Permalänk
Medlem

Kalibrera 2 skärmar

Jag har 2 IPS skärmar (HP LP2475w) jag skulle vilja kalibrera dem så att bilden överensstämmer med varandra. Nu så skiftar färgerna ganska rejält om jag fixar till så att det ser ut i ett program så ser det helt fel ut i ett annat.
Jag har både försökt kalibrera direkt i skärmen och med en Spyder 3 kalibrator men det blir ändå inte bra samt att det verkar inte gå att få samma profil på bägge skärmarna
Som grafikkort kör jag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=814242. Vad jag har hört så ska man kunna koppla in ett till grafikkort, som inte alls behöver kosta mycket mer än 500 - 1000 kr. Vad tror ni vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Skaffa en riktig skärm kalibrator... colorvision spyder2 eller spyder3 eller liknande sitter själv på 2st lp2465

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Skaffa en riktig skärm kalibrator... colorvision spyder2 eller spyder3 eller liknande sitter själv på 2st lp2465

Jag har en Spyder 3 som jag försökt kalibrera med men bilden blir inte bra. Sen som sagt så verkar det som att jag kan bara få en skärm kalibrerad :(. Om jag går in i NVIDIAs kontrollpanel kan jag ändra färgerna men ca 10 sekunder efter att jag har sparat ändrar windows tillbaka till de gamla inställningarna. Jag vill kunna kalibrera med min Spyder 3 så att både skärmarna liknar varandra och kan vara säker på att inte någon nyans drar åt något håll.

Permalänk
Medlem

Välj Color under menyn sen custom color så du kan justera rgb börja med att återställa fabriksinställningarna. sen kalibrerar du skärmarna efter de har vart på ca 1h för att färgerna skall bli stabila sen kalibrerar du med colorvision programvaran varje skärm och
sparar en profil tex monitor1.icm och monitor2.icm sen låter du colorvisions egna profilechooser ladda profilerna jag har kalibrerat båda på der viset borde fungera men man får lov att justera på röd grön och blå i varje skärm då under custom color

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Välj Color under menyn sen custom color så du kan justera rgb börja med att återställa fabriksinställningarna. sen kalibrerar du skärmarna efter de har vart på ca 1h för att färgerna skall bli stabila sen kalibrerar du med colorvision programvaran varje skärm och
sparar en profil tex monitor1.icm och monitor2.icm sen låter du colorvisions egna profilechooser ladda profilerna jag har kalibrerat båda på der viset borde fungera men man får lov att justera på röd grön och blå i varje skärm då under custom color

Och man ska kunna ha två profiler, med grafikkortet jag har? Har varit inne i skärmarna och sett att dom har olika F/W version och de har används olika mycket den ena ca 2000 h och den andra närmare 8000 h. Jag har varit inne i NVIDA "färghantering" och försökt ändra färger men så fort jag stänger ner så ändra datorn tillbaka bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Och man ska kunna ha två profiler, med grafikkortet jag har? Har varit inne i skärmarna och sett att dom har olika F/W version och de har används olika mycket den ena ca 2000 h och den andra närmare 8000 h. Jag har varit inne i NVIDA "färghantering" och försökt ändra färger men så fort jag stänger ner så ändra datorn tillbaka bilden

Det verkar som att grafikkortet måste ha 2 LUT för att det ska fungera hur kollar jag upp det här?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ditt grafikkort bör klara av det. Problemet är nog mjukvaran du använder dig av, om det är spyder 3 express så är det låst till en skärm för att Colorvision är giriga.

Det du kan göra istället är att kalibrera skärmen med DispcalGUI, jag har det till mina skärmar i linux, som jag kalibrerat med bland annat en spyder 3 kalibrator. Programmet ska dock finnas till Windows och ska vara helt gratis.

Testa med det och återkom med svar hur det gick, för mig har det inte varit några problem alls iaf, kalibreringen blir bättre än med spyders egna mjukvara också.