Permalänk
Medlem

Bf3 Hypherthreading

Hittade denna twitter utalandet

http://twitter.com/#!/Demize99/status/111942149922230272

Frågan är bara som ingen kan svara på just nu men diskutera kan vi göra.

Är det värt att ha Hyper på och få 10-15 grader varmare cpu i Bf3. Undra hur många Fps man kan få + genom on.

Vet tex i Black ops så har många problem när det är on ...

Diskutera away ..

Själv så tror jag att det handlar om väldigt lite fps. Speciellt för oss alla här inne som har överklockat .

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

ingen skillnad alls. din gpu är vad som begränsar dig. det är ingen skillnad ens om du jämför en phenom 955 mot en 2600k. än mindre om du har ht on/off. enda som det ger är mer strömförbrukning och varmare cpu.

Permalänk
Medlem

Man vill ju ändå tro att det gör en liten skillnand googlade runt en del på det, och om det har så kallat "Stöd för hyperthreading. Så borde det bli en markant skillnad för alla som sitter på Cf/Sli system,och kanske lite mindre på singel Gpu kort. Om man tjänar 1-5 fps med hyper on är ju inte värt 10 grader högre värme på cpu. Men allt över det kommer jag ha det ON.

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Det är som allt annat, det handlar om lite extra och när man då har hämtat ut lite extra på 3-4 punkt är vi uppe i prestanda skillnad som märks av, sedan får man ju själv prioritera hur man vill ha det.

Själv köpte jag i2600 för att teoretisk är det den cpu'n som va snabbast, dessutenom vet man att för varje dag som går blir utnyttjande av flera trådar bättre o bättre i nya spel/program och möjligens vid patchning.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

dessutenom vet man att för varje dag som går blir utnyttjande av flera trådar bättre o bättre i nya spel/program och möjligens vid patchning.

Vi har haft Hyperthreading i 9 år nu och det finns fortförande inte ett enda spel som nyttjar det på nå vettigt sätt. Så nja, inte mycket utveckling på den fronten inte. Kul att Dice gör ett försök iaf!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

bra men är det som i betan att grafikkkorten flaskar i 800*600 upplösning så finns det ingen som helst nytta med en snabb CPU
mer CPU instruktioner som avlastar GPUn så kanske man kan se skillnad.

dock så gör HT en jävla skillnad i BFBC2 i lägre upplösningar där grafikkorten inte flaskar lika mycket
+30 fps i 1280*720 med HT ON jämfört med OFF
read and weap I5 ägare

men ändå så utnytjas bara 50% av all CPU power med HT ON i BFBC2 så optimerat det är det inte heller där.
ska bli intressant att se om den fulla verisionen av BF3 utnytjar mer CPU

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det finns fler än 4 trådar i spelet så måste väll ändå HT vara en fördel? Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nackdel, förutom möjligtvis då att det blir lite varmare / tar lite mer ström...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Vi har haft Hyperthreading i 9 år nu och det finns fortförande inte ett enda spel som nyttjar det på nå vettigt sätt. Så nja, inte mycket utveckling på den fronten inte. Kul att Dice gör ett försök iaf!

Men det är bara senaste åren ht har blivit bra, det är också senaste åren sw verkligen utnyttjar flera trådar effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad hyperthreading gör, men min är avstängd i samband med överklockingen.
Om någon vetting människa gärna förklarar, så sätter jag väl på skiten tills BF3 kommer hem i brevlådan

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk

Min processor går endast stabilt i 4ghz med HT avslaget. Om jag tjänar mer än 10fps på att ställa ner klockfrekvensen och slå på HT så gör jag nog det. Synd bara att nästan inga andra spel utnyttjar HT.

EDIT:

Skrivet av elitslynan:

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad hyperthreading gör, men min är avstängd i samband med överklockingen.
Om någon vetting människa gärna förklarar, så sätter jag väl på skiten tills BF3 kommer hem i brevlådan

HT skapar en virtuell processorkärna för varje fysisk processorn har. Om du har en quadcore så har du 4 fysiska och 4 virtuella kärnor, dvs 8 trådar. I teorin så skulle det nästan ge dubbel prestanda om mjukvaran (spelet) utnyttjade tekniken fullt ut på ett bra sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

HT skapar en virtuell processorkärna för varje fysisk processorn har. Om du har en quadcore så har du 4 fysiska och 4 virtuella kärnor, dvs 8 trådar. I teorin så skulle det nästan ge dubbel prestanda om mjukvaran (spelet) utnyttjade tekniken fullt ut på ett bra sett.

Mja det tror jag inte riktigt på, det låter inte logisk utan att jag har kollat upp det så nogrant, HT utnyttjer väl bara den eksisterande fysiska processorn bättre då du kan få 2 belasta den med 2 trådar iställe för en? I ren gissning känns det som om kanske upp till 15-20% prestanda vinst är möjligt?!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Mja det tror jag inte riktigt på, det låter inte logisk utan att jag har kollat upp det så nogrant, HT utnyttjer väl bara den eksisterande fysiska processorn bättre då du kan få 2 belasta den med 2 trådar iställe för en? I ren gissning känns det som om kanske upp till 15-20% prestanda vinst är möjligt?!

Läste du inte vad jag sa? I Teorin så bör du kunna dubbla din prestanda men detta gäller inte i något program/spel ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Mja det tror jag inte riktigt på, det låter inte logisk utan att jag har kollat upp det så nogrant, HT utnyttjer väl bara den eksisterande fysiska processorn bättre då du kan få 2 belasta den med 2 trådar iställe för en? I ren gissning känns det som om kanske upp till 15-20% prestanda vinst är möjligt?!

Kort förenklad förklaring till HT :
Det finns olika delar i en CPU som gör olika saker. När instruktioner avkodas så kan processorn ordna instruktionerna så dessa kan köras parallellt om de inte har med varandra att göra (ex inte påverkar samma del av minnet eller är beroende av resultat av varandra). För att maximera detta så ger CPUn sken av att ha en extra kärna och då kan OS/Program skicka mer jobb till denna och på så sätt eventuellt få mer gjort. Detta fungerar inte för all slags belastning och i vissa fall kan det tom ge sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

HT skapar en virtuell processorkärna för varje fysisk processorn har. Om du har en quadcore så har du 4 fysiska och 4 virtuella kärnor, dvs 8 trådar. I teorin så skulle det nästan ge dubbel prestanda om mjukvaran (spelet) utnyttjade tekniken fullt ut på ett bra sett.

Du får maximalt ut ca 20% ökning i vissa program. De 100% du pratar om är en teori som bara finns i ditt huvud.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du får maximalt ut ca 20% ökning i vissa program. De 100% du pratar om är en teori som bara finns i ditt huvud.

Läste du ens vad jag sade? Teoretiskt sätt i den bästa av världar där bortfall och svinn är ej-existerande så skulle det kunna medföra en 100% ökning. Jag sade aldrig att sådant var fallet.

Permalänk
Medlem

Såå. Ska man ha HT aktiverat eller inte? I i7 tråden hade de flesta avaktiverat det, nu är jag ingen superfena, jag är ändå rätt ok på överklockning men gick ju på de värden där folk hade fått det stabilt. och mitt är stabilt nu så.

Så frågan. HT ja eller nej? Om vi bortser från just BF3 nu, vill ju inte aktivera det när jag ska spela det sen boota om och stänga av.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

HT skapar en virtuell processorkärna för varje fysisk processorn har. Om du har en quadcore så har du 4 fysiska och 4 virtuella kärnor, dvs 8 trådar. I teorin så skulle det nästan ge dubbel prestanda om mjukvaran (spelet) utnyttjade tekniken fullt ut på ett bra sett.

Jag tror det är många som bara tror det är "mjukvara" som gör så att processorn kan ta emot fler intruktioner, men det är inte helt rätt.

Det är ju dock en fysisk skillnad. I en processor med Hyper-Threading har varje kärna två registers istället för en. Som kan exekvera två trådar om den ena tråden tar längre tid att beräkna(om det saknas i cachen tex) än den andra.

Den kan även exekvera båda samtidigt om det körs floating points och integers på samma gång.

Det är även därför det visas som två kärnor, då varje register, enligt operativsystemet, är en kärna

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noak:

ingen skillnad alls. din gpu är vad som begränsar dig. det är ingen skillnad ens om du jämför en phenom 955 mot en 2600k. än mindre om du har ht on/off. enda som det ger är mer strömförbrukning och varmare cpu.

Klart det blir skillnad. Om du har en 2500k+ så kommer du få mindre FPS drops jämfört med AMD. Dropsen kan t.ex komma vid en stor explotion när mycket ska räknas ut, etc.

Edit: Varmare CPU än AMD får du fan leta efter O.o
Edit2: Var får du informationen om att du får mer strömsnål processor från AMD Jämfört med intel? Kolla deras Bulldozer, typ 400watt O.o?

Ful i mun
Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av VaNiLLA7:

Klart det blir skillnad. Om du har en 2500k+ så kommer du få mindre FPS drops jämfört med AMD. Dropsen kan t.ex komma vid en stor explotion när mycket ska räknas ut, etc.

Edit: Varmare CPU än AMD får du fan leta efter O.o
Edit2: Var får du informationen om att du får mer strömsnål processor från AMD Jämfört med intel? Kolla deras Bulldozer, typ 400watt O.o?

Här sitter vi o snackar skit (Y)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadeInChina:

Här sitter vi o snackar skit (Y)

Jag säger bara sanningen.
Sanningen är att AMD's bulldozer är VARMA & STRÖMÄTANDE

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av VaNiLLA7:

Jag säger bara sanningen.
Sanningen är att AMD's bulldozer är VARMA & STRÖMÄTANDE

Skriv bulldozer då, då du säger amd så menar du antagligen alla amd cpu's, och inte fan är dem så överdrivet varma ^^

Permalänk
Medlem

Det var inte meningen att min tråd skulle bli en smutskastning mellan Amd och Intel det var bara en simpel diskution, hp eller inte sluta upp med det. Annars hoppas jag en moderator låser tråden. Lev i frid var lyckliga att vi har datorer istället!!

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elitslynan:

Såå. Ska man ha HT aktiverat eller inte? I i7 tråden hade de flesta avaktiverat det, nu är jag ingen superfena, jag är ändå rätt ok på överklockning men gick ju på de värden där folk hade fått det stabilt. och mitt är stabilt nu så.

Så frågan. HT ja eller nej? Om vi bortser från just BF3 nu, vill ju inte aktivera det när jag ska spela det sen boota om och stänga av.

Min mening HT av, annars lär du få sänka klockfrekvensen för att den skall bli stabil, men kör man i orginal hastigheter så skulle jag ha den på

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cARLBOM:

Min mening HT av, annars lär du få sänka klockfrekvensen för att den skall bli stabil, men kör man i orginal hastigheter så skulle jag ha den på

Tack för svaret, då lämnar jag den av.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det hade ju faktiskt varit nice om DICE hade kunnat utnyttja HT-tekniken men i den kalla verkligheten vi lever i så är det bättre att stänga av HT för spel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om man tittar på sweC test för ett tag sedan i och för sig i Bf2

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Så var det en markant skilland i HT. Tror inte dom har försämrat den i Bf3 kan i och för sig ha fel

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det hade ju faktiskt varit nice om DICE hade kunnat utnyttja HT-tekniken men i den kalla verkligheten vi lever i så är det bättre att stänga av HT för spel

Nu är det ju så att Battlefield är ett spel som stödjer HT fullt ut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu är det ju så att Battlefield är ett spel som stödjer HT fullt ut.

I detta fall anser jag inte att stödja HT = utnyttja HT ^^ har ju redan varit en lång diskussion i denna tråd ang. hur bra HT är teoretiskt och hur bra den är i praktiken, vilket är inte bra alls.

ungefär som de första "HD-tvn" som kom ut, de som var "HD-ready" men knappt kunde visa 720p.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

låt mig veta om en 2500k i 4.,8ghz har mindre fps än en 2600k med ht on.
Vi är fortfarande gpu begränsade.
skulle behöva 3x6950 för min egen rigg.

bara att kolla att över 1024x768 så är vi gpu begränsade.
http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)