Slutsteg, hur mycket effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

50A generator är rätt så klent.
Har du 6 xenonextraljus på 35W så har du en förbrukning på 6x42W=252W (=18A vid 14V) vid drift.

''Grundström'' är exempelvis halv- och eller helljus och annan belysning, kupéfläkt och lite annat som drar ström så du får räkna med 20A där också.
Så inte mycket laddning över till billjud om du kör med extraljus på.

du blanda 12V och 14V i din beräkning

35/12=2.91A 2.91x6 17.46A (18)
35/14=2.5A 2,5x6=15A

edit
35W är ALLTID 35w det är A som förändras då spänningen höjs/sänks

vart fick du 42W från?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av MammDiin:

50A generator är rätt så klent.
Har du 6 xenonextraljus på 35W så har du en förbrukning på 6x42W=252W (=18A vid 14V) vid drift.

''Grundström'' är exempelvis halv- och eller helljus och annan belysning, kupéfläkt och lite annat som drar ström så du får räkna med 20A där också.
Så inte mycket laddning över till billjud om du kör med extraljus på.

Nej de vet ja men jag kommer inte basa för fullt med extralysen på, lär väl ha på de men får väl tänka på inte spela allt för mycket. Sen får vi se vad jag skaffar för extraljus. Enklast o bäst hade ju varit 2 LED ramper, de drar väl mindre än t.ex xenon o halogen?

Skrivet av erieri02:

belysning/tändning/insprut mm
bensin har generellt mer elektronik som drar ström då bilen är igång i jämförelse med diesel

Okej, tack för förklaringen!

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Men nu känns de som att jag borde kanske skaffa ett slutsteg med mindre effekt, med alla dessa risker. Och watt är inte allt har jag hört?

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Nej de vet ja men jag kommer inte basa för fullt med extralysen på, lär väl ha på de men får väl tänka på inte spela allt för mycket. Sen får vi se vad jag skaffar för extraljus. Enklast o bäst hade ju varit 2 LED ramper, de drar väl mindre än t.ex xenon o halogen?

Okej, tack för förklaringen!

inga problem

vill se bilder/uppdatering på bygget nu när man blev lite insatt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Men nu känns de som att jag borde kanske skaffa ett slutsteg med mindre effekt, med alla dessa risker. Och watt är inte allt har jag hört?

nej watt är inte allt

men köp det steget (driver själv 2st JBL gto 1214) med ett likadant steg och är riktigt nöjd sedan kan steget följa med till bilen då du skaffar de
ställ det lågt och fungerar allt bra är de bara å ställa upp steget eftersom tills du är nöjd
(ska sova nu så man tar sig upp till jobbet (så du behöver inte vänta på fler svar från mig efter detta)

lycka till med bygget
//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Inaktiv

Ska du bygga lådan själv? Du får gärna beskriva lite mer dina tankar, sluten låda? 2000W är sjukt mycket och ganska så orealistiskt. Ska man dimensionera får sådana effekter skulle jag verkligen rekommedera eget elsystem för att inte pajja något annat. Ska du serie eller parallelkoppla baserna? Du ska köra båda mono eller ska du ha två steg, ett till varje?

Permalänk
Skrivet av erieri02:

inga problem

vill se bilder/uppdatering på bygget nu när man blev lite insatt

Bilder lär inte bli något problem

Skrivet av erieri02:

nej watt är inte allt

men köp det steget (driver själv 2st JBL gto 1214) med ett likadant steg och är riktigt nöjd sedan kan steget följa med till bilen då du skaffar de
ställ det lågt och fungerar allt bra är de bara å ställa upp steget eftersom tills du är nöjd
(ska sova nu så man tar sig upp till jobbet (så du behöver inte vänta på fler svar från mig efter detta)

lycka till med bygget
//Erik

Får väl ta o köpa steget då, kan ju alltid skicka tillbaka de annars. Och tack!

Skrivet av Hugligan:

Ska du bygga lådan själv? Du får gärna beskriva lite mer dina tankar, sluten låda? 2000W är sjukt mycket och ganska så orealistiskt. Ska man dimensionera får sådana effekter skulle jag verkligen rekommedera eget elsystem för att inte pajja något annat. Ska du serie eller parallelkoppla baserna? Du ska köra båda mono eller ska du ha två steg, ett till varje?

Nej lådan köper jag, ger upp med att bygga lådor p.g.a förra baslådan blev ett fiasko, tänkte köpa en portad gas låda. Och 2000 watt är ju MAX watt vilket den inte kommer ge ut, de är ju RMS man ska kolla på Jag ska ta och parallellkoppla basarna, och de steg jag valt är ett mono steg!

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Har ni några förslag på vad jag ska göra för att de ska kunna driva? Vill helst inte sätta dit en till generator då de innebär att ta ut motorn, vilket jag inte har lust o göra. Men skulle ett extra batteri funka på något sätt?

Tjena!

Har hållit på med billjud själv rätt länge och det enklaste i ditt fall tycker jag vore bara att byta ut till en större generator(75-100A) och göra en en "The big 3" uppgradering, dvs byta ut till större strömkablar som går från generatorns +/- och +/- på batteriet.
Finns också säkringshus som visar volten (Ifall du vill se hur mycket ström allting drar), som du bara kopplar på strömkabeln som går mellan slutsteget och batteriets + pol.
Sen är det alltid bra med 1 extra batteri om man är åt det seriösa hållet, men då ska dem vara av samma kvalitet och märke helst.

Har haft en bil för några år sedan där jag byggt en hel del ljud i med rätt stort steg (3500wrms monoblock till baselementet) osv, gjorde en "The big 3 upgrade" och eftermonterade 3st navigator extraljus, allt detta körde jag på en ny generator på ca 75-80A med ett nytt billjuds batteri. Spelade rätt högt så vindrutetorkarna dansade Volten åkte allt mellan 13,5-14v med bil och allt igång.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Men nu känns de som att jag borde kanske skaffa ett slutsteg med mindre effekt, med alla dessa risker. Och watt är inte allt har jag hört?

Effekten du utnyttjar beror helt på hur du hanterar volymkontrollen. Vrider du på fullt med ett litet slutsteg riskerar du att det klipper och bränner högtalarna.

Slutstegets effekt, och därmed strömförbrukning, beror på högtalarnas impedans. Högtalarna som länkats är på 4 ohm, och då ger slutsteget 450W.

Du gör det hela så omständligt. Som föreslagits installera en laddningsmätare. Då ser du om strömförbrukarna klarar sig med vad generatorn ger eller om det måste snyltas från batteriet. Om generatorn inte räcker till så får du helt enkelt slå av några lampor eller sänka volymen så att generatorn räcker till, eller byta till större generator.

Tillägg Parallellkopplat ger 2 ohm och slutsteget ger då 750W

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Tjena!

Har hållit på med billjud själv rätt länge och det enklaste i ditt fall tycker jag vore bara att byta ut till en större generator(75-100A) och göra en en "The big 3" uppgradering, dvs byta ut till större strömkablar som går från generatorns +/- och +/- på batteriet.
Finns också säkringshus som visar volten (Ifall du vill se hur mycket ström allting drar), som du bara kopplar på strömkabeln som går mellan slutsteget och batteriets + pol.
Sen är det alltid bra med 1 extra batteri om man är åt det seriösa hållet, men då ska dem vara av samma kvalitet och märke helst.

Har haft en bil för några år sedan där jag byggt en hel del ljud i med rätt stort steg (3500wrms monoblock till baselementet) osv, gjorde en "The big 3 upgrade" och eftermonterade 3st navigator extraljus, allt detta körde jag på en ny generator på ca 75-80A med ett nytt billjuds batteri. Spelade rätt högt så vindrutetorkarna dansade Volten åkte allt mellan 13,5-14v med bil och allt igång.

Känner inte för o byta generator, de kostar flera tusen o de har ja inte pengar till.. Ska lägga ca 6k på ljudtotalt så de blir inte mycket kvar. Men det går nog o spela med original generator (hoppas jag) annars får jag skicka tillbaka den Vad för bil använde du dig av?

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Känner inte för o byta generator, de kostar flera tusen o de har ja inte pengar till.. Ska lägga ca 6k på ljudtotalt så de blir inte mycket kvar. Men det går nog o spela med original generator (hoppas jag) annars får jag skicka tillbaka den Vad för bil använde du dig av?

En VW Jetta mk2 - 89.

Ett klipp under min ägo vid test av koppling av ljud och allt annat https://www.youtube.com/watch?v=i79Wp9lm5U0

Tror jag hade en 75A generator, kostade inte mycket, men gjorde en enorm skillnad i ström mot original.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Effekten du utnyttjar beror helt på hur du hanterar volymkontrollen. Vrider du på fullt med ett litet slutsteg riskerar du att det klipper och bränner högtalarna.

Slutstegets effekt, och därmed strömförbrukning, beror på högtalarnas impedans. Högtalarna som länkats är på 4 ohm, och då ger slutsteget 450W.

Du gör det hela så omständligt. Som föreslagits installera en laddningsmätare. Då ser du om strömförbrukarna klarar sig med vad generatorn ger eller om det måste snyltas från batteriet. Om generatorn inte räcker till så får du helt enkelt slå av några lampor eller sänka volymen så att generatorn räcker till, eller byta till större generator.

Tillägg Parallellkopplat ger 2 ohm och slutsteget ger då 750W

Oj de missa jag totalt.. Men att höra att den ger ut 750w vid 2 ohm känns lite bättre, lite mer utrymme för annat Men funderar på sätta 2st generatorer men då måste motorn ut.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

En VW Jetta mk2 - 89.

Ett klipp under min ägo vid test av koppling av ljud och allt annat https://www.youtube.com/watch?v=i79Wp9lm5U0

Tror jag hade en 75A generator, kostade inte mycket, men gjorde en enorm skillnad i ström mot original.

Det låter lovande att byta men jag har nämligen min generator på ett rätt dåligt ställe, inte säker på att jag ens får ut den utan att plocka ur motorn :S Men det såg ut o va rätt bra ljud du hade, var de en 15" du hade i skuffen?

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Det låter lovande att byta men jag har nämligen min generator på ett rätt dåligt ställe, inte säker på att jag ens får ut den utan att plocka ur motorn :S Men det såg ut o va rätt bra ljud du hade, var de en 15" du hade i skuffen?

Sitter dem taskigt till så brukar man kunna plocka dem underifrån bara, men annars är det ju otursamt att plocka ut hela motorn.

Det var en 12".

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Sitter dem taskigt till så brukar man kunna plocka dem underifrån bara, men annars är det ju otursamt att plocka ut hela motorn.

Det var en 12".

Jaha.. Tyckte den såg större ut. Ja alltså det skulle kanske kunna gå om man gör en kombo av att skruva lite från ovansidan och sedan underifrån Men tills vidare testar jag med de steget jag tänkt

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Inaktiv

Läser man om basen på Parts-express skriver de så här på en fråga: " This driver has very limited excursion and very large box volume requirements. A large box will allow for a low tuning frequency, but the amount of output you will be able to get will be severely limited by excursion. In the recommended vented box for this woofer, you could not feed it more than 10-15 watts without reaching excursion limits."

Kanske bör tänka över valet av låda, jag skulle rekommendera sluten låda med volym ~35L enligt tillverkaren.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Läser man om basen på Parts-express skriver de så här på en fråga: " This driver has very limited excursion and very large box volume requirements. A large box will allow for a low tuning frequency, but the amount of output you will be able to get will be severely limited by excursion. In the recommended vented box for this woofer, you could not feed it more than 10-15 watts without reaching excursion limits."

Kanske bör tänka över valet av låda, jag skulle rekommendera sluten låda med volym ~35L enligt tillverkaren.

Är rätt så bestämd på att jag ska ha en portad låda, funderat på sluten men tror ändå portad låter bättre.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

@bubblaren:

Kör på en portad låda om det inte är så att du mest tänkt spela hårdrock isf bör du köra en sluten.

Sen ang. ström och slutsteg så köra på bara på den nivån du tänkt ligga är det ingen bara med batteri och ström.
Lösningarna som de pressenterat itråden behövs först om man börjar tävla i ljud eller bygger riktigt seriöst.
Visst generatorn är lite liten men inte mindre direkt än standard volvo 240. Har du däremt plats skulle jag rekommendera ett extra batteri/störrebatteri bara så spänningen inte sjunker under även en spänningsmätare så har du koll på ungefär hur mycket laddning du har kvar om du står stilla en längretid och spelar.

Kan även tillägga att i 240in som jag hade tidigare körde jag med ett 1000w macaudio och ett 300w mds steg och strömmen tog aldrig slut trots att man ibland stog still och spelade nån timma(givetvis med bilen på då)

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

@bubblaren:

Kör på en portad låda om det inte är så att du mest tänkt spela hårdrock isf bör du köra en sluten.

Sen ang. ström och slutsteg så köra på bara på den nivån du tänkt ligga är det ingen bara med batteri och ström.
Lösningarna som de pressenterat itråden behövs först om man börjar tävla i ljud eller bygger riktigt seriöst.
Visst generatorn är lite liten men inte mindre direkt än standard volvo 240. Har du däremt plats skulle jag rekommendera ett extra batteri/störrebatteri bara så spänningen inte sjunker under även en spänningsmätare så har du koll på ungefär hur mycket laddning du har kvar om du står stilla en längretid och spelar.

Kan även tillägga att i 240in som jag hade tidigare körde jag med ett 1000w macaudio och ett 300w mds steg och strömmen tog aldrig slut trots att man ibland stog still och spelade nån timma(givetvis med bilen på då)

Skulle det gå att använda ett helt annat batteri än original? Och jag har en voltmätare i mätarhuset! Kanske inte den bästa men den funkar

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubblaren:

Bilder lär inte bli något problem

Får väl ta o köpa steget då, kan ju alltid skicka tillbaka de annars. Och tack!

Nej lådan köper jag, ger upp med att bygga lådor p.g.a förra baslådan blev ett fiasko, tänkte köpa en portad gas låda. Och 2000 watt är ju MAX watt vilket den inte kommer ge ut, de är ju RMS man ska kolla på Jag ska ta och parallellkoppla basarna, och de steg jag valt är ett mono steg!

Det står ju inget om avstämningen, dessutom så bör man ju simulera systemet för att veta hur man ska dimensionera lådan, det finns inga universallådor och speciellt om det är portade lådor som är mindre förlåtande än slutna.
Du tar väldigt många genvägar och jag tror att du borde lära dig mer elära, fysik och akustik eller ta hjälp av nån kunnig på plats.
Och som sagt om du är så oerhört orolig om elförsörjningen så se då till att montera mätare så då vbet vad som händer i verkligheten och om kraften inte räcker så får du då disciplinera dig och minska förbrukningen eller dimensionera upp elsystemet.
Det behöver egentligen inte bli mer avancerat än att ha nått sånt här för att själv ha rätt bra koll på elförbrukningen >
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instru...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instru...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det står ju inget om avstämningen, dessutom så bör man ju simulera systemet för att veta hur man ska dimensionera lådan, det finns inga universallådor och speciellt om det är portade lådor som är mindre förlåtande än slutna.
Du tar väldigt många genvägar och jag tror att du borde lära dig mer elära, fysik och akustik eller ta hjälp av nån kunnig på plats.
Och som sagt om du är så oerhört orolig om elförsörjningen så se då till att montera mätare så då vbet vad som händer i verkligheten och om kraften inte räcker så får du då disciplinera dig och minska förbrukningen eller dimensionera upp elsystemet.
Det behöver egentligen inte bli mer avancerat än att ha nått sånt här för att själv ha rätt bra koll på elförbrukningen >
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instru...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instru...

Tycker inte det är nödvändigt att vara så petnoga med t.ex att lådan måste vara precis som tillverkaren rekommenderar, och en volt mätare har jag och det tycker jag duger

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubblaren:

Tycker inte det är nödvändigt att vara så petnoga med t.ex att lådan måste vara precis som tillverkaren rekommenderar, och en volt mätare har jag och det tycker jag duger

Du bygger som du vill men det är oerhört viktigt att lådan är korrekt dimensionerad om det ska bli bra, jag förmodar att vi har olika krav på ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bygger som du vill men det är oerhört viktigt att lådan är korrekt dimensionerad om det ska bli bra, jag förmodar att vi har olika krav på ljudkvalitet.

Ja alltså jag är inte så petig men 10 liter skillnad mer än vad tillverkaren rekommenderar är väl inte tydligt märkbar? Ska köpa låda inte bygga

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubblaren:

Ja alltså jag är inte så petig men 10 liter skillnad mer än vad tillverkaren rekommenderar är väl inte tydligt märkbar? Ska köpa låda inte bygga

Det är stor procentuell skillnad, dessutom så verkar det inte finnas några uppgifter om hur den är avstämd, volymen är ju inte det enda som är viktigt utan avstämning och mängden dämpmaterial påverkar också hur det kommer att låta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är stor procentuell skillnad, dessutom så verkar det inte finnas några uppgifter om hur den är avstämd, volymen är ju inte det enda som är viktigt utan avstämning och mängden dämpmaterial påverkar också hur det kommer att låta.

Men jag tror jag testar med den lådan jag ska köpa och om inte får jag väl byta senare!

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

du blanda 12V och 14V i din beräkning

35/12=2.91A 2.91x6 17.46A (18)
35/14=2.5A 2,5x6=15A

edit
35W är ALLTID 35w det är A som förändras då spänningen höjs/sänks

vart fick du 42W från?

Så du tror ballasten som gör om 12V till 85V (25kV vid uppstart av lampan om det inte är D1 eller D3, alternativt 42,5V om det är D3 och D4) lampor har 100% effektivitet?
En ballast har runt 80 % effektivitet därför har en ballast som ger 35W till lampan runt 42W ineffekt, detta oavsett spänning.
Du kan själv mäta strömmen och spänningen till en ballast vid drift så ser du hur det ligger till.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

jag kör ett mds t5 1700w rms på ett batteri med 50ah och 90A generator dock så kör jag i 4Ohm (600W rms) tills jag har minst 2st agm batterier (kan rekommendera biltemas agm batterier) Se till att köra med rätt dimension på kablarna(jag har 70mm2) och hög cca är viktigt på batterierna.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Oj de missa jag totalt.. Men att höra att den ger ut 750w vid 2 ohm känns lite bättre, lite mer utrymme för annat Men funderar på sätta 2st generatorer men då måste motorn ut.

skrev faktiskt det tidigare
ser ingen anledning att utföra det jobbet förrän du testat ljudet och ser om de blir något problem

Skrivet av bubblaren:

Skulle det gå att använda ett helt annat batteri än original? Och jag har en voltmätare i mätarhuset! Kanske inte den bästa men den funkar http://s23.postimg.org/5j06bdzbf/Snapchat_4225306242642828178.jpg

så länge den passar under huven på batteriplasten och polerna är rätt så kan du byta till vad du vill (du behöver inte ett batteri med izuzu ström )

inte illa med inbygt voltmätare på den bilen

Skrivet av MammDiin:

Så du tror ballasten som gör om 12V till 85V (25kV vid uppstart av lampan om det inte är D1 eller D3, alternativt 42,5V om det är D3 och D4) lampor har 100% effektivitet?
En ballast har runt 80 % effektivitet därför har en ballast som ger 35W till lampan runt 42W ineffekt, detta oavsett spänning.
Du kan själv mäta strömmen och spänningen till en ballast vid drift så ser du hur det ligger till.

få mäta under helgen men vet att de var så för typ 8 år sen
men ballasterna kanske inte blivit effektivare senaste 8 åren vem vet ?
sen är det ju bra att skriva in var värdena kommer från i inlägget för allas vetskap

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Rekordmedlem

Ett större/extra batteriet går dessutom att placera någon annanstans, det måste inte ersätta originalbatteriet, det fungerar så länge man kan koppla in det och fästa det på ett bra sätt även om det tex sitter på flaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Robbha:

jag kör ett mds t5 1700w rms på ett batteri med 50ah och 90A generator dock så kör jag i 4Ohm (600W rms) tills jag har minst 2st agm batterier (kan rekommendera biltemas agm batterier) Se till att köra med rätt dimension på kablarna(jag har 70mm2) och hög cca är viktigt på batterierna.

De basar jag tänkt mig är 4ohm och de ska jag parallellkoppla så då blir effekten 750wrms Men extra batteri har jag här liggandes, om jag sätter i de får vi se för jag har inte mycket alternativ att sätta de på. Kablar har jag, 35mm2 och det sa dom på BRL att det ska gå bra!

Skrivet av erieri02:

skrev faktiskt det tidigare
ser ingen anledning att utföra det jobbet förrän du testat ljudet och ser om de blir något problem

så länge den passar under huven på batteriplasten och polerna är rätt så kan du byta till vad du vill (du behöver inte ett batteri med izuzu ström )

inte illa med inbygt voltmätare på den bilen

Jaha men jag är lite trögfattat haha, men ska testa o se om de funkar annars får jag fixa mer ström. Och ett extra batteri vet jag inte om jag ens har plats med i motorutrymmet, finns inte många alternativ.. Och de heter Isuzu inte Izuzu

Skrivet av mrqaffe:

Ett större/extra batteriet går dessutom att placera någon annanstans, det måste inte ersätta originalbatteriet, det fungerar så länge man kan koppla in det och fästa det på ett bra sätt även om det tex sitter på flaket.

Hur man kopplar de har jag väl ett hum hur man gör, bara o koppla det på de nuvarande eller? O har jag de på flaket måste jag ha rätt långa kablar så vi får se

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4