Permalänk
Medlem

Liftning!

Tyckte det saknades en rejäl tråd om liftning, som både är ett sjukt roligt sätt att resa på samt att det är billigt. Menar, när majoriteten av alla människor sprider skit som att man dör så fort man blir upplockad eller att man blir avkastad i någon mörk skog för att aldrig hitta ut så tycker jag det känns rätt så viktigt att kunna dela med sig av lite positiv erfarenhet!

Själv så liftar jag runt lite då och då, för det mesta inom Sverige (mest långdistans, 80+ mil) och det var tänkt att jag i sommar skulle ut och lifta i Europa men var tyvärr tvungen vända om pga diverse skäl, så satsar på nästa sommar istället! Min genomsnittliga väntetid är bara ungefär 20 minuter, så jag skulle säga att det är rätt så enkelt att lifta i Sverige oavsett vad folk säger.

För er som liftat/liftar, har ni några roliga historier? Var har ni liftat som längst? Hur länge tog det?

För er som aldrig har liftat så rekommenderar jag er att ta på er väskan och bara sticka ut. Frihetskänslan är underbar!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du själv någon spännande historia? Låter minst sagt som ett spännande sätt att resa och ett kul sätt att få känna folks vänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har du själv någon spännande historia? Låter minst sagt som ett spännande sätt att resa och ett kul sätt att få känna folks vänlighet.

Hah, verkar som jag hamnat lite i skymundan när det gäller spännande historier faktiskt, i alla fall om man bara tar i beräkning det jag själv upplevt. Det är någon gång som någon berättade att när hon liftade från Säter när hon var yngre så blev hon upplockad av två bosnier som senare berättade att de visst hade plockat upp en viss Thomas Quick i Säter och som hade hotat dem att köra ner han till Uppsala. Visserligen ska man väl ta det med en nypa salt men rolig historia oavsett!

Annars så brukar jag bli rätt fascinerad av folks livshistorier. Det är inte exakt den vanliga Svensson som plockar upp liftare, utan det är alltid de här personerna som har något intressant att berätta. Någon hade varit sjöman i flera flera år och som nu hade kommit tillbaka och nyss varit på en intervju för att bli vindkraftsbesiktare, en annan var matematiker från Boviken som hade bott i Japan, USA, Tyskland, Spanien i flertals år vardera och som hade hittat en ukrainsk-fransk-belgisk flickvän som han skulle flytta ihop med i Frankrike, och han var endast uppe i Sverige igen för att hämta några saker.

De allra flesta har liftat när de var yngre och därför plockar de upp folk. Folk är extremt trevliga, en kille jag åkte med sa att han en gång hade plockat upp en liftare som skulle till Danmark, men eftersom klockan var så pass sen när de kom fram till hans destination (runt Norrköping) så köpte han en tågbiljett till den här liftaren för att hon skulle ta sig till Danmark samma dag.

Jag blir alltid lika glad! Alla har något roligt att berätta. Samtidigt så känns det så sjukt bra att vara på väg någonstans, och om det inte vore för mina nuvarande skyldigheter så skulle jag mer än gärna fortsätta vara på vägen eftersom det känns som det är just där jag hör hemma.