Lämplig storlek på Win 7 partition

Permalänk
Medlem

Lämplig storlek på Win 7 partition

Hejsan!

Jag undrar över hur stor en partition behöver vara för att få plats med allt nödvändigt för win 7 x64 på en partition. Detta inkluderar då drivare till grafikkort och annat smått å gott. Tänkte också på tips hur jag ska dela upp allting rent praktiskt, alla drivare på windows misstänker jag och spel och annat skoj på restarande delen av SSDn. Sedan kanske filmer etc som kan ta längre tid på sig på den gamla HDDn

Så min fråga är nu till er, vad är en lämplig partition för win 7 i åtanke alla drivare och nödvändiga saker som måste finnas på den? Jag har läst att 20 GB är minimum men har inte hittat vad som är lämpligt med hänsyn till allt nödvändigt man använder sig av.

Tack på förhand å stora SweC orakel! - offrar megabytes-

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem

Någon? Håller på att installera nu

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk

Beror helt på vad du ska göra med den? jag sitter just nu med en 40gb SSD Win 7 x64systemdisk 37.2gb använt och 12.3gb ledigt
och om du inte ska installera en massa program så räcker det men vill du ha plats för program och så bör du kanske öka din system partition till 60-70gb kanske? och råkar du vara en Gamer som kör Steam med ett stort library med spel mm då bör du nog öka lite till. på sonens gamer så har han +80gb använt just nu såg jag bara för någon dag sen, vet inte exakt hur många spel han har på den nu men ca 4-6 från Steam (vilket gör att dom installeras direkt på C: utan att ge dig chansen att en annan partition för installation) och LOL och Diablo 3 så fundera på hur den kommer att användas. jag brukar välja att C: ska vara si el, så stor sen brukar jag plussa på 10-20gb minst på den storlek bara för att vara säker på att det finns lite extra att ta utav om det behövs;) och glöm inte att windows vill ha minst 15% av disken ledig alltid och det är minst jag brukar gå efter 25% för att det alltid ska flyta i lugn och ro;)

Permalänk

Mindre än 120 GB så måste man lite för ofta rensa Downloads-mappen. På min 120 GB disk så kör jag Windows 8, Ubuntupartition 20 GB och alla program - ca 20 GB ledigt. Alla spel och saker som tar onödigt mycket plats kör jag på min snurrdisk.

Edit: Tänker du partitionera upp din SSD så låter det som ett halvt onödigt val. Finns väl i princip ingen anledning att särskilja systempartitionen från dina favoritspel? En helt annan sak om du råkar ha en 2 TB disk som systemdisk dock.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Mindre än 120 GB så måste man lite för ofta rensa Downloads-mappen. På min 120 GB disk så kör jag Windows 8, Ubuntupartition 20 GB och alla program - ca 20 GB ledigt. Alla spel och saker som tar onödigt mycket plats kör jag på min snurrdisk.

Edit: Tänker du partitionera upp din SSD så låter det som ett halvt onödigt val. Finns väl i princip ingen anledning att särskilja systempartitionen från dina favoritspel? En helt annan sak om du råkar ha en 2 TB disk som systemdisk dock.

Ett tips är att flytta downloadsmappen från C: till en annan partition/disk. Högerklicka på mappen -> properties/egenskaper -> Location/???. Funkar kanonbra

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Ett tips är att flytta downloadsmappen från C: till en annan partition/disk. Högerklicka på mappen -> properties/egenskaper -> Location/???. Funkar kanonbra

Har provat det utan att känna mig nöjd, att hitta i en mapp med hundratals filer är ingen höjdare. Låter den istället vara kvar på SSDn

Men tipset är väldigt bra för andra som känner att man har snålt med utrymme kvar.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

80-120 gb, blir alltid att man råkar installera ett par program på fel disk och inte orkar ändra på det. Brukar köra office, PS och liknande program på C: med:)

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är en SSD så använd bara en partion på hela, finns liksom ingen anledning att dela upp den.

Skillnad om det är en stor mekanisk disk där tjänar man hastighet på att tilldela OS en liten partion för sig i början av hårddisken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

På mina datorer har jag 20GB för operativsystemet och program. Jag kör W7 Ultimate 14GB utnyttjat.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

en fräschinstallerad 7:a med nödvändiga drivisar och program klockar in någonstans runt 40GB.

Jag kör hela min 120GB SSD som C: och installerar alla program på den och de flesta spelen också - även om inte prestanda i sig (bara laddtider) förbätras

Permalänk
Medlem

På min desktop kör jag en 120gb ssd och till min HTPC och laptop har jag dela upp C: disken på ca 25gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Har provat det utan att känna mig nöjd, att hitta i en mapp med hundratals filer är ingen höjdare. Låter den istället vara kvar på SSDn

Men tipset är väldigt bra för andra som känner att man har snålt med utrymme kvar.

Men du får ju skapa en mapp själv, som du döper till valfritt namn! Sen hänvisar du till den partition/disk/Mappen. Sen har du alla hämtade filer där.

Och till TS/ jag håller med vad flera har skrivit, skit i att dela upp den!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

På min nuvarande setup så lirar jag 120gig ssd till OS + spel, samt en 500gig mekanisk lagringsdisk.
Förut då ssd inte fanns la jag runt 60-80gig till bara OS + div program

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Medlem

Beror helt på om man ska installera en massa program på systempartitionen eller inte. Ska du bara ha Windows på den så räcker det väl med en 40 GB kanske. Jag har en SSD på 120GB och har Win7, Office, några övriga program och ett par spel på den. Nu får det inte plats så mycket mer faktiskt. Vill helst har 20-30% ledig diskplats minst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Partitionering
Här är rutan där vi gör valet att antingen skapa en egen mindre partition längst ut på hårddisken för windows
så vi kan separera allt annat från windows och således hålla det renare, eller så skapar vi helt enkelt en enda
stor partition vilket kan vara smartare om man har en mindre disk, t.ex en SSD på 40 eller 80 GB.

Vid partitionering kan det ibland förekomma att ni inte ser hårddisken som är inkopplad. Det beror på att hårddiskkontrollerna är inställd på SATA - AHCI/RAID och installationen känner helt enkelt inte igen disken så om detta sker måste ni manuellt ladda in drivrutinerna genom att trycka på "Läs in drivrutin" och sedan leta upp den rätta drivrutinen för hårddiskontrollerna på moderkortet. Vilken det är vet jag dock inte utan ni får antingen läsa manualen, moderkortskartongen eller på nätet.

Leta efter SATA eller AHCI Drivrutiner på tillverkarens hemsida.

Vill du skapa en egen partition för windows trycker du på "Ny" och sen skriver du in valfri storlekt i MB (Megabyte).
Kom ihåg att windows kommer att skapa en egen 100 MB partition och även att windows storlek kommer att öka
med tiden så en partition på ca 40 GB är ett ungefärligt minimum. Detta om man väljer att installera program och
spel på annan partition än windows och även om man väljer att inte ha så stor växlingsfil.

Efterfrågan; 40GB är alltså om man väljer att installera program och spel på annan partition.
En mer och säkert bättre rekommenderad storlek för windowspartitionen är runt 60-70GB, speciellt
vid större program och även många tempfiler (om man nu inte tömmer sånt rätt ofta)

Edit: Om ni trycker på avancerat får ni även fram valen att ta bort partition eller formatera den. Formaterar ni töms den bara men finns kvar.

Från min installationsguide.