Importera bil Tyskland eller England?

Permalänk
Medlem

Importera bil Tyskland eller England?

Hej, en bil och har kommit på tanken varför inte importera? Priserna är otrolig skillnad speciellt i England. Sökt efter mycket information för och nackdelar, men tjänar man så mycket på att importera bilar för lägre summor ex 60 000kr?
Kollat runt lite efter exempelvis Bmw 328 E46 Ci och liknande. I Tyskland får man fin 328 Ci för runt 5000-6000€ som är i väldigt fint skick. Men som nackdelen är så är de kända för köra utan rostskydd.
England så får man 330 e46 Cab för runt 5000£ 02 väldigt fint skick och extremt låga priser man kan få en bmw 5-serie 03-05 för runt samma pengar också men nackdelen är högerstyrt. Just nu är högerstyrt inga problem utan mer en fördel men ska inom en framtid flytta hem till Sverige igen. Så är det värt att importera en bil från UK?

Vad säger ni om import eller är det värt att köpa en liknande bil i Sverige för 20-30 000kr över vad de kostar utomlands?

Permalänk
Medlem

UK är rätt värdelöst att importera en vanlig 3 serie som det dräller om i Sverige, ingen kommer någonsin att vilja köpa en högerstyrd när du ska sälja den vidare.

Köra utan rostskydd? Bilarna har samma rostskydd, en skillnad är att BMW bilar som är nysålda i norden har ibland ett annorlunda värmepaket samt isolerade slangar till vevhusventilationen. Ang rost så brukar i regel bilar från Tyskland ha mindre rost. En E46 kan för övrigt rosta rejält om tidigare ägare har slarvat med vård.

Tänk även på att det kostar en del att flytta bilen också samt alla papper.

BTW så är 328 inte faceliftade, vilket sänker andrahandsvärdet rejält i Sverige. Satsa på en 330 istället, roligare motor dessutom.

Om det är värt att köpa ifrån Tyskland? Ptja, hittar du rätt objekt så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

UK är rätt värdelöst att importera en vanlig 3 serie som det dräller om i Sverige, ingen kommer någonsin att vilja köpa en högerstyrd när du ska sälja den vidare.

Tänk även på att det kostar en del att flytta bilen också samt alla papper.

BTW så är 328 inte faceliftade, vilket sänker andrahandsvärdet rejält i Sverige. Satsa på en 330 istället, roligare motor dessutom.

Om det är värt att köpa ifrån Tyskland? Ptja, hittar du rätt objekt så kör på.

Det jag har tänkt på också, ska man sälja vidare så blir det ju svårt som f*n men just när man kollar på priserna så är de ju extremt låga. Men beslutat mig för troligtvis köpa en från Tyskland eller Sverige.
330 hade varit roligt också dock lite med försäkring där och bensin kolla hur mycket den ligger på hade aldrig varit fel med lite fler hästar.

Permalänk
Medlem

Hur lockande det än är att köpa i England så gör inte det. Kommer bli extremt svårt att sälja en högerstyrd dussinbil i Sverige den dagen du bestämmer dig för att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Hur lockande det än är att köpa i England så gör inte det. Kommer bli extremt svårt att sälja en högerstyrd dussinbil i Sverige den dagen du bestämmer dig för att byta.

Jo fast kan alltid sälja i England med tänker jag bara köra dit den till en släkting och hoppas på få den såld. Priserna är sjukt lockande halva priset mot Sverige och 30-40% billigare än tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jo fast kan alltid sälja i England med tänker jag bara köra dit den till en släkting och hoppas på få den såld. Priserna är sjukt lockande halva priset mot Sverige och 30-40% billigare än tyskland.

Är det värt besväret då? När du betalat för resor, inreggning etc och sedan skall betala en ny resa för att eventuellt få bilen såld i sitt hemland. Låter mer som krångel och besvär än som en bra affär i mina öron. Hade försökt hitta något vettigt i Tyskland istället. Satt själv och drömde om billiga högerstyrda Mitsubishi Evos från England i vintras. Men kom på andra tankar efter att ha sett det gigantiska utbudet i hemlandet (dvs skulle jag sälja tillbaka den till England hade jag haft otroligt många andra bilar att konkurrera med) och många verkade ligga ute på Blocket länge utav de importerade som senare såldes i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Är det värt besväret då? När du betalat för resor, inreggning etc och sedan skall betala en ny resa för att eventuellt få bilen såld i sitt hemland. Låter mer som krångel och besvär än som en bra affär i mina öron. Hade försökt hitta något vettigt i Tyskland istället. Satt själv och drömde om billiga högerstyrda Mitsubishi Evos från England i vintras. Men kom på andra tankar efter att ha sett det gigantiska utbudet i hemlandet (dvs skulle jag sälja tillbaka den till England hade jag haft otroligt många andra bilar att konkurrera med) och många verkade ligga ute på Blocket länge utav de importerade som senare såldes i Sverige.

Nej det är just det allt krångel man skulle få stå ut med tror mycket priserna förblindar en. Någon som vet ungefär vad det kostar att importera en bil? Någon som kanske gjort innan? Sökt på nätet och de flesta verkar säga runt 12000kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet att folk har fyndat vänsterstyrda Porsches i England, eftersom ratten sitter på fel sida ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Nej det är just det allt krångel man skulle få stå ut med tror mycket priserna förblindar en. Någon som vet ungefär vad det kostar att importera en bil? Någon som kanske gjort innan? Sökt på nätet och de flesta verkar säga runt 12000kr.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-urs...