Rekonditionerad dator för 2000-3000:-

Permalänk

Rekonditionerad dator för 2000-3000:-

Hej alla!

Introduktion
Jag är på jakt efter en skaplig sekundär dator, en laptop. Jag har redan en stationär för spel och andra tyngre grejer. Jag har idag en gammal Acer Aspire 5100 som inte riktigt hänger med om man vill göra annat är mycket enkel surf och skrivande (dock är den oftast tyst och trevlig att skriva på). Det som gör att jag nu söker en ersättare är att den inte pallar med någon som helst multitasking, och mycket lätt belastas 100%....

Användningsområde
Lite halvtråkig, men kanske nödvändig bakgrundsinfo då mitt användningsområde inte är mainstream...

Det jag kommer använda datorn rätt mycket till är att köra olika mätprogram för strålning. Mätprogrammen använder sig av ljudkortets mikrofoningång och jag använder ett externt USB-ljudkort (Creative X-Fi Surround pro 5.1) som vill ha en "Intel® CoreTM 2 Duo eller motsvarande AMD®-processor, 2,2 GHz eller snabbare" enligt creative. Så den nuvarande datorn har det kämpigt.

Programmet "samplar" kontinuerligt information från ljudkortet (och därmed mätaren) i 96 eller helst 192 kHz, och en mätning kan pågå i flera dygn. Jag vill under tiden även kunna använda datorn till lite annat (slösurf, skrivande etc). Själva mätprogrammen är inte så krävande i sig, min nuvarande bärbara fixar det OK (ett tag) så länge man inte gör annat, och det är en AMD Turion 2 GHz.

Kravprofil
Vad jag behöver:

* Hygglig processorkraft för att kunna köra min mätning och göra annat under tiden
* Inte för liten skärm (14" och uppåt)
* Bra tangentbord för skrivande
* Minst 3 USB-ingångar
* 4 GB ram
* En ganska tyst dator under normal belastning

Vad jag INTE behöver

* Bra batteritid
* Kunna spela spel
* Släpa runt på datorn
* Optisk enhet/diskett
* Minneskortläsare
* Superstor hårddisk
* En sprillans ny dator

Inköpskällor
Efter lite blocket-surfning så halkade jag in på några sidor med rekonditionerade företagsdatorer. Detta verkade ganska attraktivt då det verkar vara bra kvalitet på grejorna, samtidigt som man inte köper mer dator än vad man behöver. Jag har kollat

www.inregodirekt.se (mest datorer med Intel processorer) https://www.inregodirekt.se/begagnade_produkter/barbart/tillv...
www.greentech.se (mest intel) http://www.greentech.se/sv/products/baerbara.php
www.elgreen.se (ASUS och Toshiba, många modeller)

För ca 2500:- verkar man få en C2D på runt 2.4 GHz, 4 Gb ram, skaplig hårddisk samt lite annat matnyttigt. För mitt "hobbybruk" har jag inte lust att lägga ut mer än ungefär detta. Jag vill kunna sitta i soffan med datorn i knät och slösurfa, samtidigt som jag kör min mätning utan att fläkten är störande för mig och min fru som ofta sitter bredvid mig i soffan.

De nya generationernas Intel/AMD-processorer som sitter i bärbara har jag ingen erfarenhet av. Tips mottages tacksamt i denna djungel.

Jag får lite spontant intrycket att en C2D kring 2.4 GHz spöar nyare instegsmodeller från både AMD och Intel när jag kollar lite på www.notebookcheck.net

Så, vad säger expertisen? Var gör man sitt bästa köp?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

OT; Gör du strålningsmätningar i vardagsrummet?

OnT: För det priset skulle jag kunna tänka mig att köpa den datorn med Intel prollen , ifall jag hade ditt användningsområde

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010749667/lenovo-essential-...
Demoex, utan originalemballage.

http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-B590-MBX2JGE-Noteb...
Samma modell men lite andra komponenter, säkert samma fläkt. Där kan du läsa om ljud (emissions). En av de lägsta ljudnivåerna jag har sett iallafall.

Om du inte tar den eller om den tar slut, försök få en i3a. Det borde du kunna få för 3000 kr. Gärna andra generationen eller högre (i3-2xxx eller i3-3xxx).

Permalänk
Medlem

Kollade igenom hemsidorna lite grann och jag tycker faktiskt inte att jag hittade något som skulle passa dig så jättebra. Det baserar jag på att de saker med riktigt bra priser är ganska kassa och du skulle få betydligt bättre dator för samma pris om du köper begagnat. Det enda vettiga med bra pris per prestanda som jag hittade var denna: https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/fujitsu_esprimo_...

Annars tycker jag att datorn som zlackern nämnde var ett väldigt bra alternativ om man vill ha något som är "nytt".
Men det bästa kapet gör du definitivt på blocket, men man kan behöva lägga lite tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zlackern:

http://www.dustinhome.se/product/5010749667/lenovo-essential-...
Demoex, utan originalemballage.

http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-B590-MBX2JGE-Noteb...
Samma modell men lite andra komponenter, säkert samma fläkt. Där kan du läsa om ljud (emissions). En av de lägsta ljudnivåerna jag har sett iallafall.

Om du inte tar den eller om den tar slut, försök få en i3a. Det borde du kunna få för 3000 kr. Gärna andra generationen eller högre (i3-2xxx eller i3-3xxx).

Min fru skaffade sig en exakt likadan Lenovo och är toknöjd. Datorn är knäpptyst och är helt underbar att sitta med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej alla!

Tack för bra svar! Intressant att uppfattningen vekar vara att en rekondad bärbar inte är det bästa altenativet, jag fick intrycket av att det var det mest överkomliga sättet att få en riktigt business (kvalitets) dator.

Kanske ska jag inte helt överge blocket då... verkar ju som om demoex också kan vara en bra grej! Tänkte inte på det...'

Lenovon verkar bra, fått en hygglig recension också.... många anslutningar. Skönt att den verkar riktigt tyst, Pallar den en full-HD film också?

Strålmätning i vardagsrummet? Ja. Vi snackar givetvis om mätninga på sådant som vi ändå har i vår vardag; ni skulle bli fövånade över hur vanligt det är med svagt radioaktiva föremål. Uranglas är bara ett exempel.

Jag sitter nu på en MSI GX 640, som jag ha på prov från en kompis. Det är en gaminglaptop från föregående generation (i5, HD5850, 4 gig ram) men dels är tangentbordet inte avsett att skriva med tror jag, och det största problemet är att fläkten för ett himla liv för minsta lilla. Det är detta som fäller denna kandidat...

Angående processorer: Jag uppfattar att både intel och AMD har försett sina processorer med kryptiska namn... dessutom verkar instegsprocessorer finnas i många familjer...

Vilka processorer ska jag definitivt undvika? Har AMD inget bra att komma med i denna prisklass?

Utsliten klyscha att säga att det är en "djungel" men jag säger det ändå...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Permalänk
Medlem

Den klarar definitivt en full-hd film. Sitter på en annan modell med liknande specs och kan personligen intyga det :).

Jag är inte speciellt insatt i AMD-processorer men uppfattningen jag har fått av dem är att processorerna är sämre än intels medan grafikkretsen är bättre. Tror inte att du rent processormässigt kan få en bättre än en i3a, men den kommer duga fint. Om du vill göra den ännu snabbare bör du installera en SSD istället för HDDn som sitter i. De billiga går på ca 800 kr för 120 GB.

Permalänk

En viktig aspekt är väl att den ska klara av enklare multitasking över flera dygn om så krävs, utan att för den sakens skull föra så mycket oväsen.

Min fråga om film var snarare för att få någon slags uppfattning om vad den klarar av, min stationära är kopplad till TVn så film ser jag där. Men det är ju alltid trevligt att ha lite underhållning med sig de gånger man är "mobil". Men som de säger vid bilköp: Köp inte en jeep för att lägga i/dra upp båten en gång per år...

Det lutar nu mer och mer åt en begagnad via blocket/motsvarande. Jag verkar kunna få en i5a med minst 4 gb ram för detta pris.

Gäller bara att få en som också är tyst och behaglig att skriva på. Jag ska under hösten skriva klart min avhandling så den måste vara trevlig att umgås med...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkificator:

Hej alla!

Strålmätning i vardagsrummet? Ja. Vi snackar givetvis om mätninga på sådant som vi ändå har i vår vardag; ni skulle bli fövånade över hur vanligt det är med svagt radioaktiva föremål. Uranglas är bara ett exempel.

Själv köpte jag en dator för en tusing på blocket för ett år sedan, fungerar finfint än i dag, klarar allt vad jag behöver den till.
Surf,torrents,youtube,musikspelare. Kolla runt lite där, ibland kan man fynda lite

Men, lite av anledningen till att jag skrev det översta var för att hålla mig lite till topic.
Men jag är genuint nyfiken på vad du mäter och varför? Samt vad har du för utrustning...
Lite barnsligt förtjust i allt vad strålning innebär

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Ja, jag kollar fortfarande runt lite varstans. Fick idag erbjudande på PM om en i5, 2.5 GHz och4 gig ram, 500 GB HD för 2500:- Kruxet är att denna inte är i Stockholm så jag kan inte kolla på den först.

Sitter nu på en lånad MSIGX640 och lyssnar på spotify samtidigt som jag surfar runt. Fläkten låter hela tiden irriterande mycket....

Offtopic: För ca 2 år sedan var den en händig snubbe i Australien (se länk) som uppfann ett interface som tillåter att man kopplar en scintillationsdetektor till datorn via ljudkortet. En sådan detektor kan man bygga själv med lite youtube-fynd och baskunskaper i lödning. I extremt grova drag så omvandlas en gammafoton (från ett sönderfall) till en ljudimpuls, där amplituden (höjden) är proportionerlig mot gammafotonens intensitet. Nästan alla isotoper har sitt karaktäristiska "fingeravtryck" med gammafotoner av olika intensitet (våglängd) vilket gör att man kan identifiera isotopen (samt bestämma mängd) genom att göra mätningar med en detektor.

Finns gott om folk (pivatpersoner) i Japan som själva upptäckt Cs 137 och annat i jord efter Fukushimaolyckan. Jag doktorerar till vardags i ett strålrelaterat ämne och har detta lite som en hobby;det är skoj att bygga detektorer och se hur bra de kan prestera (de kan bli lika bra som motsvarande komersiella detektorer)

http://www.gammaspectacular.com/index.php?route=forum/post&pa...

Där finns en post om en av mina detektorer jag byggt. Har en ännu fetare på gång, som skulle kosta ca 20000 att köpa komersiellt (enbart detektorn, inget interface,ingen programvara)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla in http://www.it-auktion.se/
De säljer mycket prylar från företag som byter upp sig.

Har aldrig köpt laptop av dem, men däremot en hel del annat.

Såg att de har sommarstängt fn - normalt är det auktion varje vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkificator:

Ja, jag kollar fortfarande runt lite varstans. Fick idag erbjudande på PM om en i5, 2.5 GHz och4 gig ram, 500 GB HD för 2500:- Kruxet är att denna inte är i Stockholm så jag kan inte kolla på den först.

Sitter nu på en lånad MSIGX640 och lyssnar på spotify samtidigt som jag surfar runt. Fläkten låter hela tiden irriterande mycket....

Offtopic: För ca 2 år sedan var den en händig snubbe i Australien (se länk) som uppfann ett interface som tillåter att man kopplar en scintillationsdetektor till datorn via ljudkortet. En sådan detektor kan man bygga själv med lite youtube-fynd och baskunskaper i lödning. I extremt grova drag så omvandlas en gammafoton (från ett sönderfall) till en ljudimpuls, där amplituden (höjden) är proportionerlig mot gammafotonens intensitet. Nästan alla isotoper har sitt karaktäristiska "fingeravtryck" med gammafotoner av olika intensitet (våglängd) vilket gör att man kan identifiera isotopen (samt bestämma mängd) genom att göra mätningar med en detektor.

Finns gott om folk (pivatpersoner) i Japan som själva upptäckt Cs 137 och annat i jord efter Fukushimaolyckan. Jag doktorerar till vardags i ett strålrelaterat ämne och har detta lite som en hobby;det är skoj att bygga detektorer och se hur bra de kan prestera (de kan bli lika bra som motsvarande komersiella detektorer)

http://www.gammaspectacular.com/index.php?route=forum/post&pa...

Där finns en post om en av mina detektorer jag byggt. Har en ännu fetare på gång, som skulle kosta ca 20000 att köpa komersiellt (enbart detektorn, inget interface,ingen programvara)

Trevligt

En fråga bara, när man köper ett "random" ljudkort, som man skickar in en analog signal in i. Hur vet man då hur mycket "brus" som genereras av dom interna kretsarna och det som man vill mäta?

Vore det inte bättre med en digital signal, dvs att man omvandlar signalen redan i mätproben, med kända komponenter som man mätt upp?

EDIT: hur kalibrerar man detektorn?

Visa signatur

Permalänk

Signalen ut från detektorn är bara en strömpuls. Denna omformas i interfacet så att den blir em lämplig ljudsignal. Själva ljudkortet är inte superkritiskt men de flesta inbyggda "on board" kort har för mycket brus. Men jag har kört på usb-stickestort Creative X-Fi Go! och det gick utmärkt. Man vill dock att det pallar med att "spela in" i minst96 kHz. Själva programmet "lyssnar" sedan på detektorn och lär sig hur just din detektors puls ser ut, och skapar en "genomsnittspuls" samt en justerbar toleransnivå som den jämför framtida pulser mot. Det hela är förvånansvärt lättanvänt.

Man kalibrerar systemet genom att mäta något där isotopen är känd, text ett uranhaltigt mineral (finns massor i Sverige, därav våra radonproblem) eller komersiella källor för detta syfte. Det finns även äldre radiorör som hade isotoper i sig. Till och med en brandvarnare av jonisationstyp går utmärkt även om gammafotonerna här är av låg energi. Man kan också mäta på en del gamla självlysande klockor där visarna var målade med radiumfärg.

Man talar sedan om för programmet att "denna topp är den energin, den toppen är den energin osv", och programmet räknar om "arbitrary units" till keV, kiloelektronVolt.

Finns även ett annat gratisprogram som tillåter att man räknar ut aktivitet (Bq) i ett prov.

Att göra dessa saker på ett tillförlitligt och vetenskapligt sätt är en stor utmaning. För att reducera bakgrundsstrålningen vi har mycket av i Sverige har jag nyligen köpt 60 kg bly som ska bilda en kammare kring detektorn.... Min fru är så glad...

Blev mycket OT...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkificator:

Signalen ut från detektorn är bara en strömpuls. Denna omformas i interfacet så att den blir em lämplig ljudsignal. Själva ljudkortet är inte superkritiskt men de flesta inbyggda "on board" kort har för mycket brus. Men jag har kört på usb-stickestort Creative X-Fi Go! och det gick utmärkt. Man vill dock att det pallar med att "spela in" i minst96 kHz. Själva programmet "lyssnar" sedan på detektorn och lär sig hur just din detektors puls ser ut, och skapar en "genomsnittspuls" samt en justerbar toleransnivå som den jämför framtida pulser mot. Det hela är förvånansvärt lättanvänt.

Man kalibrerar systemet genom att mäta något där isotopen är känd, text ett uranhaltigt mineral (finns massor i Sverige, därav våra radonproblem) eller komersiella källor för detta syfte. Det finns även äldre radiorör som hade isotoper i sig. Till och med en brandvarnare av jonisationstyp går utmärkt även om gammafotonerna här är av låg energi. Man kan också mäta på en del gamla självlysande klockor där visarna var målade med radiumfärg.

Man talar sedan om för programmet att "denna topp är den energin, den toppen är den energin osv", och programmet räknar om "arbitrary units" till keV, kiloelektronVolt.

Finns även ett annat gratisprogram som tillåter att man räknar ut aktivitet (Bq) i ett prov.

Att göra dessa saker på ett tillförlitligt och vetenskapligt sätt är en stor utmaning. För att reducera bakgrundsstrålningen vi har mycket av i Sverige har jag nyligen köpt 60 kg bly som ska bilda en kammare kring detektorn.... Min fru är så glad...

Blev mycket OT...

Tack så mycket för ett väldigt bra och utförligt svar
Skall göra mig ett eget försök på att tillverka sagda detektor. I sammanhanget är jag nog en riktigt amatör gällandes dina kunskaper, men frågar man inte så får man inte veta heller

Vart lite Ot, ber om ursäkt för det, men blev nyfiken

Visa signatur

Permalänk

kontakta mig genom PM så kan jag förklara mer vad som behövs för att du ska kunna detektera strålning..... men det är en bra ide att kolla runt på hemsidan jag skickade....

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-unde...

Verkar väl lovande? Snygg och skönt tangentbord är det med.

Edit: Tyst är den med

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Ja, den verkar fin!

Jag velar mellan begagnad och rekondad: Att köpa en begagnad ger lite mer för pengarna, men samtidigt ingen garanti. En rekondad ger oftast minst 6 mån garanti, men kanske inte lika bra hårdvara... dagens i-landsproblem...

Vissa nyare rekond-datorer i prisklassen verkar dock ha rätt få USB-anslutningar, och jag ser ju gärna något annat än Intels inbyggda grafikdel, även om denna inte är lika illa som det jag ser framför mig vilket är inbyggd grafik för 5 år sedan...

Jag får dock intrycket att Asus datorer är rätt plastiga; även om andra märken i prisklassen säkerligen innehåller lika mycket "plast" får jag intrycket av att dessa är mer solida. Delas uppfattningen av herrskapet?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Hmm, finns det inga USB-hubbar som ansluts via bluetooth? Det vore ju rätt smidigt om USB-situationen är där skon klämmer.

Jag är lite smått besviken redan på ASUS highend-laptops när det kommer till byggkvalitet så jag kan inte tänka mig att lågprissegmentet skulle vara någon skillnad, men det mesta runt 3 är nog väldigt plastigt. Jag vet inte hur fläktprofilen är på en Lenovo men vill tro att byggkvaliteten är något över standard för prisklassen.

Permalänk

skulle vara skönt om OP kunde qouta dem han svarade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

skulle vara skönt om OP kunde qouta dem han svarade.

Ja det är jag dålig på. Ber om ursäkt för detta, jag skyller på att jag inte hänger vidare mycket på forum

Nu när jag quotat dig, har du någon åsikt i frågan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkificator:

Ja, den verkar fin!

Jag velar mellan begagnad och rekondad: Att köpa en begagnad ger lite mer för pengarna, men samtidigt ingen garanti. En rekondad ger oftast minst 6 mån garanti, men kanske inte lika bra hårdvara... dagens i-landsproblem...

Vissa nyare rekond-datorer i prisklassen verkar dock ha rätt få USB-anslutningar, och jag ser ju gärna något annat än Intels inbyggda grafikdel, även om denna inte är lika illa som det jag ser framför mig vilket är inbyggd grafik för 5 år sedan...

Jag får dock intrycket att Asus datorer är rätt plastiga; även om andra märken i prisklassen säkerligen innehåller lika mycket "plast" får jag intrycket av att dessa är mer solida. Delas uppfattningen av herrskapet?

Begagnade datorer har nackdelen att du inte vet någonting om hur bra den förre ägaren har behandlat den. Fläktkrångel är nästan alltid början på slutet för bärbara datorer. Rekondade datorer har du åtminstone lite försäkring på, utifall att...

Intel HD Graphics 3000/4000 räcker definitivt för dina användningsområden. De klarar till och med lite äldre spel på low/medium. Jag har provat SC2 på en i3/HD Graphics 3000 och den klarar till och med medium med bra fps. Flera flikar youtube och en film uppe på två skärmar är inga problem. i3/i5 blir bäst för dig :).

Permalänk
Skrivet av Funkificator:

Ja det är jag dålig på. Ber om ursäkt för detta, jag skyller på att jag inte hänger vidare mycket på forum

Nu när jag quotat dig, har du någon åsikt i frågan?

haha nice Quote!, inget du behöver be om ursäkt för alls :)!

jag är ingen höjdare på bärbara, men jag skulle nog ringa inet eller gå ner och snacka med dem/webhallen och se om de har några råd, då de har säkert fått de frågerna eller hört / vet nog mer, + det känns mer personligt :), plus att du kan ju alltid kolla in datorerna där om de har några som passar in på det du letar efter ju

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Kolla in http://www.it-auktion.se/
De säljer mycket prylar från företag som byter upp sig.

Har aldrig köpt laptop av dem, men däremot en hel del annat.

Såg att de har sommarstängt fn - normalt är det auktion varje vecka.

Jag köpte en laptop där, den var till synes helt oanvänd.
Plasten var kvar på alla ytor och inge smuts under tangenterna.