Permalänk
Medlem

Funderar på en bulldozer...

Tjenare alla processor kunniga.

Direkt till business Jag funderar på att köpa den bästa "bulldozer processorn" menn jag undrar om den bäättre än en i7 2600k.

Ni kan även ge förslag på andra processorer jag har budjet på max 3000

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det vet vi inte förrän imorgon bitti.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Den bästa Bulldozern kommer väl kosta mer än 3k ...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av El_Raspberry:

Den bästa Bulldozern kommer väl kosta mer än 3k ...

JME-Data tar 2350kr.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14581-fyra-processorer-ur-am...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Den bästa Bulldozern kommer väl kosta mer än 3k ...

Jag hade varit ganska dum om jag inte kollat priset på processorn först va? Men som tur så hade jag kollat innan och den kostar t.o.m mindre en 2.5k

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det vet vi inte förrän imorgon bitti.

Jaha, okej men då får jag återkomma om några timmar.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

Hepp, den var inte bättre, vill du ha det snabbaste för under 3000kr, så slå till på en 2600k.

Själv får jag se om jag tar en Bulldozer trots de sämre testresultaten, den är ju trots allt mycket snabbare än min Athlon x4 som jag redan har flyttat ihop med sitt moderkort till sovrumsdatorn.

BD är ju inte dålig, den är bara inte lika bra som man hade hoppats på. Lite osm Pentium 4 mot Pentium 3 på den tiden det hände, P3 spöade P4 vid runt 1-1,5GHz, men P4 kunde köras upp i 3GHz efter ett par uppgraderingar, så högt gick inte P3-arkitekturen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hepp, den var inte bättre, vill du ha det snabbaste för under 3000kr, så slå till på en 2600k.

Själv får jag se om jag tar en Bulldozer trots de sämre testresultaten, den är ju trots allt mycket snabbare än min Athlon x4 som jag redan har flyttat ihop med sitt moderkort till sovrumsdatorn.

BD är ju inte dålig, den är bara inte lika bra som man hade hoppats på. Lite osm Pentium 4 mot Pentium 3 på den tiden det hände, P3 spöade P4 vid runt 1-1,5GHz, men P4 kunde köras upp i 3GHz efter ett par uppgraderingar, så högt gick inte P3-arkitekturen.

Men tänk på att Intel gick tillbaka till P3-arkitekturen till viss del när de byggde Conroe/Core 2. P4 blev aldrig välpresterande ens med två kärnor och lyckades enbart sälja pga Intel betalade OEMs för att inte köpa in Athlon.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Men tänk på att Intel gick tillbaka till P3-arkitekturen till viss del när de byggde Conroe/Core 2. P4 blev aldrig välpresterande ens med två kärnor och lyckades enbart sälja pga Intel betalade OEMs för att inte köpa in Athlon.

Ja det är sant. Som jag skrev i ett annat inlägg är det bara en reflektion över att Intel också gjort samma grej, sen att det var ett misstag i det långa loppet vet vi ju, vilket gör att man funderar på hur AMD tänkte.

Jag kanske får köpa en till billig Athlon x4 att ha i spel-PCn (det var bökigt att flytta den jag hade till sovrumsdatorn iom at jag fäste en modifierad Intel 775-kylare på den och det är ett litet Silverstone Sugo SG02-chassi för uATX, så den vill jag INTE flytta tillbaka, plus att min 5600+ blev för varm i det chassit)

Sen blir det vänta tills Piledriver kommer och se om de fixat IPC vid det laget. Annars kommer även jag böja mig och byta till Ivy Bridge eller vad som finns ute då.

Men jag är sugen på en uppgradering nu, det går lite hackigt när jag spelar WoW och 2-3 tunga flash-spel samtidigt, vilket är typ dagligen, så frågan är om en 2500k med sina fyra kärnor hjälper där eller om jag får mere ut av en 1090t/6-8 core Bulldozer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Men tänk på att Intel gick tillbaka till P3-arkitekturen till viss del när de byggde Conroe/Core 2. P4 blev aldrig välpresterande ens med två kärnor och lyckades enbart sälja pga Intel betalade OEMs för att inte köpa in Athlon.

Nja, de betalade väl inte OEM-kunderna, men däremot gav de generösa rabatter till de som enbart använde Intel-processorer. Men slutresultatet blev det samma, AMD blev utestängda från flera OEM:er och fick inte ett brett genomslag trots, vid tiden, bättre processorer. Synd, för med mer välfyllda kassakistor hade de kunnat satsa mer på R&D och vi hade kanske sett bättre presterande AMD-processorer.

Men jämförelsen mellan PIII och P4 och Phenom II och Bulldozer är rätt pricksäker. Hög klockfrekvens på bekostnad av IPC funkade inte då och det verkar inte funka nu heller. Skillnaden är ju att Intel satt med välfyllda kassakistor och kunde satsa stora belopp på R&D och få fram Core-arkitekturen, AMD får det tuffare. Hoppas bara de kan göra ett motsvarande lyft med nästa släpp som de gjorde mellan Phenom och Phenom II. Men i det högre prestanda-segmentet verkar de få det fortsatt tufft, i.o.m Sandy Bridge-E och Ivy Bridge.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Man kan misstänka att det vi just sett var slutet på AMD som tillverkare av högprestanda processorer. Jag tror inte att de har ekonomin att jaga ikapp det de har loosat - Kör Phenom II i 32nm och bli ett val för mellanklassen istället så att de får sälja lite volymer.

R.I.P AMD FX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hepp, den var inte bättre, vill du ha det snabbaste för under 3000kr, så slå till på en 2600k.

Själv får jag se om jag tar en Bulldozer trots de sämre testresultaten, den är ju trots allt mycket snabbare än min Athlon x4 som jag redan har flyttat ihop med sitt moderkort till sovrumsdatorn.

BD är ju inte dålig, den är bara inte lika bra som man hade hoppats på. Lite osm Pentium 4 mot Pentium 3 på den tiden det hände, P3 spöade P4 vid runt 1-1,5GHz, men P4 kunde köras upp i 3GHz efter ett par uppgraderingar, så högt gick inte P3-arkitekturen.

Tycker det verkar som AMD gjort en "Fermi" , en halvfärdig produkt. Som de försöker sälja till liknande pris som bättre produkter.

När väl program tar hand om fler trådar och kärnor samt de nya instruktionerna i BD så kommer den nog prestera mycket bättre. Detta kommer antagligen inte hända förren andra eller tredje generationen BD.

Ett orosmoln är dock strömförbrukningen som är EXTREM.

Allt detta ovan placerar BD i min värld med en stor stämpel; flopp. Kanske senare.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, de betalade väl inte OEM-kunderna, men däremot gav de generösa rabatter till de som enbart använde Intel-processorer. Men slutresultatet blev det samma, AMD blev utestängda från flera OEM:er och fick inte ett brett genomslag trots, vid tiden, bättre processorer. Synd, för med mer välfyllda kassakistor hade de kunnat satsa mer på R&D och vi hade kanske sett bättre presterande AMD-processorer.

Enligt vad jag läst så hotade de även med att dra in processorer ifall OEM-kunder köpte in Athlons så man kan definitivt säga att de betalade OEM-kunderna på ett eller annat sätt. Dessutom betalade de hårdvarusidor för att publicera falska resultat vilket man kan se på den extrema spridningen på P4 reviews.

Oavsett vilket så har AMD ingen super-arkitektur att gå tillbaka till, de har redan klämt ur maximalt från K8/K10/K10.5 och det här kommer säkert innebära förlust i nästa kvartal. De kommer bli tvungna att säga upp mer personal och sälja av mer av företaget. Då lägger de av med vissa delar av marknaden och blir som VIA.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaoen:

Tjenare alla processor kunniga.

Direkt till business Jag funderar på att köpa den bästa "bulldozer processorn" menn jag undrar om den bäättre än en i7 2600k.

Ni kan även ge förslag på andra processorer jag har budjet på max 3000

Nej den sög megahårt för att tala i klarspråk. Köp en 2500k eller om du har anvädning av multithreading en 2600k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Nej den sög megahårt för att tala i klarspråk. Köp en 2500k eller om du har anvädning av multithreading en 2600k.

Jag kollade nyss när sweclockers testade bulldozern mot i7an och i7an var oftast bättre och snabbare samt att jag har har förkärlek till intel, så idag blire å beställa i7 med moderkort och tillhörande minnen såklart

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

Kollar man på övriga hårdvarusidor så framstår inte BD som en lika stor flopp som jag kände imorse när jag kollade igenom Sweclockers testet. Väldigt blandande åsikter överallt, för det mesta positivt.

Blir att vänta och se vad andra användare tycker personligen innan det blir intressant att köpa eller inte. Min 965a räcker gott och väl till spelande i dagsläget ändå.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vek mig för tillfället och köpte ett Sabertooth 990FX med en 1090T, då kan jag iaf köra Piledriver på samma moderkort om det visar sig att de fixar till det med bättre prestanda 2012, samt att jag får två extra kärnor mot en i5 2500k för lägre pris, jag kör ju så mycket grejer samtidigt så jag tror det är bättre.

Skärm 1:WoW, Skärm 2 surf och ofta två flash-spel + Skärm 3: HD-film/youtube-videos. Det laggar lite på min Athlon x4.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Antielefant
Skrivet av m1ntos:

Tycker det verkar som AMD gjort en "Fermi" , en halvfärdig produkt. Som de försöker sälja till liknande pris som bättre produkter.

Fermi v1 drog mycket ström men levererade prestandan. v2 ökade prestandan marginellt, men sänkte strömförbrukningen dramatiskt.

Prestandaskillnaden mellan Fermi v1 med 480 cores (GTX 480) och Fermi v2 med 480 cores (GTX 570) är ju minimal. 570 drar däremot 20% mindre ström.

Bulldozer är snarare HD 2900, Intel Pentium 4 eller för att använda ett NVidiaalternativ ett FX 5900. En produkt där designteamet helt enkelt får gå tillbaka till skrivbordet, kasta alla ritningar, titta på förra generationen som presterade ok och sedan bygga om ALLT. Andra har redan gjort samma sak - det är därför Core2 är baserad på Pentium III-teknik, inte Pentium 4-teknik.

Skrivet av Tomtelol:

Kollar man på övriga hårdvarusidor så framstår inte BD som en lika stor flopp som jag kände imorse när jag kollade igenom Sweclockers testet. Väldigt blandande åsikter överallt, för det mesta positivt.

Samtliga testsidor med någon renommé (Sweclockers, NH, Anand, Tom's, Xbit, HardOCP m.fl.) sågar den fullständigt. NH gav den till och med utnämnelsen "Kalkon".

Köp en 2500k om du ska spela, en 2600k om du ska köra workstation. Det blir inte ens dyrare - 1155-moderkorten är billigare än AM3+.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Fermi v1 drog mycket ström men levererade prestandan. v2 ökade prestandan marginellt, men sänkte strömförbrukningen dramatiskt.

Prestandaskillnaden mellan Fermi v1 med 480 cores (GTX 480) och Fermi v2 med 480 cores (GTX 570) är ju minimal. 570 drar däremot 20% mindre ström.

Bulldozer är snarare HD 2900, Intel Pentium 4 eller för att använda ett NVidiaalternativ ett FX 5900. En produkt där designteamet helt enkelt får gå tillbaka till skrivbordet, kasta alla ritningar, titta på förra generationen som presterade ok och sedan bygga om ALLT. Andra har redan gjort samma sak - det är därför Core2 är baserad på Pentium III-teknik, inte Pentium 4-teknik.

Det du säger är vettigt men bygger inte AMD HD4xxx och HD5xxx på HD2900. Det var jag nämligen ganska säker på att dom bantade ner bussen till 256-bit men kompenserade med snabbare minnen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blackeagle:

Jag vek mig för tillfället och köpte ett Sabertooth 990FX med en 1090T, då kan jag iaf köra Piledriver på samma moderkort om det visar sig att de fixar till det med bättre prestanda 2012, samt att jag får två extra kärnor mot en i5 2500k för lägre pris, jag kör ju så mycket grejer samtidigt så jag tror det är bättre.

Skärm 1:WoW, Skärm 2 surf och ofta två flash-spel + Skärm 3: HD-film/youtube-videos. Det laggar lite på min Athlon x4.

Köpte ett Sabertooth inför Bulldoozer det blev en 1090T i stället, jag beställde i dag.
Köpte Sabertooth (1425kr) från Misco och 1090T (1359kr) från CDOn.
Något sämre prestanda än SB, men billigare, fler SATA3, fler PCIe16 och bättre sockel för CPU:n.
Känns som en vinnare för mig, det blir nog en riktigt lyckad uppgradering i alla fall.

Skrivet av rullekorn82:

Det du säger är vettigt men bygger inte AMD HD4xxx och HD5xxx på HD2900. Det var jag nämligen ganska säker på att dom bantade ner bussen till 256-bit men kompenserade med snabbare minnen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Stämmer bra, HD2900 var misslyckad men HD3870 var riktigt bra och de efterföljande blev bara bättre och bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag tror att Bulldozer snart sjunker i pris.. nu tar dom allt förmycket iaf.. Såhär är de ju alltid..
Dom är lite dyrare när de precis släppts.. men sen när tillgängligheten blir lite bättre så sjunker priset..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Jag tror att Bulldozer snart sjunker i pris.. nu tar dom allt förmycket iaf.. Såhär är de ju alltid..
Dom är lite dyrare när de precis släppts.. men sen när tillgängligheten blir lite bättre så sjunker priset..

Jepp, när den värsta besvikelsen lagt sig och priserna gått ned, så kan nog Bulldozer resultera i en del köp. Processorerna presterar ju inte direkt dåligt, men priset är på tok för högt för att vara attraktivt i dagsläget. Hamnar FX5180 på 1700kr och FX5120 på runt 1400kr så ligger det nog rätt i pris för att sälja hyfsat.

Hoppas bara de hinner leverera processorer och sänka priset inför julhandlen bara. På andra sidan året kan det bli tufft iom att Ivy Bridge släpps då.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, när den värsta besvikelsen lagt sig och priserna gått ned, så kan nog Bulldozer resultera i en del köp. Processorerna presterar ju inte direkt dåligt, men priset är på tok för högt för att vara attraktivt i dagsläget. Hamnar FX5180 på 1700kr och FX5120 på runt 1400kr så ligger det nog rätt i pris för att sälja hyfsat.

Hoppas bara de hinner leverera processorer och sänka priset inför julhandlen bara. På andra sidan året kan det bli tufft iom att Ivy Bridge släpps då.

du menar FX-8120 och FX-8150 va? xD
Sen håller jag med dig för att det ska vara attraktivt köpa de så måste FX-8150 hamna kring 1600-1700 i prisklass med i5 2500k
och FX-8120 hamna kring 1200-1300kr.
Amd brukade ju vara budget cpuer fan har de försvunnit dom ligger ju nu på samma prisnivå som intel utan prestandan

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|