explorer (dvs samma mapp) men du döper om den till bitmap (och ersätter den fil som redan finns i mappen). Därefter startar du Systemfilsbytaren och väljer 5 "fler alternativ" följt av "1 ... bitmap som source)".

Systemfilsbytaren kan byta ut fler systemfiler, läs de relevanta avsnitten i guiden för mer info.

Byta ut startknappen med Systemfilsbytaren:
För att ändra startknappen kan man även, ladda ner Systemfilsbytaren (mirror) och packa upp dess innehåll i en mapp. Högerklicka på "Systemfilsbytaren.cmd" och välj "Öppna som administatör".

Skriv sedan 1 och klicka på enter för att byta ut startknappen. När Systemfilsbytaren skrivit att det är klart så behöver du bara starta "Restart_Explorer.cmd" för att den nya startknappen ska användas av Windows.

Din startknapp ska nu vara utbytt till en osynlig startknapp.

- Vill du använda en annan startknapp är det bara att byta ut filen explorer.exe i mappen explorer och därefter köra Systemfilsbytaren igen.
- Eftersom du ändrar systemfiler så se till att läsa avsnitt 9 som handlar om Windows Update.
- För er som Systemfilsbytaren inte fungerar och windows klagar på rättigheter, se avsnitt 5 i den avancerade delen.

Dold text

Ett annat exempel på en automatiserad Resource Editor är Universal Orb Installer v1.5 av Grim1364. Det var väldigt länge sedan jag testade denna, men då fungerade den relativt bra. (Jag har med länken mest som referens för de som vill göra sin egen .cmd-fil)

Dold text

5.

5. Navigeringsknapparna (explorerframe.dll)

Inte sällan så skickar tema-skaparen med en "explorerframe.dll". Detta är för att explorerframe.dll innehåller bmp-resurserna för navigeringsknapparna (samt vissa andra knappar), se bilden nedan.
BILD
Använd valfri Resource Editor för att extrahera de relevanta resurserna från den nerladdade explorerframe.dll (närmare bestämt: 280.bmp, 288.bmp, 291.bmp, 577.bmp, 578.bmp, 579.bmp, 581.bmp samt 34560.bmp). När du väl extraherat dessa filer så kan du deleta den nerladdade explorerframe.dll.

För att enklast infoga dessa resurser i din egen explorerframe.dll så gör en kopia av explorerframe.dll (som du hittar i C:\Windows\System32) och placerar kopian på skrivbordet. Använd därefter en Resource Editor för att öppna kopian och ersätt de relevanta resurserna. Spara därefter och stäng ner Resource Editorn. (Du kan därefter välja att öppna kopian igen för att se om resurserna verkligen ersatts).

Nästa steg är att ersätta explorerframe.dll i C:\Windows\System32 med kopian du just modifierat. Du kan här få lite problem med Rättigheter, läs avsnittet "Rättigheter" för att lära dig mer.

När du väl ersatt explorerframe.dll med den modifierade så är det bara att starta om explorer (genom att exempelvis starta om datorn eller använda restart explorer) för att windows ska börja använda de nya knapparna.

OBS! du ska aldrig byta ut din egen explorerframe.dll rakt av mot den nerladdade explorerframe.dll då detta kan medföra en säkerhetsrisk. Extrahera istället de relevanta resurserna ur den nerladdade explorerframe.dll och modifiera (infoga dessa i) din egen explorerfrane.dll med dessa.

osorterat:
När man byter ut systemfiler, ha så lite som möjligt igång. Detta pga varje program/process kanske använder systemfilen du vill byta ut vilket kan resultera i att du exempelvis inte kan byta ut systemfilen. (Kan även rekommenderas att ha datorn nyomstartad)(När du har prblem att ta bort en fil, drag och släpp på skrivbordet, ev byt namn på filen osv, sedan starta om datorn (inte bara logga ut o in) och ta bort filen).

Extra om säkerhet:
Jag har konsekvent i guiden beskrivit hur du extraherar bilder, knappar osv ur nerladdade systemfiler för att sedan infoga dessa i dina egna systemfiler. Anledningen till detta är för att det finns en risk att de nerladdade systemfilerna är förlegade, skadade eller kanske tom modifierats för att skada ditt system (har ännu inte hört talats om ett sådant fall). Denna risk bör dock inte överdrivas, jag tror att så gott som alla som lägger ner tid på att skapa ett tema mm i vart fall inte medvetet skulle göra något sådant. I slutändan handlar det om ifall du litar på den du laddar ner från. (Att du sedan litar på folk hindrar ju inte att du använder säkra metoder för sakens skull )

Permalänk
Medlem

illya_, vet du möjligtvis hur man ändrar ikon på skype ?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Detta inlägg kan ignoreras. (Jag testar här olika saker innan jag börjar använda dem i guiden).

Alt + 255 =     
Alt + 0160 =    
Alt + 032 =
Alt + 99999999 =    

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
gwanto: nope, aldrig testat. Men har för mig att någon skrev i forumet att man kunde skapa en genväg till skype (eventuellt "pin" skype till startmenyn) och sedan ändra ikonen på genvägen. Därigenom ska man då kunna ändra på programmet utseende i aktivitetsfältet.

Skulle inte det fungera så kan man testa att reshacka skype.

Skriv gärna om något av det fungerade och om inget av de fungerade så skicka över exe-filen till mig så ska jag se vad jag kan göra.

Jag testade att "pina" skype till startmenyn, och det funkade

Förresten, hur lägger jag till saker i min mapp favoriter ? Jag har testat att dra mappar till den, men det funkar inte.

Hur gör man ?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Vill förtydliga att jag faktiskt uppdaterar första inlägget lite då och då. Så skumma igenom det när du kommer på något nytt du vill ändra.

"7 - Mindre tweaks"
"II) Ändra Favorit-listan"
"Högerklicka på Favoriter och välj öppna i ny mapp"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Vill förtydliga att jag faktiskt uppdaterar första inlägget lite då och då. Så skumma igenom det när du kommer på något nytt du vill ändra.

"7 - Mindre tweaks"
"II) Ändra Favorit-listan"
"Högerklicka på Favoriter och välj öppna i ny mapp"

Jag har läst det

Men av någon anledning så får jag inte det att funka.. :/

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

gwanto: konstigt, kanske finns någon inställning som låser det eller så...

Kan tyvärr inte hjälpa dig då men skriv gärna om du löser det.

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man ändrar "default icons". Har sökt lite snabbt på google, verkar som att man måste ändra i registret vilket jag inte orkar :/
Sökte även efter program som kan göra det utan någon lycka....någon som kan rekommendera ett program?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

zarnexx: skulle du kunna göra en printscreen och visa vilken ikon du menar?

Permalänk

Tack riktigt bra guide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
zarnexx: skulle du kunna göra en printscreen och visa vilken ikon du menar?

tex om jag vill ändra ikoner där winrar har association(.rar, .zip, .iso mm) mot någon snyggare från deviantart.

http://barrymieny.deviantart.com/art/isabi4-for-Windows-10547...
om jag vill använda dem...hur gör jag?

Jag kommer ihåg att på XP kunde man ganska enkelt byta ikoner...

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Insanewithmybody: tackar tackar

zarnexx: jag saknar också den inställningsheten från xp och har inte hittat något motsvarande i windows 7.

Är precis som du anade registret som du antagligen behöver ge dig på för att ändra ikoner.

i zicons har jag själv ändrat ikonerna för de vanligaste bilderna och videorna, mappar och lite annat. Har även försökt mig på att ändra ikoner för olika program men det beror ofta på vilken version du har mm.

Tips om du använda 7zip är att reshacka 7z.dll.

Själv använder jag mig av detta för att associera och ändra ikon på utorrent:

Citat:

[HKEY_CLASSES_ROOT\uTorrent]
[HKEY_CLASSES_ROOT\uTorrent\Content Type]
@="application/x-bittorrent"
[HKEY_CLASSES_ROOT\uTorrent\DefaultIcon]
@="\"C:\\Program Files\\zicons\\Filetypes\\Media\\Torrent.ico\",0"
[HKEY_CLASSES_ROOT\uTorrent\shell]
@="open"
[HKEY_CLASSES_ROOT\uTorrent\shell\open]
[HKEY_CLASSES_ROOT\uTorrent\shell\open\command]
@="\"C:\\Program Files\\uTorrent\\uTorrent.exe\" \"%1\""
;
[HKEY_CLASSES_ROOT\.torrent]
@="uTorrent"
"Content Type"="application/x-bittorrent"
[HKEY_CLASSES_ROOT\.torrent\OpenWithProgids]
"uTorrent"=""

Tips när du letar efter hur du ska ändra ikoner för filtyper som öppnas med ett program du själv installerat (dvs inte windows standard) är att gå till

Citat:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts

och där leta upp den filendelse du vill ändra ikon till. exempelvis

Citat:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.ogg\Userchoice

i "openwith" hittar du ett namn (i mitt fall "oggfile")
Du ska sedan leta upp oggfile i

Citat:

HKEY_CLASSES_ROOT

Och i dessa DefaultIcon ange vilken ikon som ska användas, i mitt fall:

Citat:

[HKEY_CLASSES_ROOT\oggfile\DefaultIcon]
@="\"C:\\Program Files\\zicons\\Filetypes\\Audio\\ogg.ico\",0"

Har du några frågor eller annat så är det bara att posta.

Tänk på att vara försiktig i registret, göra backups mm. Lycka till!

Permalänk
Snusfri

Tipsar om ett enkelt och bra program för att installera themes, inklusive OobeFldr.dll, Shell32.dll, Explorerframe.dll och explorer.exe

Läs mer här: http://www.intowindows.com/how-to-replace-explorer-exe-oobefl...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

oj då, nu kanske hela min guide blev överflödig :O, tack EpicBoobs, ska testa det och lägger till det i guiden senare

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
oj då, nu kanske hela min guide blev överflödig :O, tack EpicBoobs, ska testa det och lägger till det i guiden senare

Hehe, tror inte din guide blir överflödig, detta förenklar det bara lite för dom som inte orkar mecka runt själv

Din guide är riktigt bra och den har förmodligen hjälpt många

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

EpicBoobs: danke

Angående programmet så saknar jag en viktig funktion i det, att den skulle extrahera de relevanta källfilerna (så som bmp-bilder och iconer) och endast använda sig av dessa (som snubben gjort i ett tidigare program). Pga att endast byta ut systemfiler rakt av är något man bör undvika.

Men eftersom programmet i övrigt är så bra så åker det med i guiden, gör dock en liten reservation om att jag tycker man ska använda andra verktyg eller reshacka för hand.

Permalänk
Medlem

Hej igen illya_!

Jag har kollat igenom tråden igen, men jag hittar inget som förklarar hur man tar bort detta:

http://pici.se/571217/?size=fullsize

Vet du hur man gör ?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

När det gäller VLC så är det enklaste att du kör installationsfilen igen (den kommer då att avinstallera vlc för att därefter installera sig igen), det viktiga är att du ser till att "Context menus" inte är ikryssat.

Angående onenote så är det enklaste att bara avinstallera det (om du nu inte använder det). För att avinstallera onenote så sätt i din office-skiva och välj:
"Lägg till eller ta bort funktioner"
Se sedan till att Microsoft Office Onenote har ett rött kryss (alltså se till att den inte längre ska vara installerad).

Nu ska dessa saker inte längre vara i din kontextmeny/context meny/högerklickmeny.

Lycka till

PS: om du nu vill ha onenote installerat så skriv det i tråden så ska jag (men avsky) installera det och testa att plocka bort kontextmenyn ur registret.

Edit: då du ändå är igång och ändrar i kontextmenyn så vill jag tipsa om att du kan ändra vad winrar lägger i den samt ifall dessa ska ha en ikon eller ej. Inställningarna för det hittas i winrar -> settings -> inställningarna i "shell intergration". (Rätta mig om jag har fel men använder NÅGON "Komprimera och e-posta...";))

Sedan kan du använda "skins"(tror jag de heter) till winrar om du vill ha andra ikoner, använde det förr men använder 7zip istället nu så minns inte exakt hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
När det gäller VLC så är det enklaste att du kör installationsfilen igen (den kommer då att avinstallera vlc för att därefter installera sig igen), det viktiga är att du ser till att "Context menus" inte är ikryssat.

Angående onenote så är det enklaste att bara avinstallera det (om du nu inte använder det). För att avinstallera onenote så sätt i din office-skiva och välj:
"Lägg till eller ta bort funktioner"
Se sedan till att Microsoft Office Onenote har ett rött kryss (alltså se till att den inte längre ska vara installerad).

Nu ska dessa saker inte längre vara i din kontextmeny/context meny/högerklickmeny.

Lycka till

PS: om du nu vill ha onenote installerat så skriv det i tråden så ska jag (men avsky) installera det och testa att plocka bort kontextmenyn ur registret.

Edit: då du ändå är igång och ändrar i kontextmenyn så vill jag tipsa om att du kan ändra vad winrar lägger i den samt ifall dessa ska ha en ikon eller ej. Inställningarna för det hittas i winrar -> settings -> inställningarna i "shell intergration". (Rätta mig om jag har fel men använder NÅGON "Komprimera och e-posta...";))

Sedan kan du använda "skins"(tror jag de heter) till winrar om du vill ha andra ikoner, använde det förr men använder 7zip istället nu så minns inte exakt hur det fungerar.

Tackar för hjälpen !

Förresten, vad blir "shell integration" på svenska ? Är det integrering ?

/Gwanto

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

gwanto: tror det, i annat fall hittar du nog snabbt relevanta inställningar

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att jag har fått favoriter att funka nu!

Problemet var att jag hade raderat mappen "Links" i min personliga mapp.

/Gwanto

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

gwanto: bra att det löste sig

Permalänk
Entusiast

Sticky på denna tråd nu... står ofantligt mycket bra som hjälper såna som jag som hade 0 kunskaper tidigare men nu är fullfjädrad windowsmodare

Så här har jag fått till det nu illya_ :

Vad tycks?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpnk
Tigaer och lassekongo?

Mycket snyggt stilrent, nu avslöja för oss i sedvanlig ordning ditt tillvägagångssätt plskthx ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Snyggt, men inte riktigt min stil, känns lite "för mycket" på något sätt. Försöker undvika att ha igång processer om jag kan det.

Ang sticky:
Vi får nog vänja oss vid tanken att det inte blir något klister på tråden, det finns ett begränsat utrymme där uppe och om denna tråd skulle bli stickad så flera antagligen villa bli det. Det optimala vore om denna guide på något sätt kunde flyttas in i "Visa era Windows 7-skrivbord!"-tråden, på så sätt skulle man enkelt kunna hänvisa till första postet :).

Gissar dock att det finns tekniska begränsningar som förhindrar flyttande av posts mellan trådar osv. Har istället försökt få tag i Hedgren som har första inlägget i den tråden för att få honom att länka hit, men inte fått tag på honom än.

Edit: Ska ta mig i kragen och göra ett inlägg med rainmeter någon gång, om ni anser att något annat borde läggas till så skriv det gärna

tillägg
Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med första sidan i denna tråden? Får enormt med mycket vitt tomrum ovanför första inlägget och sen laddas inte allting.

Opera 10.51, Windows 7 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centura:

Är det någon annan som har problem med första sidan i denna tråden? Får enormt med mycket vitt tomrum ovanför första inlägget och sen laddas inte allting.

Opera 10.51, Windows 7 x64.

Samma setup här och samma fel, men det blir nog bättre med tiden när allt confats färdigt, vänta ett par dagar och se om det återstår :q

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.