Tillfälliga lagg/hack i Win2k!

Permalänk
Hedersmedlem

Tillfälliga lagg/hack i Win2k!

Tjo!

Har precis installerat nya datorn. Installerade Windows 2000, la in SP2 och alla nödvändiga drivrutiner, men har ett stort problem; datorn laggar till ungefär varje 30 sek, ungefär samma lagg som om man läser från diskett eller CDrom, eller kopplar upp mot internet med det interna modemet. Har kollat i taskmanager, och det enda programmet som snor lite CPU-tid är explorer, men det motsvarar inte alls den tiden lagget varar (0.5-1 sek ungefär).

Har tweakat Win2k ganska mycket nu utan resultat, det skumma är att det endast är i Windows, inte i spel, varken OpenGL eller Direct3d.

Är lite misstänksam mot det inbyggda ljudkortet, ett Avance AC97, men kan inte "bevisa" något. Har provat diabla nätverkskortet också, ett Intel Gbit-kort, med samma resultat.

Någon som varit med om något liknande? Installationen är nu typ 4 timmar gammal, så det måste vara något drivrutinsfel eller windows-fel.

Hjäälp!

Edit: Glömde skriva, har installerat Intel Application Accelerator 2.3 nu, med samma resultat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att avaktivera ditt interna ljudkort, om du nu tror att det är det som tjorvar?

Har du kollat så att allt som bör vara aktiverat är aktiverat? T.ex. DMA

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Testa att klocka ner?

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade själv det problemet ett tag, dock så har det uppenbarligen försvunnit med tiden eftersom jág inte märkt av det på senare tid :).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Har du testat att avaktivera ditt interna ljudkort, om du nu tror att det är det som tjorvar?

Har du kollat så att allt som bör vara aktiverat är aktiverat? T.ex. DMA

Aktivera DMA på vad? Kör endast ATA100-diskar på Promise-kontrollern, och där är det ju DMA automatiskt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

Hade exakt samma problem.

Identifierade att "services.exe" orsakade hacken så jag testade att stänga av de services som just services.exe hanterar men det funkade inte.

Jag är inte helt 100 på att jag körde på sp2 men jag vet att problemet uppstod nångång efter att jag installerat bl.a WinAmp 3.0 och DC.

Installerade om igår och kör med sp3, utan WinAmp. Funkar klockrent.

Så jag vet inte om det uteslutande berodde på ett program men jag tvivlar att det var hårdvarurelaterat eftersom jag inte ändrat något under den tiden jag fick/hade hack problemet.

btw, jag fick hacket nästan hela tiden, oavsett vad jag körde för program/spel...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, "services" kan ju vara många olika services, den kommer alltid finnas där, spelar ingen roll hur många man stänger av.

Det verkar ha avtagit i windows nu, förutom när man stänger en web-browser (?!). Men har testat D3D-spelet battlefield 1942, och där händer det, men inte i några andra spel jag testat. Verkar vara en riktigt M$-bugg detta.

RedEyeJoe, vad har du för hårdvara?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

Abit KT7A med AMD 1.2
512MB Samsung 133SDR
LeadTec GF3 (dunno faktiskt)
3com 905C-TX
Hercules GameTheater 5.1

btw, services.exe handhar faktiskt bara 4 (enligt de listor jag sett) men av dessa är åtminstonde 1 beroende av andra...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara mjukvarufel iaf. då min hårdvara ser helt annorlunda ut samt att det fösvann efter ett tag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, verkar vara en Win2000-bugg ifall problemet spänner över plattformar..

Well well, får testa installera om eller installera SP3 då..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har du inte SP3 nu ?

Permalänk
Hedersmedlem

Nja det är ju bara massa säkerhetsfixar, lägger till massa skit i registret i Windows mappen, sen har man ju hört att det finns övervakningstjafs med SP3 också..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR