Kom rök och luktar bränt när jag startade datorn

Permalänk

Kom rök och luktar bränt när jag startade datorn

Hej!

Jag har precis bytt chassi så då fick jag montera ner hela datorn ju, och nu när jag har satt ihop den igen så skulle jag trycka på start knappen men när jag gjorde det så kom det rök någon stans inne från datorn. Vad kan det ha varit som brännde?

Just nu så luktar det bränt men jag har inte vågat starta den igen.

Tacksam för alla SNABBA svar jag kan få.

Permalänk
Medlem

Ta isär/ut ALLT igen så blir det lättare att både se och LUKTA vad som bränts.

Permalänk
Medlem

Satte du i distanserna?
Kolla om du kan hitta något bränt någonstans

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

förmodligen nät agget, men gör som panpo98 sa, ta ut allt och lukta, du glömde väl inte moderkorts distanserna?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Varför skulle han skruvat loss distanserna???

Permalänk

Jag satte i alla dom men eftersom jag inte visste vilka hål som var till just ATX så satte jag i lite överallt, kan det ha varit felet?

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Varför skulle han skruvat loss distanserna???

Finns folk till allt men nu var det ju inte så

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av svantessonn:

Jag satte i alla dom men eftersom jag inte visste vilka hål som var till just ATX så satte jag i lite överallt, kan det ha varit felet?

En bild vore kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Jag satte i alla dom men eftersom jag inte visste vilka hål som var till just ATX så satte jag i lite överallt, kan det ha varit felet?

Herregud... Varför i hela friden håller du inte moderkortet på plats och markerar vart distanserna skall sitta, förstår.du inte själv att det blir kortslutning om en metall distans rör moderkortets undersida, är det så att du har bränt det pga det kan jag inget annat än att tycka du förtjänar det, låter elakt men är man inte mer rädd om sakerna så lär man sig en läxa nu och förhoppningsvis är du noggrannare nästa gång och inte tar genvägar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Varför skulle han skruvat loss distanserna???

Han bytte chassi. Om han glömt eller satte distanserna på fel platser så får han rejält med problem.

Permalänk
Medlem

*facepalm*

Du har mest troligt kortslutit moderkortet. Bara å köpa nytt isf. Har du tur är det bara moderkortet som är sönder.

Permalänk
Medlem

ge oss en bild hur distanserna sitter? vore kanon, om du har satt nån där du inte har en skruv så är det nog moderkakan som är bränd

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

jag kan tala om för dig så du verkligen har fattat att du behöver byta moderkort eller om du har jävla tur så har moderkortet klarat sig så behöver du bara ta bort dom distanserna som inte ska va där men jag är riktigt säker på att ditt moderkort är kasst nu när du faila distanserna

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är lättare om du själv kollar runt och luktar på saker. Ta ut ditt nätagg och lukta på det om du inte hittar något annat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ser inte så bra från min mobil på bilderna men ser ut som det fattas distanser på något ställe, men som sagt svårt att avgöra från min mobil med halvkass kvalité på bilderna, men om du själv ser om det fattas instanser vid något hål varför startar du burken då?

Ta en bild med morderkortet avmonterat så man ser om någon sitter helt fel det ger mer än dem bilderna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Ser inte så bra från min mobil på bilderna men ser ut som det fattas distanser på något ställe, men som sagt svårt att avgöra från min mobil med halvkass kvalité på bilderna, men om du själv ser om det fattas instanser vid något hål varför startar du burken då?

Ta en bild med morderkortet avmonterat så man ser om någon sitter helt fel det ger mer än dem bilderna.

På ett ställe så sitter där ingen, men trodde det var skit samma om det fattades en skruv där eller inte.

Permalänk
Medlem

Du behöver itne ha skruvar överallt men du får inte ha distanser där det inte är hål. Då blir det kortslutning.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Du behöver itne ha skruvar överallt men du får inte ha distanser där det inte är hål. Då blir det kortslutning.

Det hade jag inte en aning om, för det fungerade i mitt gamla chassi
Men så mest troligt är mitt moderkort bränt nu då? Finns det någon risk att flera saker har gått sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Det hade jag inte en aning om, för det fungerade i mitt gamla chassi
Men så mest troligt är mitt moderkort bränt nu då? Finns det någon risk att flera saker har gått sönder?

Du får ursäkta men det är faktiskt lite trollvarning i denna tråden...

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Du får ursäkta men det är faktiskt lite trollvarning i denna tråden...

Jag är 100% seriös..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du behöver itne ha skruvar överallt men du får inte ha distanser där det inte är hål. Då blir det kortslutning.

Jag håller inte med dig, man skall göra det ordentligt, blir det tryck mot ett område utan instans där det skall vara en distans kan morderkortet tryckas mot plåten och det kan även orsaka kortslutning.

Man skall alldrig strunta i något.som egentligen skall vara där, förstår inte varför, så jobbigt är det inte att montera bort och dit igen att man är beredd att ofra sina delar...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag håller inte med dig, man skall göra det ordentligt, blir det tryck mot ett område utan instans där det skall vara en distans kan morderkortet tryckas mot plåten och det kan även orsaka kortslutning.

Man skall alldrig strunta i något.som egentligen skall vara där, förstår inte varför, så jobbigt är det inte att montera bort och dit igen att man är beredd att ofra sina delar...

Men jag hade inte en aning om att det kunde gå sönder för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Men jag hade inte en aning om att det kunde gå sönder för det

Vad tror du händer om metall rör undersidan av ett moderkort? Låter inte speciellt svårt att räkna ut.

Har du så lite kunskap så kanske man inte skall ta och skruva själv i sin dator... Hålen är väll där av en anledning...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vad tror du händer om metall rör undersidan av ett moderkort? Låter inte speciellt svårt att räkna ut.

Har du så lite kunskap så kanske man inte skall ta och skruva själv i sin dator... Hålen är väll där av en anledning...

Finns väl ingen anledning att vara spydig mot honom eller? Räcker väl att berätta vad du tror är felet så lär han sig av det. Alla kan inte kunna eller veta allt.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag håller inte med dig, man skall göra det ordentligt, blir det tryck mot ett område utan instans där det skall vara en distans kan morderkortet tryckas mot plåten och det kan även orsaka kortslutning.

Man skall alldrig strunta i något.som egentligen skall vara där, förstår inte varför, så jobbigt är det inte att montera bort och dit igen att man är beredd att ofra sina delar...

Nej det bör man kanske inte. Jag fick dock inte skruvar med mitt moderkort och hade inte skruvar till alla hålen så jag har bara skruvat i 5 skruvar. Borde inte vara ngn större fara. Det sitter ordentligt ändå. Jag har alltså alla distanser som ska användas. Har inte skruvar i alla bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej det bör man kanske inte. Jag fick dock inte skruvar med mitt moderkort och hade inte skruvar till alla hålen så jag har bara skruvat i 5 skruvar. Borde inte vara ngn större fara. Det sitter ordentligt ändå. Jag har alltså alla distanser som ska användas. Har inte skruvar i alla bara.

Summasummarum det spelar mindre roll om man har alla distanser i och nån enstaka skruv som saknas än att nån enstaka distans saknas vilket kan leda till att moderkakan nuddar chassit.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Jepp. Eller ännu värre distanser på fel plats

Permalänk
Medlem

svantessonn du fråga innan om det kan finnas andra komponenter som kan ha blivigt skadade... jo det kan det vara men det beror på vilka krätsar som har kortslutits på moderkortet

Permalänk
Skrivet av kanin969:

svantessonn du fråga innan om det kan finnas andra komponenter som kan ha blivigt skadade... jo det kan det vara men det beror på vilka krätsar som har kortslutits på moderkortet

Det luktade mest brännt från högra hörnet så det betyder att ram minnena kan ha sönder då?

Skickades från m.sweclockers.com