Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Själv när jag använde swiften så fanns det knappt någon skillnad över 100Hz+ med G-Sync på.

Nu när jag inte har skärmen så kan jag tyvärr inte testa men finns det någon stor skillnad mellan 75-100Hz G-Sync på?

Jag har alltid trott att 80Hz+ räcker med G-Sync/Freesync för super smooth gameplay, men jag är osäker.

När jag lirar CSGO med gsync så tycker jag att det är mer delay. Märker det speciellt i shooters. Känns konstigt, kan dock vara placebo(?). Svårt att förklara bättre än så. Tycker att när man går riktigt högt i hz så verkar gsync inte ge mjukare gameplay. För mig verkar det som om att gsyncs största fördelar är vid lägre fps samt vid screentearing problem. Haft stora screentearing problem i vissa spel, vilket gsync fixat.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

När jag lirar CSGO med gsync så tycker jag att det är mer delay. Märker det speciellt i shooters. Känns konstigt, kan dock vara placebo(?). Svårt att förklara bättre än så. Tycker att när man går riktigt högt i hz så verkar gsync inte ge mjukare gameplay. För mig verkar det som om att gsyncs största fördelar är vid lägre fps samt vid screentearing problem. Haft stora screentearing problem i vissa spel, vilket gsync fixat.

G-Sync ger lagg på grund av dens framebuffer.

Freesync har ingen sån effekt.

Men jag tror jag kör på XR341CK då 75Hz verkar nära "super smooth", tippar på att 90Hz räcker.

Frågan är om Overdrive/Shadow buggen är fixad, bränner helst inte 10k för en buggad skärm.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiberg92:

Vanliga Z3 och Z3 compact finns att köpa för 2999 kr på Sony-butiken i Lund.
De har även andra bra rabatter t.ex. Xperia tablet Z3 compact för 2999.

Erbjudandet räcker tills 4 juni eller så länge lagret räcker.

Tror det endast gäller i butik och ej över telefon.

Någon som har koll på om det går att få samma deal i Göteborg?

Permalänk
Avstängd

@dole_95:

Sonys egna butik finns bara i lund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

@dole_95:

Sonys egna butik finns bara i lund.

OK, misstänkte att det var så. Synd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

G-Sync ger lagg på grund av dens framebuffer.

Freesync har ingen sån effekt.

Källa på det?
Jag trodde det skulle vara marginell skillnad i lagg/fps när man jämför de två?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vart det något vajjsing med priset på GTA 5 från elgiganten? får upp 499:- när jag försöker köpa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trilsk:

Vart det något vajjsing med priset på GTA 5 från elgiganten? får upp 499:- när jag försöker köpa det

Antagligen felaktigt satt pris.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Entusiast

@Helllodar, @Roger W
Så vitt jag vet så ska inte G-Sync ha någon effekt alls på prestandan, detta är något som Paul nämner i sin senaste Youtube (Paul's Hardware) video på Computex vid Nvidia's booth.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@Mocka:
Inte i Sverige längre men iaf så har jag inte upplevt något blinkande. Inte på några loadingscreens eller något annat. Testade spela lite sub 50fps iom gsync då det kanske kan ha droppat under 30, dock inte märkt något blinkande.

Angeånde pixelmapping är det inget jag noterat. Och det är något som jag är väldigt känslig för.

Dock så kan jag säga att XB270HU inte har bra svärta och är helt sinnes dåligt inställd från fabrik. Jag skall försöka att komma ihåg det när jahg kommit hem igen och ta en mer noggrann titt på frågorna.

Låter bra! Tack för svaret.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@Helllodar, @Roger W
Så vitt jag vet så ska inte G-Sync ha någon effekt alls på prestandan, detta är något som Paul nämner i sin senaste Youtube (Paul's Hardware) video på Computex vid Nvidia's booth.

https://youtu.be/vXAHmSsZjCQ?t=137

Efter lite(mycket) efterforskande så tror jag nog inte det stämmer. Det verkar mer som om PR nissar vill få oss att tro detta. Finns situationer som ger extra "lagg".

"At first, it was pretty clear that G-SYNC had significantly more input lag than VSYNC OFF. It was observed that VSYNC OFF at 300fps versus 143fps had fairly insignificant differences in input lag (22ms/26ms at 300fps, versus 24ms/26ms at 143fps). When I began testing G-SYNC, it immediately became apparent that input lag suddenly spiked (40ms/39ms for 300fps cap, 38ms/35ms for 143fps cap). During fps_max=300, G-SYNC ran at only 144 frames per second, since that is the frame rate limit. The behavior felt like VSYNC ON suddenly got turned on."
http://www.blurbusters.com/gsync/preview2/

Asså som sagt så är detta med riktigt hög hz och first person shooters. Märker ju inget i något annat spel, men just csgo verkade "konstigt". (Är också enda pangpang spelet jag spelar). Tror det handlar om spelet klarar mycket högre hz, typ 300 som min csgo e satt på så blir det någon konstig effekt. Värt att notera är dock att jag är väldigt dålig på csgo och bättre spelare troligtvis märker det VÄLDIGT mycket mer än mig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Asså som sagt så är detta med riktigt hög hz och first person shooters. Märker ju inget i något annat spel, men just csgo verkade "konstigt". (Är också enda pangpang spelet jag spelar). Tror det handlar om spelet klarar mycket högre hz, typ 300 som min csgo e satt på så blir det någon konstig effekt. Värt att notera är dock att jag är väldigt dålig på csgo och bättre spelare troligtvis märker det VÄLDIGT mycket mer än mig.

I snabba shooters vill du inte köra med G-sync heller, utan istället med ULMB.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Efter lite(mycket) efterforskande så tror jag nog inte det stämmer. Det verkar mer som om PR nissar vill få oss att tro detta. Finns situationer som ger extra "lagg".

"At first, it was pretty clear that G-SYNC had significantly more input lag than VSYNC OFF. It was observed that VSYNC OFF at 300fps versus 143fps had fairly insignificant differences in input lag (22ms/26ms at 300fps, versus 24ms/26ms at 143fps). When I began testing G-SYNC, it immediately became apparent that input lag suddenly spiked (40ms/39ms for 300fps cap, 38ms/35ms for 143fps cap). During fps_max=300, G-SYNC ran at only 144 frames per second, since that is the frame rate limit. The behavior felt like VSYNC ON suddenly got turned on."
http://www.blurbusters.com/gsync/preview2/

Riktigt intressant, och skulle vara kul att snacka mer om, men kanske något som inte hör hemma i den här tråden egentligen

Värt att tänka på är att gsync (fram till nu åtminstone) i praktiken även indirekt kör igång vsync så att det alltid håller sig tearingfritt... Dvs man får ett fpstak på 144fps. Om man fortsätter mata med 300fps kan jag då mycket väl tänka mig att man ofrivilligt råkar ut för datorn buffrar upp några frames. Det finns ju en setting "render frames ahead" för nvidiakort som kan vara boven i dramat. Den ska vara ställd så lågt som möjligt för lågt lagg. Jag trodde nog Gsync skulle vara smart nog att försöka kringgå detta, men det verkar ju inte så
Att det fortfarande inträffar vid 143 hz är skumt dock. Kan inte riktigt förklara den.

Lite synd att han inte testade vanligt vsync vid sidan av som referens..

Freesync kan man ställa så att den stänger av vsync helt när man går över (eller under) den frekvens som freesync klarar av, men då får man ju tearing tillbaks igen, plus större risk för stuttering och liknande. Fördelen är att man då inte riskerar buffra frames och därmed slipper man den risken för högre inputlag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProVista:

Nu har CDON makulerat min Batman Arkham Knight - premium order

Skrivet av kaya:

Er order med nummer: 48514270 har tyvärr makulerats på grund av en prissättning som varit fel.

jag klagade riktigt ordentligt på dom och fick 100 kr rabattkupong. Kommer klaga på sån liten ersättning när de är deras fel. Får se hur långt det går

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trilsk:

Jag la en order, får se om dom levererar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Xeon E3-1270 v3 3.5GHz från 1300:- och uppåt där närmaste (av mig kända) butik är proshop som tar knappt 1400:- inkl frakt.

Socket 1150

Ca: halva priset... passa på!

Motsvarar ungefär en i7-4770
https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=1969&cmp[]=190...

Misstänker att det handlar om en felprissättning, men skadar inte att prova lägga en beställning om man är ute efter liknande prestanda som i7-4770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Misstänker att det handlar om en felprissättning, men skadar inte att prova lägga en beställning om man är ute efter liknande prestanda som i7-4770.

Fungerar denna XEON-processor med ett Asus Z97I-Plus? Samma socket å så...

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Hur kan över 20 tals butiker ha samma fel prissättning på samma produkt?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Fungerar denna XEON-processor med ett Asus Z97I-Plus? Samma socket å så...

Den lär göra det. Möjligen någon bios uppdatering till senaste bioset bara.
http://www.cpu-upgrade.com/CPUs/Intel/Xeon/E3-1270_v3_motherb...

Beställde en själv från proshop. Får se om dem levererar. Otroligt mycket cpu för pengarna.
Någon som vet om man kan överklocka dem?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Beställde en själv från proshop. Får se om dem levererar. Otroligt mycket cpu för pengarna.

Du kanske kan höja BCLK till 103Mhz eller något. Men annars nej.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du kanske kan höja BCLK till 103Mhz eller något. Men annars nej.

Okej. Synd. Men för 1400 kr och få en 4 kärnig cpu med ht till 8 så är det väldigt prisvärt ändå.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Okej. Synd. Men för 1400 kr och få en 4 kärnig cpu med ht till 8 så är det väldigt prisvärt ändå.

Oja, om ni får den för det priset så!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oja, om ni får den för det priset så!

Får hoppas. Som en annan medlem skrev så skulle det vara konstig om det var pris fel på alla andra butiker också. Men man vet aldrig.
Värt och chansa.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Tack för tipset med nedanstående länk!
Ser att den passar ett annat moderkort jag funderar på (GA-H97N-WIFI), så nu har det blivit en beställning på proshop här med.
Får hoppas att de levererar.

Skrivet av Nzt:

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Sänkt pris på Titan Z

Om det sen räknas som ett fynd det får var och en bestämma.
7000:- hos Netonnet
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/asus-...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Får hoppas. Som en annan medlem skrev så skulle det vara konstig om det var pris fel på alla andra butiker också. Men man vet aldrig.
Värt och chansa.

Nja, konstigt är det inte då dom ofta automatiskt får ett inköpspris från distributören, är det inlagt fel så blir det problem. Det händer lite då och då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Tack för tipset med nedanstående länk!
Ser att den passar ett annat moderkort jag funderar på (GA-H97N-WIFI), så nu har det blivit en beställning på proshop här med.
Får hoppas att de levererar.

Varsågod.
Vi får hålla tummarna : )

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, konstigt är det inte då dom ofta automatiskt får ett inköpspris från distributören, är det inlagt fel så blir det problem. Det händer lite då och då.

Du har rätt. Hoppas dock verkligen att det inte är så den här gången : )

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frull3:

ASUS STRIX R9 285 DirectCU II OC 2GD5 --> 1490:-

Nu ännu billigare på INET sommarkampanj. (http://www.inet.se/kampanj/2223/sommarkampanj-komponenter)

http://www.inet.se/produkt/5411271/asus-strix-r9-285-directcu...

~1000 kr billigare än andra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787288

Det här är banne mig bra. Den nivå R9 285 borde legat på från start, med tanke på att man bara får 2 GB minne jämfört med R9 280/280X.

Permalänk
Medlem

Borde man slå till ? http://www.siba.se/surfplatta/surfplattor/windows/surface-sur...

Surfare pro 2 för 4999 låter helt galet om man jämför med konkurrensen mot motsvarande laptops i den prisklassen. Ska börja plugga systemvetenskap till hösten. Kanske kan vara något?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Borde man slå till ? http://www.siba.se/surfplatta/surfplattor/windows/surface-sur...

Surfare pro 2 för 4999 låter helt galet om man jämför med konkurrensen mot motsvarande laptops i den prisklassen. Ska börja plugga systemvetenskap till hösten. Kanske kan vara något?

Funderar också på den, sjukt bra pris. Dock verkar tangentbordet svårt att få tag i...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow