Streck på video filmer vid snabba rörelser - Sjukt störande

Permalänk
Hedersmedlem

Streck på video filmer vid snabba rörelser - Sjukt störande

Märker att det blir ett par streck tvärs över hela skärmen när jag kollar på video film via datorn. Detta händer oftast vid snabba scener och är jävligt störande.

Någon som vet hur man fixar till detta? Använder mig av senaste k-lite mega codec samt windows media player classic. Har testat o avinstallera drivrutinerna till codecs och installerat om på nytt utan resultat.

Grafikkort: 2x Nvidia GTX 690
CPU: i7 3960
Skärm: Benq EW2730

Permalänk
Medlem

Det du upplever är förmodligen interlaced video (http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video). Uppspelaren fixar det enkelt. Om du med 'windows media player classic' menar något annat än Media Player Classic - Home Cinema så byt.
Vad gäller codecs är min erfarenhet att kvantitet är det sämsta du kan ha, så avinstallera mega codec pack. MPC-HC fixar det mesta. Själv har jag VLC för backup om MPC-HC inte spelar det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Spelaren jag kör med är Media Player Classic Home Cinema 1.5.3.3819 och vill gärna fortsätta köra med den då jag gillar den bättre än dom andra spelare som finns ute just nu.

Går det o lösa problemet på något sätt? Kör jag med den vanliga windows mediplayer som följer med windows så verkar problemet försvinna. Märkte att programet FRAPS visar att när jag spelar upp en video film med Media Player Classic Home Cinema så får jag 25 i FPS medans använder jag av windows mediplayer så ligger FPSen på 48. Kan detta ha något med saken o göra?

Permalänk
Medlem

antingen så är videon du kollar på interlace istället för progressive. eller så är det helt enkelt vanlig screentearing.
är det ett eller flera sträck?
är det endast i film, eller händer det om du drar ett fönster fort över skärmen också?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

antingen så är videon du kollar på interlace istället för progressive. eller så är det helt enkelt vanlig screentearing.
är det ett eller flera sträck?
är det endast i film, eller händer det om du drar ett fönster fort över skärmen också?

Det brukar vara mellan 1 till 3 streck under varandra. testade dra ett fönster över skärmen och det hände inget (som jag kunde se )

"antingen så är videon du kollar på interlace istället för progressive."

Hur ställer jag om detta?

Kan det ha något med nvidia programmet o göra då? typ någon inställning där som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Det brukar vara mellan 1 till 3 streck under varandra. testade dra ett fönster över skärmen och det hände inget (som jag kunde se )

"antingen så är videon du kollar på interlace istället för progressive."

Hur ställer jag om detta?

Kan det ha något med nvidia programmet o göra då? typ någon inställning där som spökar?

det är ingenting du kan ställa om. det är helt enkelt hur filmen är, ungefär som upplösning, det går inte att ändra.

en film som är 1920x1080 och är progressive heter 1080p, en interlaced heter 1080i.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Om det är pga av videofilerna är interlaced så får du aktivera en funktion för de-interacing. Är det tearing du upplever så prova att rendera i D3D i MPC-HC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

det är ingenting du kan ställa om. det är helt enkelt hur filmen är, ungefär som upplösning, det går inte att ändra.

en film som är 1920x1080 och är progressive heter 1080p, en interlaced heter 1080i.

Jaha ok, men såhär är det typ på alla filmer jag kollar, så det måste ju ha något med inställningen att göra

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du stängt av Aero då? Då verkar inte v-sync fungera, oavsett spelare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exry:

Det är inte så att du stängt av Aero då? Då verkar inte v-sync fungera, oavsett spelare.

Jag kör med "Windows klassiskt" temat i win7 och då är väl Aero redan avaktiverat från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Jag kör med "Windows klassiskt" temat i win7 och då är väl Aero redan avaktiverat från början...

Kör med "Windows 7" under Aero istället.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Kör med "Windows 7" under Aero istället.

usch, testade o byta till win 7 aero temat o bytte tillbaka 5 sek senare, ser fan hemskt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

usch, testade o byta till win 7 aero temat o bytte tillbaka 5 sek senare, ser fan hemskt ut!

ser fan så mycket bättre ut än det klassiska iallafall

men du kan väl prova och se om det löser sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Spelaren jag kör med är Media Player Classic Home Cinema 1.5.3.3819 och vill gärna fortsätta köra med den då jag gillar den bättre än dom andra spelare som finns ute just nu.

Går det o lösa problemet på något sätt? Kör jag med den vanliga windows mediplayer som följer med windows så verkar problemet försvinna. Märkte att programet FRAPS visar att när jag spelar upp en video film med Media Player Classic Home Cinema så får jag 25 i FPS medans använder jag av windows mediplayer så ligger FPSen på 48. Kan detta ha något med saken o göra?

MPC-HC är uppe i 1.6.4
Under shaders hittar du deinterlace Förmodligen har du deinterlace-inställningar även i nVidias kontrollpanel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

MPC-HC är uppe i 1.6.4
Under shaders hittar du deinterlace Förmodligen har du deinterlace-inställningar även i nVidias kontrollpanel.

uppdaterat till senaste versionen samt raderade k-lite mega codecs. testade o välja deinterlace (som på den här skärmdumpen: http://i.imgur.com/HHh4p.jpg )

Exakt vad är det jag ska ändra på i Nvidias kontrollpanel? hittade inget ang "shaders" där och allt är på svenska

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa inst har jag på nvidias kontrollpanel:

http://i.imgur.com/SZ2SG.jpg
http://i.imgur.com/iT2ES.jpg

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Det är alltså tearing. Som sagt så blir du av med det om du byter renderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Det är alltså tearing. Som sagt så blir du av med det om du byter renderare.

Alternativt om man har Adaptive V-sync inställt med Nvidia kort så kan man stänga av det, hade exakt samma problem i XBMC när jag hade Adaptive på men så fort jag stängde av det så försvann tearingen vid uppspelning av film.
Nu ser det ju inte som att TS använder Adaptive från hans screenshots men om någon annan lider av samma fel så kan det vara en grej att kolla upp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Alternativt om man har Adaptive V-sync inställt med Nvidia kort så kan man stänga av det, hade exakt samma problem i XBMC när jag hade Adaptive på men så fort jag stängde av det så försvann tearingen vid uppspelning av film.
Nu ser det ju inte som att TS använder Adaptive från hans screenshots men om någon annan lider av samma fel så kan det vara en grej att kolla upp.

hmm var hittar jag inställningen för Adaptive V-sync i nvidias kontrollpanel? dom du ser på skärmdumparna nedan så finns det inget liknande val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

hmm var hittar jag inställningen för Adaptive V-sync i nvidias kontrollpanel? dom du ser på skärmdumparna nedan så finns det inget liknande val

Du ser som sagt ut att ha det avstängt, det ligger under Vertikalsync i screenshot #2.
Vet ju dock inte hur dina globala inställningar ser ut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Du ser som sagt ut att ha det avstängt, det ligger under Vertikalsync i screenshot #2.
Vet ju dock inte hur dina globala inställningar ser ut.

Globala inställningarna: http://i.imgur.com/1qR31.jpg

observera att jag redan testat o köra igång vsync via nvidias kontrollpanel utan resultat.
däremot så har jag inte detta problem med vanliga windows mediaplayer men jag gillar inte programmet så mycket utan föredrar media player classic så det e därför jag så gärna vill få lösning på problemet

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

asså det börjar bli sjukt störande nu med Tearingen när man använder sig av windows media player classic. Har testat att aktivera både vsync och alternative vsync utan resultat. vad kan vara för fel? Har tex inte detta problem med windows media player.

Ungefär såhär ser det ut på min skärm när jag kollar på filmer via datorn: http://www.youtube.com/watch?v=7-c5o3eNHuY

Helt sjukt att med 2x GTX 690 kort samt SSD hårddisk och i7 3690 CPU att man fortfarande upplever tearing på filmer...

observera att jag inte upplever tearing på spel!