Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Onkyos recever klarar bara samma hastighet som HDMI 1,4 , trots det står 2,0. HTCP 2,2 har i alla fall varit en spikad standard sen 2013 om jag inte har fel Men är ju smarta nog att ta en standard som tvingar folk att uppgradera en gång till vid köp av 4k tv

Kanske har varit en spikad standard sen 2013, men det har ju tydligen inte kommit ngn hårvara för det än, medans det faktiskt har kommit hårdvara som klarar HDMI 2.0.

Se t.ex Marantz sr7009 eller Denon X7200, båda klarar av bandbredden för HDMI 2.0 medans de saknar hårdvara för HDCP 2.2 (Denon erbjuder uppgradering av sin X7200 så fort hårdvara för HDCP 2.2 dyker upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Kanske har varit en spikad standard sen 2013, men det har ju tydligen inte kommit ngn hårvara för det än, medans det faktiskt har kommit hårdvara som klarar HDMI 2.0.

Se t.ex Marantz sr7009 eller Denon X7200, båda klarar av bandbredden för HDMI 2.0 medans de saknar hårdvara för HDCP 2.2 (Denon erbjuder uppgradering av sin X7200 så fort hårdvara för HDCP 2.2 dyker upp)

Onkyo har en som klarar HDPC idag , men i HDMI 1,4 hastighet då så 30Hz är max (inte så att det gör så mycket, men lite kul):) NAD ska tydligen ge ut den uppgraderingen gratis.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Förlåt men alltså även fast jag kollat runt lite så fattar jag inte riktigt det här med HTPC. Vad är det egentligen man har på den? Och varför räcker inte en mediaspelare som Apple TV t.ex?

Vad har man en HTPC till?

För mig som är old school, och har haft typ HTPC sedan 90 talet, dock utan möjlighet för att spela upp annat än DVD, o sedan live tv med paus function/innspelning på tidligt 2000 tal, är en HTPC en dator som använder ett enkelt interface som man kontrollerar med fjärrkontrol, evt. app till mobilen, dvs absolut utan tangentbord o mus.

Den kan göra allt som interfacet tillåter, vara sig starta filmer, serier, DVD, evt. BluRay, live tv, musik eller enklare spel, men principen är att allt skal kontrolleras med fjärrkontroll.

Apple TV kan troligen göra mycket det samma, kanske man behöver jailbreak för att spela upp alla filformat? Inte vet jag, men med en HTPC byggd på std PC delar klarar självklart av alla filformat.

Personligen tycker jag inte det är kul venta på sega menyer, 5 sekunder starta en film etc, så derför tycker jag också att det får vara en ok prestanda på den, men inte högre prestanda än att den inte klarar av att vara så tyst som möjligt, gärna knäpptyst.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast film till skillnad från grafiskt arbete är ju en helt subjektiv upplevelse, ratta tills du tycker det ser bra ut så är det korrekt för dig
Man kan ju aldrig (inte ens i en biograf) få till det exakt som regissören/redigeraren tänkt sig.

Kan tillägga att jag kör kodi på en NUC och har numera noll problem med tappade bildrutor.
Flyter som smör vid panoreringar.

Nu tycker jag ju att så korrekt bild som möjligt är den bästa, därför rattar jag ju in efter avs 709hd, testa själv, finns gratis att ladda ner
Finns inget värre när man kommer hem till folk som ställt tex skärpa på nästan Max, när den ska vara neutral, och brightness på för högt så det är alldeles dimmigt, och färgerna maxar så människorna ser ut som dom rodnar hela tiden.
En del säger" vill ha det så skarpt som möjligt" he he
Dra ner avs HD 709 och justera lite vetja, det räcker gott med basic settings.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för en snabb fråga...

Om jag har min vanliga gaming-PC inkopplad till datorn med HDMI och trådlöst tangentbord och mus, är det då helt onödigt med en HTPC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 11600k - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Lånar tråden för en snabb fråga...

Om jag har min vanliga gaming-PC inkopplad till datorn med HDMI och trådlöst tangentbord och mus, är det då helt onödigt med en HTPC?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, då använder du gaming-PC'n som HTPC också.

Permalänk
Medlem

En fråga; kan man köpa klarbyggda HTPCS eller bör man själv välja vilka delar som ska vara med osv? Jag har inte jätte bra koll på de.
Vill inte ha för dyr men samtidigt vill jag ju ha en som är tyst och sval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

En fråga; kan man köpa klarbyggda HTPCS eller bör man själv välja vilka delar som ska vara med osv? Jag har inte jätte bra koll på de.
Vill inte ha för dyr men samtidigt vill jag ju ha en som är tyst och sval.

Det har säkert nämnts tidigare HTPC är en helt vanligt PC i det stora hela, dvs då kan du alltså plocka ihop dessa delar du vill ha och be tex komplett bygga datorn åt dig.

Här har du några exempel på färdigbyggda media PC https://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10628

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det har säkert nämnts tidigare HTPC är en helt vanligt PC i det stora hela, dvs då kan du alltså plocka ihop dessa delar du vill ha och be tex komplett bygga datorn åt dig.

Här har du några exempel på färdigbyggda media PC https://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10628

Ok tack. Dock så känns det inte riktigt som jag har råd att lägga ut 5-6000 för en HTPC än. Får vänta lite helt enkelt
Men hur gör dom som inte har en HTPC? Om dom vill typ kolla filmer (t.ex via swefilmer eller liknande) på tvn?

Jag ska fixa Google Chromecast så man i alla fall kan köra lite Netflix o så. Men hur jag ska se filmer från nätet eller nerladdade filmer vet jag inte hur riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack. Dock så känns det inte riktigt som jag har råd att lägga ut 5-6000 för en HTPC än. Får vänta lite helt enkelt
Men hur gör dom som inte har en HTPC? Om dom vill typ kolla filmer (t.ex via swefilmer eller liknande) på tvn?

Jag ska fixa Google Chromecast så man i alla fall kan köra lite Netflix o så. Men hur jag ska se filmer från nätet eller nerladdade filmer vet jag inte hur riktigt

Du har inga gamla dator delar liggande som du kan snickra ihop till en HTPC av och där av spara en peng, eller om du har möjlighet att koppla din dator till TV i nuläget?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du har inga gamla dator delar liggande som du kan snickra ihop till en HTPC av och där av spara en peng, eller om du har möjlighet att koppla din dator till TV i nuläget?

Nej har inga delar liggandes tyvärr. Ehm, min dator är ganska långt bort ifrån tvn. Men om jag har en ipad eller liknande, då kan jag koppla den till tvn o spela upp filmer eller? Alltså typ om jag spelar upp från swefilmer eller så? Eller tappar man mycket kvalité då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Nej har inga delar liggandes tyvärr. Ehm, min dator är ganska långt bort ifrån tvn. Men om jag har en ipad eller liknande, då kan jag koppla den till tvn o spela upp filmer eller? Alltså typ om jag spelar upp från swefilmer eller så? Eller tappar man mycket kvalité då?

Jag har tyvärr inga svar dina frågor då jag inte använder något av de, kanske nån annan vet mer.

Här har du annars en riktigt smidig och relativt billig HTPC lösning, då borde du få en HTPC som klarar dina önskningar utan större problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har tyvärr inga svar dina frågor då jag inte använder något av de, kanske nån annan vet mer.

Här har du annars en riktigt smidig och relativt billig HTPC lösning, då borde du få en HTPC som klarar dina önskningar utan större problem.

Tack! Skrev i den tråden, för att se om de delar som han skrev i sin första post fortfarande funkar/gäller. Det var ju trots allt några månader sen. Men den lösningen verkar perfekt för mig!

Btw du använder inte dig av en HTPC eller? Hur ser du filmer/serier mm på din tv? Eller du kör på blueray spelare eller apple tv/liknande mediaspelare?

Permalänk
Inaktiv

Intel NUC fixar det du vill, varför krångla till det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

ok jag förstår din poäng Blir nog att man kanske ska fundera på en HTPC. Men vad kommer dom hamna på i pris? Jag menar jag ska köpa en ny tv snart för 6000 ~. Vill inte att det ska bli för dyrt allt som allt. Eller måste man bygga HTPcs själv? Jag är inte så jätte bra på att bygga datorer precis.

Och en fråga till; hur styr man sin HTPC? Via fjärrkontrol eller har man liksom en mus och tangentbord vid sin tv? Känns ju rätt krångligt o ha det framme hela tiden. Tänker när det kommer folk o så, så tar dom ju plats på tv bordet Eller hur gör ni ?

Ok ok tack

Jag styr min HTPC med detta tangentbord, trådlöst och så pass snyggt att det kan ligga framme (Dinovo Edge):

Sedan har jag en fjärrkontroll som kan styra mus/öppna program osv. Den är dock inte så smidig att surfa med och det blir väldigt bökigt att skriva något men om man bara vill starta dator-->öppna xbmc-->välja film-->undertext/play/pause mm så duger den fint (harmony ultimate):

Permalänk
Medlem

Wow, 4k för en HTPC som ska vara som en Apple TV. Det lät lite i överkant. Jag tror nog att man klarar sig under 2000 om man vill.

Personligen funderar jag på att köpa mig en Raspbery pi 2 som mediaspelare. Jag använder ändå kodi och en webbläsare till allt jag gör på min htpc. Landar väl någonstans kring 500kr för mig och då har jag bra mycket mer möjligheter än en mediaspelare någonsin kommer att ha. För TS så skulle jag säga köp en mediaspelare. Är du inte sugen på att grejja med prylarna och lära dig saker samt ställa in dem så kommer en HTPC bli mycket sämre för dig.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tack! Skrev i den tråden, för att se om de delar som han skrev i sin första post fortfarande funkar/gäller. Det var ju trots allt några månader sen. Men den lösningen verkar perfekt för mig!

Btw du använder inte dig av en HTPC eller? Hur ser du filmer/serier mm på din tv? Eller du kör på blueray spelare eller apple tv/liknande mediaspelare?

Jag kör med laptopen i sign (HTPC) och Rpi 2 i dagsläget och styr detta med antingen mobil/platta eller mce-fjärr/Dinovo mini.

Bygge dock en liknande rigg som i tråden "HTPC, klar och igång." som jag blev inspirerad av.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Wow, 4k för en HTPC som ska vara som en Apple TV. Det lät lite i överkant. Jag tror nog att man klarar sig under 2000 om man vill.

Personligen funderar jag på att köpa mig en Raspbery pi 2 som mediaspelare. Jag använder ändå kodi och en webbläsare till allt jag gör på min htpc. Landar väl någonstans kring 500kr för mig och då har jag bra mycket mer möjligheter än en mediaspelare någonsin kommer att ha. För TS så skulle jag säga köp en mediaspelare. Är du inte sugen på att grejja med prylarna och lära dig saker samt ställa in dem så kommer en HTPC bli mycket sämre för dig.

alltså jag vill ju ha en HTPC pga alla rekommenderar det istället för mediaspelare eftersom dom kan göra allt vad en mediaspelare kan + lite till. Eller?
Har aldrig sagt att jag inte varit sugen o greja? Vad menar du med det förresten? Det är väl bara o sätta in en hdmi i sladd i HTPCn o styra lite? woot vad e problemet liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

alltså jag vill ju ha en HTPC pga alla rekommenderar det istället för mediaspelare eftersom dom kan göra allt vad en mediaspelare kan + lite till. Eller?
Har aldrig sagt att jag inte varit sugen o greja? Vad menar du med det förresten? Det är väl bara o sätta in en hdmi i sladd i HTPCn o styra lite? woot vad e problemet liksom?

Det är inte så många problem, men som jag förstått det utav frågan och dina svar så har du hört ordet HTPC och istället för att göra någon efterforskning om vad du vill ha den till, vad det är eller ens vad förkortningen står för så frågar du här. Det ger mig då känslan av att en färdiglösning i form av en mediespelare kommer vara bättre en bättre upplevelse.

Detta eftersom en HTPC ofta är till för att man har en speciell preferens, eller att man vill göra mer än vad en mediespelare erbjuder. Jag tycker en mediespelare är rätt trist. Men jag har kompisar som alltid envisas med att chromecast är det bästa sedan rostat bröd. Jag kan inte säga emot dem eftersom för deras behov är chromecast det bästa som har hänt sedan rostat bröd, medans för mig skulle det bara täcka en del utav det jag vill göra vid min tv.

Kort och gott, ta reda på vad du vill använda din tv till. Sedan börjar du kolla på hur mycket tid du vill lägga på att konfigurera och hur du vill att det ska se ut i ditt tv-rum. Därefter kan du fråga om en HTPC är bättre än en mediespelare.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Det är inte så många problem, men som jag förstått det utav frågan och dina svar så har du hört ordet HTPC och istället för att göra någon efterforskning om vad du vill ha den till, vad det är eller ens vad förkortningen står för så frågar du här. Det ger mig då känslan av att en färdiglösning i form av en mediespelare kommer vara bättre en bättre upplevelse.

Detta eftersom en HTPC ofta är till för att man har en speciell preferens, eller att man vill göra mer än vad en mediespelare erbjuder. Jag tycker en mediespelare är rätt trist. Men jag har kompisar som alltid envisas med att chromecast är det bästa sedan rostat bröd. Jag kan inte säga emot dem eftersom för deras behov är chromecast det bästa som har hänt sedan rostat bröd, medans för mig skulle det bara täcka en del utav det jag vill göra vid min tv.

Kort och gott, ta reda på vad du vill använda din tv till. Sedan börjar du kolla på hur mycket tid du vill lägga på att konfigurera och hur du vill att det ska se ut i ditt tv-rum. Därefter kan du fråga om en HTPC är bättre än en mediespelare.

Ok förstår, tack. Men alltså om jag nu vill t.ex spela upp något klipp på YouTube eller ha Spotify på eller något så är väl en HTPC att rekommendera eller? Dock så behöver jag nog typ en soundbar/5.1 hemmabiosystem om man vill ha bra ljud för ljudet från tvn kanske inte är av bästa kvalité i de flesta tv apparatar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok förstår, tack. Men alltså om jag nu vill t.ex spela upp något klipp på YouTube eller ha Spotify på eller något så är väl en HTPC att rekommendera eller? Dock så behöver jag nog typ en soundbar/5.1 hemmabiosystem om man vill ha bra ljud för ljudet från tvn kanske inte är av bästa kvalité i de flesta tv apparatar

Nej, men du behöver inte mer än två högtalare för musik:)

Beror på vad för ljudkvalité och budget du har. Sen om det bara musik eller om film/serier är något du vill spela upp med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, men du behöver inte mer än två högtalare för musik:)

Beror på vad för ljudkvalité och budget du har. Sen om det bara musik eller om film/serier är något du vill spela upp med.

Kommer nog se en del film/serier. Då rekommenderas väl 5.1? Och musik räcker 2 högtalare som du säger eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Kommer nog se en del film/serier. Då rekommenderas väl 5.1? Och musik räcker 2 högtalare som du säger eller?

Sist jag kolla så var musik i stereo inte i surround (nu är säker någon fyndig och hittar någon låt som är gjort i surround ):P

Men seriöst, I första läget för film behövs center två front och en bas typ eller ja många kör två front och bas (om man har liten budget), vet inte hur det funkar med center ihop med bara två front.

center är tänkt för röster och ska sitta i mitten under eller över tv:n (mitten av tv:n). Musik och all annat tar resten av högtalarna hand om.

Nå, viktigaste är budget och plats. mig personligen är det trevligt att ha en receiver som navet i ljudanläggningen, där allt kopplas in både dom med HDMI och ljudkablar. Blir lite som en kombinerad hubb och musik/filmanläggning.

Men beror precis vad du vill lägga och hur mycket du prioriterar bra ljud.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar