Mac OS Lion är här! och lite nya datorer...

Permalänk
Medlem

Mac OS Lion är här! och lite nya datorer...

Nu vet jag inte om jag är jättelångsam, men jag såg ingen tråd om det... Men alla vi med Snow Leopard kan nu köpa Lion i Mac App Storen.

Är det någon av er som har köpt och installerat än? Några första intryck? Jag tänkte vänta tills resten av familjen kommer hem från USA så att vi kan skapa ett familjekonto och bara köpa det en gång och installera på alla datorer.

Här är en länk till Lion i App Storen. http://itunes.apple.com/se/app/os-x-lion/id444303913?mt=12

En liten update:
Verkar ha trillat in nya MBAs också: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...
Samt Mac Mini: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_min...

Verkar vara rätt solida maskiner vid en första anblick.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Även uppdaterad Macbook Air och Mac Mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Även uppdaterad Macbook Air och Mac Mini.

Ja, jag såg precis det

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Shit nu blev valet svårare, varit sugen på en 13 tummare med en i7, dock inte säker på att jag behöver 254 gigabytes hårddisk...

Hoppas det kommer ut lite mer information om processorn de följande dagarna så man får veta skillnaden mellan en i5 och i7 (misstänker att största skillnaden är cashminnet är 1 MB större på i7, någon som vet vad det igentligen gör?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Är det någon av er som har köpt och installerat än? Några första intryck? Jag tänkte vänta tills resten av familjen kommer hem från USA så att vi kan skapa ett familjekonto och bara köpa det en gång och installera på alla datorer.

Tvivlar starkt på att någon lyckats få ner det än. Köpte och startade nedladdningen för några minuter sen och apples servrar verkar redigt belastade.
Varför ska du vänta på familjen?
Du får installera på 5 datorer oavsett när du köper.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Shit nu blev valet svårare, varit sugen på en 13 tummare med en i7, dock inte säker på att jag behöver 254 gigabytes hårddisk...

Hoppas det kommer ut lite mer information om processorn de följande dagarna så man får veta skillnaden mellan en i5 och i7 (misstänker att största skillnaden är cashminnet är 1 MB större på i7, någon som vet vad det igentligen gör?)

Det handlar så vitt jag har förstått om tvåkärniga, vanliga mobila processorer, till skillnad från CULV C2D i förra generationen. Annars så bör det ju vara som för vanliga stationära processorer att i5 inte har HT och att i7 har det.

Annars lär det ju bara en tidsfråga innan vi får en teardown från iFixit

Men ja, jesus vad jag vill ha en!
Frågan är bara hur irriterande det skulle vara med ett amerikanskt tangentbord om jag skulle köpa en när jag åker dit... Köper man den topp speccade 13" så kostar den 1600 dollars, det är bara knappt 11000 medan den kostar knappt 16'000 här i konungariket Sverige...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tvivlar starkt på att någon lyckats få ner det än. Köpte och startade nedladdningen för några minuter sen och apples servrar verkar redigt belastade.
Varför ska du vänta på familjen?
Du får installera på 5 datorer oavsett när du köper.

Vi ska sätta upp ett gemensamt konto och dela på alla programköp som sker via App Storen för att spara några kronor.

Sen finns inte restriktionen på 5 datorer längre... Om jag minns rätt... De läste upp EULA på en podcast jag lyssnar på för ett par veckor sedan och den enda restriktionen verkar vara att vinstdrivande företag måste köpa en licens per dator.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

fick ner lion på 20 min, installerar nu

Visa signatur

HEHE

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på vilken byggversion det är? Samma som GM 11A511 ?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Och nu har de även fimpat MacBook.

Blir att fixa Lion nu i veckan då. Blir fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det handlar så vitt jag har förstått om tvåkärniga, vanliga mobila processorer, till skillnad från CULV C2D i förra generationen. Annars så bör det ju vara som för vanliga stationära processorer att i5 inte har HT och att i7 har det.

Annars lär det ju bara en tidsfråga innan vi får en teardown från iFixit

Men ja, jesus vad jag vill ha en!
Frågan är bara hur irriterande det skulle vara med ett amerikanskt tangentbord om jag skulle köpa en när jag åker dit... Köper man den topp speccade 13" så kostar den 1600 dollars, det är bara knappt 11000 medan den kostar knappt 16'000 här i konungariket Sverige...

Om jag har fattat rätt så finns hyperthreading på båda, men ja, det är ju benchmarks osv som betyder något, ht eller inte är rätt ointressant om den gör det den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Någon som kan svara på vilken byggversion det är? Samma som GM 11A511 ?

Ja.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Väldigt skumt det här. Jag har installerat Lion GM som släpptes i början av Juli. Nu idag vill jag köpa Lion men kan inte göra detta då appstore säger att den version jag har installerat är nyare än den som finns i appstore.

Permalänk
Medlem

Angående processorerna i de nya MBA.
i5 processorn (1,6 GHz) lär vara en i5-2467M. 1,7 GHz i5 är säkerligen en i5-2557M. i7 versionen på 1,8GHz är en i7-2677M.
Samtliga ULV och perfekta i MacBook Air.

Permalänk
Musikälskare

Värt att uppgradera till Lion? Förlorar man all data när man gör det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Värt att uppgradera till Lion? Förlorar man all data när man gör det?

Ja, det är värt och nej du förlorar ingen data, men som vanligt bör du ha backup på allt viktigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Json_81:

Ja, det är värt och nej du förlorar ingen data, men som vanligt bör du ha backup på allt viktigt.

Hmm okej, vill se fördelar innan jag köper uppgraderingen isf får läsa på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Gött, äntligen Sandy Bridge i Airen - och bakgrundsbelyst tangentbord. Även en prissänkning i praktiken då det ingår 4 GB ram. Ser fram emot att få min!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Någon mer än jag som har problem med att allting har blivit lite suddigt i och med installation av Lion ?
Installerade på en MacBook Pro 13", ikoner i dockan och speciellt text överallt är långt ifrån lika skarpt som innan. :S

Håller på att installera på iMacen också, får se om det blir samma där.

Ingen annan som har detta problemet och kanske har en lösning på det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_Alxanderson:

Någon mer än jag som har problem med att allting har blivit lite suddigt i och med installation av Lion ?
Installerade på en MacBook Pro 13", ikoner i dockan och speciellt text överallt är långt ifrån lika skarpt som innan. :S

Håller på att installera på iMacen också, får se om det blir samma där.

Ingen annan som har detta problemet och kanske har en lösning på det ?

Jag har samma problem på min MacBook Pro 13" (2010). Text är suddigt och jag tycker även att det laggar överallt.. t.ex. docken hackar litegrann och samma sak då man skriver något eller scrollar.. får väl hoppas på andra drivrutiner kanske...

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Installerade Lion på en MBP 13 2011. Touchpadden har fått ny funktionalitet, men tyvärr fungerar inte scroll höger vänster -höger på Google Chrome. Inga problem med lagg eller suddig text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Installerade Lion på en MBP 13 2011. Touchpadden har fått ny funktionalitet, men tyvärr fungerar inte scroll höger vänster -höger på Google Chrome. Inga problem med lagg eller suddig text.

System Preferences -> Trackpad -> More Gestures -> Ändra "Swipe between pages" till "two or three finger swipe". Så ska det fungera.

Permalänk

Snabbt första intryck: Launchpad = iOS på os X. Kan vara bra, men tveksam till hur mycket jag kommer använda det. Mission Control: Nja, så mycket häftigare än Exposé är det väl inte - eller?. Nya "Mail" gillar jag inte alls, men det är nog mest en vanesak. Stabilitet/snabbhet: Känns ungefär som snöleoparden. Summa summarum: Javars, men inte var det så himla upphetsande vid första anblicken.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Jag kommer nog att vänta lite med att installera det. Verkar ju inte vara så överdrivet häftigt faktiskt och många av funktionerna som tar det närmare iOS ställer jag mig lite tveksam till. Sedan läste jag att två-finger scrollen nu är inverterad på samma sätt som iPad, det kommer jag definitivt att bli helt snurrig på.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Sedan läste jag att två-finger scrollen nu är inverterad på samma sätt som iPad, det kommer jag definitivt att bli helt snurrig på.

Det går att ändra, jag ställde in den på klassisk scroll direkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon annan som har kört cleaninstall? Undrar bara om någon annan upplevde problem med en väldigt seg installation? Jag installerade med skiva och första 60% av installationen gick på ~5 minuter men sen, tror att det tog 2 timmar innan den var klar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Jag måste faktiskt påstå att flerskärmsstödet är ett jä*la skämt i Lion när man använder den nya helskärmsfunktionen.
Ljudet på min mbp slutar dessutom fungera sporadiskt när datorn väcks ur vila.
Vänsterklick slutade även att fungera på min mbp men fick igång det genom att starta om...

Nä summa summarum så är jag inte imponerad.

Hade det inte varit för Mail 5 och Safari 5.1 så hade det varit totalt bortkastade pengar.

Uppdateringen till SL från Leo var betydligt mycket roligare.

Permalänk

Jag kommer stanna kvar på SL på desktopen ett tag, för vad jag har förstått det så kan man inte ha kortkommandon till "alla fönster" i exposé och spaces utan man är tvingad till mission control. Eftersom jag använder de nämnda funktionerna jäkligt ofta och jag knappast tror att mission control blir överskådligt med 12+ spaces och en jäkla massa fönster öppna.

Men jag ska utvärdera hur det funkar när jag får hem den nya laptopen. Just nu känns det som att det finns en del bra funktioner för just laptopbruk, fullscreen t.ex., men för desktopanvändande på stora skärmar känns det mer som försämringar. Men jag har ju inte testat än, så jag kan ha fel

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag ska ta och krossposta lite ur nyhetskommentartråden.

Apples EULA tillåter dig uttryckligen att installera din licens av Lion på alla datorer du "äger eller kontrollerar", för icke kommersiellt bruk. Jag tolkar detta som att du får installera på familjens alla datorer, oavsett om ni har samma eller separata Apple ID.

Citat:

If you obtained a license for the Apple Software from the Mac App Store, then subject to the terms and conditions of this License and as permitted by the Mac App Store Usage Rules set forth in the App Store Terms and Conditions (http://www.apple.com/legal/itunes/ww/) ("Usage Rules"), you are granted a limited, non-transferable, non-exclusive license:

(i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple Software directly on each Apple-branded computer running Mac OS X Snow Leopard or Mac OS X Snow Leopard Server ("Mac Computer") that you own or control;

Ett krux med lion är nämligen att köpet knyts till ditt Apple ID och om man får tro Apples officiella instruktioner är enda sättet att installera Lion att klicka hem ur appstore och göra en uppgradering ovanpå det gamla. Detta blir problem om t.ex du och sambon har skilda Apple ID. Jag antar att Apple i det tysta hoppas att alla som råkar ut för det helt enkelt ska köpa varsin licens. Man kan dock komma runt detta och det är varken svårt eller "lagvidrigt" enligt Apples EULA (hej moderatorer).

1) Ladda hem Lion ur Appstore. Då den är klar och startar installationen, avbryt den.
2) Hitta Lion-installern i /Applications. Högerklicka och välj Show Package Contents.
3) Leta upp den 3.7GB stora .dmg-filen. Detta är en vanlig image utan DRM, precis som vanligt.
4) Bränn ut den som vanligt med Disk Utility, eller skapa en usb-sticka enligt instruktion:
4a) Partitionera USB-stickan i Disk Utility. Bara formatering duger inte, du måste partitionera om den eftersom du måste välja GUID-partitionstabell under de avancerade inställningarna.
4b) Använd "Restore"-fliken för att skriva ut .dmg-filen till usb-stickan.
5) Boota från skivan, eller stickan, vilket du nu valde, genom att starta datorn med alt-tangenten nedtryckt och välja rätt bootvolym i menyn som ploppar upp.
6) Då installationen startat får du välja på bl.a. att installera, eller att köra Disk Utility. Använd disk utility för att manuellt formatera om du tänkte blåsa datorn och installera rent. Installationen kommer inte att ge dig det alternativet utan bara uppdatera ovanpå det gamla.
7) Vänta en dryg halvtimme tills installationen är klar och njut av Lion.

… och om du bara har en Mac och är nöjd med att uppdatera din existerande installation till Lion är det bara att köpa ur appstore, klicka dig genom wizarden och vara nöjd utan att krångla. Jag gjorde så på en av mina macar eftersom den är ny och har fräsch installation på sig, och det fungerade finfint.

Även om du tänkte göra en enkel uppdatering så rekommenderar jag dock att du sparar undan en kopia av lion-installern innan du installerar. Den raderas nämligen efter att OSet har uppgraderats så du får vackert ladda hem igen nästa gång. Det är inte hela världen för det är ju bara några GB, men en offlinekopia är ju alltid bra att ha.

Permalänk
Medlem

Förrut så märkte jag att hemmappen i sidfönstret visade mitt namn och det gjorde den efter det med och nu för en stund sedan så märkte jag att den håller på att byta namn vart tredje sekund till Mitt förnamn och sedan till namnet jag gav min hårddisk :S

Jag hade velat ha mitt förnamn på hemmappen(huset) för man ser namnet på disken under Enheter. Går det att lösa utan att hålla på att krångla?