Permalänk
Medlem

Ladda GEL batteri

Behöver ladda mitt 12v GEL batteri tills på Onsdag men tyvärr har jag bara en vanlig blybatteri laddare tillhands. Går det att ladda det med underhållsladdning eller blir det bara värre? Att ladda normalt är väl ingen bra ide eftersom att GEL batteri ska laddas långsammare än bly.
Provar jag med underhållsladdning laddar den ca 0.4A.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk

Du skriver inget om storlek på laddare eller ack, men gelbatterier är ju blybatterier, så det borde inte vara något problem.
Laddade ofta mitt mopedbatteri, som var gel, med en gammal billaddare back in the days, det funkade.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Laddaren började att lukta konstigt efter några minuter så jag får ta och köpa en laddare gjorde för GEL batterier istället. Tack ändå.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är det verkligen skillnad på gamla vanliga syrabatterier och dessa nya underhållsfria när det gäller laddare?

Använder själv en vanlig bilbatteriladdare till bilen... och det är ju ett så kallat gelbatteri i den nu.

Man kan få lite kortare livslängd på batteriet om det laddas felaktigt, men om du inte rutinmässigt laddar batteriet med en "felaktig" laddare så är det oftast inga problem.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolsa:

Laddaren började att lukta konstigt efter några minuter så jag får ta och köpa en laddare gjorde för GEL batterier istället. Tack ändå.

Märkligt. Vilken laddare som helst som bara levererar rätt spänning och någon ström att tala om borde problemfritt ladda GEL-batterier om än inte optimalt. Antingen var nog din laddare trasig eller så kopplade du den fel (jag hoppas du är medveten om att plus ska kopplas till plus, minus till minus, alltså motsatsen till normal seriekoppling). När jag laddar blybatterier (eller batterier i allmänhet) använder jag ett vanligt labbaggregat med konstant spänning och strömbegränsning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Går med vanligt laddare, men är batteriet för urladdad är det lite problem med gel vad jag hört, inget jag vet.
Enda jag märkt av är att för klena laddare blir varma i början, kanske därför laddaren luktar konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Laddaren har laddat ett 100A batteri ett par gånger under flera dygn utan några problem så laddaren fungerar.

Allt var kopplat som det skulle. Men jag får ta och köpa en ordentlig laddare istället. Kostar inte många hundra-kronor och eftersom att batteriet kommer laddas varje vecka kommer den betala upp sig rätt fort.

Visa signatur