CD-ljud-kvalité och MP3-filer. CD har bättre ljudkvalité än MP3 320 Kbit/s t ex?

Permalänk

CD-ljud-kvalité och MP3-filer. CD har bättre ljudkvalité än MP3 320 Kbit/s t ex?

Hejhej

Jo, man har alltid hört att ljudet på en AudioCD är väldigt hög. Ännu bättre än MP3-format på 320 Kbit/s . Är det så?

Om vi säger att vi har en CD-skiva med 17 låtar på. Och så rippar vi den till MP3 med låtar på 320 Kbit/s. Jaha då har vi 17 låtar i MP3 format i datorn.
Sen om vi gör omvänt, att vi då bränner dessa 17 låtar på t ex en CD-R skiva. Då har vi en skiva med likadana låtar som på originalCDn.
Men kommer då dessa låtar att ha samma ursprungliga kvalité som det var på originalCD-skivan? Kommer någon med guld-öron höra skillnad?
Och vad är det för "kbit/s" på CD-audio? (om det är mätbart förståss)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Jo, man har alltid hört att ljudet på en AudioCD är väldigt hög. Ännu bättre än MP3-format på 320 Kbit/s . Är det så?

Om vi säger att vi har en CD-skiva med 17 låtar på. Och så rippar vi den till MP3 med låtar på 320 Kbit/s. Jaha då har vi 17 låtar i MP3 format i datorn.
Sen om vi gör omvänt, att vi då bränner dessa 17 låtar på t ex en CD-R skiva. Då har vi en skiva med likadana låtar som på originalCDn.
Men kommer då dessa låtar att ha samma ursprungliga kvalité som det var på originalCD-skivan? Kommer någon med guld-öron höra skillnad?
Och vad är det för "kbit/s" på CD-audio? (om det är mätbart förståss)

CD är bättre än 320 mp3. Kan dock vara svårt att höra skillnaden. Rippar man en cd till 320 gör man sig av med en del information. Den informationen kommer inte tillbaka igen när man bränner en cd. CD är 1411 kbps

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen

Det finns folk som pissar på MP3 och inte kan tänka sig att lyssna på någonting under CD. Så det finns absolut många som hör skillnad. Jag vet inte om jag gör det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns många som har öron som hör stjärnor blinka och kablar tillverkade under bar himmel vid fullmåne fredagen den 13e, men om man verkligen hör skillnad i ett blindtest är en helt annan sak.

Däremot har min CD-spelare bra mycket bättre ljud ut en datorns orginalljudkort, vilket står för en skillnad som är hörbar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Det finns folk som pissar på MP3 och inte kan tänka sig att lyssna på någonting under CD. Så det finns absolut många som hör skillnad. Jag vet inte om jag gör det.

Beror ju extremt mycket på utrustningen. Har man Denvers super-mega-yo stereo tror jag inte man hör skillnad

Sedan är det extremt många som vill kunna höra skillnad men oftast är det bara inbillning/önsketänkande. Lite som med speciella hokus-pokus nätkablar. Man har blåst xxxx antal kronor på en 1.5m elsladd som enligt all logik inte ska påverka ljudet. Då vill man fan kunna höra skillnad.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på ljudet, men vilken digital-analogomvandlare samt vilka hörlurar man använder gör större skillnad för ljudet. Har du bra DAC och hörlurar låter även lägre bithastigheter bättre. Har själv svårt att skilja mellan Spotifys 320 kbit/s och CD-kvalitet med mina nuvarande prylar.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

I de blindtester som gjorts och som jag läst så har inte ens "guldöron" med stereoprylar som kostar lika mycket som en mellanklassbil kunnat höra skillnad på 320kbit/s MP3 och CD. Skillnaden är, i praktiken, väldigt väldigt liten.
Det ju dock 4ggr mer information på original-CD:n, så visst är den bättre, i teorin.
Man får ju dock, som sagt, inte tillbaka den information som förlorats vid konveteringen till MP3, bara för att man bränner ut ljudet till CD igen.

Av någon oförklarlig anledning är det dock väldigt sällsynt med guldöron som ställer upp på dylika blindtester. Detsamma gäller tester av olika kablar... Om nu skillnaden vore så stor vore det väl ingen "fara" att ställa upp i ett blindtest.

Permalänk

Hmm,
Så vissa säger att det man kan höra skillnad mellan CD-ljud och MP3 320 Kbit/s-ljud? Och andra säger att det kan man inte? Kanske någon vet något test med någon proffspanel t ex?

Finns det högre bithastighet än 320 kbit/s för MP3 ? Hmm, kbit/s? Så det är 320 000 bitar per sekund ut från DAC? :S oj. är det 45 KB/s då med andra ord om man vill göra det avancerat? 0.045 MB/s också?

Iallafall, hur ska man på bästa sätt behålla dessa 1411 kbps som finns på CDn och även få med mycket info om låten (titel,artist,år,spår osv)? WAV är ju inte så bra? Men FLAC är kanske det bästa helt enkelt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

FLAC är go-to formatet när det gäller lossless skulle jag säga så det är nog det du vill använda i så fall. Stödjer tags och liknande med och de flesta spelare har kan väl spela upp FLAC utan plugins och sånt nu för tiden?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Flac är det bästa. Men skillnaden mellan en bra rippad 320kbit/s mp3 och flac är allt som oftast närmast omöjlig att höra. Dock från 320 kbit/s och neråt så brukar det gå rätt bra att höra skillnad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Permalänk

Tänk på att MP3 är en "lossy" komprimeringsmetod vilket gör att du förlorar kvalité när du konverterar till det. WAV och FLAC är "lossless" vilket betyder att man inte alls förlorar någon kvalité så resultatet blir exakt samma som innan. Det FLAC gör är att det komprimerar ljuddatan så att den tar mindre plats men kan fås tillbaka till det det var innan. WAV är inte komprimerat alls så jag skulle inte tro det finns några fördelar med det förutom kanske kompabiliteten.

Om man som sagt inte har en påkostad ljudutrustning och har lärt sig att höra skillnaden så går det superbra att rippa CD till 320kb/s MP3 som är den högsta bithastigheten för MP3. Däremot rippa till 128kb/s eller 192kb/s som många program föreslår som "CD-kvalité" är inget jag skulle rekommendera eftersom man faktiskt kan höra skillnad på det och 320kb/s även med enkla lurar man fick med med sin telefon.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Finns säkert vissa som kan höra skillnad, jag är inte en av dom kan jag säga. Jag är en av dom som alltid förkastat mp3 som ett "svensson" format för dom som inte bryr sig hur det låter. Men efter att ha lyssnat och jämfört mellan FLAC/CD och mp3 320kbit/s väldigt mycket måste jag säga att jag inte hör någon som helst skillnad.

Men jag fortsätter att rippa alla mina skivor till FLAC då det fungerar perfekt som arkiverings syfte. Då kan jag lätt konvertera till andra format, så som mp3 320kbit/s men ändå ha kvar en källfil av bra kvalité.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av Punchboll:

Nyttig? Snarare pinsamt felaktig och onyanserad.
Varför anställer aldrig HiFi-pressen folk med grundläggande kunskaper om det de ska skriva om?

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är att långt ifrån dom flesta artister bryr sig om ljudkvalitén på skivorna.
Köper du Britney's senaste så är inte ljudkvalitén densamma som om du köper en skiva med Mark Knopfler.
Spelar ingen roll hur många kbps CD-skivan är om studion inte håller måttet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har bra ljudprylar och jag har lyssnat på skillnader mellan olika ljudformat och 320 mp3 är oerhört svårt att skilja från cd om det är musik man spelar, 192kbps låter ganska tydligt sämre, men vid 256 då är det svår och vid 320 är det oerhört svårt om man inte har närmast perfekta förhållanden runtomkring, det är mycket större skillnad på ljudet om jag öppnar dörren till rummet eller inte än vad det är mellan 320 mp3 och cd.

Mp3 är ett bra format för konsumtion, men det är däremot ett mycket dåligt format för manipulation, man ska inte transkoda eller använda tonkontroller eller nått liknande eftersom alla lossyformat kodas utifrån det frekvensspektrum som insignalen har för att göra komprimeringen ohörbar, så all form av manipulering efter kodning är olämplig för det ger sämre resultat än om man gör den före kodningen.

Flac är däremot ett närmast perfekt format som inte har några begränsningar som stör i praktiken, det är ickeförstörande, har stöd för så bra ljudkvalitet att det är bättre än hörseln och det är ett fritt format, det kan inte bli så mycket bättre än så, flacformatet är det naturliga valet om man ska digitalisera sin musiksamling och eftersom det är ickeförstörande så går det att koda om det till nått ev bättre framtida format (vilket det nu skulle vara) om det kommer nått bättre.
Flac och Dvd Audio har tekniskt sett bättre prestanda än hörselsinnet så behovet av "bättre" format lär inte finnas innan vår hörsel utvecklats till nått annat än den är idag.

Mp3, aac och ogg vorbis är bra format att använda i enheter man inte lagrar musik utan bara vill spela upp den, men för arkivering är det flac som gäller det är t.om vettigare än cd eftersom flac kan innehålla metadata som taggar och omslag, dessutom blir filerna mindre, det är dessutom vettigare än de andra losslessformaten eftersom det inte är knutet till något företag via proprietär mjukvara, man bör akta sig för MS och Apple s format och liknade mer slutna format som Monkey audio (.ape)

Att koda om mellan lossy och losslessformat ger alltid en försämring, ett lossyformat ska aldrig någonsin ändras på nått sätt så att bränna ut mp3 or som audiocd istället för mp3 cd gör alltså att det låter sämre än om man spelat upp mp3 filen direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Aha så FLAC är det närmast ultimata alternativet.

Men vad kan det vara för format och grejer musikproducenter använder? Som någon sa tidigare så kanske Britney Spears inte använder format och grejer av hög kvalité osv. Om man tar lite konkret, t ex ljudfilerna man samplar ihop till en låt. T ex man har många slagsverksinstrument som ljudfiler och en ljudfil med t ex texten (ljudfil med någon som sjunger), då måste ju alla ljudfiler även vara av hög kvalité? Så om alla ljudfiler i studion är MP3 320 Kbit/s och de bränner produktionen till CD, då är det ju inte den bästa kvalitén helt enkelt? Så om dom skulle ha FLAC i som ljudfiler i samplingarna, då skulle det vara bra? Kanske musikproducenter använder andra format också?

(

Skrivet av mrqaffe:

...

Mp3 är ett bra format för konsumtion, men det är däremot ett mycket dåligt format för manipulation, man ska inte transkoda eller använda tonkontroller eller nått liknande eftersom alla lossyformat kodas utifrån det frekvensspektrum som insignalen har för att göra komprimeringen ohörbar, så all form av manipulering efter kodning är olämplig för det ger sämre resultat än om man gör den före kodningen.
...

Hmm, själv är jag inte så bra på nomenklaturen inom ljudmanipulation, själv har jag mest pillat med t ex lite MP3- och WAV-ljudfiler i Audacity.
Är är ju olika ord jag inte är 100 på vad de innnebär: transkoda, tonkontroller, frekvensspektrum

Jag gissar något: tonkontroller har kanske att göra med att ändra tonart på låten? I Audacity kan man ju ändra tonart. Vad jag märkt där är att man max höja +/-4 steg i tonart tills det börjar bli dåligt och kraffsigt. Även tempo kan bli riktigt surrigt om man höjer eller sänker för mycket.
Menar ni att det går att det blir bättre resultat vid manipulering när man använder FLAC eller WAV? Eller menar vi något annat?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

När du skapar musiken har du antagligen bättre kvalitet på filerna, tex 24bit/96KHz pcm och använder ofta nått programspecifikt format som håller ihop alla spår, när du är färdig med din låt så gör du om den till slutformatet, vanligast är cd format.
Att vissa skivor låter dåligt är inte pga att man använder tekniksk dåliga prylar utan ett medvetet val, det har aldrig varit så billigt att göra tekniskt bra inspelningar som nu så det är inte där problemen ligger utan främst i "the loudness war"
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Ja om man ska ändra något i en musikfil så ska man göra det i det bästa format man har tillgängligt, att redigera i lossyformat är helt förkastligt och kvaliten kommer att sjunka för varje led eftersom det hela tiden tas bort mer information när man sparar en fil som ändrats på nått sätt.

Det här är nog också bra läsning för dig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transcode
http://en.wikipedia.org/wiki/Tone_control_circuit
http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_spectrum

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.