Permalänk
Medlem

Phys x prestanda

Vilket kort som med lägst prestanda och strömförbrukning som fortfarande ger bästprestanda för phys x ( enbart nu )
Dvs vid vilket kort ger ökad prestanda på kortet ingen prestandaökning för phys x ( fps i spel)
Räkna med maximala physX inställningar

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Twilighter:

Vilket kort som med lägst prestanda och strömförbrukning som fortfarande ger bästprestanda för phys x ( enbart nu )
Dvs vid vilket kort ger ökad prestanda på kortet ingen prestandaökning för phys x ( fps i spel)
Räkna med maximala physX inställningar

Problemet är egentligen inte det, utan att ett för långsamt kort flaskar 3D-kortet (eller korten). Du behöver som en tumregel ett kort som kan leverera lika mycket prestanda som du tappar på ditt vanliga kort, så tappar du 20% av prestandan behöver du ett kort med 25% av prestandan. (1/0,8)

Någon exakt formel existerar inte, eftersom mängden PhysX-beräkningar varierar mellan varje titel. Likaså tappar man mindre procentuellt med ett bättre GPGPU-kort, så ett GTX 580 tappar procentuellt mindre än ett GTX 680, eller ens ett GTX 780. Likaså är bättre GPGPU-kort starkare som PhysX-kort, så ett GTX 580 ger ett betydligt bättre resultat än ett 660 Ti trots att de är jämförbara i ren 3D-prestanda.

Däremot är PhysX-kort ett farligt game, för ett långsammare kort än precis den förlusten kommer att skapa en flaskhals (3D-korten kan inte leverera fler FPS än fysikkorten) och likaså tjänar du absolut ingenting på att gå över den gränsen heller. Där är det betydligt mer effektivt att istället satsa på SLI och helt enkelt låta båda korten hantera både 3D och PhysX, eftersom två kort i SLI inte flaskar varandra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Problemet med det är att phys x bara hanteras av en enda gpu. Därför blir arbetsfördelningen snedställd i SLI beroende på kravet från Phys X.

jag söker då den lösning som gör att ett singelkort inte förlorar någon prestanda med phys X jämfört med att ha det avslaget. Till den kostnad, strömförbrukning och värmeutveckling som blir lägst.

Så vilket är i dagsläget den lägsta prestandan som behövs för att maximera phys X i dagsläget.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Twilighter:

Problemet med det är att phys x bara hanteras av en enda gpu. Därför blir arbetsfördelningen snedställd i SLI beroende på kravet från Phys X.

jag söker då den lösning som gör att ett singelkort inte förlorar någon prestanda med phys X jämfört med att ha det avslaget. Till den kostnad, strömförbrukning och värmeutveckling som blir lägst.

Så vilket är i dagsläget den lägsta prestandan som behövs för att maximera phys X i dagsläget.

Nej, det hanteras av en GPU om du dedikerar en GPU till det, annars hanteras det av båda. GPGPU fungerar lika bra med SLI som med singelkort.

Men, som sagt, i övrigt kan ingen människa svara på din fråga eftersom du inte ger resten av ekvationen - vad har du för grafikkort, CPU och vad spelar du. Det krävs ett helt annat grafikkort för att "mätta" ett GTX 780 än för ett GTX 260.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Saxat från nvidia

"How does PhysX work with SLI and multi-GPU configurations?
When two, three, or four matched GPUs are working in SLI, PhysX runs on one GPU, while graphics rendering runs on all GPUs."

Du/ni kan räkna på 4770K 16 gb ram ,nu använder jag gtx 760,men i exemplet som eftersöks så räkna på ett titan eller fabriksklockat gtx780

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Twilighter:

Saxat från nvidia

"How does PhysX work with SLI and multi-GPU configurations?
When two, three, or four matched GPUs are working in SLI, PhysX runs on one GPU, while graphics rendering runs on all GPUs."

Du/ni kan räkna på 4770K 16 gb ram ,nu använder jag gtx 760,men i exemplet som eftersöks så räkna på ett titan eller fabriksklockat gtx780

Och vilket spel, vilken upplösning etc? Som sagt, inget gällande PhysX är statiskt för alla, och det finns inget korrekt svar du kan dra av någon annans rigg, du måste utgå från dina egna specifics.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Förutsätt följande

i4770K
16gb ram
geforce titan
1920*1200 upplösning

alla spel som är aktuella idag som använder phys X

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Twilighter:

Förutsätt följande

i4770K
16gb ram
geforce titan
1920*1200 upplösning

alla spel som är aktuella idag som använder phys X

Som sagt, svaret är att ingen kan ge dig ett svar. Din fråga är ungefär lika vid som "vad är meningen med liv?".

Praktiskt sett och under de förutsättningarna är mitt personliga svar ett "inget".
Det ska till väldigt mycket fysikkort för att orka stötta ett spelmoddat Tesla K20X i GPGPU-beräkningar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hm jag vet inte det.
Uppgiften med fysikberäkningar är ju mer fast. I en given scen så ska ju en händelse beräknas och den kräver ju en viss mängd kraft, Den bör ju dock vara densamma oavsett med hur många frames den visas i eftersom det rör sig om en händelse i tid. Sedan går det bara an på övrig hantering med att se hur snabbt varje bildruta kan renderas , bildinformatonen som ligger till grund för det är u redan där så att säga.

En partikels väg är ju densamma oavett om du ser den 30 ggr på en sekund eller 90