Permalänk

Processorn använder inte 100%

Upgraderade mitt grafikkort från ett gtx 570 till ett 780 för ett litet tag sedan. Men jag fick tyvär inte den prestandaökningen jag hoppats på. När jag kollade på gpu och cpu usage så varierar det mellan 70-90% gpu usage och 50-70% cpu usage varierade mellan de olika kärnorna.

Om jag har förstått det rätt så borde cpun ligga på 90-100% om grafikkortet inte används till 99%. Jag har testat att köra cpu stress tests och då använder cpun ca 90-95%.
Vart tror ni problemet ligger?

Jag vet att min processor troligtvis flaskar grafikkortet men pengar är en bristvara. Men den borde väl ändå använda 100%?

Specs:
Gpu: Windforce gtx 780 3gb
Cpu: Fx-6100 (satt på någon form av auto OC så den varierar mellan 3,1, 3,3 och 3,6 ghz
Mb: Asus m5a78l-m/usb3
Psu: xfx bronze 600 w
Ram: Corsair 8gb 1333

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Om prosessorn flaskade skulle väl den ligga på 100% i spel och grafikortet på typ 70% (den orkar inte skicka ut tillräkligt mycket information så att gpu kan arbeta i 100%)

Det låter mer som dålig optimering.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Skrivet av gwin:

Om prosessorn flaskade skulle väl den ligga på 100% i spel och grafikortet på typ 70% (den orkar inte skicka ut tillräkligt mycket information så att gpu kan arbeta i 100%)

Det låter mer som dålig optimering.

Dessa resultaten kommer från BF3/CS:GO. Vad jag vet så är det hyfsat bra optimerade. Skulle det kunna vara psu:n eller RAM minnet?

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Avstängd

Det relevanta är väl vad du ville ha för grafik men som inte fungerar? Får du för lite FPS eller vad är felet liksom. Att processorn inte jobbar 100 % är väl inte dåligt i sig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Om prosessorn flaskade skulle väl den ligga på 100% i spel och grafikortet på typ 70% (den orkar inte skicka ut tillräkligt mycket information så att gpu kan arbeta i 100%)

Det låter mer som dålig optimering.

Nej, det som gör att en CPU flaskar i de flesta spel är att en kärna går i 100% usage, inte att hela processorn går i 100%. Detta kan iofs anses vara dålig optimering att de spelen inte kan använda 4+ kärnor fullt ut, men det är altså troligtvis CPUn som flaskar.

Den billigaste lösningen är att klocka CPUn så mycket det går. Gör detta manuellt då mjukvaran oftast inte optimerar spänning och frekvens. Annars är en 8320 inte jättedyr och bör ge ett märkbart lyft, speciellt om du klockar den också.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det relevanta är väl vad du ville ha för grafik men som inte fungerar? Får du för lite FPS eller vad är felet liksom. Att processorn inte jobbar 100 % är väl inte dåligt i sig.

Eftersom processorn inte använder 100% av sin kraft så kan den inte driva gpun till mer än 70% av sin maximala kraft. Därför blir det sämre prestanda än vad jag hade hoppats på.

Skrivet av DevilsDad:

Nej, det som gör att en CPU flaskar i de flesta spel är att en kärna går i 100% usage, inte att hela processorn går i 100%. Detta kan iofs anses vara dålig optimering att de spelen inte kan använda 4+ kärnor fullt ut, men det är altså troligtvis CPUn som flaskar.

Den billigaste lösningen är att klocka CPUn så mycket det går. Gör detta manuellt då mjukvaran oftast inte optimerar spänning och frekvens. Annars är en 8320 inte jättedyr och bör ge ett märkbart lyft, speciellt om du klockar den också.

Har hört att jag borde byta till Intel. Tycker du det finns någon befogenhet för det eller är det bara typisk "fanboyism"?

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Skrivet av FinApelsin:

Upgraderade mitt grafikkort från ett gtx 570 till ett 780 för ett litet tag sedan. Men jag fick tyvär inte den prestandaökningen jag hoppats på. När jag kollade på gpu och cpu usage så varierar det mellan 70-90% gpu usage och 50-70% cpu usage varierade mellan de olika kärnorna.

Om jag har förstått det rätt så borde cpun ligga på 90-100% om grafikkortet inte används till 99%. Jag har testat att köra cpu stress tests och då använder cpun ca 90-95%.
Vart tror ni problemet ligger?

Jag vet att min processor troligtvis flaskar grafikkortet men pengar är en bristvara. Men den borde väl ändå använda 100%?

Specs:
Gpu: Windforce gtx 780 3gb
Cpu: Fx-6100 (satt på någon form av auto OC så den varierar mellan 3,1, 3,3 och 3,6 ghz
Mb: Asus m5a78l-m/usb3
Psu: xfx bronze 600 w
Ram: Corsair 8gb 1333

Försök komma upp i 4 GHz, med en manuell klockning! Din processor flaskar grafikkortet rätt så lagom mycket tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är kanske lite överoptimistiskt att tro att denna CPU är rätt matchning till ett GTX780, då de spelar i olika ligor om man så får säga, så du får allt leva med en viss prestandaförlust med denna setup. Ditt förra graffe var mer i linje med din utrustning i övrigt. Vad är det som du inte tycker är tillräckligt iom att du bytte till det nya graffet? Vad ville du åstadkomma?

God Jul förresten!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Eftersom processorn inte använder 100% av sin kraft så kan den inte driva gpun till mer än 70% av sin maximala kraft. Därför blir det sämre prestanda än vad jag hade hoppats på.

Har hört att jag borde byta till Intel. Tycker du det finns någon befogenhet för det eller är det bara typisk "fanboyism"?

Saken är den att din CPU är en 6-kärnig CPU och det är väldigt få spel som använder mer än 4st kärnor, med andra ord. Om du spelar BF3 som i sin tur använder 4st kärnor så kan du endast komma upp i 66% användning som MAX sen får man räkna med OS't å andra diverse program som ligger i bakgrunden, så på ett ungefär 70% låter helt rätt med din CPU.

Problem med AMD CPUs är att varje kärna är ganska svag jämfört med Intel's CPUer, nackdelen med Intel är att du får få kärnor för vad du betalar jämfört med AMD.

Det är ingen nyhet att Intel har starkast CPUer, men de kostar också bra mycket mer.

I ditt fall så skulle en Intel i5 4670K (4-kärnig) ge dig bra mycket mer prestanda än vad din AMD CPU tillåter, jag kan inte rekommendera i7 ännu (8 trådar) då det är väldigt få spel som än så länge använder så många trådar/kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Har hört att jag borde byta till Intel. Tycker du det finns någon befogenhet för det eller är det bara typisk "fanboyism"?

Även jag hade rekomenderat intel om du har pengar till det. 8320/8350 är dock väldigt bra budgetalternativ som står sig väldigt bra mot i5, och kan även mäta sig med de 4-kärniga i7orna i ett fåtal fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Även jag hade rekomenderat intel om du har pengar till det. 8320/8350 är dock väldigt bra budgetalternativ som står sig väldigt bra mot i5, och kan även mäta sig med de 4-kärniga i7orna i ett fåtal fall.

Dock så kommer inte 8320/8350 göra nån märkbar skillnad för TS i BF3/CS då fler än 4 kärnor inte används, och det ända 8350 skiljer sig från TS cpu är fler kärnor och något högre klockfrekvens. Med andra ord får TS ut samma prestanda om TS klockar sin cpu.

Alltså bör TS fundera på om han kan leva med denna flskhals, eller så köper TS nytt mobo och en i5 4670K.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det är kanske lite överoptimistiskt att tro att denna CPU är rätt matchning till ett GTX780, då de spelar i olika ligor om man så får säga, så du får allt leva med en viss prestandaförlust med denna setup. Ditt förra graffe var mer i linje med din utrustning i övrigt. Vad är det som du inte tycker är tillräckligt iom att du bytte till det nya graffet? Vad ville du åstadkomma?

God Jul förresten!

Tanken var väl att öka prestandan i spel. Alltså att kunna ha bättre grafikinställningar men ändå få hög fps.
Jag skrev i inlägget att kärnorna aldrig jobbar mer än till 70% men de verkar tro att jag menade processorn som helhet. Jag vet att alla spel inte använder 6+ kärnor och därför är det svårt att få 100% load på alla kärnor. Mitt problem är att INGA kärnor jobbar 100%.

God Jul!

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Tanken var väl att öka prestandan i spel. Alltså att kunna ha bättre grafikinställningar men ändå få hög fps.
Jag skrev i inlägget att kärnorna aldrig jobbar mer än till 70% men de verkar tro att jag menade processorn som helhet. Jag vet att alla spel inte använder 6+ kärnor och därför är det svårt att få 100% load på alla kärnor. Mitt problem är att INGA kärnor jobbar 100%.

God Jul!

Frågan är då hur du kommit fram till att INGA kärnor jobbar 100%? Då detta är högst osannolikt.

För att ge ett exempel på hur det funkar, jag använder mig av MSI AB+HWinfo64 för att göra mina mätningar. Jag har en i7 860, och när jag testar ett spel som BF3 så innebär detta att 4 trådar jobbar i 100% och de andra 4 trådarna ligger helt oberörda. Detta resulterar i att den totala belastningen av min CPU landar på 50%.
(Observera att detta är med förutsättning att GPUn aldrig jobbar på 100% såklart)

Är du med på hur jag menar?

Med andra ord, om nu ingen kärna jobbar 100% så måste din GPU jobba 100% i sådana fall.

Permalänk

10721a;14203857]Frågan är då hur du kommit fram till att INGA kärnor jobbar 100%? Då detta är högst osannolikt.

För att ge ett exempel på hur det funkar, jag använder mig av MSI AB+HWinfo64 för att göra mina mätningar. Jag har en i7 860, och när jag testar ett spel som BF3 så innebär detta att 4 trådar jobbar i 100% och de andra 4 trådarna ligger helt oberörda. Detta resulterar i att den totala belastningen av min CPU landar på 50%.
(Observera att detta är med förutsättning att GPUn aldrig jobbar på 100% såklart)

Är du med på hur jag menar?

Med andra ord, om nu ingen kärna jobbar 100% så måste din GPU jobba 100% i sådana fall.[/QUOTE]

Använder coretemp för att kunna se hur mycket varje kärna jobbar och de ligger aldrig över 70% medans gpun ligger på 70-90%. Det var liksom det jag hoppades få råd om men ingen har ens fattat problemet..

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Vad får du för fps då?

Skrivet av FinApelsin:

Eftersom processorn inte använder 100% av sin kraft så kan den inte driva gpun till mer än 70% av sin maximala kraft. Därför blir det sämre prestanda än vad jag hade hoppats på.

Har hört att jag borde byta till Intel. Tycker du det finns någon befogenhet för det eller är det bara typisk "fanboyism"?

Det finns anledningar till det. Jag kollade upp sweclockers tester och i 7/7 spel jag hittade så var amd's bästa cpu sämre än både i5 och i7. Speciellt i bf4 så är 8350 betydligt sämre.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det finns anledningar till det. Jag kollade upp sweclockers tester och i 7/7 spel jag hittade så var amd's bästa cpu sämre än både i5 och i7. Speciellt i bf4 så är 8350 betydligt sämre.

Håller helt med här.

Och innan något AMD fan kommer och tjatar om Mantle, vi har ingen aning om hur bra det kommer fungera, och tvivlar starkt på att man kan lita på testet som nyss släpptes då det är gjort för att visa så stor prestanda-ökning som möjligt.
Dessutom är FX-serien så gott som nedlagd, det finns inga planer på några nya processorer från AMD i det här prestanda-skiktet (kom inte fram till ordet jag ville använda ). Och den har redan några år på nacken.

Så ja, det finns anledningar till att byta till Intel. Deras processorer presterar helt enkelt bättre, de kostar lite mer, men det är det helt klart värt det.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Håller helt med här.

Och innan något AMD fan kommer och tjatar om Mantle, vi har ingen aning om hur bra det kommer fungera, och tvivlar starkt på att man kan lita på testet som nyss släpptes då det är gjort för att visa så stor prestanda-ökning som möjligt.
Dessutom är FX-serien så gott som nedlagd, det finns inga planer på några nya processorer från AMD i det här prestanda-skiktet (kom inte fram till ordet jag ville använda ). Och den har redan några år på nacken.

Så ja, det finns anledningar till att byta till Intel. Deras processorer presterar helt enkelt bättre, de kostar lite mer, men det är det helt klart värt det.

Freddie

Jo precis, massvis med folk köpte och/eller rekommenderade att köpa amd-cpu inför bf4 release därför att bf4 skulle stödja så många kärnor och dessutom vara utvecklat med amd. Med facit i hand så presterar dock 8350 rätt jäkla kasst. Så jag håller helt med dig, vänta med att köpa istället för att köpa och hoppas på att mantle ger superresultat. Visst, om det gör det så är det skitbra, men lite borde man kunna vänta istället för att sitta och sia om framtiden.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Håller helt med här.

Så ja, det finns anledningar till att byta till Intel. Deras processorer presterar helt enkelt bättre, de kostar lite mer, men det är det helt klart värt det.

Nu var pengar en bristvara enligt honom själv.

Vet inte hur tillförlitlig denna sida är men den ger kanske en liten fingervisning iaf, eller?
http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmark...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Tack för alla svar men det jag egentligen ville få svar på är varför min processor inte använder 100% när grafikkortet inte ligger på max.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Tack för alla svar men det jag egentligen ville få svar på är varför min processor inte använder 100% när grafikkortet inte ligger på max.

Klocka cpun till 4ghz är mitt råd om det går, sen kollar du på skruvis inlägg. Bf4 verkar bara använda 4st cores fult ut.

Du kan ju alltid testa att stänga av corepark(vart bättre åt mig i arma3 med det av), googla för att hitta program/info om det.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721:

Dock så kommer inte 8320/8350 göra nån märkbar skillnad för TS i BF3/CS då fler än 4 kärnor inte används, och det ända 8350 skiljer sig från TS cpu är fler kärnor och något högre klockfrekvens. Med andra ord får TS ut samma prestanda om TS klockar sin cpu.

Alltså bör TS fundera på om han kan leva med denna flskhals, eller så köper TS nytt mobo och en i5 4670K.

I BF3 (och även BF4) används visst fler än 4 kärnor i multiplayer. Dessutom har TS en CPU med bulldozer arkitekturen, 8320/8350 är från vishera. DVS ca 10% mer prestanda vid samma klock också.

Skrivet av FinApelsin:

Tack för alla svar men det jag egentligen ville få svar på är varför min processor inte använder 100% när grafikkortet inte ligger på max.

Jag trodde jag hade svarat på detta. En av CPUns kärnor går i 100%, därför flaskar den. Om hela CPUn går i 100% är tyvärr ganska oväsentligt då de flesta spelen inte kan använda alla kärnorna.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

I BF3 (och även BF4) används visst fler än 4 kärnor i multiplayer. Dessutom har TS en CPU med bulldozer arkitekturen, 8320/8350 är från vishera. DVS ca 10% mer prestanda vid samma klock också.

Jag trodde jag hade svarat på detta. En av CPUns kärnor går i 100%, därför flaskar den. Om hela CPUn går i 100% är tyvärr ganska oväsentligt då de flesta spelen inte kan använda alla kärnorna.

Och jag har redan svarat dig ;). Jag använder coretemp för att se hur mycket varje kärna används och INGEN kärna ligger över 70%.
Återigen så var det det jag ville ha hjälp med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FinApelsin:

Och jag har redan svarat dig ;). Jag använder coretemp för att se hur mycket varje kärna används och INGEN kärna ligger över 70%.
Återigen så var det det jag ville ha hjälp med.

Skickades från m.sweclockers.com

Titta på Skruvis andra bild så kanske du kan se ett mönster.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Titta på Skruvis andra bild så kanske du kan se ett mönster.

Återigen så vill jag veta VARFÖR MIN PROCESSOR INTE ANVÄNDER 100% NÄR MIN GPU LIGGER PÅ 70%.
Tackar väldigt mycket för fps charten men den är helt orelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FinApelsin:

Återigen så vill jag veta VARFÖR MIN PROCESSOR INTE ANVÄNDER 100% NÄR MIN GPU LIGGER PÅ 70%.
Tackar väldigt mycket för fps charten men den är helt orelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer om du ger på dig manuell överklockning? Försök få upp processorn en bit och ser om det gör någon skillnad. När jag lirade på min 4670K låg den alltid på 100% oavsett villken överklockning jag hade.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare

Din spelprestanda är i detta fall begränsat av prestanda du kan få per CPU-tråd. Spelet i fråga verkar använda mellan 3-4 CPU kärnor, anledningen till att du inte ser det som 4 kärnor på 100% beror på att spelet inte hårt låser ner trådar på CPU-kärnor. Gör man inte det och anropar en funktion som potentiellt kan ta lite tid (vi pratar ändå väldigt korta tidsförlopp här) eller om anropet måste vänta på något (som t.ex. att ett anrop mot grafikkortet ska bli klart) så kommer operativsystemet markera den CPU-kärnan som ledig, när programtråden sedan ska köra vidare kanske den inte kör på samma CPU-kärna.

Har man ett sådant fall och ett program som kör en tråd så fort det bara går på en CPU med, säg 6 kärnor, kan resultatet bli att alla kärnorna är lastade till 100%/6 (+ lite overhead). Programmet är i detta fall ändå begränsat av enkeltrådprestanda även om alla CPU-kärnor råkar vara inblandade, faktum är att programmet i detta fall blir något snabbare om man stängde av de andra 5 kärnorna då det kostar en del för programtrådar att byta CPU-kärna, största delen i kostnaden är att CPU-cachen är "kall" då det data som tråden använder inte ligger i cachen för denna CPU-kärna.

Din enda lösning i detta fall är att skaffa en CPU med minst 3 kärnor, men där varje kärna är starkare än den CPU du har nu. Att överklocka skulle också hjälpa då det ökar prestanda per tråd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FinApelsin:

Återigen så vill jag veta VARFÖR MIN PROCESSOR INTE ANVÄNDER 100% NÄR MIN GPU LIGGER PÅ 70%.
Tackar väldigt mycket för fps charten men den är helt orelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, eftersom du inte vet vad som påverkar kan du ju inte påstå att bilden är irrelevant, så snälla sluta skrik i tråden vi vill inte ha den typen av "språk" på detta fora!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Och jag har redan svarat dig ;). Jag använder coretemp för att se hur mycket varje kärna används och INGEN kärna ligger över 70%.
Återigen så var det det jag ville ha hjälp med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta att jag missade det svaret. Anledningen till att ingen kärna ser ut att ligga på 100% är att windows fördelar lasten mellan de olika kärnorna. Om tex endast en kärna kan användas i taget kommer windows låta kärnorna turas om att arbeta med processen. Eftersom coretemp och alla andra liknande visar ett medelvärde över en kort tid kommer det se ut som att ingen av kärnorna jobbar till 100%, men i verklgheten används en "tråd" till 100%.

Jag kan tyvärr inte förklara det bättre än såhär då jag inte har så bra koll på hur processorn fungerar. Detta är helt enkelt slutsattsen jag dragit av att köra program som jag vet endast kan använda en tråd, och task manager visar lasten som ca 25% på varje kärna på en 4-kärnig cpu. Har dessutom sett ett par liknande förklaringar på bla detta forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Återigen så vill jag veta VARFÖR MIN PROCESSOR INTE ANVÄNDER 100% NÄR MIN GPU LIGGER PÅ 70%.
Tackar väldigt mycket för fps charten men den är helt orelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

För att vid 70% CPU load och 70% GPU load slår du i taket för din VSYNC på 60 fps. Har du däremot inte VSYNC på vet jag inte.