Flytta WIFI certifikat mellan Windows 7 och Windows 10

Permalänk

Flytta WIFI certifikat mellan Windows 7 och Windows 10

Hej
Jag har en skodator som kom färdig med windows 7 och alla skolans wifi lösenord inlagda men så som dom hade satt inställningarna på windows 7 fick dom det att suga *****. Tog 15 minuter att starta datorn och nästan lika lång tid att stänga av (Datorn har ssd). Och allt på datorn gick allmänt super segt så jag installerade windows 10 eftersom jag har några licenser liggandes. Men för att inte riskera att skolan lackar ur när jag lämnar tillbaka datorn så krympte jag windows 7 partitionen till minsta möjliga och fixade en ny partition som jag installerade windows 10 på. Datorn blev snabb och jag blev glad men ett problem skapades. Jag kan inte ansluta till något av skolans nätverk.

Lite specs om nätverket:
Säkerhetstyp - WPA2-Enterprise
Krypteringstyp - AES
Metod för nätverksautentisering - Microsoft Smartkort eller annat certifikat

När jag försöker ansluta till nätverket från Windows 10 så ber den inte bara efter lösenord utan användarnamn också. Windows 7 är anslutet till en domän som skolan har.
Det är typ allt jag vet om nätverket.
Enligt mig så måste det vara möjligt att på något sätt föra över allt som behövs från windows 7 till windows 10 så att jag ska kunna ansluta till nätverket. Hur vet jag inte och det är där ni kommer in i bilden
Tack på förhand!

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Avstängd

Det enklaste tipset:

Uppgradera aldrig en dator som du inte äger. Datorn tillhör din skola, du har den till låns så länge som du studerar där.

Mitt tips vore att ta bort din windows 10 och återställa partitionsstorleken på win7. Sedan kan du alltid ta kontakt med din skolas IT administratör och fråga vänligt om det är okej att du uppdaterar till win 10 eftersom det är gratis. (Du kan ju passa på att påtala hastighetsproblemet, kolla om det är bloatware t.ex)

Permalänk

I korta drag så kommer det inte att fungera:

En domänansluten klient får ett Root Cert som är betrott och alla cert som publiceras ut där efter verifieras mot Root certet.

Root-certet kan du exportera och importera, men du kan inte xportera certet från Windows 7 till 10 då det är bundet till datorn, dvs objektet i ADt. Så länge din dator inte är med i domänen så kommer du inte att kunna få certet.