Inet nekar reklamation, har jag eller Inet rätt?

Permalänk
Medlem

Inet nekar reklamation, har jag eller Inet rätt?

Hej! innan ni tänker på att vem F_N orkar läsa detta, läs detta lovar det är väldigt underhållande och hur Inet försöker lura min vän.

Jag vill starta denna tråden på begäran av min vän!

Det är nämligen så att han har inhandlat en dator (delar som han byggde ihop från Inet) + all tillbehör som mus, högtalare, hörluror etc.
Allting har gått på 12082kr och där blandannat Mus Razer Deathadder Re- Spawn Infrared Sensor för 479 kr.
Denna musen handlades hos Inet den 16.11.2011 (vilket innebär att den är fortfarande inom reklamationstiden).
Garantin på musen var 2 år, vilket gör att musen är och var utanför garantin när den anmäldes hos Inet men innanför reklamationstiden, då har man ju rätt att reklamera produkten hos förhandlaren.

Problemet med musen, var att den gick i sönder (inte fysisk, utan att lasern slutade fungera) i och med detta så
startade han ett reklamations ärende hos Inet 22.02.2013 kl 00:09, där han begärde om en ny mus.

Så ser hans felanmälan ut hos Inet:
_____________________________________________________________________________________________________________________
ArtikelNr. Benämning
6101547 Mus Razer Deathadder Re- Spawn Infrared Sensor

Felbeskrivning
Fel på vara – begäran om omleverans

Begäran om ny vara

Med detta skriftliga meddelande så hävdar jag konsumentköplagen i förbindelse till min produkt som jag har inhandlat hos er på senare tid av 2010.
Den 16.11.2010 la jag en order hos er på några varor bl.a. en Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor med order nr: 1349813.

Varan har nu gått sönder. Förutom att knapparna på sidan av musen har varit helt ur funktion sedan 1år tillbaka vilket inte gör mig något, så har även vänster klicken dvs. på av front knapparna också gått i sönder genom att den dubbel klickar av sig själv och detta är ett känt problem som skrivs i många forum. Men jag brydde mig inte förens mus la av helt, dvs. att nu har musen slutat fungera helt och hållet och detta precis efter garanti tiden gick ut. Vilket jag tycker är oerhört tråkig och oacceptabelt.

Jag begär att ni snarast byter ut den trasiga varan mot en ny, felfri.
Jag kan se på hemsidan har ni ju ersättnings produkt Razer Deathadder ReSpawn Gaming Mouse till min nuvarande trasiga produkt.
Jag önskar om att få ert besked om hur ni ställer er senast den 08.03.2013. Då det är en rimlig tid för att behandla en reklamations ärende.

Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
_____________________________________________________________________________________________________________
Detta är svaret han får tillbaka av Inets kundtjänst samma dag kl 11:06, där ni kan se att Inet makulerar och avisar hans reklamation.

Åtgärd
Hejsan,

Det var tråkigt att höra att du upplevt problem med musen sedan en tid tillbaka.
Enligt konsumentköplagen som du hänvisar till har du dock tyvärr inte längre rätt att reklamera produkten då du inte meddelat oss om detta inom skälig tid;

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.".

Ha nu en fortsatt bra dag.
_________________________________________________________________________________________________________________

Det första jag kan se som Inets kundtjänst försöker göra här är att de skriver inte hela paragraf §23 utan till den punkten som passar Inet bäst för att
kunna avvisa min vän, men om kollar på hela paragraf 23 enligt riksdagens hemsida eller kosumentverket så står det följande:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

______________________________________________________________________________________________________________________
Då tog min vän kontakt med Inet igen (2013-02-23), och korrigerade paragrafen för dem med följande svar:

Tack för svaret, och det var tråkiga nyheter jag fick från er.
Men jag önskar att du/ni kunde skriva den paragrafen till sin fullständiga mening vilket ni inte gjort och det är precis som att försöka lura en konsumentkund (mig), vilket jag hoppas att ni inte fortsätter göra vid nästa respons. Jag kan korrigera den paragrafen till dig/er enligt konsumentverkets hemsida och riksdagens sida så att vi både kan komma tillbaka på rätt spår utan att vi ska försöka missleda varandra.

Enligt konsumentverkets hemsida på länk: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...
Står det följande:
"Reklamera felaktiga varor
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Eller om vi tar stycket från riksdagens hemsida där jag tror mig att ni har använt för att upplysa mig om informationen enligt paragraf 23, så har ni fortfarande inte skrivit den paragrafen till sin fullständiga utlåtande som följer här nedan. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Ni har makulerat och nekat min reklamation efter 11 timmar vilket är ganska imponerande om man tänker på hur snabbt ni hanterar ett ärende. Att det görs rätt vet jag mig, att det inte alls görs vilket är en stor besvikelse. Som ni kan också se har jag flera ordrar hos er där bl.a. att jag har köpt en dator + en skärm för sammanlagt 12084kr (inkl mus + högtalarna) och här hjälper ni inte mig med 479kr vilket musen har kostat mig. Utan ni har försökt med andra ord förleda/lura mig, att ni nekar mig reklamera min produkt för att jag inte reklamerat produkten inom skälig tid, det är just för att de tidigare felen var ju inget som störde mig då enheten fungerade till mina behov, och jag ansåg att enheten var fungerande. Nu har ju hela enheten lagt av, och jag är fortfarande inom skälig tid, om man ser på denna mening enligt riksdagen ” Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)”.

Så jag hoppas på ett ärligare och mera rättvis svar för om det så skulle krävas så kan jag vända mig till ARN (allmänna reklamation nämnden och konsumentverket i min kommun). Detta är inget hot utan det är allmäna rätten som jag lägger fram för vilken kosument kund som helst. Men jag ju också starta en diskussion gällande ärenden på Sweclockers och andra stora forum som jag kan dra vidare på diskussionen för att folk ska se hur ni hanterar ärenden. Men det hoppas jag att vi inte ska behöva gå vidare utan att ni löser mitt problem och får mig som en nöjd kund.

Med vänliga hälsningar
_____________________________________________________________________________________________________________

Efter detta roliga svaret till Inets kundtjänst, så har Inet inte svarat på ärende mera utan den står still på is och "inväntas", sedan 2013-02-23.

Jag vill varna er alla på att Inet är inte så bra som det sägs och vara dvs "årets nätbutik 2012" Är det ett skämt?
Vad tycker ni min vän ska göra? vända sig till kosumentverket, då han enligt begäran från Inet vill ha Inets ställning senast den 08.03.2103.
Eller ge dom ytterliggare lite tid, han har även påmint dem gällande ärende, men han får inget svar alls.

Att ge ett slutgiltig svar genom ett ofullständigt paragraf till en kosumentkund som kan påverka kundens rätt anses det inte som ett brott? (Då kunden var nära på att bli lurad)?

Permalänk
Medlem

Du är för sent ute som andra också påpekat.

Läste om detaljerna.
Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Har du testat att ringa dom?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Well, deathadder respawn är en skitmus...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju själv citerat lagtexten och sagt att musen varit (upptäckt) trasig längre än 2 månader ?

"Varan har nu gått sönder. Förutom att knapparna på sidan av musen har varit helt ur funktion sedan 1år tillbaka vilket inte gör mig något"

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid

Inet har inte försökt lura er utan ni har medvetet underlåtit att reklamera en trasig produkt.
Ni har gjort fel som inte reklamerat direkt när ni upptäckt ett fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Kontakta Razer, det är ju deras skit som är trasigt! Annars kan man köpa ny mus, det går också. Han har ju haft den i 2 år?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Har du testat att ringa dom?

Nej han har inte ringt dom ännu, (Då han jobbar mellan 09:00-18:00). Då jag tycker det ska inte behövas eftersom ärende omregisterades på nytt och enligt hemsidan "inväntas", men självklart kan jag begära han att ringa upp dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Inet har rätt i detta fallet. Din vän skulle ha kontaktat Inet inom 2 månader fr.o.m han upptäckte felet.

"Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

Denna del av paragraf 23 påpekar bara att man har 3 års reklamationsrätt. För att kunna reklamera inom dessa 3 år krävs det att man kontaktar ÅF inom skälig tid (2 månader) efter man har upptäckt felet.
Älskar dessa "hänga ut företag" trådar där köparen har noll koll.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag själv har varit utsatt för exakt samma situation. Och det jag kan rekommendera din vän för nästa gång att inte meddela att han haft en mus där vissa delar varit ur funktion under tex som ni skriver knapparna på sidan under 1 år.
Det din vän skulle gjort var att reklamera musen från första början och inte efter ett år. Har du ett fel på din produkt från början kan det föranleda till problem senare med musen. Utefter det avskriver inet ärendet eftersom du inom skälig tid måste ha reklamerat varan. Det anser jag inte att din vän gjort i det här ärendet

Inet har gjort helt rätt i det här ärendet!

Visa signatur

Dator: Taurus eSport GTX680 CPU:Intel i7-3770K GPU:EVGA GTX 680 2048 MB Moderkort: ASRock Z77 RAM: Corsair Vengeance LP 2x8192 MB 1600Mhz CHASSI: Silverstone Sugo SG08B 600W SSD: Samsung 840 250 GB HDD: 3TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Vad är problemet? Kontakta Razer, det är ju deras skit som är trasigt! Annars kan man köpa ny mus, det går också. Han har ju haft den i 2 år?

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

Permalänk
Inaktiv

Missvisande rubrik?

Och sen, för miljardetontegången, MENINGSUPPBYGGNAD, sluta misshandla språket om du ska få någon vettig hjälp.

Lovat att 90% av alla som orkat klicka in sig här inte orkar bryr sig bara för att ni bland annat har för långa meningar som aldrig tar slut och som fortsätter i all evigheters evigheter nej nu är det dags för mig att fika lite här på jobbet jag hoppas att det löser sig med razermusen kontakta dom så ska ni nog se att det går bra tack hej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stanikz:

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

Snarare så att din vän har skjutit sig själv i foten genom att vänta så pass länge att kontakta Inet och genom detta även har förbrukat sin rätt att reklamera produkten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

Inet har inte lurat din vän. Det är din vän som inte reklamerat sin mus inom skälig tid.

Visa signatur

Dator: Taurus eSport GTX680 CPU:Intel i7-3770K GPU:EVGA GTX 680 2048 MB Moderkort: ASRock Z77 RAM: Corsair Vengeance LP 2x8192 MB 1600Mhz CHASSI: Silverstone Sugo SG08B 600W SSD: Samsung 840 250 GB HDD: 3TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

Inet försöker inte lura din vän. Inet har solklart rätt i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

De försöker inte lura honom. Hade han reklamerat inom 2 månader från felets uppkomst så hade det inte varit några problem. Nu har din kompis väntat över ett år, då kan man inte reklamera längre. Inet har i detta fall gjort rätt.

Edit: Du har tre års reklamationstid. Men när ett fel uppstår så har du två månader på dig att reklamera. Inte hela denna tre års period. Så om ett fel uppstår efter ett år så har du två månader på dig att reklamera, inte två år. Som exempel då.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Satsa på att vara lite snälla mot dom och be vänligt så kanske dom är så pass snälla (som ryktet ) så att han helt enkelt får en ny mus?
Istället för att smutskasta Inet på Swec när din vän har gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

Nu är det så att han blir tvungen att köpa en ny mus och det är hans fel.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Ni har själva missat att följa lagen och begär reklamation utanför garantitiden. Inet har rätt, ni har fel. Deal with it.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

Du får ursäkta mig men Inet försöker inte lura din "vän"

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Inet har rätt i detta fallet. Din vän skulle ha kontaktat Inet inom 2 månader fr.o.m han upptäckte felet.

"Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

Denna del av paragraf 23 påpekar bara att man har 3 års reklamationsrätt. För att kunna reklamera inom dessa 3 år krävs det att man kontaktar ÅF inom skälig tid (2 månader) efter man har upptäckt felet.
Älskar dessa "hänga ut företag" trådar där köparen har noll koll.

Ja men de första 2 felen, är ju inget han brydde sig om då han tyckte musen fungerade för hans behov, men när den anmäls här på nytt så handlar det om att lasern har slutat fungera, dvs att musen fungerar inte alls med andra ord det är ett nytt fel, så hur kan du då säga att han är inom feltid? Sen läs allt innan du ens försöker visa dig vara smart genom att påpeka "Älskar dessa hänga ut företag trådar där köparen har noll koll". Tror mera att du ska ta och läsa ordentligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stanikz:

Ja men de första 2 felen, är ju inget han brydde sig om då han tyckte musen fungerade för hans behov, men när den anmäls här på nytt så handlar det om att lasern har slutat fungera, dvs att musen fungerar inte alls med andra ord det är ett nytt fel, så hur kan du då säga att han är inom feltid? Sen läs allt innan du ens försöker visa dig vara smart genom att påpeka "Älskar dessa hänga ut företag trådar där köparen har noll koll". Tror mera att du ska ta och läsa ordentligt.

Snarare så din "polare" borde läsa på lite om konsumentlagar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vill din kompis ha rådgivning i frågan kontakta be honom kontakta ARN, http://www.arn.se/

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Skrivet av stanikz:

massa text

hade han inte skrivit att det varit fel på den i över ett år... så hade dom ju tagit emot den, man lär sig av misstagen..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju själv citerat lagtexten och sagt att musen varit (upptäckt) trasig längre än 2 månader ?

"Varan har nu gått sönder. Förutom att knapparna på sidan av musen har varit helt ur funktion sedan 1år tillbaka vilket inte gör mig något"

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid

Inet har inte försökt lura er utan ni har medvetet underlåtit att reklamera en trasig produkt.
Ni har gjort fel som inte reklamerat direkt när ni upptäckt ett fel.

Jag håller med helt och hållet på detta!

musen har haft en defekt i 1 år och pga detta så nekas han sitt reklmations ärende, det spelar ingen roll om det nu uppkommit ett nytt fel som gör att musen inte går använda, den har varit trasigt i 1 år och det är för 10 månader sedan han "senast" skulle ha reklamerat.

sen så är det ju så att till och med 6 månader måste säljaren bevisa att det inte är ett ursprungsfel utan handhavande fel(om det nu är ett handhavande fel),
efter 6 månader måste köparen bevisa att det är ett ursprungsfel och inte ett handhavande fel och det är i princip omöjligt att göra .

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flyawaynille:

De försöker inte lura honom. Hade han reklamerat inom 2 månader från felets uppkomst så hade det inte varit några problem. Nu har din kompis väntat över ett år, då kan man inte reklamera längre. Inet har i detta fall gjort rätt.

Edit: Du har tre års reklamationstid. Men när ett fel uppstår så har du två månader på dig att reklamera. Inte hela denna tre års period. Så om ett fel uppstår efter ett år så har du två månader på dig att reklamera, inte två år. Som exempel då.

Nja, det står ju att reklamationer inom två månader alltid klassas som skälig tid men det betyder inte att längre tidsperioder automatiskt inte är inom skälig tid. Det varierar ju från fall till fall och beror på varan och felets art. Fast i det här fallet kan jag inte se några som helst anledningar till att ett år skulle klassas som skälig tid.

Jag hoppas att en moderator kommer förbi och redigerar rubriken som ju är uppenbart felaktig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Asså komigen för fan. det är en mus för 350kr. Köp en ny och redig mus istället!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Ja men de första 2 felen, är ju inget han brydde sig om då han tyckte musen fungerade för hans behov, men när den anmäls här på nytt så handlar det om att lasern har slutat fungera, dvs att musen fungerar inte alls med andra ord det är ett nytt fel, så hur kan du då säga att han är inom feltid? Sen läs allt innan du ens försöker visa dig vara smart genom att påpeka "Älskar dessa hänga ut företag trådar där köparen har noll koll". Tror mera att du ska ta och läsa ordentligt.

Någon moderator som har lust att "banna" stanikz en vecka bara för att han är så bedrövligt kass på att lyssna? Ta åt dig av vad vi säger istället för att vara en sån snorunge och alltid tro att du är bäst och altid har rätt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Det handlar det inte om att köpa ny mus. Det handlar det om att Inet försöker lura min vän, då tycker jag han ska absolut inte köpa ny. Handlar om en principsak en privat kund som åberopar sin rätt.

Fast det är inte längre hans rätt eftersom han inte har rapporterat tidigare fel på musen i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ni har själva missat att följa lagen och begär reklamation utanför garantitiden. Inet har rätt, ni har fel. Deal with it.

Man brukar vanligtviss begära om reklamationsrätt när garantin har gått ut, vad är reklamationsrätten annars till för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Ja men de första 2 felen, är ju inget han brydde sig om då han tyckte musen fungerade för hans behov, men när den anmäls här på nytt så handlar det om att lasern har slutat fungera, dvs att musen fungerar inte alls med andra ord det är ett nytt fel, så hur kan du då säga att han är inom feltid? Sen läs allt innan du ens försöker visa dig vara smart genom att påpeka "Älskar dessa hänga ut företag trådar där köparen har noll koll". Tror mera att du ska ta och läsa ordentligt.

Alltså hur i helvete tar människor som er ut på internet?
Dessa trådar gällande företag och konsumenträtt på SweC gör mig mörkrädd.

Ni har fel, Inet har rätt i detta fall. Deal with it.