Hjälp med bygge av Esxi baserad server!

Permalänk
Medlem

Hjälp med bygge av Esxi baserad server!

Jag behöver hjälp av kunniga personer att diskutera och välja rätt hårdvara för att få servern så bra som möjligt.

Min tanke: I botten ska Esxi ligga och på det ska det ligga ett antal virtuella servrar. Det jag hade tänkt är att jag ska ha Några st windows server 2008 (har licenser) men nu kommer vi till kruxet.

Jag har tänkt ha en Pfsense router som ska lastbalansera en BBB lina men jag behöver gärna också att den orkar driva minst 500mbit gärna 1gbit om möjligt. Därför har jag tittat supermicro moderkort med 4lan portar har även ett dual intel NIC liggandes hemma. Jag vet vilket som är bäst för prestandan att köra virtuella NICs eller satsa på dem fysiska i en virtuell server.

Sen vill jag även ha den ska agera filserver och då hade jag tänkt 4diskar till och börja med på 2tb i raid . Jag vet inte vilket os eller liknande man ska satsa på filsystem likaså. Har läst lite om ZFS och det verkar juh väldigt bra. Prestanda är viktigt men vill gärna ha någon sorts redundans.

På servern ska även finnas VPN, DHCP, Active directory men även utrymme för några labbservrar i utbildningsyfte. Jag vet att det är inte optimalt säkerhetsmässigt att ha det på samma dator som resten men det är ingen prioritet med massiv säkerhet just nu.

Har läst mycket i server forumet här och har sett att det finns massor med kunnigt folk så om du känner dig träffad hjälp mig gärna.

Datorn är tänkt köpas in under sensommaren senast.

Vad jag funderat på hitttils:

Moderkort: http://www.mullet.se/product.html?product_id=333232
Supermicro Xeon E3 Serverkort ATX Intel C204, 4*Gbit

CPU: http://www.mullet.se/product.html?product_id=333272
Intel Xeon E3-1240 3.3GHz QuadCore HT, 8MB, 80W TDP

Minne: 16GB DDR3 minnen vet inte om ECC är att prioritera men dem är juh avsevärt dyrare också.

Systemdisk:?

Diskar: 4x2Tb

Chassi:?

Nätaggregat:?

RAID-kort: Behövs det? Finns inbyggd men vet ej hur det funkar . Har förstått att det inte funkar med mjukvaru raid på esxi men det kanske fungerar på den virtuella maskinen?

Tacksam för all hjälp och feedback, vet inte ens om min tanke är utförbar och kommer fungera bra.

Mvh Tony

Permalänk
Medlem

Feedback gällande disklagring.
Maximal disk per LUN är ~2TB , hade du tänkt att köra Raid 5 på de 4x2TB diskarna, kommer du inte se allt utrymme.
/Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Ok bra att tänka på ! Vet inte riktigt vilken raid man ska köra på men raid1+0 verkar juh rätt nice.

Permalänk
Medlem

Jo, dock samma problem, ESXi Hypervizor servern kan se allt utrymme men enbart formatera ~ 2TB i VMFS. Däremot om du hade haft 2 Raid1 arrayer hade den kunnat nyttja det faktiska utrymmet. Säger inte att det är en lösning.

Hade själv köpt ett billigt mini-itx kort med pci-e och kört ISCSI istället för lokal lagring.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Om man kör med en separat systemdisk och kör filserver diskarna på den virtuella maskinen endast? Det kanske inte funkar var bara en idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emkill:

Jo, dock samma problem, ESXi Hypervizor servern kan se allt utrymme men enbart formatera ~ 2TB i VMFS. Däremot om du hade haft 2 Raid1 arrayer hade den kunnat nyttja det faktiska utrymmet. Säger inte att det är en lösning.

Hade själv köpt ett billigt mini-itx kort med pci-e och kört ISCSI istället för lokal lagring.

Jag är jättenyfiken på varför detta tycks vara det "vanliga" sättet att göra detta. Vad är förddelen med att ha lagringen i en dator och virutaliseringen i en annan.

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

vitek borde gå med DirectPath.
Har inte själv labbat med DirectPath, men tanken är att man skall prata direkt med hårdvaran och hoppa över det virtuella lagret.
Finns lite nackdelar med DirectPath om du har tänkt att bygga ut din labbmiljö till ett cluster, se nedan:
http://communities.vmware.com/docs/DOC-11089

Zonar:
För företag är det vanligt att man har ett stort datacenter med ett eller flera cluster med ESXi Hypervizor servrar.
Separerad lagring kan möjliggöra hög tillgänglighet, redundans och få ut datat ur byggnaden ifall värsta scenario skulle inträffa.
De tre vanligaste lagringsätten är Fiber Channel, ISCSI och NFS, finns säkert varianter på DAS och virtualiserad lagring som jag inte täcker upp.

Delad lagring mellan servrarna är klart att rekommendera, funktioner som:
High Availability
Fault Tolerance
Vmotion
Storage Vmotion
Dynamic Resource Schedule
Gör det helt klart lättare att hantera en stor servermiljö.
Men om frågan var inriktat på varför man vanligtvis kör ISCSI idag, så är det kostnadseffektivt jämfört med en Fiber Channel lösning, då man oftast kan nyttja befintliga switchar och nätverkskort och slipper därav att köpa Fiber channel switchar och Fiber channel HBA till ESX servrarna.

\Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Låter intressant med Directpath frågan om det väger upp med fördelar mot nackdelar. Jag ville juh gärna ha så lite fysiska enheter som möjligt.

Men om man skulle sätta upp ISCSI vad krävs av hårdvaran på ISCSI targeten? För vad jag förstår så gör man en virtuell maskin som filserver som agerar iniator och sen har man då lagringen som target?
Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Någon som har någon info på hur det är med virtualiseringen av Pfsense och användadet av virtuella eller fysiska nätverkskort gör någon prestanda skillnad?