Sandia visar ny typ av processorkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det är traditionella radialfläktar i MBP.

Fast nu pratar du bullshit

MacBook Pro RETINA

Källa: http://www.apple.com/se/macbook-pro/design/

Eller är dessa "radialfläktar"? för Apple kallar dom för "Asymmetrically spaced impeller blades"

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AX:

Men, är inte problemet desamma?
Att värme överföringen inte är stor nog, till luft.
Enda dom hade en lösning på var det lilla lagret dam som bildas efter ett tag?

De de pratade om i videon var väl att det skapas områden med "död" luft runt flänsarna på vanliga kylare. Det innebär en yta som inte kan kylas lika bra. Den här lösningen utnyttjar hela kylflänsen verkar det som. Sen verkar ju det inte behövas något kullager på grund av "vattenplaning fast med luft" ( kom inte på någon bättre översättning xD) Någon annan som kan bekräfta om detta stämmer?

Edit: Såg att någon redan svarat nästan likadant på din fråga

Sen de som skriver om ljudnivån; Inte en färdig produkt, kolla videon så kan ni höra hur den låter med motorn avstängd.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Kylare kan ju vara tunga för att det är dom lätta fläktarna som roterar. Där är det ju en tjock metallklump som roterar, måste skapa väldigt mycket turbulens och utsätta moderkortet för lite stryk.

Är bara produkten ordentligt balanserad så kommer detta inte bli något problem.
Problemet som kan bli är när flänsen börjar bli smutsig. då kan det bli obalans pga tyng och också pga hur dammet har fastnat på skovlarna.
En annan sak som jag tycker verkar lite motsägande är att tyngden som skall rotera är flera gånger högre än vad en vanligt fläkthjul har. Detta måste dra mer energi än vanliga varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Eller är dessa "radialfläktar"?

Ja, det där är radialfläktar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Eller är dessa "radialfläktar"? för Apple kallar dom för "Asymmetrically spaced impeller blades"

Ja det är radialfläktar. Dock har Apple justerat på hur fläktbladen är placerade och dess storlek.

Det är ju en impeller, precis som Sandia-kylaren. Fast det är där likheterna tar slut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Snusfri

Roligt folk klagar på ljudet från fläkten när detta är en väldigt tidigt variant och där den förmodade slutprodukten kommer att vara betydligt tystare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Funderar på om det inte blir jobbigt att leda bort den varma luften på ett bra sätt när kylaren sprider den åt alla håll utåt som den gör...

Mycket spännande med en ny teknologi dock

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Smeta på kylpasta under och en deltafläkt ovanpå, viola!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Ballt..

Apple kör liknande design på sin fläkt i nya retina MBP'n..

Kanske Apple har köpt licensen av dessa? (iofs kanske fläktutförandet inte har nått med teknologin och göra iofs..)

Som du själv skriver så är det inte radialfläktsutförandet som är huvudnumret utan att man har en roterande kylfläns och hur man löst värmeöverföringen till denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och eftersom det är ett Amerikanskt företag som gör de så kommer de antagligen ta otroligt överpris för att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Funderar på om det inte blir jobbigt att leda bort den varma luften på ett bra sätt när kylaren sprider den åt alla håll utåt som den gör...

Om fläkten som sitter på ser ut som den som ligger bredvid och den snurrar medsols så förstår jag inte riktigt hur den kan pressa luften ut åt sidorna, det ser ju snarare ut som att fläktbladet är vinklade så att luften pressas in mot mitten.

Vad missar jag?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Roligt folk klagar på ljudet från fläkten när detta är en väldigt tidigt variant och där den förmodade slutprodukten kommer att vara betydligt tystare.

Märker det.
Men som sagt. Ska bli väldigt intressant att se hur det kommer att bli.
Spännande att veta hur många watt den kommer att klara av att kyla ner.

Permalänk
Medlem

Herregud. Varför kan inte folk kolla på hela videon. DET ÄR MOTORN som låter, vilket med 99% säkerhet kommer lösas till sälj-stadiet.

Jag har däremot svår att se att detta kommer fungera för desktop-markanden. DELS för att den försätter att moderkortet är horisontellt, luft-bearingen som de talar om kommer inte fungera annars. Dels att det väsentligen inte kommer gå att flytta datorn med denna roterande eftersom krafterna blir stora (flänsen är tung).

Och om man skulle vilja lansera denna för desktop skulle något typ av "skal" vara ett måste. Tänk på de stackars pilliga 14åringarnas fingrar för att inte nämna folk med kabelhärvor.

Verdict: något för serverhallar och VÄLDIGT specifika användare men för den stora skaran kommer TOWERkylaren bli kvar p.g.a nämnt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om fläkten som sitter på ser ut som den som ligger bredvid och den snurrar medsols så förstår jag inte riktigt hur den kan pressa luften ut åt sidorna, det ser ju snarare ut som att fläktbladet är vinklade så att luften pressas in mot mitten.

Vad missar jag?

Att den roterar motsols.

Anledningen till att man kör den åt det hållet, är trodligtvis att det blir bättre på att fläkta bort damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att den roterar motsols.

Tack, det förklarar saken Har ingen möjlighet att se videon nämligen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av beweer:

Herregud. Varför kan inte folk kolla på hela videon....

Tror inte någon av dem som postat ens brytt sig om att läsa tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Fast nu pratar du bullshit

http://images.apple.com/euro/macbook-pro/design/images/engine...

http://ifixit.org/files/2012/06/mbprd1.jpg

MacBook Pro RETINA

Källa: http://www.apple.com/se/macbook-pro/design/

Ja Apple har satt ett coolt namn på sina radialfläktar, det ändrar inte att det är vanliga radialfläktar. AMD kör radialfläktar på alla sina standardkylare till Radeonkorten.

Som sagt är det inte radialformen som är speciell, utan roterande fläns och hur värmen överförs.

Permalänk
Avstängd

Vill hellre se solid-state fläktar utan mekaniska/rörliga delar.

Som använder elektroaerodynamik för att push en jon vind som kyler via koronaurladdning principen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vlademil:

De de pratade om i videon var väl att det skapas områden med "död" luft runt flänsarna på vanliga kylare. Det innebär en yta som inte kan kylas lika bra. Den här lösningen utnyttjar hela kylflänsen verkar det som. Sen verkar ju det inte behövas något kullager på grund av "vattenplaning fast med luft" ( kom inte på någon bättre översättning xD) Någon annan som kan bekräfta om detta stämmer?

Edit: Såg att någon redan svarat nästan likadant på din fråga

Sen de som skriver om ljudnivån; Inte en färdig produkt, kolla videon så kan ni höra hur den låter med motorn avstängd.

"Vattenplaning på luft" det är exakt samma sätt som läshuvuden på hårddiskar flyter stabilt precis ovanför skivan med extrem precision på "flyghöjd".

Hittar inte dokumentation på det, men verkar som luftlagret mellan statiska och rotureande delarna är avsevärt mindre än de Boundary Layer runt en statisk kylfläns "fena".

Konceptet är sunt och väldigt intressant, det jag är lite skeptisk till är just motordriften, just nu använder de en rätt kraftig borstlös motor. Borstlösa motorer är ruskigt starka för sin storlek och effekt men låter en del generellt (någon mer som leker med borstlösa motorer i radiostyrda modeller?). Får de ordning på en vettig produktionsmotor och utväxling kan det bli riktig intressant för konsument, för server med lägre underhåll på fläktar är det redan intressant oavsett ljudnivå.

Kan dock tänka mig en förhållandevis klen motor som behöver en bra stund på sig att varva upp till maxvarv i produktion, men i labb-miljö som de håller på nu är nog en kraftig borstlös som är väldigt lätt att kontrollera varvtal med på ett exakt sätt intressant.

PS. de har hållt på ett tag med denna fläkten:
http://www.extremetech.com/extreme/89710-the-fanless-spinning...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vad missar jag?

luften pressas inåt ner i linsen som det förklaras, (tror en av demonstratörerna förvirrade det lite) vilket skapar lyftkudden mellan rotorflänsen och sockeln. förmodligen så ökar även det högre lufttrycket i sig överföringen av varm luft både mellan rotor och block samt att den varma luft från kudden som pressas ut också delvis dras in igen i rotorn och sprids vidare runt hela grejen. så denna kyler även moderkomponenter bättre än en vanlig fläkt antagligen.

man får tänka på att det är en rätt stor yta under hela konstruktionen som kopplar, det är inte som att jämföra den mer direkta kontakten mellan CPU fläns i en vanlig.

Skrivet av beweer:

Och om man skulle vilja lansera denna för desktop skulle något typ av "skal" vara ett måste. Tänk på de stackars pilliga 14åringarnas fingrar för att inte nämna folk med kabelhärvor.

inbyggd kabelskalare? perfekt!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag föredrar en bra tornkylare med tystgående fläktar framför en snurrande sockerkaka

Permalänk

Kul om det där mellanrummet mellan fläns och processor rubbas av någon anledning och 2000RPM kylfläns möter CPU... Lär bara bli slaffs kvar

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det jag är skeptisk till är hur effektiv värmeledningen från bottenplattan är till den snurrande kylflänsen.

Jag skummade bara pdf-filen men på sida 44 har de en graf som beskriver värmeledningsförmåga för olika värden på kylarens effektförbrukning.

Ser ut att ligga runt ~0.015-0.04 K/W beronede på kylarens RPM. (Har inte koll på värden på kylpasta men är inte det väldigt lågt?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Undrar hur länge motorn kan hålla? En kylfläns är ganska tungdriven.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag skummade bara pdf-filen men på sida 44 har de en graf som beskriver värmeledningsförmåga för olika värden på kylarens effektförbrukning.

Ser ut att ligga runt ~0.015-0.04 K/W beronede på kylarens RPM. (Har inte koll på värden på kylpasta men är inte det väldigt lågt?)

Låter som jag skall läsa lite närmare i PDFen, om det är Kelvin/Watt, dvs Delta Temperatur höjning av processorn per tillförd Watt värme så är det sjukt bra. Det hade inneburit 0,04 K/W * 150 TDP = CPU är 6C varmare än omgivande lufttemperatur med en varm processor. Kan inte stämma.

EDIT;
Sorry, det var luftlagret inte hela flänsen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Oj vad länge sedan det var jag läste fysik, jag minns att sist gång jag kollade upp sånna här uppgifter vad gäller värmeledningsförmåga osv var väääldigt längesedan då gymnasiefysiken låg färskt i minnet, känner mig helt lost när jag försöker tänkte ut vad alla siffror och bokstäver egentligen betyder nu.

9.0 W/mK ett värde för Arctic silver som jag hittar.

Men jag kan inte alls få ihop det med dom där siffrorna på ett sätt jag känner mig bekväm med så jag kan inte jämföra.

Permalänk
Medlem

Det jag hittade med en snabb sökning var detta. Och om det stämmer så känns hela den här grejen rätt kass. Det är ju en enorm skillnad med lite vanlig kylpasta och den där luftspalten. Matte osv är inte min specialitet dock så om någon kan ge lite klarhet i det hela så skulle det vara uppskattat.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Låter som jag skall läsa lite närmare i PDFen, om det är Kelvin/Watt, dvs Delta Temperatur höjning av processorn per tillförd Watt värme så är det sjukt bra. Det hade inneburit 0,04 K/W * 150 TDP = CPU är 6C varmare än omgivande lufttemperatur med en varm processor. Kan inte stämma.

Värdet jag angav är värmemotståndet för luftkudden, dvs utrymmet mellan bottenplattan på kylaren och den roterande kylflänsen. Motsvarande värde för kylpasta mellan processor och kylfläns ser ut att vara i storleksordningen ~0.03 K/W

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Fräck lösning. Men den ser ut att ta en del plats? Samt så är det ett rätt högt varvtal. Även om de säger att den är tyst. Eftersom den är så stor som den verkar kanske den kommer att blockera RAM portar och dylikt?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Mycket spännande med en ny teknologi dock

Man får väll göra som med radialfläktar, typ något i denna stil: