Får inte mitt "hemmabio-system" att fungera med min nya TV.

Permalänk
Medlem

Får inte mitt "hemmabio-system" att fungera med min nya TV.

Jag köpte precis en Samsung UE46ES6715 och har sen tidigare Philips DVD-Hemmabiosystem HTS3520 5.1
Men jag får dock inte igång ljudet. Jag har en HDMI kabel som går mellan TVn och DVD/Recivern(antar jag att man kallar den?). Sen så har jag pluggat in en vit och en röd kabel som också går mellan TVn och DVD spelaren. Jag har även satt så att tvn ska spela upp ljudet från de externa högtalarna istället för högtalarna som sitter på tvn.
Har ni några tips eller ideer,hur jag ska få igång ljudet?

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ljudet från tvn in i recievern via HDMI måste tvn, recievern och HDMI-kabeln stöda ARC och du måste även välja rätt kontakter på tvn och recievern som är tänkta för ARC. Med en en vit och en röd kabel (ett RCA-par) kan man överföra ljud i stereo men inte 5.1

Om grejerna inte stöder ARC är ditt bästa alternativ digitalt med optisk eller coax.

Permalänk

Jag tror du måste aktivera ARC på TV'n (kolla menyerna) samt se till att hdmi kabeln går till hdmi porten märkt ARC baktill på TV'n.

-EDIT-

Kollat spec'en på HTS3520 och den verkar inte stödja ARC dvs du måste koppla in den på något annat sätt troligen analogt, kolla om TV'n har analoga utgångar.

Finns inga analoga utgångar på TV'n kan en SPDIF till RCA konverter fungera se länk: http://www.pricerunner.se/sp/optical-audio-converter.html

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag tror du måste aktivera ARC på TV'n (kolla menyerna) samt se till att hdmi kabeln går till hdmi porten märkt ARC baktill på TV'n.

-EDIT-

Kollat spec'en på HTS3520 och den verkar inte stödja ARC dvs du måste koppla in den på något annat sätt troligen analogt, kolla om TV'n har analoga utgångar.

Finns inga analoga utgångar på TV'n kan en SPDIF till RCA konverter fungera se länk: http://www.pricerunner.se/sp/optical-audio-converter.html

Jag googlade på systemet nu:

Anslutningar bak: AUX IN 1, Högtalarkontakter med click-fit, Kompositvideoutgång (CVBS), FM-antennuttag, HDMI 1,3-utgång, SCART

AUX IN funkar ju om tvn har någon analog ut och det har väl i stort sett alla tv-apparater. Det blir ju tyvärr bara stereoljud på det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Mycket uppskattat! Dock så löste jag problemet genom att koppla in RCA paret från AUX porten på DVD spelaren in i 3,5MM ingången på TVn. Det fungerade men jag tappade ljudkvalitet tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.