Ny spel maskin Budget 8-7K, Belöning 100 kr paysafecard till bästa förslag

Permalänk
Medlem

Ny spel maskin Budget 8-7K, Belöning 100 kr paysafecard till bästa förslag

Som sagt ska bygga mig en ny Speldator men problemet är att jag inte är så kunnig inom detta område så jag ber er att hjälpa mig, vad är det bästa jag kan få för 7-8 k. Jag vill lägga ner lite mer pengar på grafikkortet och processorn så att jag kan streama spel så som bf3 LOL m.m
Datorn ska användas som spel dator och behöver en dator som kommer hålla i några år.

De jag vill ha utav datorn

  1. Kunna streama league of legends med bra kvalitet

  2. Kunna köra bf3/4 på high/medium/ultra med hyfsat bra fps (upplösning 1680x1050)

  3. helst Intel nvidia kombination, men funkar med annat

  4. Kunna köra SLI (köra med 2 grafikkort) i framtiden (vet ej om det heter sli)

  5. Hårddisk och os behövs ej då jag har de på min gamla hårddisk

Till er som gör en kundvagn/förslag

  1. Försök att få med allt i en kundvagn

  2. Varför ska jag just köpa de du gav förslag på

  3. Fördelar/nackdelar

Vinnande förslag får ett paysafecard laddat med 100 kr, vet att det inte är värst mycket men tillräckligt för att få upp lite motivation.

MVH//:Eanil

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3365867/2013-05-22

8350 Med en bra kylare till öppnar för överklockning. Den kommer att ta allt du slänger på den utan problem och inte flaska ditt system alls om du så streamar och kör med dubbla 660ti i framtiden.

660ti ett väldigt prisvärt kort, klarar high/ultra på BF3 (iaf 60+ FPS på high). Du kan givetvis byta ut chassit, men det är prisvärt och riktigt bra för sitt pris. La till DVD rom om du vill ha det också.

Finns väl inte mycket mer att säga. Nätagg och minnen är bra, för SLI och överklockning. Moderkort för sli/crossfire osv.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3366489/2013-05-22

Uppdaterade herren över migs kundvagn med bättre chassi (Bitfenix Shinobi)
Ett mycket bättre nätagg då oouhdawg hade alldeles för stor effekt för att det ska blir bra.
Bättre grafikkort då 7950 piskar skiten ur 660 ti,
och sist men inte minst 2133 minnen istället för de "slöa" 1600mhz minnen som var!
Även fraktfritt i kundkorgen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3366489/2013-05-22

Uppdaterade herren över migs kundvagn med bättre chassi (Bitfenix Shinobi)
Ett mycket bättre nätagg då oouhdawg hade alldeles för stor effekt för att det ska blir bra.
Bättre grafikkort då 7950 piskar skiten ur 660 ti,
och sist men inte minst 2133 minnen istället för de "slöa" 1600mhz minnen som var!
Även fraktfritt i kundkorgen nu.

En fråga bara, jag har fastnat för detta chassit: https://www.inet.se/produkt/6900741/nzxt-phantom-vit
funkar detta chassit till alla delarna som du har rekomenderat till skaparen av tråden?

Permalänk
Avstängd

Sen är 7950 inte intel, han har ingen möjlighet för sli, för klent nätagg för sli, 660ti blir inte smiskat av 7950 speciellt inte i en dubbel grafikkortslösning då garanterad microstuttering förstår hans upplevelse. Läste du inte hans "krav"?

Sen varför i hela världen dessa ramminnen? Finns ingen anledning då det inte kommer ge mer FPS.

Skrivet av Cuge:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3366489/2013-05-22

Uppdaterade herren över migs kundvagn med bättre chassi (Bitfenix Shinobi)
Ett mycket bättre nätagg då oouhdawg hade alldeles för stor effekt för att det ska blir bra.
Bättre grafikkort då 7950 piskar skiten ur 660 ti,
och sist men inte minst 2133 minnen istället för de "slöa" 1600mhz minnen som var!
Även fraktfritt i kundkorgen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Sen är 7950 inte intel, han har ingen möjlighet för sli, för klent nätagg för sli, 660ti blir inte smiskat av 7950 speciellt inte i en dubbel grafikkortslösning då garanterad microstuttering förstår hans upplevelse. Läste du inte hans "krav"?

Du är alltså säker att amd inte fått ut prototyp driver sen innan oktober då bf4 kommer?

du borde läsa hans post igen om amd mot nvidia.

just nu har amd stutter problem men kommande drivrutiner löser det problemet så förstår inte vad du svamlar om eftersom 7950 är likvärdig med 670. har du ens tittat på benchmarks mellan korten du pratar om?

luktar fanboy varning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Men

Skrivet av Dussan89:

Du är alltså säker att amd inte fått ut prototyp driver sen innan oktober då bf4 kommer?

du borde läsa hans post igen om amd mot nvidia.

just nu har amd stutter problem men kommande drivrutiner löser det problemet så förstår inte vad du svamlar om eftersom 7950 är likvärdig med 670. har du ens tittat på benchmarks mellan korten du pratar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du att det kommer lösa sig ? .Jobbar du för amd ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Hur vet du att det kommer lösa sig ? .Jobbar du för amd ?

googla amd prototype driver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Men

Skrivet av Dussan89:

googla amd prototype driver.

Skickades från m.sweclockers.com

Varje drivrutin minskar ju bara ms i vissa speltitlar . Gäller ju inte alla spel ( så vitt jag fattar det ) .
Tror nytt kort kommer innan dom löser sina problem .

Just nu äger tyvärr äger 2 sli mot cross fire konkurrens hade alla tjänat mycket pengar på .

Varför chansa?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Eftersom du frågade efter en intel/nVidia så slängde jag ihop en.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3367145/2013-05-22

Kommer prestera minst lika bra som de andra två datorerna, och har ett betydligt mycket bättre chassi. Du skulle troligen kunna droppa ner kylaren och chassit ett snäpp och plocka upp ett gtx 670 om du hittar något med lite rea, men för tillfället verkar inte det finnas någonstans.

Vet inte riktigt hur de andra tänkt med grafikkortskylning heller, om man ska köra SLi är referenskylning nästintill ett måste, speciellt om inte chassit kostar mycket.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3367278/2013-05-22

För att agget fick bra resultat i Swec's tester, likaså moderkortet, bra grafikkort med 3GB vram så att du kan ha det längre. Processorn och kylaren säger sig självt, chassit tog jag bara ett som man fick många fläktar med.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Varje drivrutin minskar ju bara ms i vissa speltitlar . Gäller ju inte alla spel ( så vitt jag fattar det ) .
Tror nytt kort kommer innan dom löser sina problem .

Just nu äger tyvärr äger 2 sli mot cross fire konkurrens hade alla tjänat mycket pengar på .

Varför chansa?

För att han kommer att skaffa multi gpu i framtiden, och inte direkt, annars hade han sagt, bygg en sli/xfire setup ect, 7950 är billigare, mer Vram, skickas med fler spel, och i singel kort så utklassar den just nu 660ti. Jag till exempel ångrar att jag skaffade två 670 över två 7950 då 2gb vram och mindre buss gör 670'n sämre på större upplösningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

1650x1050, då behöver man mer än 2 gb vram!;)

Skrivet av Dussan89:

För att han kommer att skaffa multi gpu i framtiden, och inte direkt, annars hade han sagt, bygg en sli/xfire setup ect, 7950 är billigare, mer Vram, skickas med fler spel, och i singel kort så utklassar den just nu 660ti. Jag till exempel ångrar att jag skaffade två 670 över två 7950 då 2gb vram och mindre buss gör 670'n sämre på större upplösningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ingen har nämnt bf4. Endast bf3. Det är 5 månader kvar tills dess, komigen nu. Fram med benchmarksen som visar att 7950 spöar ett 660ti på låg res.

Och nej, dom har inte löst drivisar på 1,5 år. Inget kommer ske.

Skrivet av Dussan89:

Du är alltså säker att amd inte fått ut prototyp driver sen innan oktober då bf4 kommer?

du borde läsa hans post igen om amd mot nvidia.

just nu har amd stutter problem men kommande drivrutiner löser det problemet så förstår inte vad du svamlar om eftersom 7950 är likvärdig med 670. har du ens tittat på benchmarks mellan korten du pratar om?

luktar fanboy varning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

1650x1050, då behöver man mer än 2 gb vram!;)

Inte ens 2560x1440 kräver mer än 2GB VRAM.

Om så vore fallet skulle ju kort med mer än 2GB VRAM ge mer FPS men så är ju inte fallet, inte ens vid multiskärms användning så får kort med endast 2GB stryk av AMDs varianter

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ingen har nämnt bf4. Endast bf3. Det är 5 månader kvar tills dess, komigen nu. Fram med benchmarksen som visar att 7950 spöar ett 660ti på låg res.

Och nej, dom har inte löst drivisar på 1,5 år. Inget kommer ske.

Ska bara komma hem till datorn sen kan jag länka, men tror inte du kommer ändra dig i alla fall då du verkar vara ett prakt exempel på nVidia fanboy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Inte ens 2560x1440 kräver mer än 2GB VRAM.

Om så vore fallet skulle ju kort med mer än 2GB VRAM ge mer FPS men så är ju inte fallet, inte ens vid multiskärms användning så får kort med endast 2GB stryk av AMDs varianter

Därav ironin

Skrivet av Dussan89:

Ska bara komma hem till datorn sen kan jag länka, men tror inte du kommer ändra dig i alla fall då du verkar vara ett prakt exempel på nVidia fanboy

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då börjar vi med att ta en titt på denna video. Alla gånger där det är 1920x1080 vinner 660ti.

http://www.youtube.com/watch?v=E9mHxdZzqdE

IFALL 7950 skulle lyckas vinna något benchmark kommer det vara med enstaka FPS (dvs 60 vs 62 FPS), dock kommer det aldrig ske. Så du kan fortsätta påstå att dina 7950 i crossfire kommer gå bättre än 660ti i SLI. Du får jämnare frames med nvidia, du får minst samma prestanda, billigare pris och det drar mindre ström.

Här har vi Sweclockers test.

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Så håll nu dina egna åsikter till dig själv, för det du säger är helt fel.

EDIT: Skyfflar in ännu en Benchmark som är up to date

http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+HD+7950

Kanske en till?

http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/13-Battlefi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-660-ti-benchmark-review,3279.html

http://www.youtube.com/watch?v=Aw6dKBYoJgc

http://www.youtube.com/watch?v=9PWSjrakRig

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-7950-vs-GeForce-GTX-660-Ti

http://www.anandtech.com/bench/Product/647?vs=645

Nämen titta

EDIT: BTW du kanske skulle tittat lite mer noga på vad OP skrev då han visst menade BF3 OCH BF4

EDIT2: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3367839/2013-05-22

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Inte ens 2560x1440 kräver mer än 2GB VRAM.

Kommer ändra sig snabbt i och med de nya konsolerna. XBOX Now har 4GB vram och PS4 8GB. Skulle nog säga att om man tänkt använda datorn i två år så är mycket minne på grafikkortet det viktigaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Okej, då börjar vi med att ta en titt på denna video. Alla gånger där det är 1920x1080 vinner 660ti.

Tänk på att köra tester som använder drivare efter nyår, AMD fick ju till ett rejält lyft i prestanda vid nyår när de släppte nyutvecklade drivare som bättre anpassats för tekniken i de senaste grafikkorten

Permalänk
Avstängd

Om du kollar på majoriteten av dina länkar så prestarar 660ti upp mot 15% bättre i BF3.
Både anandtech.com visar att 660ti är bättre i bf3 samt även GPUboss säger "more than 30% higher bf3 framerate"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

15% bättre i BF3.

Mer typ 5% men okay

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Mer typ 5% men okay

Förlåt, men nej. 20,7 % bättre enligt anandtech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förlåt, men nej. 20,7 % bättre enligt anandtech.

I 1680x1050 endast.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Eanil:

Som sagt ska bygga mig en ny Speldator men problemet är att jag inte är så kunnig inom detta område så jag ber er att hjälpa mig, vad är det bästa jag kan få för 7-8 k. Jag vill lägga ner lite mer pengar på grafikkortet och processorn så att jag kan streama spel så som bf3 LOL m.m
Datorn ska användas som spel dator och behöver en dator som kommer hålla i några år.

De jag vill ha utav datorn

  1. Kunna streama league of legends med bra kvalitet

  2. Kunna köra bf3/4 på high/medium/ultra med hyfsat bra fps (upplösning 1680x1050)

  3. helst Intel nvidia kombination, men funkar med annat

  4. Kunna köra SLI (köra med 2 grafikkort) i framtiden (vet ej om det heter sli)

  5. Hårddisk och os behövs ej då jag har de på min gamla hårddisk

Till er som gör en kundvagn/förslag

  1. Försök att få med allt i en kundvagn

  2. Varför ska jag just köpa de du gav förslag på

  3. Fördelar/nackdelar

Vinnande förslag får ett paysafecard laddat med 100 kr, vet att det inte är värst mycket men tillräckligt för att få upp lite motivation.

MVH//:Eanil

Du frågade efter en Intel/Nvidia lösning och här är den.

750 watts powersupply är perfekt om du planerar att köra 660 Ti SLI då de kräver runt 700 watt i SLI, kolla här om ni inte tror mig. Den extra fläkten är för att köra push'n pull med Cpu kylaren vilket gör att den får ännu bättre kylning.
Cooler Master HAF 912 + är nog ett av de bästa chassina ute då det har väldigt bra luftflöde. Kanske måste du utöka med en extra fläkt i topp/sida för att få bästa effekt.

Personligen så tycker jag att du borde köra på den här builden istället då AMD FX-8350 presterar ungefär likvärdigt med den dyrare Intel Core i5-3570k i games. NÄR man streamar så presterar den dock flertalet gånger bättre, kolla gärna här innan ni påstår att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Du frågade efter en Intel/Nvidia lösning och här är den.

750 watts powersupply är perfekt om du planerar att köra 660 Ti SLI då de kräver runt 650 watt, kolla här om ni inte tror mig. Den extra fläkten är för att köra push'n pull med Cpu kylaren.
Cooler Master HAF 912 + är nog ett av de bästa chassina ute då det har väldigt bra luftflöde. Kanske måste du utöka med en extra fläkt i topp/sida för att få bästa effekt.

750W behövs definitivt inte för SLi 660 Ti. HAF 912 är inte ett chassi som är så bra som du påstår, Cooler Master har tappat sitt sting de senaste åren enligt och i stort sett alla chassin de gör är väldigt plastiga. Fractal Design Arc R2 känns både som det är högre kvalitet och har bättre luftflöde för nästan samma peng. Du har också valt ett grafikkort med eftermarknadskylning, har du inte tänkt på att han ska köra SLi?

Permalänk
Skrivet av Luciana:

750W behövs definitivt inte för SLi 660 Ti. HAF 912 är inte ett chassi som är så bra som du påstår, Cooler Master har tappat sitt sting de senaste åren enligt och i stort sett alla chassin de gör är väldigt plastiga. Fractal Design Arc R2 känns både som det är högre kvalitet och har bättre luftflöde för nästan samma peng. Du har också valt ett grafikkort med eftermarknadskylning, har du inte tänkt på att han ska köra SLi?

Du kollade inte på länken eller?
Det du säger om cooler master är sant även om jag alltid skulle köpa chassi av de ändå (fanboy yes).
Tänkte faktiskt inte så långt gällande SLI men det är klart att jag gjorde fel där, det behövs en referenskylare, my bad.

Edit: Måste rätta mig och dig där, man kan faktiskt köra Asus DirectCU II kylare i SLI, speciellt då moderkortet har hela 3st pci express 16x slottar. Behöver jag ens länka?

Permalänk
Medlem

Så klart man kan köra SLi med icke-referenskort, men anledningen till att man inte gör det är att det övre kortet kommer har skyhöga temperaturer.

Permalänk
Skrivet av Luciana:

Så klart man kan köra SLi med icke-referenskort, men anledningen till att man inte gör det är att det övre kortet kommer har skyhöga temperaturer.

Inte om man placerar det övre kortet i den översta slotten på moderkortet och det under i den understa slotten. Då får det övre gott om utrymme för sin kylare och kommer isf bara ligga max 10c över det andra i temp.