Spel som F.E.A.R. 1 (skräck spel för PC)

Permalänk

Spel som F.E.A.R. 1 (skräck spel för PC)

Så, har ni några tips på skräck spel på PC?
Spel som är som F.E.A.R kanske? x)

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

Så, har ni några tips på skräck spel på PC?
Spel som är som F.E.A.R kanske? x)

Fullkomligt älskar F.E.A.R 1 och 2! Har du spelat "Condemned: criminal origins"? Inte allt för nytt spel men fy fasen vilken vilken olustkänsla : S:
http://www.youtube.com/watch?v=MW2tZGatwSA

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Alien vs predatorspelen som marine!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Dead space 2

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk

Dead Space 2 säger jag oxå. blev jag lite sugen att börja spela det igen.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Liknar inte fear så mycket men är sjukt läskigt: Amnesia: The dark descent

Annars kan du ju spela bioshock (1/2), tyckte jag var läskigt iaf

Permalänk
Medlem

Ladda ner Afraid of monsters eller dylika mods till HL1 eller HL2

Övriga spel, kanske inte lika fear men skräckspel är de.

Penumbra (3spel)
Amnesia the dark decent (finns miljoner mods/maps efter mainstory)
Dead space 2+1
Metro 2033 ( har sina stunder, Action/horror - mest likt fear)
Bioshockserien kan vara lite smått creepy, bra spel om inget annat.

Permalänk

Håller med Fusy. Ska du ha något som liknar F.E.A.R så är nog Metro 2033 ett bra alternativ. Kunde bli riktigt skrämd i vissa moment.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Medlem

hl 1 har en läskig atmosfär minst sagt.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Condemned: Criminal Origins är ett hett tips om du gillar F.E.A.R

Permalänk

Tack alla! Alla svar/tips uppskattas.
Speciellt när ni citerar. XD

Men, hm. Jag gillar gärna skräckspel som har en intressant historia.
Som F.E.A.R, jag gillar Almas historia.
Hur allt ledde till... Aa.
Det var intressant spel och jäkla läskigt! (F.E.A.R 1 asså, 2an o 3an... Intressant, men. Inte så läskigt.)
Tack för alla svar, som sagt!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Tack alla! Alla svar/tips uppskattas.
Speciellt när ni citerar. XD

Men, hm. Jag gillar gärna skräckspel som har en intressant historia.
Som F.E.A.R, jag gillar Almas historia.
Hur allt ledde till... Aa.
Det var intressant spel och jäkla läskigt! (F.E.A.R 1 asså, 2an o 3an... Intressant, men. Inte så läskigt.)
Tack för alla svar, som sagt!

Problemet är att fear har en grymt härlig blandning av rå action och skräck. I så många andra spel så blir det för mycket av det ena eller andra.

Men Bioshock kanske är hyfsat nära? Annars HL serien om du inte kört den

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

ju-on the grudge helt sick jävla läskigt

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Fullkomligt älskar F.E.A.R 1 och 2! Har du spelat "Condemned: criminal origins"? Inte allt för nytt spel men fy fasen vilken vilken olustkänsla : S:
http://www.youtube.com/watch?v=MW2tZGatwSA

Inte lust att lire lite F.E.A.R (första) De va för länge sen jag lira de men jag kör gärna, letar efter folk att köra med!

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Skrivet av TimonCMF:

Inte lust att lire lite F.E.A.R (första) De va för länge sen jag lira de men jag kör gärna, letar efter folk att köra med!

Ja, varför inte? Nu ska jag först på semester till ödemarker där jag kommer vara helt avskuren från allt vad Internet heter. Får installera F.E.A.R igen när jag kommer tillbaka!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Problemet är att fear har en grymt härlig blandning av rå action och skräck. I så många andra spel så blir det för mycket av det ena eller andra.

Men Bioshock kanske är hyfsat nära? Annars HL serien om du inte kört den

HL?
Tänker bara på Half-Life.
Och, sist jag kollade... Är väl det inte ett skräckspel?:P

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Undying är visserligen gammalt men värt att notera

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

HL?
Tänker bara på Half-Life.
Och, sist jag kollade... Är väl det inte ett skräckspel?:P

Om jag minns rätt så finns det helt klart inslag av skräck i Half-Life (1) åtminstone

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Medlem

Definitivt de här (Ordnade efter fallande skräckfaktor)

Penumbra - Black Plague
Amnesia - The Dark Descent
Penumbra - Overture
Call of Cthulhu - Dark Corner of the Earth (tillgänglig på steam, det är en riktig rysare första gången! Påminner på vis om Bioshock)
Condemned - Criminal Origins
DooM3 (såklart!)

FEAR 2 om man gillar action mer, tycker 2:an är bättre på action än vad den är på skräck.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Ja, varför inte? Nu ska jag först på semester till ödemarker där jag kommer vara helt avskuren från allt vad Internet heter. Får installera F.E.A.R igen när jag kommer tillbaka!

Najz, skicka mig något slags meddelande när du kommer tillbaks då så får vi se hur de blir (:

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk

Doom 3

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Tack alla! Alla svar/tips uppskattas.
Speciellt när ni citerar. XD

Men, hm. Jag gillar gärna skräckspel som har en intressant historia.

Skräckspel med intressant historia? säger bara en sak: Silent Hill !
Tvåan är bäst och finns till pc, tyvärr är kontrollerna inget vidare utan handkontroll.
Sedan BÖR du spela Amnesia om du gillar skräckspel öht, det bästa som släppts på väldigt, väldigt, länge. Undying som någon nämnde är en riktig klassiker, testa.
Call of Cthulhu, om du vill testa något annorlunda. HP Lovecraft <3
Lite upprepningar, men dessa är typ det bästa man kan hitta om man vill uppleva bra skräck :).

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Amnesia!

Permalänk
Medlem

Gillar också FEAR serien, men guuud så besviken jag är på FEAR3, inte alls samma känsla å rätt kass grafik, känns som en dålig konsolportning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Som någon redan skrivit så absolut Doom 3.
All ära åt F.E.A.R, det är läskigt, men inte ens i närheten av vad Doom 3 är. Kom ihåg precis när det släpptes, jag vågade jävlar inte spela igenom det då. Det dröjde nog ett eller två efter släppet som jag spelade igenom det helt första gången.

Och visst minns man för över 10 år sen när man spelade Half-Life, grymt äcklig atmosfär och överraskningar här och var!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Aliens versus Predator Classic 2000

Körde jag för ett tag sedan det var riktigt intensivt när man kör som human. Inte världens bästa grafik då det är ett väldigt gammalt spel vid det här laget men jag skulle ändå säga att atmosfären är riktigt bra och hemskt är det på något sätt när det kryper runt en massa aliens överallt.

Sen finns såklart Aliens vs. Predator från 2010 och Aliens versus Predator 2 från 2001. Inte testat någon av dom själv men dom är säkert minst lika bra (fast kanske inte det från 2010).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Som någon redan skrivit så absolut Doom 3.
All ära åt F.E.A.R, det är läskigt, men inte ens i närheten av vad Doom 3 är. Kom ihåg precis när det släpptes, jag vågade jävlar inte spela igenom det då. Det dröjde nog ett eller två efter släppet som jag spelade igenom det helt första gången.

Och visst minns man för över 10 år sen när man spelade Half-Life, grymt äcklig atmosfär och överraskningar här och var!

Måste säga att jag tycker precis tvärtom vad gäller Fear och Doom 3.

Doom 3 var ett helt ok actionspel tycker jag, men läskigt tycker jag knappt att det var överhuvudtaget. Jag tyckte det blev så förutsägbart :
Nytt rum, monster bakom ryggen, skjut gå vidare. Man visste nästan exakt var och när nästan alla monster skulle dyka upp, med några få undantag.
Fear tycker jag hade mycket mer av den där krypande obehagskänslan med obehagliga miljöer och man inte riktigt visste när, var och hur fiender skulle dyka upp.

Kan för övrigt rekommendera Stalker : Call of pripyat. Det är också ett spel där man ofta går på helspänn på grund av de creepy miljöerna, utan att det för den sakens skull dyker upp monster precis överallt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Som några redan har nämnt...

Amnesia: The Dark Descent. Absolut det mest skrämmande spel jag någonsin spelat. Köp det direkt och stöd svensk speldesign!

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Amnesia: Dark decent om du inte har dåligt hjärta och inte har något emot att tvätta avföring från byxorna och stolen några gånger timmen.
Det är det läskigaste som hänt världen, nästan.

Har det installerat och har spelat kanske 2 timmar, vågar verkligen inte starta det igen. Helt jävla hjärtdödande är vad det är!

Stalker-serien är också mycket skrämmande och läskig. Speciellt Stalker: Clear Skies enligt mig.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Penumbra och Amnesia!

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W