Försäkringsfråga, dator som slutat fungera

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Kanske så, men det är ju en jäkligt skev försäkring som täcker drulle aka 'överkörd av bil', men inte att telefonen bara hux flux av 'oidentifierat' problem slutar fungera?

Är det verkligen det ? Det är ju trotts allt skillnad mellan att skydda sig mot yttre åverkan och dålig produktkvalitet, det skulle nog bli hutlösa premier om man ska försäkra sig mot dålig kvalitet, vissa erbjuder däremot förlängd garanti, men då täcks inte yttre påverkan, ska man ha båda delarna i skyddet så blir det dyrt och då är frågan om tillverkarna påverkas att bygga bättre om de har kvalitetsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kanske så, men det är ju en jäkligt skev försäkring som täcker drulle aka 'överkörd av bil', men inte att telefonen bara hux flux av 'oidentifierat' problem slutar fungera?

Nej, det är precis det försäkringar är till för. Krockar jag med min bil täcker försäkringen det, om den inte startar en morgon för att startmotorn tröttnat så får jag bekosta det själv.

Permalänk
Medlem

Vad gäller för ersättning för att rädda mjukvaran?

All diskussion handlar om vad som gäller för hårdvaran. Jag har en strul-försäkring som skall täcka kostnader för ens dator vid yttre påverkan. Jag har intrycket av att man får kostnaden för ny hårdvara täckt men sen är det osäkert för kostnaden för att föra över filerna från gamla datorn till nya. Oftast är kostnaden för hårdvaran liten jämfört med att rädda filerna från den trasiga datorn.