Permalänk
Medlem

Stationär dator och wifi

Hej, det är så att jag har en stationär dator som jag skulle behöva få internet till, i ett rum 10m bort står det en timecapsule, men har ingen möjlighet att dra en sladd. Vad är bästa sättet? Kan jag köpa tex en airport express och ta en sladd från den till min dator och koppla airporten till timecapsulen?
Eller finns det bra pcikort wifi nu för tiden som man ska kolla på istället?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en Mac eller gillar Airporten tex för dess förmåga till Airplay eller nått annat så kan du köra den i klientläge om du vill det.
http://support.apple.com/sv-se/HT201621

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är en gaming pc, jag har flyttat eftersom jag börjat plugga, och bor i studentrum. Just nu sitter jag på min macbook pro när jag ska spela, men det fungerar inte så bra. Så funderar på att skicka ner den andra datorn, men vill få en bra lösning med nätet innan jag gör det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rovaaa:

Är en gaming pc, jag har flyttat eftersom jag börjat plugga, och bor i studentrum. Just nu sitter jag på min macbook pro när jag ska spela, men det fungerar inte så bra. Så funderar på att skicka ner den andra datorn, men vill få en bra lösning med nätet innan jag gör det.

Det är alltså många som använder wifi på samma plats ? Då blir det nog svårt att få wifi att fungera bra för spelande oavsett hur du gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vilken accesspunkt som helst i client mode kopplad till din timecapsule ger den möjlighet att ansluta till trådlöst. Du behöver absolut inte en airport. Apples accesspunkter håller inte speciellt hög kvalitet eller standard, så i de flesta fall är en annan konsument-AP bättre.

Detta fförutsätter ju att din gaming-pc är ansluten till ett nätverk som även har Wifi.

Permalänk
Medlem

Jo det fungerar att spela med min macbook pro, inget fel på nätet är datorn som inte klarar av spelen. Men måste få internet till den stationära, med så bra styrka det går utan sladd från routern. Ska jag då ha typ en usbmottagare? en router som jag kopplar med wifi till timen eller ska jag köpa ett pcikort och stoppa in i burken. Vill alltså få så stabil anslutning utan kabel från timen till datorn, men vad ska jag ha emellan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rovaaa:

Jo det fungerar att spela med min macbook pro, inget fel på nätet är datorn som inte klarar av spelen. Men måste få internet till den stationära, med så bra styrka det går utan sladd från routern. Ska jag då ha typ en usbmottagare? en router som jag kopplar med wifi till timen eller ska jag köpa ett pcikort och stoppa in i burken. Vill alltså få så stabil anslutning utan kabel från timen till datorn, men vad ska jag ha emellan?

En brygga med riktantenn är förmodligen det bästa du kan få om du måste köra wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av "homeplug", såg ganska lovande ut

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rovaaa:

Någon som har erfarenhet av "homeplug", såg ganska lovande ut

Det kan fungera väldigt bra om du kan få enheterna på samma fas eller väldigt dåligt om de är på olika och elnätet är gammalt, är ungefär som wifi dvs måste undersökas på plats för att man ska veta hur det presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okey, blir nog att testa och se hur det fungerar, verkar enkelt och billigt