Serverdator för att hosta enklare spel som Tibia (100-200 spelare)

Permalänk
Medlem

Serverdator för att hosta enklare spel som Tibia (100-200 spelare)

Hej!

Tänkte börja hosta Tibia igen eftersom poolarna är sugna (jag också såklart). Jag har tidigare hyrt en serverdator men tänkte skaffa en egen så det blir billigare och mindre krångel... Min idé var att få tag i en billig en eller ta gammal dator en från tippen och använda.

Det jag undrar är, vilka systemkrav är det för att hosta en Tibia server med 100-200 spelare?
Vet att RAM och processor är viktigt när set gäller servrar. Vart kan man få tag i en billig dator för detta bruk?

För övrigt så sitter jag på en 50/50 lina, räcker det?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad tibia kräver för specs. Däremot är det värt att kika på strömförbrukning/prestanda. Om du drar igång till exempel en gammal p4 burk kanske du tjänar på det till en början men strömförbrukningskostnaden kontra den prestanda du får ut kommer att vara mycket bättre med en modern processor. AMD har 6-kärniga phenoms på 95W för 1400kr, värt att kika på.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Ingen aning vad tibia kräver för specs. Däremot är det värt att kika på strömförbrukning/prestanda. Om du drar igång till exempel en gammal p4 burk kanske du tjänar på det till en början men strömförbrukningskostnaden kontra den prestanda du får ut kommer att vara mycket bättre med en modern processor. AMD har 6-kärniga phenoms på 95W för 1400kr, värt att kika på.

Okej tack för tipset. Ska kolla upp det där men vill inte köpa för dyra grejer, det är trots allt Tibia och enklare saker jag ska hosta. Vill inte lägga ut allt för mkt pengar

Edit:
Kollade det där med ström förbrukning och så. AMD's 6 kärniga processor är väll lite väl overkill? Det duger väll med någon av de billigare alternativen + de drar väll ännu mindre ström, hittade en med 65W för 600kr (AMD Athlon2 X2 260 3,2GHz).

Permalänk
Permalänk

Xp har en tendens att krångla men i övrigt är den nog rätt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkoGeN☢:

Xp har en tendens att krångla men i övrigt är den nog rätt okej

Men man kan väll byta? Mjukvaran är väll inga problem?
Tänkte köra med Windows Server 2008.

Permalänk
Medlem

Klart man kan byta server 2008 låter bra

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av elzidor:

Okej tack för tipset. Ska kolla upp det där men vill inte köpa för dyra grejer, det är trots allt Tibia och enklare saker jag ska hosta. Vill inte lägga ut allt för mkt pengar

Edit:
Kollade det där med ström förbrukning och så. AMD's 6 kärniga processor är väll lite väl overkill? Det duger väll med någon av de billigare alternativen + de drar väll ännu mindre ström, hittade en med 65W för 600kr (AMD Athlon2 X2 260 3,2GHz).

Absolut, om du bara ska hosta en tibia är det nog overkill, men om du ser till watt per core så är x6an riktigt bra. 65W för 2 cores eller 95W för 6 cores.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ja det är ju sant förstås. Men eftersom jag ska köpa en så billig som möjligt så blir det nog kanske den här: (eller en begagnad som jag nämnt ovan)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1287476/serverdata
Hårddisk har jag.

Tycker ni jag ska byta ut något eller funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elzidor:

Hej!

Tänkte börja hosta Tibia igen eftersom poolarna är sugna (jag också såklart). Jag har tidigare hyrt en serverdator men tänkte skaffa en egen så det blir billigare och mindre krångel... Min idé var att få tag i en billig en eller ta gammal dator en från tippen och använda.

Det jag undrar är, vilka systemkrav är det för att hosta en Tibia server med 100-200 spelare?
Vet att RAM och processor är viktigt när set gäller servrar. Vart kan man få tag i en billig dator för detta bruk?

För övrigt så sitter jag på en 50/50 lina, räcker det?

Tacksam för svar!

Tror nästan du får bättre svar på vad Tibia kräver av din dator på OT-relaterade forum såsom OTFans.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tror nästan du får bättre svar på vad Tibia kräver av din dator på OT-relaterade forum såsom OTFans.net

Japp, lagt upp en tråd där med man tänkte om det här forumet kunde ge lite förslag med

Permalänk
Medlem

Ur egen erfarenhet så kan man inte säga att tibia är ett lätt spel för ur synpunkt att hosta det är de faktiskt ganska krävande.
Jag skulle gissa på dual core minst kring 2.6-3ghz med 4gb ram eller mer för att kunna ta kring 150players.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Ur egen erfarenhet så kan man inte säga att tibia är ett lätt spel för ur synpunkt att hosta det är de faktiskt ganska krävande.
Jag skulle gissa på dual core minst kring 2.6-3ghz med 4gb ram eller mer för att kunna ta kring 150players.

Tack! Det var de jag ville höra! Blir att köra på de. Går knappt att få tag i något sämre nu för tiden om man köper nytt:)