Permalänk
Medlem

Intel speldator runt 6000

Har läst en del här på sweclockers och försökt fatta beslut efter vad jag läst, men vill gärna ha verifiering.
Har plockat ihop delar till en dator för under 6,000. Hårddisk och dvd har jag redan.

Passar delarna?
Kan det bli billigare utan att förlora prestanda?
Finns det någonting i listan som bör bytas ut?

Funderar sen på om det verkligen är värt att handplocka delar och bygga ihop, eller om man bara ska ta ett av deras färdiga paket med delar? Finns det så mycket pengar att spara?

Sen kan jag få en i7 processor om jag lägger till 720 kronor. Kanske värt det?

Ser fram emot era åsikter!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommenderat i7 och ett starkare nätagg isf för framtida tillägg t.ex. ifall du skulle få för dig att köra crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av rossberg:

Jag skulle rekommenderat i7 och ett starkare nätagg isf för framtida tillägg t.ex. ifall du skulle få för dig att köra crossfire

Känns nästan lika bra att satsa på i7 för att vara lite framtidssäker, har ändå en rörlig budget.
Hur starkt nätagg tycker du jag ska satsa på?

Permalänk
Medlem

Kör inte på i7, speciellt inte med den budgeten.

För den delen existerar inte "Framtidssäkert".

Prestandan i i7 är onödig till spel jämför med i5 som kommer prestera lika bra.

Permalänk
Medlem

Köp 2500K processor.

Istället för 2600K, lägg heller 700 spenn på bättre gfx kort, du får mer ut av det. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638546

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColaBola:

Kör inte på i7, speciellt inte med den budgeten.
För den delen existerar inte "Framtidssäkert".

Prestandan i i7 är onödig till spel jämför med i5 som kommer prestera lika bra.

Hm, ok.
Tror du starkare nätagg behövs som tidigare nämnt?

Skrivet av zeleni:

Köp 2500K processor.
Istället för 2600K, lägg heller 700 spenn på bättre gfx kort, du får mer ut av det. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638546

Jag har hört att skillnaden på 2500 och 2500k är att 2500k har bättre överklockningsmöjligheter.
Inget jag är 100 på, men om det stämmer så är det inget jag behöver då jag inte planerar på att överklocka.
(Dock hade jag ju kunnat köpa bara 2500?)

Permalänk
Medlem

Dock så borde ett sådant grafikkort kunna leverera rätt så bra.
Tyvärr så är min skärm hursomhelst inte den bästa, så vet inte om jag får ut allting från kortet ändå?

Permalänk
Medlem

Med tanke på at sandy bridge overclocking är sä lätt, 70 spenn skillnad är värd möjligheten att öka kraften på cpu när en behöver det, och du kommer behöva det om et par år. Och då blir du arg at du snålade 70 spenn, och måste uppgradera för flera tusen igen

Om din skärm är över 1024x768 så blir det bättre

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Starka, kvalitéts agg är alltid trevligt, håller längre är bättre för datorns komponenter och kan tas med till nästa bygge.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Med tanke på at sandy bridge overclocking är sä lätt, 70 spenn skillnad är värd möjligheten att öka kraften på cpu när en behöver det, och du kommer behöva det om et par år. Och då blir du arg at du snålade 70 spenn, och måste uppgradera för flera tusen igen

Om din skärm är över 1024x768 så blir det bättre

Hm, iofs.
1680x1050. Ok upplösning, dock inte bästa skärpa eller kontrast.
Den billigaste 22" skärmen man kunde hitta för 3-4 år sedan.

Landar alltså på 6672 kronor om jag bytar i5 och grafikkort till dina rekommendationer.
Tror du grafikkortet kommer vara värt det?

Permalänk
Medlem

jag har en samsung 226bw , 1650x1080, med höga inställningar så flyter det rätt bra, och det är en helt annan känsla i spelet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

550w räcker gott och väl, det beror på vad du har tänkt att uppgradera med i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibbeon:

Känns nästan lika bra att satsa på i7 för att vara lite framtidssäker, har ändå en rörlig budget.
Hur starkt nätagg tycker du jag ska satsa på?

tänkte bara passa på att rekommendera denna sida då du kan se hur de olika cpuerna presterar.

http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html