Äter mitt nya moderkort diskar?

Permalänk
Medlem

Äter mitt nya moderkort diskar?

Byggde ihop en dator igår, slänger in en knappt använd 2,5" disk i väntan på att ha råd med en SSD.
1. Startar upp, den bootar och man tittar runt lite i BIOS. Ställer ner processorfläkten till Silent, ser att chassifläkten går lite fort så tar ut datorn och sätter en motståndsadapter mellan fläkt och moderkort.
2. Startar datorn igen, nu kommer jag inte in i BIOS, längre. Hårddisken låter nästan som en varningssignal då den ger ett svag surrande "weep-weep-weep..."-läte, läs-armen som håller på? Jag hade inte rört disken men tänkte att jag måste lyckats sabba något.
3. Så jag hämtar en likadan disk som jag vet fungerar utmärkt, den är ny och endast använd för att skriva över en backup på. Nu startar det och jag drar igång windowsinstallationen, nu stannar det dock vid "installations programmet startas". Kollar BIOS-inställningar men bestämmer mig för att testa HDDn.
4. Startar HDD Tune och hårdisken ger ett högt "scheehreheherech"-läte under lästest. Avbryter nästan på en gång, men hinner ändå se att testade sektorer har fungerat och testet har gått i 70MB/s. Helt normalt för dessa små diskar.
5. Testar från en annan SATA-port, samma sak. Nu hör jag det skrikande ljudet varje gång datorn läser från disken, t.ex. när jag försöker starta Windows-installation.
6. Byter till den första disken, och sätter den igång med sitt "weep-weep-weep" och man kommer inte till BIOS.

Vad gör man?
Vill inte kasta fler diskar på problemet för att verifiera något, men vill inte RMA-anmäla ett moderkort om det inte är något fel på det. Är det rimligt att moderkortet förstör diskar på detta sätt? Dessa två olika sätt dessutom?

Permalänk
Medlem

ditt moderkort kan inte grilla en hårdisk men din nätdel kan göra det

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag hur högt dom låter, men att HDDs ger ifrån sig ljud och läten är fullt normalt. Det är dock svårt att bedöma från din beskrivning om dessa ljud är normala eller inte.

Har du testat någon av diskarna tillsammans med ett annat moderkort? Och beter dom sig likadant då?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

ditt moderkort kan inte grilla en hårdisk men din nätdel kan göra det

Tycker att annat borde krångla med isf. Har ju iofs inte något annat än moderkort i. Vid närmare eftertanke var nog C: grillad på datorn som nätdelen satt i tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Nu vet inte jag hur högt dom låter, men att HDDs ger ifrån sig ljud och läten är fullt normalt. Det är dock svårt att bedöma från din beskrivning om dessa ljud är normala eller inte.

Har du testat någon av diskarna tillsammans med ett annat moderkort? Och beter dom sig likadant då?

De låter högt, "weep"-ljudet från läsarmen hörs i hela rummet, det skrikande ljudet hörs så att man lägger märke till genom hela (det ganska stora) vardagsrummet och ända in i sovrummet med halvsluten dörr. Trots ett par gerbiler som just fått kartong att förstöra så de tuggar, gräver och klöser infernaliskt. Hoppas beskrivningen duger.

Håller just på och ska testa dem i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, nätdelen.

Det är inte ovanligt att fallerande nätdelar börjar konsumera diskar,
långt innan några andra symtom visar sig.

Speciellt kända för detta är tex Hiper agg.

Vad har du för agg?

Fo3

EDIT: Lite förvånad att du som välrenommerad postare inte specar några komponenter alls,
inte ens det MB du misstänker...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Som redan sagts, nätdelen.

Det är inte ovanligt att fallerande nätdelar börjar konsumera diskar,
långt innan några andra symtom visar sig.

Speciellt kända för detta är tex Hiper agg.

Vad har du för agg?

Fo3

EDIT: Lite förvånad att du som välrenommerad postare inte specar några komponenter alls,
inte ens det MB du misstänker...

Jo, blev väl lite bortledd från det spåret då nätagget fungerat felfritt med flera diskar i ett par år. Det var först för en månad sedan jag slutade använda den tidigare datorn. Och vid en backup av dess diskar för två veckor sedan så såg jag att C-disken hade gett upp.
Då blir det automatiskt den nya komponenten i sammanhanget man misstänker. Klantigt av mig.

Och anledningen till att jag inte skrev ut komponenter är två, jag har precis nya delar så inte lärt mig namnet på moderkortet, och det var "tidigt" på morgonen och jag hade i min uppgivenhet precis gått och lagt mig bredvid en varm flickvän för att söka tröst en stund.

Är iaf följande:
ASRock FM2A88M Extreme4+ mATX - Helt nytt
AMD A8 6600K 3.9 Ghz FM2 AMD A8 6600K 3.9 Ghz FM2 - Helt ny
Corsair CX 400W - Använt i två år, kan ha legat ouppackat en tid innan dess. Är väl erkännt som en av Corsairs sämre skapelser.

Som sagt så leddes jag nog på villospår av att jag upplevde att felen kom precis när jag kopplat i nytt moderkort. :/

Permalänk
Hedersmedlem

Som FatherOfThree undrar: Vi behöver specifikationerna och gärna också ålder på prylarna.

Jag har haft flera usla nätagg som dödat diskar, faktum är att mitt nätaggsintresse startade så. Aldrig mer ett budgetagg, de få hundralappar man sparar är inte värt risken.

Edit: Är det verkligen CX400 och inte CX430 så är det ett bra nätagg, men med budgetkondensatorer som har begränsad livslängd (tyvärr precis som många agg idag). CX430 v1&v2 är både usel konstruktion och budgetdelar, dubbelt dåligt.

Dåliga kondensatorer = massa rippel på utgången som kan skada datorns delar. Precis så dog mina diskar av dåliga nätagg, men det skedde inte plötsligt utan under 3-6 månader, då allting försämrades gradvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som FatherOfThree undrar: Vi behöver specifikationerna och gärna också ålder på prylarna.

Jag har haft flera usla nätagg som dödat diskar, faktum är att mitt nätaggsintresse startade så. Aldrig mer ett budgetagg, de få hundralappar man sparar är inte värt risken.

Edit: Är det verkligen CX400 och inte CX430 så är det ett bra nätagg, men med budgetkondensatorer som har begränsad livslängd (tyvärr precis som många agg idag).

Okej, ja det var väl så det var. Men det är ett CX400 iaf. Har börjat akta mig för Corsairs billigare sedan ett CX 400 har gett upp tidigt för en polare och man hört rykten. Det tråkiga är att det enda jag har att tillgå just nu är ett Chieftec på 500W med en jävla kabelhärva som hänger. Vet inte hur Chieftec är, men de har väl aldrig utstrålat kvalitet kanske. Hade förvisso de 300W och 360W som medföljde gamla Dragonlådorna, de höll rätt bra vill jag minnas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, ja det var väl så det var. Men det är ett CX400 iaf. Har börjat akta mig för Corsairs billigare sedan ett CX 400 har gett upp tidigt för en polare och man hört rykten. Det tråkiga är att det enda jag har att tillgå just nu är ett Chieftec på 500W med en jävla kabelhärva som hänger. Vet inte hur Chieftec är, men de har väl aldrig utstrålat kvalitet kanske. Hade förvisso de 300W och 360W som medföljde gamla Dragonlådorna, de höll rätt bra vill jag minnas.

Majoriteten av Chieftechs agg är skit, bla det på forumet populära Super Series som redan som nytt ripplade över ATX-gränsen. Måste veta exakt modellbeteckning för att kunna leta data och förhoppningsvis säga något mer exakt.

Edit: För övrigt är det främst värmen som dödar billiga kondensatorer. Vet du att agget gått i en varm låda ökar sannolikheten för problem dramatiskt. Därför är det oerhört förvånande att Corsair valt budgetkondesatorer i delar av sin senaste RM-serie. Framtiden får utvisa hur länge dessa överprissatta agg kommer hålla, precis som många av BeQuiets agg som också har snålat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Majoriteten av Chieftechs agg är skit, bla det på forumet populära Super Series som redan som nytt ripplade över ATX-gränsen. Måste veta exakt modellbeteckning för att kunna leta data och förhoppningsvis säga något mer exakt.

Edit: För övrigt är det främst värmen som dödar billiga kondensatorer. Vet du att agget gått i en varm låda ökar sannolikheten för problem dramatiskt. Därför är det oerhört förvånande att Corsair valt budgetkondesatorer i delar av sin senaste RM-serie. Framtiden får utvisa hur länge dessa överprissatta agg kommer hålla, precis som många av BeQuiets agg som också har snålat.

Är ett APS-500S.

EDIT: Corsair agget har suttit i en dator med enbart några diskar och en C2D-baserad Pentium dualcore med intern grafik. Så det har nog gått svalt. Vad är det man ska köpa nu för tiden då? :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Är ett APS-500S.

EDIT: Corsair agget har suttit i en dator med enbart några diskar och en C2D-baserad Pentium dualcore med intern grafik. Så det har nog gått svalt. Vad är det man ska köpa nu för tiden då? :/

Samma som detta: http://www.xbitlabs.com/articles/cases/display/chieftec-psus_...

Klarar inte rippelgränsen på 5V ens som nytt. Jag hade aldrig använt något sådant, speciellt inte om det är begagnat.

Edit: Ja, det måste ju inte vara nätagget. Det kan ju vara något annat. I vilket fall är alla KM3-baserade (SeaSonic) nätagg normalt sett byggda med bästa komponenterna, utan att kosta en förmögenhet. Titta på bl a CDON som iaf tills för alldeles nyligen hade hela SeaSonics G-serie som bygger på KM3 men ändå vettigt pris och många, även låga, effektlägen. Även Netonnet har haft Cooler Masters Vanguard-serie som bygger på samma plattform och kvalitetsdelar. Mitt val idag för moderna agg men ändå välbyggt som ändå inte tömmer banken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Samma som detta: http://www.xbitlabs.com/articles/cases/display/chieftec-psus_...

Klarar inte rippelgränsen på 5V ens som nytt. Jag hade aldrig använt något sådant, speciellt inte om det är begagnat.

Jahapp. Jag har ett FSP 350W som satt i min flickväns dator. 5 år gammalt, fungerat bra.
FSP ATX-350PNF

Vad tror du om det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Jahapp. Jag har ett FSP 350W som satt i min flickväns dator. 5 år gammalt, fungerat bra.
FSP ATX-350PNF

Vad tror du om det?

Klart sämre kondensatorer än i Chieftech, efter 5 år hade jag personligen aldrig använt det utan att mäta med oscilloskop först. Allt är ju budgetskit, tyvärr.

Edit igen: Jag bygger alltså efter att mina burkar aldrig ska krångla och det har stämt efter mina första utsvävningar med budgetagg. Efter att jag skaffade riktiga nätagg har inte en enda burk krånglat, trots 24/7-drift.

Accepterar man lite bränder då och då, och t ex skurna hårddiskar eller eldade mosfets på moderkort så är det bara att köra på billigast möjliga. Det är inget jag personligen föredrar, därför vill jag inte rekommendera det. Hade alldeles för mycket problem innan jag fattade vitsen med bra nätraggregat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Klart sämre kondensatorer än i Chieftech, efter 5 år hade jag personligen aldrig använt det utan att mäta med oscilloskop först. Allt är ju budgetskit, tyvärr.

Jo, misstänkte det. Det är lite därför jag bara lagt undan nätaggregaten och köpt nya till datorerna de suttit i.
Tror jag slänger i Chieftec-aggregatet över helgen och köper nytt till Tisdag iaf. Ska kolla hur diskarna är i en annan dator nu, kanske fortfarande fungerar med rätt aggregat? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit igen: Jag bygger alltså efter att mina burkar aldrig ska krångla och det har stämt efter mina första utsvävningar med budgetagg. Efter att jag skaffade riktiga nätagg har inte en enda burk krånglat, trots 24/7-drift.

Accepterar man lite bränder då och då, och t ex skurna hårddiskar och eldade mosfets på moderkort så är det bara att köra på billigast möjliga. Det är inget jag personligen föredrar, därför vill jag inte rekommendera det. Hade alldeles för mycket problem innan jag fattade vitsen med bra nätraggregat.

Jo, jag har lärt mig det också. Ett Q-Tec 550W, guldigt och fint som höll några få månader trots belastning på max 200W när jag var yngre lärde mig en del. 550W var ju galet mycket på den tiden då valet annars stod mellan 230W eller 300W. Av dessa så är det bara Corsair aggregatet jag köpt själv när man varit riktigt fattig. Det tråkiga är att jag är fattig denna månaden också så man har ju inte råd med dyraste nätagget denna gången heller. Men ska kolla lite på de du nämnde, hur är silverstone btw?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett stabilt datorbygge står på fyra hörnpelare:

1 Noggrant och omsorgsfullt byggt rent mekaniskt.
2 ESD-skydd
3 Ordentlig ventilation i chassit, helst med dammfilter för långtidsstabilitet
4 Högkvalitativt nätaggregat med både lågt rippel, hög spänningstabilitet och dyra kondensatorer för bibehållen prestanda över tid.

Skrivet av Aleshi:

Jo, jag har lärt mig det också. Ett Q-Tec 550W, guldigt och fint som höll några få månader trots belastning på max 200W när jag var yngre lärde mig en del. 550W var ju galet mycket på den tiden då valet annars stod mellan 230W eller 300W. Av dessa så är det bara Corsair aggregatet jag köpt själv när man varit riktigt fattig. Det tråkiga är att jag är fattig denna månaden också så man har ju inte råd med dyraste nätagget denna gången heller. Men ska kolla lite på de du nämnde, hur är silverstone btw?

Allt från ren skit till utmärkta nätagg. Man måste (igen) veta exakt modell, speciellt med Silverstone som verkligen blandat och gett.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ett stabilt datorbygge står på fyra hörnpelare:

1 Noggrant och omsorgsfullt byggt rent mekaniskt.
2 ESD-skydd
3 Ordentlig ventilation i chassit, helst med dammfilter för långtidsstabilitet
4 Högkvalitativt nätaggregat med både lågt rippel, hög spänningstabilitet och dyra kondensatorer för bibehållen prestanda över tid.

Allt från ren skit till utmärkta nätagg. Man måste (igen) veta exakt modell, speciellt med Silverstone som verkligen blandat och gett.

Förbannat tråkigt att man måste hålla sig rejält insatt när mer eller mindre varenda tillverkare verkar blanda kvalitet och skit friskt. Allt känns ju bara som rebrands av olika kinesiska producenter. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förbannat tråkigt att man måste hålla sig rejält insatt när mer eller mindre varenda tillverkare verkar blanda kvalitet och skit friskt. Allt känns ju bara som rebrands av olika kinesiska producenter. :/

80+ Certifiering.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

80+ Certifiering.

Säger mycket, mycket lite om kvaliteten. Finns massor av skitagg som är 80+, bl a det agget jag länkade ovan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt förra nätagg TX 750w v.1 , dödade en disk var 6e månad ungefär men jag hittade problemet och det var otroligt mycket damm inuti nätagget så jag öppnade upp det och rengjorde det (hade gammalt chassi utan dammfilter då) och sitter nu i en kompis dator och fungerar 100% felfritt för han och har gjort det i ett par år nu! så testa och öppna upp det och damma ur det ordentligt men kom ihåg att ladda ur nätagget först innan du kopplar ur det annars kan det bli farligt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Hade samma problem med mitt förra nätagg TX 750w v.1 , dödade en disk var 6e månad ungefär men jag hittade problemet och det var otroligt mycket damm inuti nätagget så jag öppnade upp det och rengjorde det (hade gammalt chassi utan dammfilter då) och sitter nu i en kompis dator och fungerar 100% felfritt för han och har gjort det i ett par år nu! så testa och öppna upp det och damma ur det ordentligt men kom ihåg att ladda ur nätagget först innan du kopplar ur det annars kan det bli farligt!

Hög värme kan få nätagg att bli instabila, rippla och svaja på spänningarna. Det är därför bra nätaggstester alltid inkluderar ett hotbox-test. Då vet man iaf vilka marginaler respektive nätagg har i verkliga livet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hög värme kan få nätagg att bli instabila, rippla och svaja på spänningarna. Det är därför bra nätaggstester alltid inkluderar ett hotbox-test. Då vet man iaf vilka marginaler respektive nätagg har i verkliga livet.

jo det var garanterat det som hände för mig, det satt i ett budgetchassi för 300kr topmonterat med en standard AMD kylare som spottade ur sig varmluft rakt upp i den

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Får låna tråden o ställa en liten fråga. Hur ofta bör man byta nätagg för att undvika skador på systemet? Har en corsair hx850 på 3år nu, även om garantin gäller i 7 år så är jag tveksam om den verkligen håller så länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160366:

Får låna tråden o ställa en liten fråga. Hur ofta bör man byta nätagg för att undvika skador på systemet? Har en corsair hx850 på 3år nu, även om garantin gäller i 7 år så är jag tveksam om den verkligen håller så länge.

Finns inga absoluta garantier oavsett kvalitet, men HX850 är byggt med högsta kvalitet och kan mycket väl hålla mer än 7 år. Jag hade kört tills det inte vill mer. Enda smolket i bägaren är att det är CWT och de har jag upplevt mer instabilitet med än SeaSonic. Dock en av deras bästa plattformar, så mycket bra ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

Får låna tråden o ställa en liten fråga. Hur ofta bör man byta nätagg för att undvika skador på systemet? Har en corsair hx850 på 3år nu, även om garantin gäller i 7 år så är jag tveksam om den verkligen håller så länge.

Du kan ju även öppna upp agget när du gör stor städning i burken. Jag tänker dra på en dh 14 kylare innan sommaren och då blir det givetvis storstädning och även öppnar upp agget och blåser med tryckluft. Mitt vx agg har rullat i 5 år dock inte alltid 24/7 men vart igång väldigt länge och rullar på fint än. Men så fort jag skulle se någon kondning börja bukta åker det ut direkt.

Edit En annan viktigt sak är ju vad det är för fläkt i agget, I kraft serien vill jag minnas att be queit killen som finns här på forumet har sakt att garantin som bara är 2 år på den serie är för att fläkten inte är lika bra som i deras dyrare serier. Är ju inte allt för kul om fläkten stannar inget man märker i första taget och då kanske det är försent.

Vet att när diablo 3 kom ut så börja min polares dator att stänga av sig helt då fråga jag honom vilket märke det var och visade sig vara axp sa släng skiten och köp ett nytt och det visade sig att fläkten skurit.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

Får låna tråden o ställa en liten fråga. Hur ofta bör man byta nätagg för att undvika skador på systemet? Har en corsair hx850 på 3år nu, även om garantin gäller i 7 år så är jag tveksam om den verkligen håller så länge.

Tror jag haft mitt Agg sedan 2006 PCP&C 750W, knacka i trä eller vad man säger ^^
har ett nytt men bygger nog en helt ny dator med det...
är det ett kvalitets agg så håller det nog så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du kan ju även öppna upp agget när du gör stor städning i burken....

Men tänk på att man tappar garantin på de aggregat som är plomberade om man öppnar under garantitiden. Räcker och blåsa ur med tryckluft om man har det någorlunda städat hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Men tänk på att man tappar garantin på de aggregat som är plomberade om man öppnar under garantitiden. Räcker och blåsa ur med tryckluft om man har det någorlunda städat hemma.

Jo det är klart

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d