köpa ericsson aktier nu?

Permalänk
Medlem

köpa ericsson aktier nu?

haj haj tänkte köpa mig ett par Ericsson B aktier vad tycker ni om det, är det smart? Hade tänkt köpa för 3000kr ungefär. En polare räkna på det och om ericsson går upp till 150 så har man tjänat ca 50kkr vet att det kommer ta ett par år men jag kan vänta. Så tycker ni duktiga börs hajar att det är bra att köpa nu?

Visa signatur

Permalänk

Hehe, jag går i samma tankar faktiskt, en polare som sa det till mig idag och då svarade jag att jag ju aldrig gjorde det förut... Men de ligger tydligen på ynka 8 kr än så det är ju inte så farligt.
Som du ser kan jag noll om aktier, men det är mycket av ett spel, inte mer med det.
Risken finns ju att Ericsson blir uppköpta och att du inte får något av värde i det andra företaget men den är väl ändå rätt liten.
Glöm sen inte skatten! Lätt att bli upphetsad och glömma den.
Vågar inte säga vad den ligger på, risken finns att jag inte är helt uppdaterad på det heller.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Just det, OM ericsson går upp till 150 kr från 7.60 vilket innebär en uppgång på ~1900 procent, det på ett par år, säg 10 år, det blir 190 % per år, känns som en omöjligthet...

Reserverar mig för felräkningar...

Permalänk
Medlem

visserligen har t.ex MS och Nokia blivit väldigt stora på några år, men att ericsson skulle gå från 8 till 150 spänn krävs typ uppköp av nokia.

visst kan man tjäna pengar om man köper för en mille, men för 3k tjänar du knappast stora summor.

finns en risk också, ericsson kanske försvinner, känns som att det är mer troligt än att den går upp till 150 kr.

Visa signatur

E6600, P5W DH, 2gb 800 mhz corsair etc etc. Minhembio.com/forum

Permalänk
Medlem

De kommer aldrig upp till den nivån på länge...aktien var helt enkelt övervärderad och fel prissatt. Säg att den ligger på 90-100:- om två-tre år...med tur.

/weezer, som förlorat i runda slängar 180.000:- på LME-aktier...

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att aktien har en chans att hämta sig till en nivå på ca 50 spänn

Permalänk
Medlem

Visst kan man satsa pengar och köpa Ericsonaktier nu om man känner för det men vad är det som säger att dom kommer att stiga nu?Se det som en ren chansning och pengarna som man satsar ska man absolut ha råd att förlora utan att gråta blod.

Jag tänker direkt på en tidigare tråd när en av våra kära moderatorer var sugen på att köpa just Ericson när dom stod på runt 25:- och frågan var då: inte kan dom sjunka mera? Som lägst har väl b-aktien legat runt 2.50-3.00:-...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Det är väll inte mycket mer än nån vecka sedan den kostade ~4 spänn altså nästan en ökning på 100% det är rätt mycket det på så kort tid

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem

Svårt val. Men jag tror jag bestämt mig för att köpa några iallafall.
Så vart vänder man sig? Har nordbanken som bank så kan man bara gå in där eller, är ju bara 16år måste farsan köpa åt mig då eller?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror dom konkar.

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz
Jag tror dom konkar.

Tyvärr så måste jag hålla med dig.Om inte staten går in snart och hjälper ett av våra största bolag så som dom gjorde när bankkrisen var så är det inte mycket kvar snart av Ericson...

[edit]matspalats/en aktie som stiger 100% på en vecka lämnar inte mycket förtroende för mig,vad finns det som säger att det den inte kan sjunka lika mycket på en vecka?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna gjort en hacka om man day tradade när den låg väldigt lågt... Det borde nog gå, men det är knappast en bra långsiktig investeringsplats att lägga pengarna på. Tror jag.

Permalänk
Medlem

Staten går antagligen in och räddar LME vid ett konkurshot. Det är för mycket på spel helt enkelt.

T ex fick de flesta banker (utom SHB som klarade sig undan fastighetskrisen relativt bra tack vare striktare kreditgivningsregler) stöd för att inte gå omkull. Föreställ er vad som hade hänt om bankerna inte skulle fått hjälp från staten. De hade gått i KK och varit tvungna att kräva återbetalning från gäldenärerna (dvs större delen av landets befolkning med stora lån på fastigheter och annat) för att i sin tur täcka skulderna till sina inhemska och utländska fodringsägare.
För att lösa lånet till borgenärerna hade större delen av befolkningen varit tvungen att sälja sina hus - men vem skulle kunna köpa dem?
Lån på den tiden var ohyggligt dyra. Rätta mig om jag har fel, men jag tror Riksbanken hade 500% ränta när det var som värst. Ni kan tänka er hur gärna de svenska bankerna (som lånar pengar från Riksbanken) skulle ställa upp på lån för att ni skulle kunna köpa en fin sommarstuga väldigt billigt.

LME har lånat mycket pengar från svenska banker. Om företaget går omkull får bankerna stora kreditförluster som får återverkningar på ekonomin. De blir antagligen tvungna att höja sin utlåningsränta vilket försämrar för gäldenärerna, som i sin tur konsumerar mindre i och med att lånekostnaden blir dyrare. Konsumeras det mindre riskeras att konjunkturen går ner ännu mer.

Dessutom är LME betydelsefullt sett ur en försvarspolitisk synvinkel då de utvecklar radar och annan viktig utrustning. En sysselsättning som jag tror ingen politiker med vettet i behåll vill flytta utomlands. LME står också för viktig forskning som i sin tur kan ge värdefulla spin-off-effekter.

De som resonerade så vid fastighetskrisen kunde köpa bankaktier, köpoptioner väldigt billigt och sälja väldigt dyrt när väl krisen var över och saker och ting återgick till det normala igen. (Om man undvek de banker som inte gick att rädda förstås). Tror det var någon enstaka mindre bank som inte klarade sig.

LME B har varit nere i 2.90 som lägst (med reservation för fel). Nu står den väl i 7.50 någonting. Det är ju en god värdeökning - mer än en kursdubblare. Frågan är om inte det är dags för de stora pojkarna (storägare, fonder, banker etc) att ta hem vinsterna. I tider som dessa när ett krig i Mellanöstern kan vara nära förestående liksom terrorattentat lite överallt så finns det ju en viss osäkerhet på marknaden om man så säger.

Hellre en krona idag än kanske två imorgon, som kan bli en halv krona eller ingen alls.

Idag gick det ner rätt rejält. Frågan är om det är början på en längre period av nedgång, dvs storägare som tar hem vinster (inte bara i LME utan rent generellt). I det fallet är det mindre lyckat att som privatperson tro att man kan gå emot strömmen och köpa "billiga" LME-aktier som pytsas ut.

För att LME-B ska stiga till nivåer kring 50 spänn så måste ju något rent extraordinärt inträffa. Som att de blir uppköpta av Nokia till exempel. Men även då är jag mycket tveksam till om Nokia kommer betala en sådan fet premie för LME. Dessutom så kontrollerar Investor och SHB större delen av A-aktierna, som ger mycket mer makt i bolaget. Makt = bestämma om LME ska säljas eller inte. Men det är klart. För rätt pengar är allt till salu.

För att LME-B ska stiga till gamla ATH, typ 220 kr eller nåt sånt, så måste vi kunna slå alla aktörer i huvudet med en virtuell gummiklubba från Acme Inc. så att de tappar fattningen ännu en gång.

Den som lever får se...

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa just idag: Nåt kreditbolag sänkte deras rating ett snäpp idag, vilket resulterar i en extra kostnad på ca 50 miljoner kronor för Ericsson.

Varför köpa idag: USA sänkte sina räntor med 0.5 procentenheter, vilket var oväntat högt och satte fart på bl.a NASDAQ. Det var inte lika positivt i Sverige dock, Ericsson sjönk 45 öre idag. Dock så väntas en uppgång, förmodligen ganska kraftig om man sänker räntorna även i Sverige, vilket många antar eftersom vi brukar följa USA rätt bra.

Att Erisson kommer att stiga över 50 kr inom 2 år kommer inte att hända. Visserligen anses botten nu vara nådd (säger de alltid iofs), men det börjar märkas på telekommarknaden att företag i t.ex. Tyskland har börjat spendera pengar igen på utveckling och riskföretag.

Jag läste för några dagar sen om några som var så pass positiva att de beräknade att Ericsson B var värt mellan 14-20kr per aktie inom en snar framtid.

Jag personligen köpte lite aktier när kursen låg på 5,50kr, och antingen så förlorar jag allt eller så säljer jag när den når 14kr eller nåt, beroende på hur framtiden ser ut i framtiden.

Vill även påpeka att de pengar jag spenderade var sånt jag kunde undvara helt. Jag skulle INTE rekommendera att satsa allt man äger på att köpa Ericsson nu. Visst, det kan bli hellyckat.. men det kan också bli värdelöst. Så, mitt råd är: köp aktier om den går under 7 kr igen, och köp endast för pengar du kan undvara.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag 100st när dom låg på 100kr/st och det tyckte jag var ett klipp... (Då tänkte jag: inte kan dom väl sjunka mer nu?)

Permalänk
Medlem

Risket att Ericsson ska gå i konkurs brukar nämnas av alla som obefintlig liten. Ericsson är ett stort företag med väldigt mycket kapital och omsättning.
Att sen börsen lever en egen liten värld där ett företag som sagt att deras bolag som tillverkar mobiltelefoner är ett medvetet förlustbolag, men man har kvar dom för att få imagen, tappar mark på börsen för att en ny mobiltelefon blir försenad med en månad.. samma dag som dom meddelar att dom skrivit på ett miljardkontrakt i Kina..
Läste någon artikel för några veckor sen där skribenten hävdade att Ericssons börsvärde var lägre än företagets tillgångar. Alltså skulle man kunna göra ett rejält klipp om man hade råd att köpa upp företaget Men jag tycker det visar (om det stämmer) hur snedvriden börsmarknaden är idag.
Själv var jag med och köpte i deras nyemission, så jag har i dagarna börjat gå pluss på mina aktier när de gick över 7kr

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Hedersmedlem

Alla säger att så stora företag inte kan gå i konkurs bla bla bla, men just på grund av att alla är så säkra på att det inte kan hända gör mig mer säker på att den mycket väl kan hända (puh).

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem

flaggzz:

En gammal klyscha som till stor del är sann när vi talar om stora företag, låntagare:

Om du är skyldig banken en miljon är banken ditt problem.

Om du är skyldig banken 10 miljarder är du bankens problem.

Alltså. Konsekvensen av att låntagaren är problemet gör att man väljer att använda "konstgjord andning" i kriser för att undvika en ännu större kris. Undantag är t ex varvskrisen där staten inte gick in och täckte förluster, man insåg att Sverige inte skulle kunna hävda sig lika väl i båtbyggandet som länder med billigare produktionskostnader.

Men vid fastighetskrisen i Sverige och flygbranschens kris i USA har staterna gått in och hjälpt till. Sannolikt skulle de göra det även om telekombubblan skapade en konkurssituation för LME. Telekom/datorhårdvara är trots allt fortfarande en del av framtiden och kommer att behövas imorgon. Produktionskostnaden i denna bransch består troligen till större delen av R&D och där har Sverige antagligen en konkurrensfördel eftersom samarbetet med universitet (läs: underbetalda forskare/doktorander) är så gott.

Dock har du rätt att man aldrig kan veta vad som händer i framtiden. Det osannolika kan ju en vacker dag visa sig högst sannolikt (för att travestera Tage Danielssons & Hasse Alfredssons "Under Dubbelgöken).

Permalänk
Medlem

köpte lite när dom kostade runt 4 :-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hehe, jag går i samma tankar faktiskt, en polare som sa det till mig idag och då svarade jag att jag ju aldrig gjorde det förut... Men de ligger tydligen på ynka 8 kr än så det är ju inte så farligt.
Som du ser kan jag noll om aktier, men det är mycket av ett spel, inte mer med det.
Risken finns ju att Ericsson blir uppköpta och att du inte får något av värde i det andra företaget men den är väl ändå rätt liten.
Glöm sen inte skatten! Lätt att bli upphetsad och glömma den.
Vågar inte säga vad den ligger på, risken finns att jag inte är helt uppdaterad på det heller.

Permalänk
Medlem

Är kanska säker på att de inte konkar, eftersom de sitter och håller på en hel del teknologi och patenter kommer de bli uppköpta när pengarna är helt slut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Är kanska säker på att de inte konkar, eftersom de sitter och håller på en hel del teknologi och patenter kommer de bli uppköpta när pengarna är helt slut.

Det kan jag iofs hålla med om.

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem

Tror INTE att ericsson kommer gå upp till 150 på ett bra tag!

Köp warrents istället om du tor på dem
med så pass liten köpeskilling kan du då tjäna rätt bra på lång sikt...

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem

Ja köpte 10000 LME när de låg på 3kr
Inte på riktigt dock. Är bara med i en aktietävling

Edit: ABB är nog dock mer värt att satsa på.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

köpte 600 st när de låg på 7.40... har väl stigit 20 öre eller nåt