Permalänk
Inaktiv

reboot and select proper boot device

Tjo,

Har en ny dator som Inet byggde ihop åt mig i oktober. Dock har jag börjat hitta ett problem med den nu och det är att så fort jag lämnar den på under längre perioder så crashar den och jag får meddelandet:

Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press a key

Enda liknande trådar jag hittat på nätet har alla varit att det står direkt när datorn startar, aldrig att det händer när den lämnats på... någon som vet nått om detta eller hur det går att lösa?

Moderkort: ASRock 967 Extreme 4 REV B3
Systemdisk: Corsair SSD Force GT 180GB
Intel Core i5 2500 3,3Ghz
Windows 7 home Premium x64 OEM SP1

Permalänk
Medlem

Funkar den om du startar om den?

Låter som att hårddisken tappas bort, någon energispar inställning som spökar?

Permalänk
Medlem

kolla på corsairs sida om det finns nån nyare firmware till din ssd.
förlorar ju inget på att uppgradera den om det finns nån nyare.
skulle kunna vara att det löser problemet för dig. men är ej helt säker.
men är ju iallafall värt ett försök

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludenben:

Funkar den om du startar om den?

Låter som att hårddisken tappas bort, någon energispar inställning som spökar?

Funkar fint när jag startar den, endast när den lämnas ensam som det händer, jobbet & över natten tex.

misstänkte det också först, hittade en inställning som satte hårddisken i energisparläge efter 20 minuter men det har fortsatt även efter att jag stängt av det, kör just nu på "optimera prestanda" alternativet och alla funktioner för att spara ström är avstängda.

Skrivet av SkuM:

kolla på corsairs sida om det finns nån nyare firmware till din ssd.
förlorar ju inget på att uppgradera den om det finns nån nyare.
skulle kunna vara att det löser problemet för dig. men är ej helt säker.
men är ju iallafall värt ett försök

var kan jag kolla upp vilken firmware version som jag har just nu då? testade köra på "updatera drivrutin" i enhetshanteraren och fick beskedet att jag kör på det senaste redan men jag tvivlar på att den är det mest pålitliga sättet att hitta drivrutiner med.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt hur du kollar vilken veriosn du har exakt.
men du kan ej uppdatera den via enhetshanteraren.
gå in på corsiars sida.. och sen support typ.
leta upp din ssd där och kolla efter firmware updatering.
detta är ett program som körs direkt i windows och tar inte bort nått alls från din disk.

Edit: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=107770
här finns firmwaren till force GT

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Låter som ett sandforce problem, fick lika med min agility 3 som har samma styrkrets. En uppdatering av firmware löste mitt problem.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition- LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Funkar fint när jag startar den, endast när den lämnas ensam som det händer, jobbet & över natten tex.

misstänkte det också först, hittade en inställning som satte hårddisken i energisparläge efter 20 minuter men det har fortsatt även efter att jag stängt av det, kör just nu på "optimera prestanda" alternativet och alla funktioner för att spara ström är avstängda.

var kan jag kolla upp vilken firmware version som jag har just nu då? testade köra på "updatera drivrutin" i enhetshanteraren och fick beskedet att jag kör på det senaste redan men jag tvivlar på att den är det mest pålitliga sättet att hitta drivrutiner med.

Han syftar på firmware, det är inte riktigt samma sak om drivrutiner.
Detta verkar vara för din (Force GT): http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107770

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Inaktiv

Alright, updaterat från 1.3 till 5.02, återkommer efter jobbet idag om det har funkat eller inte.

tills dess ett stort tack

edit: behövde tydligen inte komma in till jobbet idag så blir först imorgon som jag kan bekräfta detta då...

Permalänk
Inaktiv

funkade perfekt tack så mycket!