Ultrabook med stöd för flera skärmar

Permalänk
Medlem

Ultrabook med stöd för flera skärmar

Hejsan jag har börjat leta lite efter någon typ av ultrabook att ha som workstation för att ersätta min stationära i så många avseenden som möjligt. Dock har jag svårt att hitta någon ultrabook som ser ut att stödja flera skärmar i höga upplösningar.

Så jag undrar om det finns några hyffsat små laptops typ 13" ultrabook helst med minst 2 displayport?

Och om inte det finns så kommer ju funderingen hur mycket begränsas man utav tex hdmi i upplösning etc?

Jag gjorde en snabb sökning på prisjakt och hittade bara Hp-envy som är alldeles för stor för mina ändamål

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Hittar du bara med en dp-port kanske en http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/displayp... skulle kunna vara en lösning?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Sitter med en Asus zenbook som har hdmi samt en mini-vga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Hittar du bara med en dp-port kanske en http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/displayp... skulle kunna vara en lösning?

Den verkar tyvär bara vara någon slags "eyfinity" men det kanske skulle vara tänkvärt

Skrivet av henkiii:

Inte funderat på ett externt grafikkort? Tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574231

Detta verkar dock väldigt intressant undrar dock hur man skall kunna koppla in "upp till 6 skärmar" Då boxen enbart verkar ha en dvi-d utgång

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Detta verkar dock väldigt intressant undrar dock hur man skall kunna koppla in "upp till 6 skärmar" Då boxen enbart verkar ha en dvi-d utgång

Det är "adapter" per skärm, kopplas till dator via usb ser det ut som.

http://www.hisdigital.com/un/product2-518.shtml

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choip:

Det är "adapter" per skärm, kopplas till dator via usb ser det ut som.

http://www.hisdigital.com/un/product2-518.shtml

Det kan ju definetivt vara ett alternativ det verkar dock som att det kan vara svårt att koppla in lite större monitorer i mitt fall tror jag inte det kommer att vara aktuellt med högre upplösningar en 2560 x 1440 dock är den upplösningen troligtvis ett krav. Vilket verkar utesluta åtminstonne vga. Dock kanske hdmi kan levera den upplösningen

Visa signatur

Permalänk

Är det en skärm det handlar om så duger hdmi gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Är det en skärm det handlar om så duger hdmi gott.

Det är ju alltid något så då kan jag försöka mig på att hitta någon ultrabook med en display port och en hdmi
För målet är att ha möjlighet att koppla in två 27" skärmar och göra kontorsarbete från burken

Visa signatur

Permalänk

Jag kör två 24-tumsskärmar med 1920x1200 vardera på HDMI och VGA mot en HP Probook 13". Fungerar ypperligt och kan inte se någon skillnad på bildkvalitet. Teoretiskt sett skulle den digitala signalen ge bättre bild pga högre dataöverföringskapacitet. Men jag har i verkliga livet aldrig kunnat upptäcka någon skillnad, VGA / HDMI / DVI = samma bild för mig.

Varken VGA eller HDMI har någon begränsning på upplösningen, men däremot så är det så att ju högre upplösning desto högre bandbredd (datatrafik) måste utrustningen klara. Många VGA-anslutningar har DAC-anslutningar som arbetar på 400 MHz, och bara kabeln är av god kvalitet och inte onödigt lång (ju kortare, desto säkrare signal) så bör det inte vara något problem.

Med HDMI är det - såvitt jag förstår - så att standarden (t ex 1.3) garanterar den LÄGSTA upplösning som klaras av, 4096×2160.

2560x1440 är säkert jättefina skärmar, men det är ju inget speciellt med den upplösningen annat än att det strömmar mer data i kablarna än med en lägre upplösning.

VGA-kabel ingår ju i de flesta skärmar, och en HDMI-sladd kostar väl inte mer än någon hundralapp : så varför krångla till det? Det är väl bara att ansluta till en laptop över VGA och se hur det fungerar?

Det är annars ont om Ultrabooks med två displayportar. Och Ultrabooks är dessutom långsammare och svagare än standard-laptops, så jag skulle inte rekommendera en Ultrabook om du vill ha bästa prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag kör två 24-tumsskärmar med 1920x1200 vardera på HDMI och VGA mot en HP Probook 13". Fungerar ypperligt och kan inte se någon skillnad på bildkvalitet. Teoretiskt sett skulle den digitala signalen ge bättre bild pga högre dataöverföringskapacitet. Men jag har i verkliga livet aldrig kunnat upptäcka någon skillnad, VGA / HDMI / DVI = samma bild för mig.

Varken VGA eller HDMI har någon begränsning på upplösningen, men däremot så är det så att ju högre upplösning desto högre bandbredd (datatrafik) måste utrustningen klara. Många VGA-anslutningar har DAC-anslutningar som arbetar på 400 MHz, och bara kabeln är av god kvalitet och inte onödigt lång (ju kortare, desto säkrare signal) så bör det inte vara något problem.

Med HDMI är det - såvitt jag förstår - så att standarden (t ex 1.3) garanterar den LÄGSTA upplösning som klaras av, 4096×2160.

2560x1440 är säkert jättefina skärmar, men det är ju inget speciellt med den upplösningen annat än att det strömmar mer data i kablarna än med en lägre upplösning.

VGA-kabel ingår ju i de flesta skärmar, och en HDMI-sladd kostar väl inte mer än någon hundralapp : så varför krångla till det? Det är väl bara att ansluta till en laptop över VGA och se hur det fungerar?

Det är annars ont om Ultrabooks med två displayportar. Och Ultrabooks är dessutom långsammare och svagare än standard-laptops, så jag skulle inte rekommendera en Ultrabook om du vill ha bästa prestanda.

Det lät väldigt bra det där för mitt mål är som sagt inte direkt att tvunget ha två display portar utan att kunna driva två skärmar i rejäla upplösningar och om det är görbart med hjälp utav hdmi och mini-vga så öppnar det ju en hel del möjligheter.

Visa signatur