Kommentarer på hemmabyggd NAS?

Permalänk

Kommentarer på hemmabyggd NAS?

Efter att jag (och framförallt sambon) har tröttnat på att htpcn inte kan streama när min workstation strular har jag bestämt för att bygga ihop en dedikerad NAS. Kommer köra windows home server som OS tänkte jag och 4 diskar (även om jag börjar med 2).
Varför Windows undrar säkert flera men jag tänkte använda mig av utorrent, openvpn osv och då tror jag win blir smidigast.

Vad tror ni om följande bygge?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/887000/mininas

Och till detta en picopsu som ska klara 160W. Diskarna ska dra 5-6W vid belastning om jag förstått det rätt?
http://www.ebay.com/itm/picoPSU-160-XT-160-watt-DC-DC-24-pin-12V-Power-Supply-/170687697330?pt=PCA_UPS&hash=item27bdc791b2#ht_1690wt_1139

Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter!

Visa signatur

AMD Phenom X3 i ett Ace Clubs 2. 92mm Noctuafläkt.
LGR200-Laptop
Asus U36SD-RX002V

Permalänk
Medlem

Startup strömmen för diskar kan gå upp emot 10w vilket man gärna bör beräkna vid val av psu. Dock borde vald PSU räcka till. Vet du dock att du måste få 12 v likström till den där PSU:n?

Om jag ser rätt så har moderkortet vanliga DIMM platser, medans valt minne är av SO-DIMM typen.
Jag är inte helt säker, me jag tror att zacate har dual channel minne, så två minnesstickor är nog att föredra, då vet du åtm att du har bättre minnesbandbredd. Har inte så stor skillnad för hantering av filer, men om det inte kostar något extra så varför inte?

Permalänk

Tack för synpunkterna warzo!
Vad gäller minnet så har jag inte så bra koll på sådant men hittar inga DDR3-1066MHZ hos inet?
Funkar det lika bra med sådana här http://www.inet.se/artikel/5305673/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1600mhz-xms3? Så körs dom i 1066 iag sedan?

Citat:

Vet du dock att du måste få 12 v likström till den där PSU:n?

Nej det visste jag inte, vad innebär det rent konkret att jag måste fixa?

Visa signatur

AMD Phenom X3 i ett Ace Clubs 2. 92mm Noctuafläkt.
LGR200-Laptop
Asus U36SD-RX002V

Permalänk
Medlem

Pico PSu är bara en omvandlare så att säga. Den skall kombineras med en variant strömadapter som laptops har. Om din PicoPSU är på 160w och vill utnyttja detta måste du köpa en adapter som klarar leverera detta.
Det blir billigare för dig att köpa ett vanligt aggregat då du inte valt en ITX låda utan en mATX.
Köp ett http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w till den lådan. Ett komplett Pico psu kit kommer gå på minst 500kr om inte närmare 800kr.

Edit, när du säger strema menar du bara överföring av videofilen eller menar du att din nas även skall transcoda filerna?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Pico PSu är bara en omvandlare så att säga. Den skall kombineras med en variant strömadapter som laptops har. Om din PicoPSU är på 160w och vill utnyttja detta måste du köpa en adapter som klarar leverera detta.
Det blir billigare för dig att köpa ett vanligt aggregat då du inte valt en ITX låda utan en mATX.
Köp ett http://www.inet.se/artikel/6909507/f...0apn-bulk-400w till den lådan. Ett komplett Pico psu kit kommer gå på minst 500kr om inte närmare 800kr.

Jaha okej tack för förklaringen! Tanken med picopsu var främst strömförbrukningen...
Blir inte den avsevärt högre med ett sådant 400W-nätagg?

Citat:

Edit, när du säger strema menar du bara överföring av videofilen eller menar du att din nas även skall transcoda filerna?

Jag har 2 stycken htpcs (nvidia ion) som kör xbmc som spelar upp filer över nätverket som är tänkta att ligga på nasen.

Visa signatur

AMD Phenom X3 i ett Ace Clubs 2. 92mm Noctuafläkt.
LGR200-Laptop
Asus U36SD-RX002V

Permalänk
Medlem

Nja, har du ett någorlunda effektivt agg drar det inte mer än vad datorn behöver. Dvs om datorn behöver 150w så kommer inte ditt 400w aggregat belastas mer än 150w, dock drar det lite mer från väggen kanske runt 175w pga effektförlust. Något du inte kommer ifrån med en strömadapter till picopsu heller iof. Pico psu är effektit då en inte omvandlar strömen utan bara delar upp den. Så strömklossen är det viktiga där och blir oftast det dyra med.

Du har inte övervägt en kraftigare nas plattform? Torrenter och sånt drar en del prestanda och Intels i3 är specad för 65w fullload, vilket den sällan uppnår. Den ligger nog snarare runt 40w elller så, och den är avsevärt kraftigare än en amd fusion.

http://www.techspot.com/review/364-amd-fusion-asus-e35m1-m-pr...

OOOps.. misstag av mig var visst en I3 mobile där i det testet. Men hade för mig jag sett väldigt låga siffor på någon vanlig i3 med.
Ligger visst närmare 80w normalbelastning.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=30964&page=7

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Nja, har du ett någorlunda effektivt agg drar det inte mer än vad datorn behöver. Dvs om datorn behöver 150w så kommer inte ditt 400w aggregat belastas mer än 150w, dock drar det lite mer från väggen kanske runt 175w pga effektförlust. Något du inte kommer ifrån med en strömadapter till picopsu heller iof. Pico psu är effektit då en inte omvandlar strömen utan bara delar upp den. Så strömklossen är det viktiga där och blir oftast det dyra med.

Du har inte övervägt en kraftigare nas plattform? Torrenter och sånt drar en del prestanda och Intels i3 är specad för 65w fullload, vilket den sällan uppnår. Den ligger nog snarare runt 40w elller så, och den är avsevärt kraftigare än en amd fusion.

http://static.techspot.com/articles-info/364/bench/Power.png

http://www.techspot.com/review/364-amd-fusion-asus-e35m1-m-pr...

Jaha okej då låter ju kanske det som ett smidigare alternativ att köpa sådant nätagg som du länkade till - tack!
Jag har inte övervägt något kraftigare innan men kanske borde göra det om jag förstår dig rätt nu då...
Har ju dock en AMD Phenom X3 idag i min workstation och då kanske jag skulle låta den agera NAS istället och köpa en ny arbetsstation (behöver isåfall bara moderkort+cpu+minne till en ny burk?)?
Du verkar riktigt påläst, stort tack för dina tips!

Visa signatur

AMD Phenom X3 i ett Ace Clubs 2. 92mm Noctuafläkt.
LGR200-Laptop
Asus U36SD-RX002V

Permalänk
Medlem

JAg har väl snarare en personlig erfarenhet av sakerna. Kört en E5300 som server länge (torrent, mail, msn, mumble .. etc) och den ligger sällan på 100% load, driver 3 diskar och kör med ett gammalt 300w till den.
Tror knappt den drar 100w eller så om jag skulle mäta upp den.

Min nas är numera en dedikerad disklagring med en Atom D525, fungerar bra som lagringshanterare, men lastar man den så märker man snart av att det är en långsam cpu. MEn eftersom den kör 10 diskar behövs där kraftigare agg då uppstartsströmen peakar en del när alla diskar drar igång.

Edit: Hur mycket kan du tänka dig att lägga på en NAS? Vill du ha en liten eller räcker en vanlig låda som står i en garderob eller så?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Okej tack för tipsen!
Jag skall leta fram min sån där elmätare jag har hemma för att se vad min workstation drar och se om man kanske inte skall göra om den till filserver ist och satsa på en ny workstation!

Inte lätt det här när man skall komma på vad man skall köra för lösning...

Visa signatur

AMD Phenom X3 i ett Ace Clubs 2. 92mm Noctuafläkt.
LGR200-Laptop
Asus U36SD-RX002V

Permalänk
Medlem

Nje, mycket trail/error. Vilket i vissa fall kostat mig en del pengar. Aldrig blir man helt nöjd heller. Om du menar en sådan där clasOhlson mätare så är de väl inte alltid helt exakta. Men borde väl ge en fingervisning iaf. Går ju undervolta en helt del cpus om man vill med.
Vissa kan man få ner ganska långt innan de blir instabila. Undervolta/underklocka är inte så vanligt. Men ibland finns det fördelar där med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur billigt det är med RAM just nu kan du lika väl satsa på att maxxa moderkort, dvs 8 GB. Oavsett om du kör Windows eller FreeNAS eller liknande är det värdefullt med RAM.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

Om man är ute efter att hålla strömförbrukningen så låg som möjligt så är det bäst med ett picoPSU nätagg.
Anledningen är att ett vanligt nätagg oftast är ineffektivt vid en låg belastning.
Så även fast du har ett system som bara drar 40W från nätagget (DC Watt), så kan du med fel nätagg dra det dubbla från väggen (AC Watt).
Om du tex har ett nätagg på 400W som har en riktigt kass effektivitet vid 10%.

Ska du inte köra med ett picoPSU så skaffa ett nätagg på som inte har ett så lågt W värde och se till att det har en hög effektivitet, detta ser du på vilken 80 plus certifiering den har.
Problemet är att det inte finns särskilt många atx nätagg på 200W och hög effektivitet att få tag på.

EDIT: Hittade en sida som kanske bättre förklarar det jag försökte säga: http://www.silentpcreview.com/article601-page4.html
Om du tittar på tabellen så ser du att alla nätagg har en max effektivitet (Peak Efficiency) och vid vilken belastning denna effektivitet ligger på.
Som du ser så har de större nätaggen sin max effektivitet vid 150-200W.
Har du ett system som drar mycket mindre, så kommer du slösa bort en massa energi.

Permalänk
Medlem

Angående minnen du länkade till senare så går de utmärkt. Hastigheten (Mhz) på minnena hra inte så stor betydelse för kompabilitet, det styr mera prestandan som helhet.
Vad gäller nätagg så använder jag själv till min server ett 380w nätagg. Min server är en Athlon II X4 e-modell, och trots att jag har skilld virtuell maskin som sköter torrent och annan nedladdning, samt en virtuell web-server som hostar två olika sidor, så ligger alla fyra kärnor för det mesta i sparläge. Jag har en strömmätare kopplad till uttaget till servern, och största delen av dygnet drar den ca 58watt. Dock har jag den att spinna ner lagringsdiskarna när de inte är i användning. Iom att den drar så lite ström blir effektiviteten i nätagget aningen sämre, eftersom nätagget är designat för lite större belastningar. Men det är svårt att komma irunt det problemet. Eftersom jag samtidigt måste ha en effekt på minst 200w för extrema situationer som t.ex. uppstart osv.

Permalänk
Medlem

http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h... - Man får fråga sig om det är värt det bara.
FSP 400w 80+ är inte så illa faktiskt, Iaf inte om man kör en kraftigare cpu än Atom/fusion.
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

EDIT: Hittade en sida som kanske bättre förklarar det jag försökte säga: http://www.silentpcreview.com/article601-page4.html
Om du tittar på tabellen så ser du att alla nätagg har en max effektivitet (Peak Efficiency) och vid vilken belastning denna effektivitet ligger på.
Som du ser så har de större nätaggen sin max effektivitet vid 150-200W.
Har du ett system som drar mycket mindre, så kommer du slösa bort en massa energi.

Att säga att man slösar bort en massa energi om datorn drar mindre än 150-200watt är väll ändå att ta i. Om du får datorn att dra mindre ström vinner du alltid på det. Ditt nätagg. kanske inte jobbar max effektivt, men den förlust du har där överäger inte den vinst du gör i lägre strömförbrukning hos övriga systemet. Att bygga en hem-server med mål att den skall dra 150 watt för att man skall få ut max effektgrad från nätagget är nog kankske inte att rekomendera.

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h... - Man får fråga sig om det är värt det bara.
FSP 400w 80+ är inte så illa faktiskt, Iaf inte om man kör en kraftigare cpu än Atom/fusion.
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Problemet är att man endast har mätt effektiviteten vid 25% (99W) vilket är bra mycket mer än vad många nyare nas/htcp system drar.
Har själv byggt nyss en htpc med en i3 2100, den drar mellan 43-50W (AC Watt) från väggen med ett sunkigt och mycket gammalt 300W nätagg.
Jag skulle tippa på att ca hälften av den uppmätta effektförbrukningen går bort i nätagget för mig.

Permalänk
Skrivet av warzo:

Att säga att man slösar bort en massa energi om datorn drar mindre än 150-200watt är väll ändå att ta i. Om du får datorn att dra mindre ström vinner du alltid på det. Ditt nätagg. kanske inte jobbar max effektivt, men den förlust du har där överäger inte den vinst du gör i lägre strömförbrukning hos övriga systemet. Att bygga en hem-server med mål att den skall dra 150 watt för att man skall få ut max effektgrad från nätagget är nog kankske inte att rekomendera.

Det jag försökte säga är att om man är ute efter att hålla strömförbrukningen så låg som möjligt, så ska man skaffa ett nätagg som är anpassat efter systemet.
Jag har aldrig påstått att man ska bygga servern så att den drar ett visst Watt antal, det är dina ord och inte mina.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett upperligt testämne för sweclockers, alltså picopsu mot nya 80+ gold nätagg det är juh nästan samma pris. Tänk på att även om picopsun ligger på 95% effektivitet så gör inte trafon det, den kanske ligger på runt 87% så totala effektiviteten blir nog runt 83% men jag tror ändå att en pico psu blir billigare i längden.
Sedan skulle jag tagit 1.5v minnen.

Edit: kände att jag genade på priset lite på 80+ gold, men 80+ iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Det jag försökte säga är att om man är ute efter att hålla strömförbrukningen så låg som möjligt, så ska man skaffa ett nätagg som är anpassat efter systemet.
Jag har aldrig påstått att man ska bygga servern så att den drar ett visst Watt antal, det är dina ord och inte mina.

För att citera dig "Har du ett system som drar mycket mindre, så kommer du slösa bort en massa energi.". Men jo, du har rätt i vad du menar. Jag vill gärna tillägga att man bör ändå beakta vad systemet kan belasta nätagget med max. För eventuellt i framtiden kanske man får en softabugg eller något annat som gör att systemet blir i full belastning över en längre period om man inte upptäcker det med det samma. Att då knacka på max-gränsen kan även bli till problem. Samt att den där 1-2w mera som ett sötrre nätagg. har sämre effektivitet vid låga belastningar, så kan man mycket lättare vinna in genom att verkligen välja rätt hårdvara och mjukvara, samt att optimera dem.

Permalänk
Skrivet av warzo:

För att citera dig "Har du ett system som drar mycket mindre, så kommer du slösa bort en massa energi.". Men jo, du har rätt i vad du menar. Jag vill gärna tillägga att man bör ändå beakta vad systemet kan belasta nätagget med max. För eventuellt i framtiden kanske man får en softabugg eller något annat som gör att systemet blir i full belastning över en längre period om man inte upptäcker det med det samma. Att då knacka på max-gränsen kan även bli till problem. Samt att den där 1-2w mera som ett sötrre nätagg. har sämre effektivitet vid låga belastningar, så kan man mycket lättare vinna in genom att verkligen välja rätt hårdvara och mjukvara, samt att optimera dem.

Om du kollar på den där länken som jag bifogade så handlade det hela om vid vilken belastning som nätagget är som mest effektivt.
Då har du ändå en marginal kvar om något oförutsett skulle hända eller bara en sån sak att du har ett gäng diskar som spinner upp.

Personligen så tycker jag det är helt meningslöst att bygga ett effektsålt system, för att sedan haka på ett överdimensionerat och ineffektivt nätagg där man drar 10% (DC) av dess totala kapacitet.
Särskilt med tanke på att vi talar om systems som ska gå 24/7 365 dagar om året.

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Tycker detta är ett upperligt testämne för sweclockers, alltså picopsu mot nya 80+ gold nätagg det är juh nästan samma pris. Tänk på att även om picopsun ligger på 95% effektivitet så gör inte trafon det, den kanske ligger på runt 87% så totala effektiviteten blir nog runt 83% men jag tror ändå att en pico psu blir billigare i längden.
Sedan skulle jag tagit 1.5v minnen.

Edit: kände att jag genade på priset lite på 80+ gold, men 80+ iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

En mycket bra poäng, sen så får man också tänka på att de flesta picoPSU modellerna endast omvandlar 3V och 5V från 12V.
Alltså så skickas 12V spänningen till systemet direkt från "trafon", har du då en sunkig trafo som skickar ut en massa rippel så kommer det att gå rätt in i ditt system.
Jag skulle gärna vilja se någon slags "green challenge" hos sweclockers, där man väger prestanda mot strömförbruking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Om du kollar på den där länken som jag bifogade så handlade det hela om vid vilken belastning som nätagget är som mest effektivt.
Då har du ändå en marginal kvar om något oförutsett skulle hända eller bara en sån sak att du har ett gäng diskar som spinner upp.

Personligen så tycker jag det är helt meningslöst att bygga ett effektsålt system, för att sedan haka på ett överdimensionerat och ineffektivt nätagg där man drar 10% (DC) av dess totala kapacitet.
Särskilt med tanke på att vi talar om systems som ska gå 24/7 365 dagar om året.

Jag kollade länken, redan innan jag skrev första inlägger. Men inte på något vis kunde jag komma till slutsatsen att man slösar med ström om man inte använder en stor del av kapaciteten i ett nätagg. Visst har det skillnad om man har optimerat jämfört med icke optimerat, men det gäller allt. Du kunde få en lägre strömfröbrukning om du visste exakt vilken processorkraft det behövs för att serva filer, eller exakta mängden minne som är perfekt för att få bästa möjliga överföringen osv osv.

Jag har själv sökt efter ett nätagg som skulle vara mindre än mitt 380w som jag har för tillfället. Men för mig är det inte en ekonomiskt realistisk ide att köpa ett nätagg som minskar strömåtgången med några watt om det kostar 100 tals kronor extra att införskaffa. Återbetalningstiden blir så lång, att jag troligen har nya eller helt andra behov innan jag är +/- 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-casual:

Efter att jag (och framförallt sambon) har tröttnat på att htpcn inte kan streama när min workstation strular har jag bestämt för att bygga ihop en dedikerad NAS. Kommer köra windows home server som OS tänkte jag och 4 diskar (även om jag börjar med 2).
Varför Windows undrar säkert flera men jag tänkte använda mig av utorrent, openvpn osv och då tror jag win blir smidigast.

Vad tror ni om följande bygge?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/887000/mininas

Och till detta en picopsu som ska klara 160W. Diskarna ska dra 5-6W vid belastning om jag förstått det rätt?
http://www.ebay.com/itm/picoPSU-160-XT-160-watt-DC-DC-24-pin-12V-Power-Supply-/170687697330?pt=PCA_UPS&hash=item27bdc791b2#ht_1690wt_1139

Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter!

De där gula PicoPSU är rätt dåliga - inte bara att de är tveksamt konstruerade med railad 12V-lina utan även kvalitén på tillverkningen är rätt medioker. Visst - får de ett bra exemplar, håller det svalt och har ett bra externt aggregat med kort kabel och stabil matning så fungerar det, men välj hellre ett riktigt ATX-aggregat. Ett annat misstag som många gör är att de missar att räkna på verkningsgraden i externa nätaggregatet i verkningsgradsberäkningen och därmed drar felaktiga slutsatser på systmets verkningsgrad. Räkna med att få externa aggregat ligger högre än 87% i verkningsgrad och detta skall du sedan multiplicera med det andra aggregatets verkningsglad och då landar man på omkring 80% vilket inte är bättre än ett bra ATX-aggregat.

Och visst finns det bra ATX aggregat med 80+ Bronze i 250W klassen. Se bara på utmärkta FSP250-701UJ, visserligen med annan formfaktor, men ändå, det finns helt klart.

EDIT:

Verkningsgraden vid olika belastningar på det aggregatet:
http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/FSP_FSP250-701UJ...