Värt att köpa HD5970 för 3000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Coolits lösning är enligt mitt tycke gott. Du får ner ljudnivån och temperaturen blir bra. dock är pumpen satt så att det blir till lite modding för att få push-->pull konfiguration.

Har du den?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Har du den?

Testade den en snabbis för ett tag sedan. Kommer inte upp till en custom-made men kan ses som en corsair h60 för vattenkylning. Jag har även testat artics variant och jag anser den lösning som något sämre om man tänker ljud, värmeutveckling

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Testade den en snabbis för ett tag sedan. Kommer inte upp till en custom-made men kan ses som en corsair h60 för vattenkylning. Jag har även testat artics variant och jag anser den lösning som något sämre om man tänker ljud, värmeutveckling

Hörde dock att vrms blev väldigt varma med vattenkylningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan32:

Hörde dock att vrms blev väldigt varma med vattenkylningen

Inte nödvändigtvis. Det beror på utförandet av kortet samt blocken. Nu finns det ju nya revisioner från tillverkarna som täcker den lilla distansen som tidigare missades.
Kör hursom vatten på mina kort och de går aldrig över 35C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kör hursom vatten på mina kort och de går aldrig över 35C.

Det var riktigt bra temperaturer som jag inte riktigt köper. Min custom loop med 3x14 radiator och 5970 visade väldigt mycket högre siffror. Kanske iom med överklockning men i idle var siffrorna runt 32-26.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det var riktigt bra temperaturer som jag inte riktigt köper. Min custom loop med 3x14 radiator och 5970 visade väldigt mycket högre siffror. Kanske iom med överklockning men i idle var siffrorna runt 32-26.

Jag kanske har bättre kort? Eller helt enkelt så har jag inget chassi. Det är mina temps på vatten. Och då är det inga billiga Kinaprylar som jag bestyckar med heller.

Permalänk
Inaktiv

Om man ska ha dagens motsvarighet (läs nyare kort) till ett 5970 vad gäller då egentligen?

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Om man ska ha dagens motsvarighet (läs nyare kort) till ett 5970 vad gäller då egentligen?

6990.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=EAH6990%2f3...

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk

Tjenare har fått ett erbjudande om att byta mitt 5970 mot två stycken 6870 2GB, är det värt det eller ska jag ha kvar det?

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Tjenare har fått ett erbjudande om att byta mitt 5970 mot två stycken 6870 2GB, är det värt det eller ska jag ha kvar det?

Nej! Absolut ett dåligt byte! Två stycken 6870 presterar ungefär, något sämmre skulle jag tro, än ETT enda 5970 kort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej! Absolut ett dåligt byte! Två stycken 6870 presterar ungefär, något sämmre skulle jag tro, än ETT enda 5970 kort.

Okej tack! Hade för mig typ samma men ville bara höra det ifrån nån annan:)

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Okej tack! Hade för mig typ samma men ville bara höra det ifrån nån annan:)

Inga problem. Likvärdiga kort som 5970 fast i dagens generation är Radeon 6990 och GTX 590.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Okej tack! Hade för mig typ samma men ville bara höra det ifrån nån annan:)

Skrivet av Atlas Tasume:

Inga problem. Likvärdiga kort som 5970 fast i dagens generation är Radeon 6990 och GTX 590.

Enligt anandtech så presterar 2 6870 bättre än ett 5970

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Tjenare har fått ett erbjudande om att byta mitt 5970 mot två stycken 6870 2GB, är det värt det eller ska jag ha kvar det?

Skrivet av Atlas Tasume:

Nej! Absolut ett dåligt byte! Två stycken 6870 presterar ungefär, något sämmre skulle jag tro, än ETT enda 5970 kort.

nej tvärtom, CF 6870 är oftast ett bättre alternativ. Men faktorer som chassi, ljudnivå, luftflöde spelar givetvis in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Enligt anandtech så presterar 2 6870 bättre än ett 5970

Skrivet av Divil:

nej tvärtom, CF 6870 är oftast ett bättre alternativ. Men faktorer som chassi, ljudnivå, luftflöde spelar givetvis in.

Jasså det var så? Nåja, hursom, två 5970 mot två 6870 = Inte ett bra byte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jasså det var så? Nåja, hursom, två 5970 mot två 6870 = Inte ett bra byte.

Ett 5970 mot två 6870 2gb var det.

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

mitt ASUS 5970 gick sönder och ska få ett Vertex3D 5970 istället, aldrig hört talas om det märket innan, hittar ingen recension om kortet heller. Nån som vet nåt om dom?
Hur funkar era 5970 i BF3? Kan ni köra i Ultra?(medel fps?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iglo0:

mitt ASUS 5970 gick sönder och ska få ett Vertex3D 5970 istället, aldrig hört talas om det märket innan, hittar ingen recension om kortet heller. Nån som vet nåt om dom?
Hur funkar era 5970 i BF3? Kan ni köra i Ultra?(medel fps?)

Får en massa flimmer, extrem fps-drop och geografiska buggar med mitt 5970 på ultra. Verkar vara crossfire som spökar, är inte ensam om problemet. Funkar bättre desto lägre inställningar jag använder. Får lite smått med flimmer på high och runt 70 fps, men inga fps-drops som jag får när jag kör ultra. Hoppas Dice/AMD fixar det innan release!

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem

d lät ju inget vidare.
Vad har du på Antialiasing o anisotropic filtering? har du testat att ha dom på låga värden? typ 4, max 8? kolla om det blir nån skillnad.
varför jag nämner det är pga av detta testet:
http://www.hardocp.com/article/2010/11/14/geforce_gtx_580_vs_...

Permalänk
Inaktiv

Jag har också samma fel med mitt 5970, kan funka bra för att sen drabbas av plötsliga fps drops. När jag väl drabbas finns det bara en väg att gå och det är nedåt, till slut är det så illa att jag ligger på ca 3fps. Att då starta om spelet (ej datorn) gör att jag kan lira ett par minuter igen. OBS jag använder mig bara av ett kort.

En sak jag också funderat på är om ett nätagg på ca 500w är för lite för en i5, 4gb ram, 2st ssd och ett 5970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jag har också samma fel med mitt 5970, kan funka bra för att sen drabbas av plötsliga fps drops. När jag väl drabbas finns det bara en väg att gå och det är nedåt, till slut är det så illa att jag ligger på ca 3fps. Att då starta om spelet (ej datorn) gör att jag kan lira ett par minuter igen. OBS jag använder mig bara av ett kort.

En sak jag också funderat på är om ett nätagg på ca 500w är för lite för en i5, 4gb ram, 2st ssd och ett 5970?

det ska vara minst 650Watt enligt korttillverkarna, det står på deras hemsida har jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jag har också samma fel med mitt 5970, kan funka bra för att sen drabbas av plötsliga fps drops. När jag väl drabbas finns det bara en väg att gå och det är nedåt, till slut är det så illa att jag ligger på ca 3fps. Att då starta om spelet (ej datorn) gör att jag kan lira ett par minuter igen. OBS jag använder mig bara av ett kort.

En sak jag också funderat på är om ett nätagg på ca 500w är för lite för en i5, 4gb ram, 2st ssd och ett 5970?

Skrivet av iglo0:

det ska vara minst 650Watt enligt korttillverkarna, det står på deras hemsida har jag sett.

Jag har kört ett annat 5970 kort, det i min signatur, på ett FD Integra 500W, från april-maj fram tills juli-augusti någon gång detta året. Det fungerade faktiskt bra, inget jag skulle rekommendera att göra, och att överklocka är att glömma bara, byt ut ditt nätagg mot något av kvalitét, typ http://www.webhallen.com/hardvara/111425-corsair_powersupply_...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841