Permalänk
Inaktiv

Köpa speldator

Tjenare!

hade tänkt köpa min första egenplockade dator men har inte ett jätte bra öga för hårdvara, tänkte kolla med er här
på sweclockers om ni har några råd angående den datorn jag plockat ihop,

Inet Kundvagn

så några frågor jag har är ju följande:

Är den prisvärd?

Funkar alla komponenter tillsammans?

Är det rekommenderat att jag skaffar en ny CD läsare till den eller kan jag lämna in min nuvarande
(blue-ray brännare/läsare) för att återanvändas i den nya datorn?

Kan jag få ner priset utan att påverka prestandan?

Har en 1 TB extern hårddisk till förvaring, är det rekommenderat att jag har en intern också utöver SSDn?
isåfall, vad rekommenderar ni?

Är kylningen tillräckligt eller bör jag köpa fler fläktar?

är moderkortet bra?

Det är ju tänkt att vara en speldator som ska hålla ett bra tag in i framtiden, 4-5 år helst och jag vill ju kunna lira spel som crysis 2
etc. på högsta grafik inställningar utan problem, så vad tror ni?

Mvh
Wento

Permalänk

Ska du bara spela kan du lika gärna ta i5 2500k, sen skulle jag ta ett 580 och köpa ett till när priset går ner. Moderkortet ser bra ut. Skaffa en intern hårddisk för lagring, och ett starkare nätagg om du vill ha SLI i framtiden, vilket jag tycker verkar schysst.

Permalänk
Inaktiv

Klarar ett 580 kort av höga inställningar på nya spel?
Vill köpa datorn så snart som möjligt och 2 st skulle bli mycket dyrare om jag inte väntar.

Kommer antagligen leka en del i after effects och 3DS max också, där borde väl en i7 vara bättre? vet dock inte den stora skillnaden mellan
i7 och i5 så enda anledningen till att jag har det är för att en kompis rekommenderade i7 istället...

Permalänk
Medlem

du bör lägga till en kylare till cpu´n oxå. orginalet är inte bra nånstans..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av anon177262:

Klarar ett 580 kort av höga inställningar på nya spel?
Vill köpa datorn så snart som möjligt och 2 st skulle bli mycket dyrare om jag inte väntar.

Kommer antagligen leka en del i after effects och 3DS max också, där borde väl en i7 vara bättre? vet dock inte den stora skillnaden mellan
i7 och i5 så enda anledningen till att jag har det är för att en kompis rekommenderade i7 istället...

Ett 580 kommer funka utmärkt tror jag. Hur mycket ska du köra after effects och liknande?

http://www.geforce.com/Hardware/GPUs/geforce-gtx-580/performa... - där kan du se hur bra 580 är i nya spel.

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte köra AE allt för mycket men kommer ändå användas då och då, mest för skojs skull bara så det är inte jätte noga.

ah, grym sida, ser definitivt ut som om det håller vad jag vill få ut av kortet

Såhär ser den ut just nu...

de ändringar jag gjort från originalet just nu är:

  • Byte till i5 processor

  • Byte till ett 580 kort

  • La till en 2T barracuda hårddisk

  • La till en CPU kylare

  • Minskade nätagget från 750W till 650W

kan jag pressa ner priset mer och är kylningen bra nu? vill gärna få ner den under 17 tusen om möjligt.

Permalänk

Observera att CPU-kylaren inte kan monteras av inet på grund av risken för fraktskador, så den får du montera dit själv.

Personligen skulle jag byta ut SSD-disken till en 120gb Force GT, och ta ett starkare nätagg för att kunna driva två stycken 580 i framtiden, typ 850w. Även om du inte tänker på SLI nu så kommer du nog att göra det när priserna sjunker på 580 (vilket borde ske runt februari).

Permalänk
Inaktiv

hmm, ser att dom har kampanj på vattenkylning nu, Corsair Cooling Hydro H100 kan dom montera va? osäker på om den får plats dock, ser mycket i kommentarerna om att den är för stor för vissa chassin. Har du någon som du kan rekommendera inom det fältet?

120 känns som rätt lite, ligger på 103 gb installerat material som jag har den nu, finns saker jag kan ta bort dock så jag kör nog på det ändå.

alright, 850w nätagg då, antar att man aldrig kan ha ett nätagg som är "för starkt"?

Ny version:

  • Mindre SSD

  • Ny CPU kylare

  • Större Nätagg

Permalänk

Ser bra ut, men en snabbare lagringsdisk kanske.

Permalänk
Inaktiv

rotationshastigheten man kollar på då eller?

1TB Western Digital Caviar Black