Spotify begränsar gratiskonton

Permalänk
Medlem

Det finns ju gratis internet med varenda j*vla smartphone i dagsläget, varför ska man köpa Spotify när det finns Youtube? Hur kunde ett företag som erbjuder musik (som resten av internet) fast hos dessa(spotify) kostar det, bli så stort? Det har jag aldrig förstått.
Har aldrig skaffat Spotify och jag planerar inte att skaffa.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Bara för att ni har valt er med att lyssna via datorer och mobiler så betyder det inte att det är BRA.

Det låter ju VÄRDELÖST även om det är 320KB/s.....

Nej tack. Jag betalar hellre fullpris på skivor för de få artister jag idag anser vara värda att ha.
För merparten av skiten som produceras idag är massproducerad dynga.
Varför föda skivbolagen ännu mer även om det är via digital billigare väg?

Permalänk

Ni som är så giriga att ni inte vill betala för Spotify Premium, skaffa det då gratis i 3 månader: https://sv.betclic.com/content.aspx?pagecode=spo_201101SW2

Har själv gjort det, och vann även lite pengar på köpet. Inget fuffens.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vårt kära grannland har ju påbörjat en liknande Spotifytjänst, men jag minns inte vad den heter dock.

Wimp

Permalänk

Då registrerar man väl bara ett nytt konto varje halvår? Måste man köpa något av alternativen för att göra det köper man väl ett day-pass för nio spänn.

Lite synd, men bryr mig inte så mycket då jag redan har nästan all musik jag vill ha på CD & på hårddisken. Samma låt max fem ggr låter ju dock sjukt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjonsson:

känns ju lite som att om de försvinner kmr ju folk börja tanka igen bara ? youtube downloader är ju ett smart sätt eftersom all musik finns nästan på tubben.

Ja, till 90% med kvalitet som tillochmed jag, som inte hör skillnad mellan spotify free och flac, stör mig på.

Blir att köpa ultimate. Lite drygt dock när jag endast har 1050kr i månaden.
Käka ute någon gång eller två: 200
Någon tshirt osv: 600

200 över, som man gärna vill spara så man kan köpa sig något fint i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Fixa mitt spotify konto för kanske två år se. Så då är jag utanför denna "deal"?

Såg förövrigt att jag hade 4 invites kvar ^^ hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån hade skrivigt om Grooveshark, testade att gå in där och det slog mig att det gick väldigt fort att dra igång låtar. ser ingen reklam just nu, Jag testade en låt Hans zimmer-Seville, så bra har spotify free alldrig låtit.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ja, till 90% med kvalitet som tillochmed jag, som inte hör skillnad mellan spotify free och flac, stör mig på.

Blir att köpa ultimate. Lite drygt dock när jag endast har 1050kr i månaden.
Käka ute någon gång eller två: 200
Någon tshirt osv: 600

200 över, som man gärna vill spara så man kan köpa sig något fint i framtiden.

Så köp "Någon tshirt" mindre så har du ultimate i ett år.

Permalänk

Har suttit med premium i ett halvår sen man fick mobil som hade stöd... Har svårt att se något mer prisvärt faktiskt..
Lyssnar säkert ca 2-3 timmar varje dag...

Visa signatur

i7 920 | GTX295

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft Spotify till min iPhone4 sedan mitten på december 2010, och det är nog de bäst investerade 99 spänn i månaden jag någonsin betalat. I stort sett all grym 80-talsmusik jag växte upp med finns där, härlig synthpop från Alphaville, Erasure, A-Ha, Pet Shop Boys, Eurythmics och många andra, Kraftwerks tidiga, precisa technoslingor, Front 242s mäktiga malande dunk, Yellos märkliga men stimulerande ljudsvador, Vangelis, Jarre, ja listan bara fortsätter.

Det finns även massor med filmmusik på Spotify, klassiskt, mycket "alternativ" pop typ Sigur Ros, ambient typ Biosphere, osv. Det är inte bara det massproducerade dravel man mest stöter på i radiobruset nuförtiden (skulle sagt "i skivbutikerna", men det finns ju fan knappt några kvar); Spotify har ett stort och mycket brett utbud.

Jag gnäller inte alls över att betala en hundring för att ha tiotusentals låtar tillgängliga i mobilen var jag än är. Den som kontrar med "youtube" svamlar i nattmössan. Till att börja med är väldigt mycket av den musiken illegalt uppladdad och kommer att raderas, man kan inte heller enkelt fixa playlists som automatisk synkas till ens mobbe, ladda ner musiken lokalt i mobilen osv. Så sluta tramsa nu va!

Näh, Spotify är framtiden.

Permalänk

49kr/mån är det helt klart värt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk

Jag använder inte Spotify på grund av att musiken jag lyssnar på inte finns där i tillräckligt stor utsträckning.
Den musiken som finns där som jag är intresserad av (rock/metal och subgenrer) köper jag på CD istället.

Annars blir det mycket elektronisk musik och då finns det många alternativ där det erbjuds okomprimerade eller komprimerade låtar i full kvallite.
Beatport, trackitdown, junodownload erbjuder alla wav-filer. Många artister som håller sig inom smala genrer som t ex hårdtechno och breakcore säljer sin musik över bandcamp som FLAC eller ALAC.

Mindre, "okända" artister måste för övrigt betala för att lägga upp sin musik på Spotify vilket inte alltid är helt lätt att motivera kostnadsmässigt. Samtidigt är det förståeligt ur Spotifys synvinkel att plattformen och tjänsten de erbjuder i det fallet kostar pengar.

Uppenbarligen är Spotify ett bra alternativ för många och jag tycker att 49kr eller 99kr är ett fullt rimligt pris för vad man får. Utbudet är smalt men inte så smalt som folk vill få det till. Sen är jag övertygad om att skivbolagen inte lägger upp sin musik för att de är snälla, utan för att de tjänar pengar på det. Jag kan också tänka mig att det är ungefär lika stor andel pengar som går till artisterna genom Spotify som genom när jag köper artisternas skivor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hastigt:

Aja, ni får fortsätta att säga att ALLA är snåla som ej vill betala, handlar ju "bara" om det "okej".

Faktumet att jag och många andra använder spotify free pga att det är fint när man ej vill känna sig olaglig för att lyssna då och då, men ni verkar ju missa att hela spotify's bibliotek är endast kommersiel musik och musik som varit kommersiel en gång i tiden typ. Nej tack jag klarar mig utan det, ni kan säga till den dagen när spotify har ett bibliotek med musik som är värt att kolla in. Vi andra får väl klara oss på olagliga sätt/mindre smidiga lagliga sätt för att lyssna på kommersiel musik dom få gångerna vi behöver.

Vissa säger att reklamen inte räckte till, fine. Well done att införa ännu mer reklam och det fortfarande inte fixas.

Finns mycket icke-kommersiell musik på spotify.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

hur hade du tänkt lyssna på musiken utan att spara den och utan internet? ska den komma från luften eller?

Hela grejen började med att jag sa att jag inte använder spotify då det skulle vara för dyrt pga Irlands internet varav att du började nämna offline-listor i spotify, vilket känns helt onödigt när man kan få musik gratis på annan väg utan att behöva krångla med offline-listor (vilket jag försökt poängtera).

Var du fått att jag skulle vilja få musiken från "luften" har jag ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaanin:

Så köp "Någon tshirt" mindre så har du ultimate i ett år.

Vet inte hur det är med dig, men jag går helst inte runt i trasor.

Men som du ser/såg, så ska jag faktiskt köpa unlimited.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Så dom ska begränsa den totala tiden per månad man kan lyssna på musik om man har ett gratiskonto, och på så vis hoppas man att allt flera ska börja köpa Unlimited/Premium? Kan ju nog funka men en sak slog mig, om man drar ner på tiden man kan lyssna så minskar ju pengarna från reklamintäkterna, så varför inte lägga till lite mera reklam istället (och sänk volymen på den för f**).

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Ha så skoj med att loopa 10 låtar varje månad, det lär ju bli ganska tjatigt.

uhmm...

Skrivet av Massy:

Om det kommer ut 10 nya låtar han kan tänka sig lyssna på varje månad så har han efter 1 år 120 låtar. Är det all musik man gillar så är det helt klart bättre än att "låna" låtarna.

exakt

Permalänk
Medlem

Mig gör det inget, jag betalar redan för Premium sedan en lång tid tillbaka

Lite snålt med 10 timmar och max 5 ggr/låt dock. Förövrigt tycker jag det är bra - fler användare kommer att gå över till Premium -> man förändrar begränsningarna för Free-användare i framtiden så att de blir bättre?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Var rätt väntat ändå, kändas inte som om du skulle kunna kosta på allt detta gratis.

Själv skulle jag inte ha några problem med att lägga 10 spänn i månaden för "spotify free" MED reklam. Gör så att det är möjlig att betala med SMS och jag slår vad om att många skulle se det som riktigt prisvärt. Eller vad tycker ni?

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

påverkar mig inte då jag har all musik lokalt, men funderar på att byta upp mig till premium då jag är så förbenat trött på reklamavbrotten när man sitter på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad många är snåla, just det... Det är Sverige vi bor i.

Permalänk
Skrivet av KNI-861:

Så dom ska begränsa den totala tiden per månad man kan lyssna på musik om man har ett gratiskonto, och på så vis hoppas man att allt flera ska börja köpa Unlimited/Premium? Kan ju nog funka men en sak slog mig, om man drar ner på tiden man kan lyssna så minskar ju pengarna från reklamintäkterna, så varför inte lägga till lite mera reklam istället (och sänk volymen på den för f**).

Ett bättre alternativ vore att höja priset till det dubbla på unlimited/premium, och sen minska reklamen för gratisanvändarna, ta bort begränsningarna och kanske höja kvaliteten lite för dom också. Det är ju bara 49/99 kr mer per månad liksom, en pizza, eller 2 öl extra per månad på krogen kan man ju undvara.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om det kommer ut 10 nya låtar han kan tänka sig lyssna på varje månad så har han efter 1 år 120 låtar. Är det all musik man gillar så är det helt klart bättre än att "låna" låtarna.

Ja, fast de 10 första låtarna lär han vara redigt trött på när han bara haft just dem den första månaden. Tycker faktiskt att premium skulle vara en bättre placering av pengarna då, även om jag inte gillar att det ska göra Free i princip värdelöst.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Lustigt hur vissa tycks vela tro att Spotify är något manifest för hela marknaden. Att hota med att börja ladda ner musik igen hellre än att använda tjänsten gör ju inte någon något alls.

Jag är dock kluven i frågan gällande beslutet för Free-tjänsten. Mindre speltid betyder ju mindre reklamintäkter - men samtidigt är ju ett större antal betalanvändare, oavsett vad som är mer ekonomiskt tillfredsställande, mer intressant när man tecknar nya kontrakt med upphovsrättsmännen.

Själv har jag haft Spotify Premium i ett och ett halvt år och de veckorna jag råkat stå med Spotify Free har jag helt enkelt inte använt tjänsten alls.

Skrivet av Fyren:

Vet inte hur det är med dig, men jag går helst inte runt i trasor.

Men som du ser/såg, så ska jag faktiskt köpa unlimited.

En T-shirt mindre (per obestämd tid) tordes inte innebära att du tvingas gå i trasor.

Permalänk
Medlem

Alla en hand upp som varit på fest där det varit gratis version av spotify :P!! Reklam på fest är en riktig party höjare ^^

Är väl inte bara folk som är snåla ? utan lata. (orkar inte fixa premium) fast det är bara "några" musklick iväg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Kvaliten på grooveshark är bedrövlig. Förstår inte folk som är så snåla att de inte betalar 99kr/mån för att stödja ett svenskt företag och istället lämnar det för något så pissigt som gs...

Spotify är lika svenskt som IKEA, dvs inte alls. Man (undgår att) betala skatt i Luxemburg genom Spotify SARL. Jag lyssnar nu och jag hör hör ingen märkbar skillnad i ljudkvalitet mellan Spotify Free och Grooveshark.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Tänk på vad ni gjorde innan spotify kom.

Det är inte värt att betala för en sådan smidig tjänst?

Tycker jag inte. Det är bara musik. Jag överlever utan musik.

Skrivet av BareHipster:

Demostrera ni, tror de tjänar på detta då ni som lyssnar på Spotify Free ändå inte bidrar med något alls.

Spotify Free/Open bidrar med hela kundstocken för reklamtjänsten. Utan dessa kunder finns det ingen att sälja reklam till och man får övergå till en ren abbonemangstjänst. Det hade nog varit mer lönsamt att gå på annonsörspåret i det långa loppet, jag tror nämligen att Spotify grovt överskattar hur många som faktiskt kommer att gå från Open/Free till att betala. Merparten kommer säkerligen, när de möts av skylten som säger "du har slut på tid", bara rycka på axlarna och göra något annat. Sätta på radion, gå in på youtube, hoppa över till grooveshark. Eller strunta i att det inte låter ur deras högtalare och fortsätta surfa.

Skrivet av skog1s:

Men oj vad förvånad jag blir!!

Många här verkar ju tro att bara för man inte har Spotify, då har man ingen musik att lyssna på.

Jag skulle inte betala 20kr i månaden ens för tjänsten.

Äntligen någon som fattat vad det handlar om.

Permalänk

lite tråkigt. påverkar mig och min lillasyster ganska hårt. lyssnar knappt på musik alls så unlimited eller premium är inte att tala om. då jag dock använder spotify lyssnar jag nästan alltid på samma låtar. och jag går på mitt favoritbands spelningar så kom inte med nått skitsnack att jag skulle vara nån parasit eller nått finns bara inte en chans i helvete att jag köper en skiva i dagsläget.

Permalänk
Avstängd

Ni som klagar på att ni bara lyssnar någon gång ibland så kan jag ju tala om att spotify open laddar på med 24 timmar varje månad (någon sånt) så lyssna ni på 10 låtar om dagen och sluta tjuta.

99kr är en piss i havet.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Ett bättre alternativ vore att höja priset till det dubbla på unlimited/premium, och sen minska reklamen för gratisanvändarna, ta bort begränsningarna och kanske höja kvaliteten lite för dom också. Det är ju bara 49/99 kr mer per månad liksom, en pizza, eller 2 öl extra per månad på krogen kan man ju undvara.

Du verkar inte riktigt ha kläm på hur marknaden fungerar.
Med ett högre pris får du ju inte magiskt mer intäkter. Kan man knappt motivera användare att betala för en tjänst är det ju vansinne att höja priset på tjänsten för att kompensera för de som inte köper tjänsten, alls.

Minska reklamen på gratisanvändarna? Bättre ljudkvalitet? Du glömmer ju att gratisanvändare på det sättet både kostar mer att underhålla och drar in mindre pengar.

Du verkar tänka på samma sätt som den döende skivindustrin. Där man tror att det är skäligt att vilja ha uppemot 199 kr för ett album - just för att ingen köper dem.