NEC MultiSync FE991 SB

Permalänk
Medlem

NEC MultiSync FE991 SB

Jag var i behova av en skärm och då var 19" det självklara valet,
marknaden är ganska stor och det finns många modeller som är bra på pappret...
Jag hade då läst på lite och hittat en skärm som verkade uppfylla mina krav och det var NEC FE950+.
Jag skickade iväg en beställning till en lokal webshop där jag kunde hämta ut skärmen själv.
Senare så ringde företaget och sa att Nec inte längre sålde den prisvinnade modellen vilket jag tyckte var konstigt men den nya modellen skulle bara vara en förbättring och till samma pris.

Några dagar senare hämtades min nya skärm en NEC MultiSync FE991 SB, den kopplades direkt in till mitt Geforce4 kort och installerades. Den första tagen använde jag knappt skärmen men när jag dagen efter satt en längre stund framför den så kunde jag ser hur oskarp och suddig bilden var.
Det gick några dagar och jag ringde NEC och dom rekommenderade mig att dom skulle hämta skärmen med bud och sedan kalibrera åt mig för att sedan returnera den.
Drygt två veckor hade gått och inte ett spår av skärmen, jag kontakta Nec och får då fram att skärmen har stått och på någon godsmottagning och inte kommit fram till "servicecentret" föräns dennna dag.
Två dagar senare så anländer min skärm välförpackad och jag ansluter den genast till datorn för att se om den fungerar tillfredsställande, ja den har betydligt bättre skärpa i alla upplösningar och uppdateringsfrekvenser.
Jag provade använda "Select"-knappen som finns på skärmens front den väljer vilket ljusläge man skall använda.
Den stod på "Super Bright Mode Off", vid "Super Bright Mode 1" blev skärmen såklart betydligt ljusare och även fruktansvärt suddig, jag klickade mig till nästa läge "Super Bright Mode 2" skärmen var inte lika ljus som i Mode 1 men nästan lika suddig.

Skärmens beteckning "SB" står ju som bekant för "Super Bright" något som deras skärm inte klara utav.
Om ni har funderat på att köpa denna skärm så avråder jag er från det.

Permalänk
Hedersmedlem

Taskigt

Trodde NEC var lite seriösare, men du kanske bara har fått en måndagsexemplar..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

de e nackdelen med webshop... "köp först, testa sen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Taskigt

Trodde NEC var lite seriösare, men du kanske bara har fått en måndagsexemplar..

Tyärr så verkar det inte så
Jag har pratat med en annan hårdvaruaffär och dom har reklamerat alla sina FE991:or:(

Permalänk

Jag är också grymt besviken, men har inte orkat skicka tillbaka den än..