Förkyld 2 gånger på 5veckor, normalt?

Permalänk
Medlem

Förkyld 2 gånger på 5veckor, normalt?

Tjenare, vaknade just utav en riktig förkylning som jag hade på känn redan ifrån igår kväll. Var även sjuk för 3 veckor sedan, är detta normalt?

(Skälet till att det står 5 veckor är för att jag arbetar i en 5 veckors tid, därav titeln. Vecka 2 sjuk 2 dagar, vecka 5 2 dagar)

Permalänk
Medlem

Hände mig flera gånger att man var förkyld flera gånger i rad under ganska kort tid. Bor man ihop med flera personer så kan man smitta någon, själv bli frisk och smittad av den person man har smittad förut Därför ska man vädra mycket och hålla sig för sig själv så att man inte smittar andra....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Hände mig flera gånger att man var förkyld flera gånger i rad under ganska kort tid. Bor man ihop med flera personer så kan man smitta någon, själv bli frisk och smittad av den person man har smittad förut Därför ska man vädra mycket och hålla sig för sig själv så att man inte smittar andra....

kroppen blir väll imun mot viruset så man inte kan smittas igen på ett tag? sen finns det massor av förkylningsvirus därute och risken att du stöter på en annan variant är ganska stor. sen är kroppen extra svag efter en förkylning och kan lättare få en ny.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det är nog ganska normalt tror jag. Själv har jag varit förkyld sen juli förra året. :/

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kroppen blir väll imun mot viruset så man inte kan smittas igen på ett tag? sen finns det massor av förkylningsvirus därute och risken att du stöter på en annan variant är ganska stor. sen är kroppen extra svag efter en förkylning och kan lättare få en ny.

Ja man har ganska många antikroppar mot just denna virus som orsakade din förkylning men kroppen är ju försvagat som du själv skrev och befinner man sig nära sjuka personer så kan man ändå få förkylnings symptomen verkar det som. Tror att även om man får vaccination mot olika virus så kan man ändå få lindriga symptom även om man är immun mot själva viruset

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Helt normalt.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Nu är det ju pollentider också, och det kan ju ge liknande symtom med rinnande näsor och irriterade bihålor.
Själv är jag både lätt förkyld och lite lätt pollenalergisk. Helt underbart!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.