Gigabyte S775 1:an Sata disabled & 2:an Sata port 0-3 native mode disabled

Permalänk
Medlem

Gigabyte S775 1:an Sata disabled & 2:an Sata port 0-3 native mode disabled

Kollade igenom på syrrans grabbs dator i bios och reagera på detta.

Han har en WD Blue 160 Gb Sata 2 disk som start och Hitachi sata 2 disk 500 gb som lagringsdisk.

Moderkortet heter Gigabyte GA-EP45-DS3P (Intel P45 Chipset)

Denna rekommendation har tillverkaren i manualen

5-1 Configuring SATA Hard Drive(s)
To configure SATA hard drive(s), follow the steps below:
A. Install SATA hard drive(s) in your computer.
B. Configure SATA controller mode in BIOS Setup.
C. Configure a RAID array in RAID BIOS. (Note 1)
D. Make a floppy disk containing the SATA RAID/AHCI driver. (Note 2)
E. Install the SATA RAID/AHCI driver and operating system. (Note 2)

Dom rekommenderar alltså att ändra 1:an till Achi mode eller raid men ingen plan för min del för raid på denna burk.

Diskarna är självklart redan på sata portarna på moderkortet.

Sedan att man installerar drivrutinerna för sata från moderkortets skiva på en tom hårddisk som är formaterad. Efter drivrutinerna för sata/achi raid är installerade på disken kan man gå vidare med installationen av Windows. (risken finns annars att moderkortet ej känner av disken enligt manualen)

Jag som enbart hållt på med Z68 & Z97 känns detta mer omständigt.

För även när jag kollar i enhetshanteraren på kontrollpanelen på denna burk så syns båda diskarna under diskar men som sagt nu är Sata disabled på båda dessa inställningar i bios och är så från fabrik enligt moderkortsmanualen på internet.

Ända som är inkopplar på ide är 2 st dvd spelare och ena är brännare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har idag gjort en ren installation till Windows 10 Home 64 bits på denna burk och kollar man i enhetshanteraren på ide/ata/atapi styrenheter syns diskarna.

Självklart är dessa ide just nu pga biosinställningarna före.

kollar man drivrutins nr från Ms är dessa mycket högre som jag fått en från tillverkaren.

Skulle jag bara kunna ändra till Achi på inställning 1 utan fara ni som hållt på med 775 socketen och är inställning 2 att man aktiverar dessa eller vad gör denna igentligen för diskarna sitter som sagt redan idag i sata portarna och funkar fast i ide läge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Du måste installera drivarna för ahci innan du ändrar i bios.. Finns guide här http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Du måste installera drivarna för ahci innan du ändrar i bios.. Finns guide här http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Tack för länken men i sista steget hittar jag ej Msachi i Registereditorn.

Betyder detta att jag måste formatera disken igen först och sedan ändra till achi mode och installera drivrutinen först innan man installerar windows eller går det att hoppa över drivrutinen ??

Vad gör det för skillnad i hastighet på disken mellan ide och achi mode på en dator med E8400 & 775 socket med mekaniskt disk ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tack för länken men i sista steget hittar jag ej Msachi i Registereditorn.

Betyder detta att jag måste formatera disken igen först och sedan ändra till achi mode och installera drivrutinen först innan man installerar windows eller går det att hoppa över drivrutinen ??

Vad gör det för skillnad i hastighet på disken mellan ide och achi mode på en dator med E8400 & 775 socket med mekaniskt disk ??

Vilket Windows har du installerat ? Ahci drivarna brukar vara inbakade i senare isos, Så lättast vore nog att ta ner en senare och installera om burken efter du valt ahci ist för legacy/ide-mode..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Vilket Windows har du installerat ? Ahci drivarna brukar vara inbakade i senare isos, Så lättast vore nog att ta ner en senare och installera om burken efter du valt ahci ist för legacy/ide-mode..

Windows 10 home 64 bits som det står lite längre upp har jag installerat från grunden igår.

Så när den ändå är tom är det enkelt att göra om samma installation igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skärmdump hur inställningarna ser ut i bios

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa är att köra AHCI. Undantaget är om du vill / tänker köra RAID.

I gamla Gigabyte BIOS så var det ofta 2 steg val man fick göra. Nativt / kompatibelt och RAID /AHCI(och diabled = Ren IDE). I dessa fall är Native AHCI med SAta 2.0 (3Gbit) och kompatibelt är gamla IDE läget/ Sata 1 (1,5Gbit) så att äldre mjukvara som inte har AHCI stöd kan komma åt dem. För att tex köra gamla Win 98/DOS eller så, behöver man sätta disabled och kompatibelt läge.

För alla Windows som är Vista eller senare, kör Nativ och AHCI (eller RAID om du behöver det). OSet har AHCI drivare som standard. Detta gjordes för att förr så behövde varenda extra kontrollerkort som inte hade IDE 33 grunden, egna drivrutiner. När AHCI gjordes så skapades en ny standard som skulle göra att man slapp detta, och den lever än idag.

Om du har installerat så kan du inte byta disabled=IDE, AHCI och RAID läget utan att få blåskärm vid uppstart. Det går att byta, men kräver en del knep och knåp. Ev kan du byta nativt/kompatibelt, men den kommer installera om kontrollern för att tex få in/ta bort NCQ/Hotswap och lite sånt.

Det bästa de korten kan göra är just AHCI Sata 2 3Gbit/s, så kör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bästa är att köra AHCI. Undantaget är om du vill / tänker köra RAID.

I gamla Gigabyte BIOS så var det ofta 2 steg val man fick göra. Nativt / kompatibelt och RAID /AHCI(och diabled = Ren IDE). I dessa fall är Native AHCI med SAta 2.0 (3Gbit) och kompatibelt är gamla IDE läget/ Sata 1 (1,5Gbit) så att äldre mjukvara som inte har AHCI stöd kan komma åt dem. För att tex köra gamla Win 98/DOS eller så, behöver man sätta disabled och kompatibelt läge.

För alla Windows som är Vista eller senare, kör Nativ och AHCI (eller RAID om du behöver det). OSet har AHCI drivare som standard. Detta gjordes för att förr så behövde varenda extra kontrollerkort som inte hade IDE 33 grunden, egna drivrutiner. När AHCI gjordes så skapades en ny standard som skulle göra att man slapp detta, och den lever än idag.

Om du har installerat så kan du inte byta disabled=IDE, AHCI och RAID läget utan att få blåskärm vid uppstart. Det går att byta, men kräver en del knep och knåp. Ev kan du byta nativt/kompatibelt, men den kommer installera om kontrollern för att tex få in/ta bort NCQ/Hotswap och lite sånt.

Det bästa de korten kan göra är just AHCI Sata 2 3Gbit/s, så kör det

Men om du kollar skärmdumpen från bios.

Efter formatering av disken igen ska jag ställa

Sata/Raid/Ahci mode = Ahci (disabled by default)
Sata Port 0-3 Native mode = Enabled (disabled by default)

Så tänker jag iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men om du kollar skärmdumpen från bios.

Efter formatering av disken igen ska jag ställa

Sata/Raid/Ahci mode = Ahci (disabled by default)
Sata Port 0-3 Native mode = Enabled (disabled by default)

Så tänker jag iallafall

Så hade jag gjort iaf, och har själv gjort när jag körde P45/43 Chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så hade jag gjort iaf, och har själv gjort när jag körde P45/43 Chipset.

Får tacka för hjälpen nu är detta gjort och fungerar som det ska.

Nu blir syrrans grabb glad, han använder den enbart till CS & Lol burken.

Visa signatur