Permalänk
Medlem

RPi meets Lego

Behövde ett chassi till min nyhemkomna Raspberry Pi, har massa lego sedan yngre dagar och bestämde mig för att försöka bygga ihop något, detta är resultatet.

Uppdatering: Diod i hallonet så man kan se när burken är igång utan att behöva lyfta på locket.

RPi meets Lego

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Detta är kul

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Wunderbar!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Stiligt! Diggar stenhårt loggan på toppen Kanske man ska ge sig på ett Lego-chassi en gång i framtiden.

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Kul, hur sitter hårdvaran "fast" i legot?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Fick hem den i onsdags, men var uppe i stockholm torsdag och fredag så det var först igår jag hann börja pilla med den, då testkörde jag den och kollade på en film. Kör Raspbmc på den och 720p var inga problem alls. Idag var jag iväg och hämtade mitt gamla lego, sen satte jag igång, först var det bara en fyrkantig låda med öppningar för kontakterna

Men jag insåg snart att man måste ju kunna öppna sin burk. sen varför ska man hela tiden se minneskortet och de analoga utgångarna? Neee. Här måste förbättras. Nu är burken äntligen klar och det är dags att koppla in den.

Först var tanken att den skulle gömmas inne i "mediabänken" som all annan elektronik, men nu har jag bestämt att den ska stå framme! I alla fall till tjejen ser den och bestämmer annorlunda

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj, och framförallt ser det riktigt bra ut!
Är grymt sugen på att ställa mig i kö för en RPI nu när man ser fler sådana här trådar.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Sjukt snygg

Permalänk
Medlem

Kreativt om något

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack för alla vänliga kommentarer. Jag har redan ändrat designen lite. Jag snurrade på "huven" så att det som är framsidan inte har gångjärnen, blev snyggare så.

Skrivet av muppens:

Kul, hur sitter hårdvaran "fast" i legot?

kretskortet är inte skruvat eller så, men det kommer ingenstans eftersom lådan är exakt lika bred som kretskortet och ungefär 3mm längre än kretskortet. Sen så finns det legobitar som trycker kortet ner mot botten på lådan. Bland annat väggarna som trycker på kontakterna och ena gångjärnet trycker på kretskortet också. Det känns nästan som att kortet är konstruerat med legochassi i åtanke, allt passar perfekt!

Skrivet av pimpy:

Riktigt skoj, och framförallt ser det riktigt bra ut!
Är grymt sugen på att ställa mig i kö för en RPI nu när man ser fler sådana här trådar.

Vad tvekar du på? Även om man inte har en aning om vad man ska använda den till så kostar den ju inte ens 300:- "de e bar å köp"

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Den har du gjort riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Fantasifullt, och blev riktigt nice! 5a

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Tyckte det var jobbigt att inte se om burken var igång utan att behöva gå fram och lyfta på locket för att se dioderna. Så jag kollade först om GPIO:n ville leka, men efter att ha kollat en snabb video så verkar det som att man måste programmera för att få dessa att funka. Ska kika runt lite mer och kolla om det finns något som använder den för att koppla in dioder i, då ska hallonet lysa när burken är igång och bladen ska blinka för nätverksaktivitet.

Just nu använder jag bara en simpel koppling som känner när kretsen är sluten (burken har ström) när det är så lyser dioden.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Vart har du placerat dioderna? såg ut som det var lego emellan hallonet och själva pi'n, gjort några fina hål?
Kopplade du in det i gpio'n för ström eller vad är dioderna kopplade till?

Snyggt chassi!

Permalänk
Medlem

Lego sedan yngre dagar? Man kan inte växa ifrån lego!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Vart har du placerat dioderna? såg ut som det var lego emellan hallonet och själva pi'n, gjort några fina hål?
Kopplade du in det i gpio'n för ström eller vad är dioderna kopplade till?

Snyggt chassi!

jag använde mig av transparenta bitar samt technicslego, alltså sånna bitar med hål i.

Som jag skrev tidigare så använde jag mig inte av GPIO då den kräver kunskaper i programmering, något jag helt saknar. Så jag kopplade helt enkelt in en diod som tänds så snart det finns ström till laddaren.

Skrivet av mistard:

Lego sedan yngre dagar? Man kan inte växa ifrån lego!

Det var grymt kul att sitta på golvet omringad av lego och leta efter olika bitar man behövde! Nu känner jag att det är dags att skaffa mig mer lego så jag kan göra ett grymt chassi till mitt NAS också

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

haha, snyggt!

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Underbart kreativ lösning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Va lustigt fick min "pajj" i tisdag och även ja körde på ett legochassi kör även Raspbmc! Ska fixa fram några bilder ja med, dock är det inte alls lika kreativt och funktionellt som ditt utan en låda.

Edit: Då ja inte har någon vettig kamera känns det ovärt att skapa ett eget galleri så slänger in de här om det är ok?

Hade inte allt för många legobitar så fick kompromissa lite men tycker ändå det blev hyfsat bra

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Sorry not impressive.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Administrativ avgift

Om du orkade bygga en likadan vad skulle allt ev kosta osv ?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Om du orkade bygga en likadan vad skulle allt ev kosta osv ?

På RS-components kan du köpa en för 561 kr inkl frakt och då med både skal, strömförsörjning och minneskort Dock måste man ha en personlig kod som är kopplad till mailen för att kunna beställa och den fungerar endast en gång!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

Sorry not impressive.

Smaken är som baken antar jag! Försökte inte göra något imponerande utan det var mer en paniklösning som blev lite mer avancerat än jag hade tänkt ursprungligen

Skrivet av trisse23:

Om du orkade bygga en likadan vad skulle allt ev kosta osv ?

Till er som eventuellt vill göra ett lego-chassi kan jag bara rekommendera att skaffa Ldraw (ett lego cad-program som jag hittade för någon dag sedan) så kan du designa själv, precis som du vill ha det och sedan bara köpa delarna löst på www.lego.com

Bottenplattan ska vara 13x9, resten av måtten avstånd etc ser du enkelt genom att titta på mina bilder.

Skrivet av Evilmonkey:

Va lustigt fick min "pajj" i tisdag och även ja körde på ett legochassi kör även Raspbmc! Ska fixa fram några bilder ja med, dock är det inte alls lika kreativt och funktionellt som ditt utan en låda.

Edit: Då ja inte har någon vettig kamera känns det ovärt att skapa ett eget galleri så slänger in de här om det är ok?
http://s16.postimage.org/41igxs1ap/2012_07_12_12_57_10.jpg
http://s16.postimage.org/ta3arg68h/2012_07_12_12_57_16.jpg
http://s16.postimage.org/4i3ok7p1t/2012_07_12_12_57_29.jpg
http://s16.postimage.org/3tuu19qc1/2012_07_12_12_57_40.jpg
http://s16.postimage.org/jtdhktmdt/2012_07_12_12_57_50.jpg
http://s16.postimage.org/h0ovejbf5/2012_07_12_12_58_01.jpg

Hade inte allt för många legobitar så fick kompromissa lite men tycker ändå det blev hyfsat bra

Det såg väl mer än hyfsat ut? Stilrent och snyggt tyckte jag, nu är det bara och spinna vidare på den idén Rött passar ju dessutom bra som färg till en RPi.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt! Haha fick lust att köpa mig en själv för att bygga in

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP