Köpa Windows 8.1 Pro nyckel för att använda till Win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Men snälla människa vad är det du lider av?

Nu var det ju du som förordna att man ska köra MSDNAA/Dreamspark-licenser olovligen.

JAA, Jag trodde i min vildaste fantasi att det var tillåtet att köpa licenser från Kinguin och G2A eller liknande, du har i ett flertal inlägg sagt att så är inte fallet och när jag förstod det så bad jag klart och tydligt om ursäkt!!! Jag har sedan dess inte sagt ett ord om att man bör köpa licenser olovligt! Det jag har gjort är att ställa följdfrågor, så snälla släpp det nu.....

Det är du som spårar.

Det du citerade gäller även retail, och där är det bara att installera föregående operativsystem och uppgradera om du vill flytta det till en annan dator. Uppgraderingen gäller den datorn du uppgraderar oavsett om det är OEM eller retail du kommer ifrån. En aktiverad installation går att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Då har dom fel igen

Nej EULA'n gör skillnad, det står utryckligen att man måste köpa datorn från en tredjepart/återförsäljare och även i den bemärkelsen att man alltså inte får vara närstående i den mån att jag får inte köpa en burk, slänga in ett OEM och sälja till en polare.

Okej Lustigt i så fall varför MS säljer dessa i plastförpackningar, när dom kan ha dom pappersfodral.

Ska man gå efter den logiken får man inte installera win 10 uppgraderingen själv heller.
Hur som så använder jag OEM personligen på en burk.

Skrivet av Petterk:

Nej, det säljs i kanalen. Sen kan folk göra som de vill, det skulle inte fungera med mekanism som låste ut folk, det skulle låsa ut t.ex. butiker och firmor som bygger burkar åt folk och företag. Du får ju media och nyckel, men det är meningen att det ska komma förinstallerat, annars gäller inte licensen. Enda OEM-licensen man fick installera på egen dator var Windows 8 (som är ett annat operativsystem än 8.1), där man kunde nyttja Personal Use License och det fanns för att retail helt enkelt inte fanns för 8 (.0). Det var förvirrande och folk trodde då att uppgraderingslicenserna var retail, så det togs bort med 8.1. Nu finns det istället inga uppgraderingslicenser att köpa. Retail är om man vill vara laglig, och det är också praktiskt i små firmor. Du får köra det i virtuell maskin och liknande också. Retail är riktat till hemmabyggarna, men det är såklart nästan ingen som köper lagliga licenser överhuvudtaget på hemmamarknaden. Därför de håller så hårt i OEM. På företag behövs ju både OEM + volymlicens för att få imaging-rättigheter också, software assurance för att få uppgradera vid nya OS dessutom.

Lustigt, borde ju inte sälja OEM i plastfodral i så fall (win 7 kom i sådan förpackning och det det ser ut som även win 10).

Ja, man kan ju behöva installera om os:et själv och det får man inte enligt EULA:n alltså?

Verkar ju inte MS själva ta så hårt på i alla fall, utan skiter i vilket kunder kör. Lär inte betala extra för support jag inte behöver.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen helt lost när det kommer till vilken nyckel jag ska använda mig av. Sitter på en gammal 8 PRO nyckel, som jag förstår det ska gå att använda när jag gör en clean install? Dvs ingen uppgradering. Bara köra programmet från M$, skapa installationsmedia, reboota och installera från grunden. Om det inte är den nyckeln jag ska ha, vilken är det då jag ska använda mig av? Den så blankt nej när jag försökte nyss...?
Jag vänder mig till #Brokenarrow som brukar vara vass med såna här svar, för jag håller på och blir tokig på allt med Windows 10 just nu. Ska det vara så här krångligt verkligen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej Lustigt i så fall varför MS säljer dessa i plastförpackningar, när dom kan ha dom pappersfodral.

Ska man gå efter den logiken får man inte installera win 10 uppgraderingen själv heller.
Hur som så använder jag OEM personligen på en burk.

Lustigt, borde ju inte sälja OEM i plastfodral i så fall (win 7 kom i sådan förpackning och det det ser ut som även win 10).

Ja, man kan ju behöva installera om os:et själv och det får man inte enligt EULA:n alltså?

Verkar ju inte MS själva ta så hårt på i alla fall, utan skiter i vilket kunder kör. Lär inte betala extra för support jag inte behöver.

Systembuilder-paketet är för små datortillverkare. Varför skulle de inte vara förpackade. Oöppnade får de ju säljas vidare till andra byggare.

http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/l...
http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/Pages/i...
http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/w...
http://oem.microsoft.com/public/sblicense/sb_licenses_win/win...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag är verkligen helt lost när det kommer till vilken nyckel jag ska använda mig av. Sitter på en gammal 8 PRO nyckel, som jag förstår det ska gå att använda när jag gör en clean install? Dvs ingen uppgradering. Bara köra programmet från M$, skapa installationsmedia, reboota och installera från grunden. Om det inte är den nyckeln jag ska ha, vilken är det då jag ska använda mig av? Den så blankt nej när jag försökte nyss...?
Jag vänder mig till #Brokenarrow som brukar vara vass med såna här svar, för jag håller på och blir tokig på allt med Windows 10 just nu. Ska det vara så här krångligt verkligen?

Du måste göra en upgrade först. Efter det kan du göra en clean install. Men i slutet på installationen när Windows frågar efter din nyckel så ska du ta skip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du måste göra en upgrade först. Efter det kan du göra en clean install. Men i slutet på installationen när Windows frågar efter din nyckel så ska du ta skip.

Fast jag sitter redan på en upgrade. Men den nekar min nyckel när jag försöker göra en Clean installation.
Ska ta och testa det där med skip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Fast jag sitter redan på en upgrade. Men den nekar min nyckel när jag försöker göra en Clean installation.
Ska ta och testa det där med skip.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa det. Den kommer att känna av att du redan haft Windows 10 på den datorn så den kommer att aktiveras automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag är verkligen helt lost när det kommer till vilken nyckel jag ska använda mig av. Sitter på en gammal 8 PRO nyckel, som jag förstår det ska gå att använda när jag gör en clean install? Dvs ingen uppgradering. Bara köra programmet från M$, skapa installationsmedia, reboota och installera från grunden. Om det inte är den nyckeln jag ska ha, vilken är det då jag ska använda mig av? Den så blankt nej när jag försökte nyss...?
Jag vänder mig till #Brokenarrow som brukar vara vass med såna här svar, för jag håller på och blir tokig på allt med Windows 10 just nu. Ska det vara så här krångligt verkligen?

Du ska bara skippa, så länge uppgraderingen blev aktiverad.

Dock med äldre datorer (där det kom med en Os skiva fortfarande), kom i ett pappersfodral.

Plast fodralen är ju miljöförstöring om något.

Ja oavsett, ser jag inget fel att sälja OEM till privatpersoner. Är betydligt bättre pris på os:et.

Skrivet av Adam West:

Fast jag sitter redan på en upgrade. Men den nekar min nyckel när jag försöker göra en Clean installation.
Ska ta och testa det där med skip.

Skickades från m.sweclockers.com

Skip är det enda, alla nycklar som finns till uppgraderingsversionerna går inte fylla i.

Till TS i alla fall, så är det rätt onödigt att köpa win 8 och uppgradera till win 10 , bättre hitta billig licens win 10 licens i stället, Så slipper du tänka på att viss hårdvara inte går att byta efter 29 juli.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock med äldre datorer (där det kom med en Os skiva fortfarande), kom i ett pappersfodral.
http://www.teknmotion.com/assets/images/Product_Images/100-White-Paper-Sleeves-2.jpg

Plast fodralen är ju miljöförstöring om något.

Ja oavsett, ser jag inget fel att sälja OEM till privatpersoner. Är betydligt bättre pris på os:et.

Stora tillverkare kör inte systembuilder utan är direkt-OEM:er och kör återställningsskivor om de kör några alls, och kan använda vilken förpackning de vill. Det är en pappförpackning när du kör systembuilder. http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-oem-media

Du får sälja OEM hur du vill, men det är inte licensierat till användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej Lustigt i så fall varför MS säljer dessa i plastförpackningar, när dom kan ha dom pappersfodral.

Ska man gå efter den logiken får man inte installera win 10 uppgraderingen själv heller.
Hur som så använder jag OEM personligen på en burk.

Lustigt, borde ju inte sälja OEM i plastfodral i så fall (win 7 kom i sådan förpackning och det det ser ut som även win 10).

Ja, man kan ju behöva installera om os:et själv och det får man inte enligt EULA:n alltså?

Verkar ju inte MS själva ta så hårt på i alla fall, utan skiter i vilket kunder kör. Lär inte betala extra för support jag inte behöver.

Nu resonerar du konstigt, uppgraderingen är en uppgradering och det är väll klart att du får installera om, men om licensen inte följde med en förköpt dator så är den inte giltig.

Spelar väll ingen roll vad MS gör du köper en licens som inte är giltig, och motiverar det med att du inte vill betala extra för support? Isåfall behöver du ju inte betala något det är ju inte svårt att få en gratis eller extremt billig licens

Självklart får du lägga pengar på vad du själv vill, windows fungerar ju oavsett om man har en giltig eller ogiltig licens.

Permalänk
Medlem

Bilden man möts efter att man följt installationen, toppen. Alltid är det nåt skit med nåt som rör W10. Har testat rensa cmos ...vilket inte hjälpte. Så nu sitter man utan os och ett som vägrar installera som det ska. Toppen, verkligen toppen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X