Staten går antagligen in och räddar LME vid ett konkurshot. Det är för mycket på spel helt enkelt.
T ex fick de flesta banker (utom SHB som klarade sig undan fastighetskrisen relativt bra tack vare striktare kreditgivningsregler) stöd för att inte gå omkull. Föreställ er vad som hade hänt om bankerna inte skulle fått hjälp från staten. De hade gått i KK och varit tvungna att kräva återbetalning från gäldenärerna (dvs större delen av landets befolkning med stora lån på fastigheter och annat) för att i sin tur täcka skulderna till sina inhemska och utländska fodringsägare.
För att lösa lånet till borgenärerna hade större delen av befolkningen varit tvungen att sälja sina hus - men vem skulle kunna köpa dem?
Lån på den tiden var ohyggligt dyra. Rätta mig om jag har fel, men jag tror Riksbanken hade 500% ränta när det var som värst. Ni kan tänka er hur gärna de svenska bankerna (som lånar pengar från Riksbanken) skulle ställa upp på lån för att ni skulle kunna köpa en fin sommarstuga väldigt billigt.
LME har lånat mycket pengar från svenska banker. Om företaget går omkull får bankerna stora kreditförluster som får återverkningar på ekonomin. De blir antagligen tvungna att höja sin utlåningsränta vilket försämrar för gäldenärerna, som i sin tur konsumerar mindre i och med att lånekostnaden blir dyrare. Konsumeras det mindre riskeras att konjunkturen går ner ännu mer.
Dessutom är LME betydelsefullt sett ur en försvarspolitisk synvinkel då de utvecklar radar och annan viktig utrustning. En sysselsättning som jag tror ingen politiker med vettet i behåll vill flytta utomlands. LME står också för viktig forskning som i sin tur kan ge värdefulla spin-off-effekter.
De som resonerade så vid fastighetskrisen kunde köpa bankaktier, köpoptioner väldigt billigt och sälja väldigt dyrt när väl krisen var över och saker och ting återgick till det normala igen. (Om man undvek de banker som inte gick att rädda förstås). Tror det var någon enstaka mindre bank som inte klarade sig.
LME B har varit nere i 2.90 som lägst (med reservation för fel). Nu står den väl i 7.50 någonting. Det är ju en god värdeökning - mer än en kursdubblare. Frågan är om inte det är dags för de stora pojkarna (storägare, fonder, banker etc) att ta hem vinsterna. I tider som dessa när ett krig i Mellanöstern kan vara nära förestående liksom terrorattentat lite överallt så finns det ju en viss osäkerhet på marknaden om man så säger.
Hellre en krona idag än kanske två imorgon, som kan bli en halv krona eller ingen alls.
Idag gick det ner rätt rejält. Frågan är om det är början på en längre period av nedgång, dvs storägare som tar hem vinster (inte bara i LME utan rent generellt). I det fallet är det mindre lyckat att som privatperson tro att man kan gå emot strömmen och köpa "billiga" LME-aktier som pytsas ut.
För att LME-B ska stiga till nivåer kring 50 spänn så måste ju något rent extraordinärt inträffa. Som att de blir uppköpta av Nokia till exempel. Men även då är jag mycket tveksam till om Nokia kommer betala en sådan fet premie för LME. Dessutom så kontrollerar Investor och SHB större delen av A-aktierna, som ger mycket mer makt i bolaget. Makt = bestämma om LME ska säljas eller inte. Men det är klart. För rätt pengar är allt till salu.
För att LME-B ska stiga till gamla ATH, typ 220 kr eller nåt sånt, så måste vi kunna slå alla aktörer i huvudet med en virtuell gummiklubba från Acme Inc. så att de tappar fattningen ännu en gång.
Den som lever får se...